Connect with us

Marknadsnyheter

Sveriges Radio lyfter utrikesjournalistiken till minne av Nils Horner

Published

on

I år är det 10 år sedan Sveriges Radios utrikeskorrespondent Nils Horner mördades i Kabul i Afghanistan den 11 mars 2014. För att hedra hans minne uppmärksammar Sveriges Radio under 2024 utrikesjournalistikens betydelse och utrikeskorrespondenterna arbete, som blivit farligare och svårare under det senaste decenniet.


Sveriges Radios utrikeskorrespondent Nils Horner vid ett valmöte i Burma under våren 2012. Foto: Sveriges Radio

– Nils Horner var en unik radiokorrespondent. Han hade en förmåga att berätta om stora omvärldshändelser genom alldeles vanliga människors röster och han var både en extremt kunnig perfektionist och flexibel, folklig och jordnära på samma gång. Genom hans rapportering kom världen lite närmre alla oss som lyssnade, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Ingen har åtalats eller dömts för mordet på Nils Horner och under decenniet som gått sedan hans död har det blivit ännu farligare att jobba som utrikeskorrespondent på många håll i världen. Samtidigt har trovärdig journalistik från utrikeskorrespondenter som kan vara ögon och öron på plats och berätta om vad som faktiskt händer blivit allt viktigare. Världsläget är oroligare än på länge med flera pågående krig och upphettade konflikter, och AI har ritat om spelplanen och fört med sig nya möjligheter att sprida desinformation och propaganda vidare till många.

– Sveriges Radio har under en längre tid prioriterat utrikesjournalistiken och har idag Nordens största nät av utrikeskorrespondenter med ett tjugotal journalister som bevakar världen på plats, och ytterligare ett tiotal utrikesmedarbetare i Stockholm. För att förstå världen måste vi vara närvarande i den, precis som Nils Horner var, och dagligen rapportera, förklara och analysera det som sker för våra lyssnare, säger Ekots utrikeschef Anders Pontara.

Först ut bland aktiviteterna under 2024 är ett frukostseminarium, en Sveriges Radio-frukost till minne av Nils Horner, om vad utrikesjournalistiken spelar för roll i en allt oroligare värld den 7 mars. Medverkar i samtalet gör Sveriges Radios korrespondenter Cecilia Uddén och Lubna El Shanti, som 2023 tilldelades Nils Horner-priset, som delas ut av Borås Tidning. Medverkar gör också Dagens Nyheters Paul Hansen och SVT:s Samir Abu Eid. Moderator är Erik Blix och Sveriges Radios vd Cilla Benkö inleder.

Hur utrikesjournalistikens förutsättningar förändrats under den senaste 10-årsperioden kommer också vara ett ämne för såväl Möt Radiokorrespondenterna, på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm den 20 augusti, som den efterföljande turnén runt i landet, som genomförs i samarbete med Riksteatern, med premiär i Nils Horners hemstad Borås den 26 augusti.

Under året kommer följare av Sveriges Radios konton i sociala medier också att få lära känna ett urval av Sveriges Radios utrikeskorrespondenter, och deras arbetsvardag, lite närmre.

Nils Horner hade, utöver sitt stora omvärldsintresse, också ett stort intresse för grafik och typsnittsfrågor. Sveriges Radio har därför som en minnesmarkering beslutat att döpa ett typsnitt, som varje dag används av journalister över hela företaget, till just Horner.

– Jag tycker att det är ett fint sätt att minnas honom. Nils Horner ville inte själv ta någon framträdande plats, utan såg sig själv främst som en bärare av andras röster. På det här viset kan vi som jobbar på Sveriges Radio påminnas om honom i vardagen, säger vd Cilla Benkö.

Utrikesjournalistiken till minne av Nils Horner 2024

7 mars: Sveriges Radio-frukost: Till minne av Nils Horner – om utrikesjournalistikens roll i en förändrad värld Tid: 08.15-09.15. Plats: Teaterbaren, Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. 
Under 2024 sänds Sveriges Radio-frukost live från Kulturhuset Stadsteatern som en del av programmet för Samtal & debatt.
Biljetter bokas här.

11 mars: 10 år sedan Nils Horner mördades i Kabul i Afghanistan

20 augusti: Möt Radiokorrespondenterna på Kulturhuset Stadsteatern

26 augusti: Turnén Möt Radiokorrespondenterna inleds i Nils Horners hemstad Borås. I samarbete med Riksteatern.

Fler aktiviteter och program tillkommer.

Vid frågor vänligen kontakta:

Mimmi Fristorp, presskontakt
mimmi.fristorp@sverigesradio.se
070-083 95 24

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

En ny julklassiker har anlänt – Fazer Klassiker

Published

on

By

Fazer Klassiker heter den nya julasken som samlat många av svenskarnas chokladfavoriter i en och samma ask: Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia. Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen. 

Julen är en högtid som handlar mycket om tradition, samtidigt som det uppskattas att addera nya inslag. Därför har Fazer samlat ett urval av sina populära varumärken i en och samma ask. Fazer Klassiker är fylld med både tradition som nya spännande smakkombinationer. En perfekt produkt för att fira in jul och nyår.  

”Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation”, säger Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden. 

Fazer Klassiker består av 32 praliner fördelat på 7 olika smaker i två lager. Fazermint i ny form, två olika varianter av Karl Fazer, en med tryffel och en med kola och riskrips, Finlandia hjärta med marmelad och mörk choklad, Dumle original och Dumle fudge, Geisha med en tvist, seasalt & caramel.   

Fazermint, Truffle 
Karl Fazer, Crispy toffee 
Karl Fazer, Milk chocolate truffle 
Finlandia 
Dumle Original 
Dumle Fudge 
Geisha, Seasalt & Caramel 

Fazer Klassiker finns i butik från och med vecka 45. 

För mer information vänligen kontakta:  
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige 
ebba.beck-friis@fazer.com 

Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FNinitiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.

Northern Magic. Made Real.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En ny julklassiker har anlänt – Fazer Klassiker

Published

on

By

Fazer Klassiker heter den nya julasken som samlat många av svenskarnas chokladfavoriter i en och samma ask: Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia. Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen. 

Julen är en högtid som handlar mycket om tradition, samtidigt som det uppskattas att addera nya inslag. Därför har Fazer samlat ett urval av sina populära varumärken i en och samma ask. Fazer Klassiker är fylld med både tradition som nya spännande smakkombinationer. En perfekt produkt för att fira in jul och nyår.  

”Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation”, säger Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden. 

Fazer Klassiker består av 32 praliner fördelat på 7 olika smaker i två lager. Fazermint i ny form, två olika varianter av Karl Fazer, en med tryffel och en med kola och riskrips, Finlandia hjärta med marmelad och mörk choklad, Dumle original och Dumle fudge, Geisha med en tvist, seasalt & caramel.   

Fazermint, Truffle 
Karl Fazer, Crispy toffee 
Karl Fazer, Milk chocolate truffle 
Finlandia 
Dumle Original 
Dumle Fudge 
Geisha, Seasalt & Caramel 

Fazer Klassiker finns i butik från och med vecka 45. 

För mer information vänligen kontakta:  
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige 
ebba.beck-friis@fazer.com 

Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FNinitiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.

Northern Magic. Made Real.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Var i landet bor svenskarnas katter och hundar?

Published

on

By

Att svenskar älskar att leva med sina husdjur visar Agria SKK Stora djurundersökning. Katterna ökar i alla sju länsgrupper medan hundarna tar ny mark i fyra. Allra mest ökar katterna i Halland och Västra Götaland, medan hundarna blir fler i Stockholmsområdet.

Att svenskar älskar att sina husdjur visar Agria SKK Stora djurundersökning när mer än vart tredje hushåll väljer att leva tillsammans med en katt eller hund. I de västra delarna av landet har antalet katter ökat med nära 24 procent sedan 2020, medan hundarna blir fler och ökar med 6 procent i Stockholmsområdet.

– Vi ser att allt fler hushåll i landet väljer att leva tillsammans med husdjur, och framför allt är det katterna som fortsätter att öka i popularitet och blir allt fler, säger Patrik Olsson, chef för sällskapsdjur på Agria.

Om undersökningen

Agria SKK Stora djurundersökning genomförs av Novus vart fjärde år för att fördjupa kunskapen om hundar, katter och smådjur. Undersökningen baseras på svar från 9 854 personer mellan 18–89 år som deltagit i en webbpanel. Djurägarna fördelas på 2 119 kattägare, 1 555 hundägare och 562 smådjursägare. Resterande respondenter i undersökningen har inga djur.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.