Connect with us

Marknadsnyheter

Sveriges första International House är igång

Published

on

Torsdag den 2 september invigs International House Gothenburg, som är fullt redo att stödja ny talang som vill arbeta, etablera sig och leva i Göteborgsregionen. I huset på Järntorget, mitt i centrala Göteborg, har staden samlat all relevant service för dem som kommer hit från andra länder för att forska eller studera, och framför allt arbeta.

Poängen är att erbjuda internationell kompetens en tydlig och smidig entré till det svenska samhället i Göteborgsregionen, även rent fysiskt.

International House Gothenburg är därför samlokaliserat med statens nyöppnade servicekontor vid Järntorget, som drivs av Statens servicecenter. Där kan människor som är nya i stan hantera nödvändiga myndighetskontakter med Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket, till exempel skaffa sig personnummer och ID-kort. Sedan kan de direkt ta sig runt hörnet till International House Gothenburg för ett individuellt möte och få hjälp med övriga samhällskontakter och allt annat praktiskt kring bostad, skolor, jobb och fritid.

– Den känns oerhört roligt att kunna erbjuda människor som vill etablera sig i Göteborg ett förstklassigt stöd på plats. International House kommer vara en framgångsfaktor i den konkurrens om kompetens som vi upplever allt starkare för var dag som går, det är jag övertygad om, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.

Har redan hjälpt 250 personer
Förutom individuell rådgivning och karriärstöd arrangeras många evenemang och aktiviteter, totalt ett 30-tal i höst, som också ger möjlighet att knyta nya kontakter.

Ämnena täcker allt från svensk kultur och affärskultur till hur man köper hus och vad Göteborg erbjuder på fritiden. Kurser och workshops ges om hur man skriver cv, bäst nätverkar med andra, navigerar på den svenska arbetsmarknaden och det svenska skolsystemet, och var och hur man kan lära sig svenska. Egna språkcaféer arrangeras också.

– Vi flyttade in i april i år och har varit igång digitalt fullt ut sedan dess. Hittills har vi guidat cirka 250 personer på olika sätt. Det pekar på det stora behov vi möter, från människor som våra arbetsgivare efterfrågar och har arbete för, men inte har möjlighet att serva fullt ut, säger Andreas Göthberg, gruppchef för utländska direktinvesteringar, Business Region Göteborg.

Stödet kan vara särskilt värdefullt för medföljande, och i mjukare frågor som rör familjen generellt. Eller för nästa steg i karriären. Utländska mastersstudenter som vill stanna kvar och etablera sig i Sverige kan också få hjälp som är svår att hitta på annat håll.

Tidigt stöd allt viktigare
International House Gothenburg genomför även generell rådgivning som passar dem som planerar att flytta till Sverige men ännu har kommit hit.

– Den första kontakten sker tidigare nu, under pandemin. Folk hittar oss digitalt, innan de har landat här. Vi kan därigenom ge råd tidigare och undvika att saker sker i fel ordning. Men att nu även kunna välkomna hit folk fysiskt känns naturligtvis väldigt bra. Som en milstolpe, säger Andreas Göthberg.

Verksamheten drivs av Göteborgs stad genom Business Region Göteborg i samarbete med Arbetsmarknad och vuxenutbildningsförvaltningen, ArbVux, som bland annat hanterar språkutbildningar, vidareutbildning och validering av utbildning. Västra Götalandsregionen medfinansierar. Arbetsförmedlingen erbjuder också internationell service på plats genom Eures-rådgivare, flera dagar i veckan.

Starkt efterfrågat av näringslivet
Satsningen är en vidareutveckling av delar av Move to Gothenburgs verksamhet (se vidare nedan), ett brett initiativ som under fem år har utvecklat regionens arbete med att attrahera och ta emot internationell kompetens.

– Att se flera års målmedvetet samarbete mellan näringsliv, akademi, stad och region resultera i att International House Gothenburg nu invigs är fantastiskt kul och otroligt viktigt för att arbetsgivarna här ska kunna rekrytera den kompetens de behöver, säger Niklas Delersjö, verksamhetschef för Move to Gothenburg.

Till Göteborgsregionen anländer årligen runt 10 000 personer som kan ha nytta av den här typen av hjälp, enligt uppskattningar som bygger på tillgänglig statistik från SCB. Men eftersom behovet av kompetens är stort finns potential för många fler.– Trots hög arbetslöshet ser vi den största kompetensbristen i Europa på 15 år. Att vi nu har verktyg för att både attrahera och ta emot internationell kompetens är avgörande för att vi ska stå oss i konkurrensen med andra regioner i Europa och övriga världen, säger Niklas Delersjö.

 

Mer om Move to Gothenburg
Move to Gothenburg är ett initiativ som under fem år har utvecklat regionens arbete med att attrahera och ta emot internationell kompetens. Bakom Move to Gothenburg står Business Region Göteborg, Västsvenska Handelskammaren, Västra Götalandsregionen samt flera av regionens större företag och universitet.

Move to Gothenburg kommer att fortsätta arbetet med att attrahera global talang. Fram till idag har man nått ut till över 9 miljoner personer med budskapet om att utveckla sin karriär i Göteborgsregionen.
www.movetogothenburg.com

Mer om International House Gothenburg
International House Gothenburg är en vidareutveckling av Move to Gothenburgs mottagande verksamhet. Etableringen av International House Gothenburg är en av de mest efterlängtade åtgärderna i det näringslivsstrategiska program som är framtaget i tät dialog med näringslivet, och som Göteborgs Stad prioriterar högt.

Kostnaden för att driva International House Gothenburg är cirka 3 miljoner kronor per år.

International House är ett koncept som har växt fram internationellt. Liknande mötesplatser finns idag i Köpenhamn, Helsingfors, Riga och även Eindhoven. Stockholm planerar också för en mötesplats av samma slag.

Läs mer om vidare om inflödet av kvalificerad arbetskraft från andra länder i rapporten Internationell kompetens 2020 (Peter Warda et al)
www.movetogothenburg.com/international-house-gothenburg

 

Kontaktpersoner:

Andreas Göthberg, gruppchef för utländska direktinvesteringar, Business Region Göteborg
andreas.gothberg@businessregion.se, 031-367 61 32

Lovisa Bohlin, rådgivare och projektledare, International House Gothenburg
lovisa.bohlin@businessregion.se, 031-367 61 56

Niklas Delersjö, verksamhetschef, Move to Gothenburg
niklas.delersjo@movetogothenburg.com, 031-83 59 38

Christian Borg
Presschef
031-367 61 64
christian.borg@businessregion.se

________________________________

Business Region Göteborg ansvarar för näringslivsutveckling i Göteborgs Stad och representerar 13 kommuner i regionen. Business Region Göteborg ska bidra till att skapa fler arbetstillfällen och därigenom åstadkomma en hållbar tillväxt i Göteborgsregionens näringsliv. Detta gör vi genom att erbjuda kunskap och kontakter som skapar förutsättningar för dig som vill starta, etablera eller utveckla företag i regionen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lammhults Design Group genomför nyemission av samt återköper C-aktier inom ramen för incitamentsprogram

Published

on

By

 

Lammhults Design Group AB meddelar idag att styrelsen har beslutat att genomföra en nyemission av 7 950 C-aktier samt därefter omedelbart återköpa samtliga C-aktier inom ramen för det långsiktiga aktierelaterade incitamentsprogrammet LTI 2023/2026 som beslutades av årsstämman den 3 maj 2023. Nyemissionen och återköpet genomförs med stöd av årsstämmans bemyndigande.

 

Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial kommer att teckna samtliga C-aktier till en kurs om 10 kronor per aktie, motsvarande aktiens kvotvärde. Samtliga C-aktier kommer därefter, i enlighet med styrelsens beslut, att återköpas för samma pris. C-aktierna beräknas levereras till berättigade deltagare först efter årsstämman 2026, och kommer dessförinnan att omvandlas till B-aktier.

 

Syftet med återköpet är att säkerställa leverans av prestationsaktier i enlighet med LTI 2023/2026. C-aktierna saknar rätt till vinstutdelning och ger rätt till en röst vardera. Bolaget har inte några utestående C-aktier sedan tidigare.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

 

Susanna Hilleskog, VD och koncernchef

Tel: +46 709 55 13 37

 

Om Lammhults Design Group

 

Lammhults Design Group är en svensk möbelkoncern som utvecklar produkter för inredning av offentliga miljöer och kontor. Verksamheten är organiserad i två affärsområden, Office Interiors och Library Interiors. Koncernen skapar lönsam tillväxt genom långsiktigt ägande av möbel- och inredningsföretag. Grunden för verksamheten ligger i design, innovation, hållbarhet och kundinsikt. I portföljen finns några av Skandinaviens starkaste varumärken och produkterna utvecklas tillsammans med branschens främsta formgivare. Lammhults Design Group är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap.

 

Läs mer på www.lammhultsdesigngroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Orexo AB:s årsstämma den 26 april 2024

Published

on

By

Val av styrelse och revisor

Årsstämman i Orexo AB (publ) den 26 april 2024 beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av fem ledamöter utan suppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes James Noble, Staffan Lindstrand, Fred Wilkinson, Christine Rankin och Robin Evers. James Noble valdes till styrelseordförande. Ernst & Young Aktiebolag omvaldes som revisor.

 

Ersättning till styrelsen och revisorn

Årsstämman beslutade även om styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsearvodet ska uppgå till 2 650 000 kronor att fördelas med 900 000 kronor till ordföranden och 300 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter och sammanlagt 400 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna i revisionsutskottet, så att utskottsordföranden erhåller 200 000 kronor och 200 000 kronor fördelas i lika delar till övriga ledamöter, samt sammanlagt 150 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna i ersättningsutskottet i lika delar mellan ledamöterna i utskottet, och att arvodet till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman beslutade vidare om utökat styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag till de oberoende styrelseledamöterna James Noble, Staffan Lindstrand, Fred Wilkinson, Christine Rankin och Robin Evers om 850 000 kronor villkorat av att (i) styrelseledamoten förvärvar aktier i Orexo för hela det utökade styrelsearvodet (efter skatt) så snart som möjligt efter årsstämmans beslut och utbetalningen av det utökade styrelsearvodet, och (ii) styrelseledamoten åtar sig att inte sälja aktierna under styrelseledamotens hela mandattid vid styrelsen i Orexo. Det utökade styrelsearvodet ska fördelas enligt följande: 450 000 kronor till styrelsens ordförande och 100 000 kronor till vardera av de övriga oberoende styrelseledamöterna.

 

Valberedning

Årsstämman beslutade om en valberedningsprocess inför årsstämman 2025 enligt i huvudsak samma tillvägagångssätt som föregående år.

 

Fastställande av resultat- och balansräkningar, resultatdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023. Det beslutades även, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning ska utgå för 2023 och att resultatet ska balanseras i ny räkning. Årsstämman beviljade även styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

 

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom, eller annars med villkor, besluta om emission av nya aktier, dock att sådana emissioner inte får medföra att bolagets registrerade aktiekapital eller antal aktier i bolaget ökas med mer än totalt 20 procent. Bemyndigandet syftar till att möjliggöra företagsförvärv, produktförvärv eller samarbetsavtal, anskaffning av rörelsekapital eller breddning av ägarkretsen.

 

Återköps- och överlåtelsebemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv av så många egna aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Vidare beslutades att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om överlåtelse av egna aktier.

 

Bemyndigandet att förvärva egna aktier syftar till att ge styrelsen ökat handlingsutrymme i arbetet med bolagets kapitalstruktur, skapa flexibilitet beträffande bolagets möjligheter att distribuera kapital till aktieägarna och användas inom ramen för bolagets incitamentsprogram. Bemyndigandet att överlåta egna aktier syftar till att möjliggöra företagsförvärv, produktförvärv eller samarbetsavtal, anskaffning av rörelsekapital, breddning av ägarkretsen eller användas inom ramen för bolagets incitamentsprogram.

 

Långsiktigt incitamentsprogram LTIP 2024

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för maximalt 130 anställda i Orexo-koncernen, LTIP 2024. LTIP 2024 motsvarar i huvudsak LTIP 2023, ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram som antogs av årsstämman 2023.

 

Långsiktigt incitamentsprogram LTIP Stay-on 2024

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för cirka 13 anställda i Global Management Team och i US Leadership Team inom Orexo-koncernen, LTIP Stay-on 2024. LTIP Stay-on 2024 motsvarar i huvudsak LTIP Stay-on 2023, ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram som antogs av årsstämman 2023.

 

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt ovan samt presentation från verkställande direktörens anförande från årsstämman finns tillgängliga på Orexos hemsida, www.orexo.se.

 

Styrelsen

 

 

 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Orexo AB (publ)

 

Lena Wange, IR & Communications Director

 

Tel: 018 780 88 00

 

email: ir@orexo.com

 

 

Om Orexo

Orexo är ett svenskt läkemedelsbolag med mer än 25 års erfarenhet av att utveckla förbättrade läkemedel baserat på egenutvecklade formuleringsteknologier och som möter stora medicinska behov. På den amerikanska marknaden erbjuder Orexo innovativa behandlingslösningar för patienter som lider av opioidberoende och närliggande sjukdomar. Produkter som riktar sig till andra terapiområden utvecklas och kommersialiseras världen över i samarbete med ledande partners. Total nettoförsäljning uppgick 2023 till SEK 639 miljoner och antal anställda till 116. Orexo är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista och finns tillgänglig som ADR på OTCQX (ORXOY) i USA.

 

För mer information om Orexo, besök www.orexo.se. Du kan också följa Orexo på X, LinkedIn och YouTube.

 

Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024, kl 17.30 CET.

 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RÄTTELSE: Kommuniké från Vasakronans årsstämma 2024

Published

on

By

Rättelsen avser Val av styrelse där även Kia Orback Pettersson omvaldes till styrelseledamot.

Den 26 april hölls årsstämma i Vasakronan. Årsstämman hölls i Stockholm. Samtliga beslut fattades av stämman enhälligt.

Beslut om fastställande av räkenskaper och vinstdisposition

Stämman fastställde de framlagda resultat- och balansräkningarna för bolaget och koncernen avseende räkenskapsåret 2023.

Stämman beslutade vidare att årets resultat disponeras enligt styrelsens förslag i årsredovisningen.

Ansvarsfrihet

Styrelseledamöterna och vd beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
 

Val av styrelse och revisor

Till styrelseledamöter omvaldes Kristin Magnusson Bernard, Ann-Sofi Danielsson, Niklas Ekvall, Ulrika Francke, Eva Halvarsson, Hannes Hasselrot, Staffan Hansén, Magnus Meyer och Kia Orback Pettersson.

Till styrelseordförande omvaldes Ulrika Francke.

Till ny revisor valdes KPMG AB som revisionsbolag med Johanna Hagström Jerkeryd som huvudansvarig revisor.

För ytterligare information hänvisas till Vasakronans Års- och hållbarhetsredovisning 2023.

För mer information, vänligen kontakta:

Rebecca Liljebladh Thorell
Kommunikationschef
Tel: 072-222 15 09
E-post: rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges ledande fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 175 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 167 fastigheter med en total area på cirka 2,4 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Vårt uppdrag är att leverera en långsiktigt hög och stabil avkastning. Men aldrig på bekostnad av människor och miljö. Läs mer på www.vasakronan.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.