Marknadsnyheter
Sverigeförhandlingens slutrapport överlämnad − höghastighetsjärnväg, kollektivtrafik och 285 400 bostäder
on, dec 20, 2017 11:01 CET
Vid en presskonferens idag överlämnade Sverigeförhandlingen sin slutrapport till infrastrukturminister Tomas Eneroth. I samband med detta överlämnades också de avtal som förhandlingen slutit med 20 kommuner och 6 regioner om förbättrad kollektivtrafik i våra storstäder, höghastighetsjärnväg mellan
Stockholm
–
Göteborg och Stockholm
–
Malmö
samt 285 400 nya bostäder.
Sverige planerar att bygga sin första höghastighetsjärnväg och det har varit Sverigeförhandlingens uppgift att med förhandlarna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman möjliggöra ett snabbt genomförande av den 75 mil långa järnvägen. Förhandlingarna om stationsläge, medfinansiering och nya bostäder är nu klara och avtalen med kommuner och regioner om Sveriges största infrastruktursatsning på 150 år är undertecknade.
Sverigeförhandlingen har även haft i uppdrag att ingå överenskommelser som förbättrar kollektivtrafiken och ökar bostadsbyggandet i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Skåne. Resultatet är en rekordstor satsning på hållbara städer som kan växa och utvecklas. Förhandlingarna har lett till avtal om utbyggd kollektivtrafik och cykelåtgärder till en total investeringskostnad på 38,4 miljarder kronor. Det handlar om allt från ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan i Stockholm till BRT-lösningar i Skåne och linbana i Göteborg samt totalt 13,8 mil ny cykelbana i våra tre storstadsregioner.
Förhandlingarna har kopplat ihop infrastruktursatsningarna med åtaganden om bostadsbyggande.
− Sverigeförhandlingens uppdrag har inte bara varit att lösa ett transportproblem. Det handlar om ett helt samhällsbygge och vi har lika mycket varit en bostadsförhandling. Vårt mål om 100 000 nya bostäder har vi uppnått med råge. I dag har vi avtal om totalt 285 400 nya bostäder i våra storstäder och längs den nya höghastighetsjärnvägen, säger
HG Wessberg
.
− Vårt arbetssätt bygger på en värdeskapande förhandlingsmodell som baseras på nyttor. Den har gett tydliga resultat och vi föreslår därför i vår slutrapport att modellen ska fortsätta användas i kommande förhandlingar mellan staten, kommuner och regioner, säger
Catharina Håkansson Boman
.
Sveriges första höghastighetsjärnväg
Sverige behöver bygga nya järnvägsspår. Södra och Västra stambanan har snart nått sitt kapacitetstak samtidigt som efterfrågan på person- och godstrafik fortsätter att öka. Att hitta utrymme för underhåll blir allt svårare och effekten är ett sårbart system med stora störningar.
De nya spåren minskar trycket på de gamla banorna och ökar punktligheten i hela systemet. Men höghastighetståg ger också samhällsutvecklande effekter som inget annat trafikslag kan ge. De höga hastigheterna förstorar arbetsmarknadsregionerna och ökar möjligheterna att bo och arbeta där man vill. Med större marknader får företag lättare att växa. Möjligheten att nå klimatmålen ökar då tåget blir ett pålitligt val för gods och ett självklart alternativ för resenärer som tidigare tagit flyget.
− Nu ritar vi om kartan för Sverige och binder ihop hela södra Sverige till en stor arbetsmarknadsregion. När vi bygger ut järnvägen för höghastighetståg som kan köra i hastigheter om 320 km/h skapar det enorma samhälls- och klimateffekter. 10 miljoner människor inom triangeln Stockholm, Malmö–Köpenhamn och Göteborg kommer att kunna nå varandra inom 2-3 timmars restid. Höghastighetsjärnvägen är dessutom ett viktigt bidrag för att Sverige ska vara koldioxidneutralt 2045, säger
Catharina Håkansson Boman
.
I slutrapporten föreslår Sverigeförhandlingen följande:
- Höghastighetsjärnvägen ska byggas för tåg som kan köra i hastigheter om 320 km/h. Då blir restiden Stockholm–Göteborg två timmar och Stockholm–Malmö två och en halv timmar. Spåren kommer också att trafikeras av snabb storregional tågtrafik i 250 km/h.
- Utbyggnaden ska ske snabbt och båda sträckorna bör vara färdigställda cirka 2035. Det är en förutsättning för att realisera alla samhällsnyttor och de stora klimateffekterna. Bygger man snabbt och på rätt sätt kan höghastighetsjärnvägen vara klimatneutral fyra år efter trafikstart. En mer långsam utbyggnad innebär dessutom merkostnader.
- Byggandet av höghastighetsjärnvägen ska finansieras via ett eget anslag genom lån i Riksgälden.
- Gröna obligationer är ett sätt att bidra till gröna investeringar och en hållbar finansmarknad. Vi föreslår därför att Riksgälden får i uppdrag att utvärdera möjligheterna att en del av upplåningen sker i form av gröna obligationer.
- För att skapa transparens och tydlighet föreslår vi att arbetet med höghastighetsjärnvägens planering och utbyggnad bedrivs inom en egen projektorganisation t.ex. i form av ett helägt statligt bolag eller som en del av en befintlig organisation.
− Höghastighetsjärnvägen är vår största infrastruktursatsning på 150 år och en nödvändig satsning på vårt järnvägssystem. Med lånefinansiering kan järnvägen byggas ut snabbt, vilket är en förutsättning för att få ut alla samhällsnyttor och klimateffekter. Då riskerar vi heller inte att under lång tid tränga ut andra angelägna infrastrukturinvesteringar. Höghastighetsjärnvägen är ett samhällsbygge som inte kan vänta, säger
HG Wessberg
.
Hela slutrapporten
”Infrastruktur och bostäder – ett gemensamt samhällsbygge, SOU 2017:107”
, som även innehåller resultaten av arbetet med ny fast förbindelse till Danmark, järnväg i norr, Östlig förbindelse m.m., kan laddas ner på
www.sverigeforhandlingen.se
. Här finns också frågor och svar om rapporten.
På webbplatsen finns även Sverigeförhandlingens delrapport
”Kapacitetstilldelningen på höghastighetsjärnvägen, SOU 2017:105”
som överlämnades tillsammans med slutrapporten.
Pressträffen kan ses i efterhand på
www.regeringen.se
För mer information:
Sverigeförhandlingen har regeringens uppdrag att förhandla om en finansiering av höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö samt om åtgärder som förbättrar kollektivtrafiken i storstadsregionerna. Totalt ska infrastruktursatsningar runt om i Sverige möjliggöra byggandet av cirka 100 000 nya bostäder.
Förhandlingen har också i uppdrag att titta på en möjlig utbyggnad av järnvägen i norr och ingå överenskommelser för att främja cykling. Vidare ska förhandlingen analysera och pröva möjliga finansieringslösningar för Östlig förbindelse samt utreda ytterligare en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark.
www.sverigeforhandlingen.se
Marknadsnyheter
Semesterplaneraren 2025 – så maxar du årets ledighet
2025 blir återigen arbetstagarnas år. Få koll på årets alla röda och planera in årets semester på bästa sätt. Här guidar resebyrån Ticket dig i hur du ska göra för att vara ledig så länge som möjligt utan att slösa semesterdagar.
2025 blir ett riktigt guldkantat år för arbetstagare som vill maximera sin ledighet utan att behöva använda för många semesterdagar. Genom att planera strategiskt går det att omvandla korta veckor till längre ledigheter. Här delar resebyrån Ticket med sig av sina bästa tips för att utnyttja de röda dagarna till max.
– Med lite planering kan man verkligen få ut det mesta av årets röda dagar. 2025 bjuder på flera tillfällen att skapa längre ledigheter utan att använda alltför många semesterdagar, säger Tiyoneh Jah, PR- och Kommunikationsansvarig på Ticket.
Ett bra tips för 2025 är att planera resan kring Kristi himmelsfärd eller nationaldagen, eftersom flygpriser och hotellkostnader ofta är lägre under dessa helger än under skolloven. Det ger en utmärkt möjlighet för en försommarresa till solen eller en budgetvänlig cityweekend.
– I början av året brukar många flyg- och charterbolag erbjuda kampanjer för resor under hela året. För den som vill hitta riktiga fyndpriser är det en god idé att börja planera redan nu, säger Tiyoneh Jah.
Tickets guide till smart semesterplanering 2025:
Påsk
10 dagar ledigt. Ta 4 semesterdagar: 14–17 april eller 22–25 april
16 dagar ledigt. Ta 8 semesterdagar: 14–17 april och 22–25 april
Första maj
4 dagar ledigt. Ta 1 semesterdag: 2 maj
9 dagar ledigt. Ta 4 semesterdagar: 28–30 april och 2 maj
Kristi himmelsfärd
4 dagar ledigt. Ta 1 semesterdag: 30 maj
9 dagar ledigt. Ta 4 semesterdagar: 26–28 och 30 maj
11 dagar ledigt. Ta 5 semesterdagar: 30 maj och 2–5 juni
Nationaldagen
9 dagar ledigt. Ta 4 semesterdagar: 2–5 juni
11 dagar ledigt. Ta 5 semesterdagar: 30 maj och 2–5 juni
Midsommar
9 dagar ledigt. Ta 4 semesterdagar: 16–19 juni
Jul och nyår
9 dagar ledigt. Ta 2 semesterdagar: 22–23 december
16 dagar ledigt. Ta 5 semesterdagar: 22, 23, 29, 30 december och 2 januari
23 dagar ledigt. Ta 9 semesterdagar: 22, 23, 29, 30 december och 2, 5, 7–9 januari
För mer information, vänligen kontakta:
Tiyoneh Jah, PR- & kommunikationsansvarig på Ticket
Telefon: +46 76 773 34 54
E-post: tiyoneh.jah@ticket.se
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyrå med en marknadsandel på cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med 67 butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en unik omnikanal-strategi.
Taggar:
Marknadsnyheter
CS MEDICA Closes 1.1 MDKK White-Label CBD-Infused Product Order for Italy
Launch in Italy Planned for Q2 2025, with Global Expansion to Follow
CS MEDICA, a Danish MedTech company and leader in CBD-infused medical devices, announces its subsidiary CANNORDIC signed a new white-label partnership, marking a milestone in its expansion strategy. The collaboration, initiated at the CPHI Worldwide event in Milan, focuses on MDR-compliant products. The first order, valued at 1.1 million DKK, includes Pain & Arthritis Gel and Wound Gel, set for launch in Italy in Q2 2025. The initial launch in Italy will leverage the partner’s extensive network, with plans to target pharmacies with their own brand.
MDR Compliance: A Key Differentiator
CS MEDICA’s advanced MDR compliance was crucial in securing this partnership. The selected products are confirmed MDR Class IIa and are in the final stages of reclassification, bridging the gap between pharmaceutical and CBD-infused self-care solutions.
Launch Plans and Future Expansion
Discussions continue regarding future product additions and global distribution to over 50 countries. For competitive reasons, the brand and rollout details will be disclosed at the time of launch.
For more information about CS MEDICA, please contact:
Gitte Lund Henriksen, CFO
Phone: + (45) 2774 2280
Email: glh@cs-medica.com
Website: https://www.cs-medica.com/
CS MEDICA A/S, a Danish MedTech pioneer, specializes in developing evidence-based, CBD-integrated treatments for pain management, autoimmune and stress-related disorders. With a focus on patient-centric care, our products range from innovative R&D to registered over-the-counter substance-based medical devices and dermaceuticals. Our flagship CANNASEN® brand, alongside our own-label solutions, exemplifies our dedication to safe, high-quality treatments for both human and veterinary health globally. The company is listed on Spotlight Stock Market in Stockholm (symbol: “CSMED”) until 9.1.2025. For more information, visit cs-medica.com and LinkedIn.
CANNORDIC A/S, a subsidiary of CS MEDICA Group, is a pioneering MedTech company specializing in innovative substance-based medical devices containing bioactive CBD. Our dedication to enhancing lives by integrating innovation, science, technology, and natural cannabis compounds positions it as a pioneer in the medical technology industry. The company ensures robust research, development, manufacturing, compliance, data insights, and commercialization processes.
Taggar:
Marknadsnyheter
Market Notice 002/25 – CS MEDICA A/S will be delisted after close of the market on January 9, 2025
CS MEDICA A/S will be delisted from Spotlight after close of the market on January 9, 2025. For more information, see press release from Spotlight, December 19, 2024.
Information about the share:
Shortname: CSMED
ISIN-code: DK0061668225
Orderbook-ID: 303817
CFI: ESVUFN
FISN: CS MEDICA AS/-
Organization number: 33871643
LEI: 549300SC8KWO7JFWLN17
Last day of trading at Spotlight: 2025-01-09
Stockholm January 6, 2025
Spotlight Stock Market
08-511 68 000
backoffice@spotlightstockmarket.com
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke