Connect with us

Marknadsnyheter

Sveriges bästa hyresvärdar belönade med Kundkristaller på Benchmark Event

Published

on

Bostaden i Umeå, Sveafastigheter, Lundbergs Fastigheter och Olov Lindgren var några av vinnarna som tog hem Kundkristaller på fastighetsgalan Benchmark Event på Berns Salonger i Stockholm. Kundkristallen är ett unikt branschpris där alla nomineringar och vinnare enbart baseras på hyresgästernas egna omdömen.

Sveriges hyresgäster har återigen sagt sitt. På Benchmark Event den 6 februari belönades de kommunala och privata fastighetsbolag som fått högst betyg av sina hyresgäster med Kundkristaller.

Under årets prisutdelning delades Kundkristaller ut till både tidigare vinnare och till bolag som stod på Berns Salongers stora scen för första gången. Lundbergs Fastigheter och Bostaden i Umeå belönades återigen med Kundkristaller för den höga service de kontinuerligt levererar till sina hyresgäster. Ett bolag som kan stoltsera med sin första Kundkristall är satsande Sveafastigheter som vann klassen för Största Lyft Serviceindex. I kategorin Högsta Serviceindex Lokaler tog Olov Lindgren hem klassen för fastighetsbolag med över 300 lokaler.

Vinnarna utsågs bland fastighetsbolag som genomfört kundundersökningar tillsammans med AktivBo under 2024, både för bostäder och lokaler, i olika kategorier och storleksklasser.

– Vi har satsat hårt på att förbättra vår service och kvalitet, så den här Kundkristallen betyder mycket för oss. Det som känns extra bra är att utnämningen är baserad på våra kunders egna omdömen om oss. Vi är stolta och det är också verkligen hela vår organisation som ligger bakom, säger Ola Svensson, förvaltningschef på Sveafastigheter, vinnare i kategorin Största Lyft Serviceindex för bostadsbolag med över 11 000 lägenheter.

Det är glädjande att se att våra lokalhyresgäster ger oss så fina betyg och uppskattar allt det arbete som våra duktiga medarbetare lägger ner. Att samla in våra kunders feedback och använda synpunkterna och informationen till att göra förbättringar är djupt förankrat i vårt arbetssätt, säger Henrik Spännare, chef kommersiell förvaltning på Olov Lindgren, vinnare i största lokalklassen.

Vinnare Kundkristallen på Benchmark Event 2025

HÖGSTA SERVICEINDEX – BOSTÄDER

200 – 999 lägenheter
Gunnar Lövgren Fastigheter AB 

1 000 – 3 999 lägenheter
MHS Bostäder

4 000 – 10 999 lägenheter
Lundbergs Fastigheter

11 000+ lägenheter
AB Bostaden i Umeå

STÖRSTA LYFT SERVICEINDEX – BOSTÄDER

200 – 999 lägenheter
Årehus AB 

1 000 – 3 999 lägenheter
Rosengård Fastighets AB

4 000 – 10 999 lägenheter
Varbergs Bostad

11 000+ lägenheter
Sveafastigheter

HÖGSTA SERVICEINDEX – LOKALER

Upp till 299 lokaler
Leksandsbostäder AB

300+ lokaler
Olov Lindgren AB

STÖRSTA LYFT SERVICEINDEX – LOKALER

Upp till 299 lokaler
Ånge Fastighet & Industri AB

300+ lokaler
Fastighets AB Förvaltaren

BÄSTA INFLYTT
AB Familjebostäder

HÖGSTA PRODUKTINDEX – BOSTÄDER

200 – 3 999 lägenheter 
Trollängen Bostad AB

4 000+ lägenheter 
Stockholms Kooperativa Bostadsförening

HÖGSTA PROFIL – BOSTÄDER

200 – 3 999 lägenheter
Melin Förvaltnings AB

4 000+ lägenheter
Lundbergs Fastigheter

BÄSTA NYPRODUKTION
MKB Fastighets AB / JSB Construction AB (Stockrosen)

Om Kundkristallen
Kundkristallen är ett unikt branschpris och delas ut till de fastighetsbolag som gjort den största förbättringen av sin service, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorier inom service, produkt och profil/varumärke. Det är ingen jury eller kommitté som avgör vinnarna – utan hyresgästerna själva. Prisutdelningen sker under en galamiddag på Berns Salonger, som en del av Benchmark Event i regi av AktivBo.

Om Benchmark Event
Benchmark Event, som genomfördes för 20:e året i rad, syftar till att skapa drivkraft, främja förbättringar och höja branschens totala förvaltningskvalitet. Utöver torsdagens prisutdelning på Berns hölls ett antal föreläsningar och Insight Webinars där några av Sveriges främsta fastighetsbolag delade med sig av best practice och lyckade initiativ. Benchmark Event-veckan avslutas den 7 februari med att AktivBo delar med sig av analyser, insikter och trender baserat på kundnöjdhetsdata från Sveriges hyresgäster.

För ytterligare information, kontakta:
Martin Talme
Pressansvarig AktivBo
+46 708 23 36 65
press@aktivbo.se

Om AktivBo 
AktivBo är ett kunskaps- och plattformsföretag som stödjer fastighetsbolag i arbetet med kunddrivna effektivitets- och lönsamhetsförbättringar. Genom kundundersökningar och en kontinuerlig kunddialog skapas underlag för analys och styrning av fastighetsbolagens verksamhet. Över 450 bostads- och fastighetsbolag i fler än 15 länder mäter och jämför sig kontinuerligt med stöd av AktivBo.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.