Connect with us

Marknadsnyheter

Sverige stjäl världspremiären av Finlands nationaldryck – Original Long Drink Pink Raspberry 5,5%

Published

on

Lanseringen av nationalikonen Hartwall Original Long Drinks nya smak planeras i full fart i vårt grannland Finland. En teaser släpptes förra veckan och har redan väckt stort intresse. Miljontals finländare har försökt gissa den nya smaken, och även här i Sverige har nyheten fått flera hundratusen intryck i sociala medier. Lanseringen sker vecka 6 i Finland.

Idag är vi stolta över att meddela att vi tar taktpinnen och lanserar den sprillans nya ikonen, Original Long Drink Pink Raspberry 5,5%, redan idag, den 21/1 i Sverige. Vi har helt enkelt snott världspremiären av en av Finlands stora nationaldrycker.
 
– Det är en fantastisk dialog med vårt finska team där de tydligt ser det ökade intresset för varumärket i Sverige och öppnade upp för lansering hos oss först denna gång. De ryktas även om att finnar börjat boka på resor på båtarna & flyg för att få möta våren tidigt ihop med varumärket i Sverige på grund av den rosa lanseringen. Det är ju otroligt att få jobba ihop med ett så starkt och uppskattat varumärke, avslutar Oskar Johansson, Marketing Manager för Original Long Drink i Sverige. 
 
Med sin klassiskt randiga skrud möts vi alltså denna gång av en rosa vit 33cl aluminiumburk i handen. När man knäpper förseglingen möts du direkt av kraftiga inslag av hallon och gin. I glaset en mörkröd drink med friska och tydliga inslag av hallon. Som vanligt en ”straight to the point” smakprofil där ginet är den självklara hjälten i symbios med den kraftfulla huvudingrediensen som namnger produkten. Detta såklart i en klassisk long drink där sockerhalten är nästan hälften av de normalt 100 gram per liter som på hyllan är att betraktas som standard hos Systembolaget (Pink Raspberry 5,5% har endast 55 gram socker per liter).

Den rosa nyheten börjar säljas först här i Sverige, där Original Long Drink har ökat kraftigt i popularitet. Original Long Drink Grapefruit, Finlands nationaldryck, fick för två år sedan en kompis – den mycket omtyckta Original Long Drink Pineapple 5,5%. Klockan 10:00 den 21:a januari är det alltså dags att följa upp den tropiska lanseringen med varumärkets första bärsmak på svensk mark. 

Nyheten finns i beställningssortimentet som en alkoholhaltig dryck med 5,5 % alkohol och släpps även i en alkoholfri version till sommaren.

Artikelnummer: 89101  
Pris: 25:90 kr + pant 
Förpackning: 33 cl Burk 
Alkoholhalt: 5,5% 

För frågor, varuprover eller bara ett gott samtal:
Olivia Kroon, presskontakt
Mail: olivia.kroon@solera.se
Mobil: +46 727141057  

 

Original Long Drink  
Original Long Drink utvecklades ursprungligen för OS i Helsingfors 1952 för att underlätta arbetet för restaurangpersonalen som serverade törstiga turister. Drycken var en innovation för sin tid: en färdigblandad drink på flaska, vars unika smak kommer från finsk gin, grapefrukt och världens renaste vatten. Drycken var tänkt att tillverkas endast under OS, men finländarna älskade den så mycket att de krävde att produktionen skulle fortsätta även efter spelen. Så skapade Original Long Drink en unik longdrinkkategori i Finland som är unik i världen. 

Original Long Drink tillverkas fortfarande enligt det ursprungliga receptet från 1952. Dryckens nuvarande förpackningsdesign symboliserar löparbanorna på Helsingfors Olympiastadion och påminner oss om var den äkta longdrinken har sitt ursprung. 

https://originallongdrink.se

Länk till mediabank här

Continue Reading

Marknadsnyheter

Här är finalisterna till Årets matbluff

Published

on

By

Nu avgörs Årets matbluff – för tionde gången. Här är finalisterna:

  • Müslin där socker räknas som frukt
  • Kaffepaketen som fortsätter krympa
  • ”Lokala” glassen som inte längre är det
  • Pastan som snålat med ricottan
  • Pizzasåsen som är smaksatt med vatten

Nu är omröstningen igång!

Pressmeddelande, presentation av finalister samt bilder hittar du bifogade.

Länk till omröstningen >>

Vill du veta vem ”vinnaren” blir i förväg?
Omröstningen pågår från den 21 till den 27 januari och ”vinnaren” avslöjas live i TV4 Nyhetsmorgon den 29 januari. Men redan dagen innan, den 28 januari, kan du få veta vem som ”vinner”, mot löfte om att inte publicera något förrän avslöjandet i tv. Är du intresserad av detta? Mejla ivar@aktavara.org

Läs mer om tioårsjubileumet och vad som har hänt med de 47 tidigare finalisterna, inklusive bilder på ”vinnarna” i våra tidigare pressmeddelanden som du hittar här: https://news.cision.com/se/akta-vara

För mer information:
Björn Bernhardson
Verksamhetsledare, Äkta vara
bjorn@aktavara.org
+46 708 859799

Ivar Nilsson
Kommunikatör, Äkta vara
ivar@aktavara.org

Äkta vara är en konsumentförening som jobbar för ärlig och genuin mat utan tillsatser. Läs mer på www.aktavara.org.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Nordic Papers bokslutskommuniké 2024

Published

on

By

Nordic Papers bokslutskommuniké för 2024 kommer att publiceras torsdagen den 30 januari 2025 omkring kl. 07.30.

Nordic Papers VD Anita Sjölander och CFO Niclas Eriksson kommer samma dag kl. 09.00 att presentera rapporten via en webbsänd telefonkonferens. Presentationen hålls på engelska och följs av en frågestund.

Presentationen kan följas via:

https://fronto.vancastvideo.com/event/ZHNKcShO/10684/?lang=9815

För att delta per telefon och därmed ha möjlighet att ställa frågor, vänligen registrera er på följande länk:

https://services.choruscall.it/DiamondPassRegistration/register?confirmationNumber=1115049&linkSecurityString=29f446794

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Nordic Papers webbsida.

Välkommen!

För mer information, vänligen kontakta:

Henrik Essén, Director Sustainability and Communication

Tel: 0730 573801

E-post: henrik.essen@nordic-paper.com

Nordic Paper är en ledande specialpappersproducent med basen i Skandinavien. Vi har levererat högkvalitativa kraftpapper och naturligt fettresistenta livsmedelspapper sedan 1800-talet. Våra produkter är baserade på förnyelsebar skogsråvara från lokala skogar. Från våra fem pappersbruk, varav fyra i Skandinavien och ett i Kanada, levererar vi till kunder i 85 länder. Nordic Paper hade 2023 intäkter om MSEK 4 472, cirka 680 anställda och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.nordic-paper.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mikael Johnsson Albrektsson ny CFO för Latour

Published

on

By

Investment AB Latour (publ) har utnämnt Mikael Johnsson Albrektsson till ny CFO. Mikael tillträder den 1 maj 2025 och efterträder Anders Mörck som sedan tidigare har meddelat att han avser att gå i pension och lämna sin roll som CFO under 2025.

Mikael kommer senast från en position som VD för Bemsiq AB, där Mikael framgångsrikt byggt ett snabbväxande affärsområde inom Latour. Mikael har dessförinnan varit Investment Director på Latour, och arbetat sammanlagt 8 år inom Latourkoncernen.

”Jag vill varmt välkomna Mikael till Latour och Latours koncernledning. Mikael har en bred erfarenhet inom såväl ekonomi som av att driva företag från en ledande position. Lägg därtill hans starka erfarenhet inom företagsförvärv. Jag ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med Mikael”, säger Johan Hjertonsson, koncernchef och VD för Investment AB Latour.

Göteborg, 21 januari 2025

INVESTMENT AB LATOUR (PUBL)
Johan Hjertonsson
Verkställande Direktör

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Hjertonsson, koncernchef och VD, 070-229 77 93

Denna information är sådan information som Investment AB Latour (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 januari 2025, kl. 14.15 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.