Connect with us

Marknadsnyheter

Sveriges största återbruksprojekt när saluhall flyttas 50 mil och blir padelhall

Published

on

Östermalmshallen Padel är Sveriges största återbruk i byggbranschen. Träbyggnaden som uppfördes som tillfällig saluhall på Östermalm flyttades 50 mil söderut och blev padelhall när fastighetsbolaget Wallenstam köpte byggnaden. Ett unikt projekt i Sverige som skapar ringar på vattnet för en mer hållbar byggbransch. 

När man 2016 skulle renovera anrika Östermalmshallen i Stockholm var man tvungen att hitta lösning så att den pågåemde verksamheten i Östermalmshallen skulle kunna fortgå under renoveringen.  Lösningen blev att uppföra en tillfällig byggnad som kan återbrukas och användas till andra verksamhetsomrden. Man valde att bygga den tillfälliga hallen helt i trä och använde bland annat Metsä Woods Kerto® LVL. När renoveringen av Östermalmshallen var färdig, och den tillfälliga saluhallen tjänat ut sitt syfte, köpte Wallenstam byggnaden med målet att hitta ett nytt användningsområde. 

– Det är ett återbruksprojekt utan någon likvärdig motsvarighet i Sverige. Vi har gått från att demontera en fullt fungerande saluhall i Stockholm, flyttat den 50 mil och återmonterat den med ett nytt användningsområde som padelhall i Mölnlycke utanför Göteborg. Det är unikt, säger Johan Wuollet, projektledare på Wallenstam. 

Det tog strax över ett år att slutföra projektet och då hade man demonterat hallen i Stockholm, mellanlagrat den och senare byggt upp hallen i Mölnlycke där den nu är invigd. Konceptet grundar sig i prefabricerade moduler. Tastrukturen består av Kerto LVL-balkar i ett rutmönster, vilket ger en starkare konstruktion med mindre materialåtgång.  

– När det gäller arbetet med Kerto-balkarna så var det ett väldigt smidigt arbete under demonteringen. För mycket av det som byggs idag slängs efter alldeles för kort tid eller för att det inte är anpassat för att byta ändamål. Istället för att riva en byggnad så kan man i största möjliga mån återbruka produkterna i byggnaden, eller varför inte hela byggnaden som i detta fallet, säger han. 

På sikt tror Johan Wuollet det blir ökade krav i branschen kring cirkulärt byggande, exempelvis genom att byggnader är demonterbara eller flexibla i sitt användningsområde eftersom byggbranschen står för en stor del av den klimatpåverkan som finns idag. 

– Byggbranschen precis som alla andra branscher måste fokusera på hållbarhet och cirkuläritet . Trä är ett material som ligger i linje med det och oavsett om man bygger helt i trä eller en blandning av olika material så tror jag att återbruk kommer bli en större del av byggprojekten framöver. Detta har varit ett hållbarhetsprojekt för att lära oss mer om återbruk kring fastigheter, säger Johan Wuollet. 

Den 2 000 kvadratmeter stora hallen har både blivit nominerad och vunnit priser för sin design. Projektet har skapat intresse hos RISE, som jobbar med svensk forskning för hållbar tillväxt, som tittat på hur man på ett bra sätt kan projektera en byggnad för att återbruka den på en annan plats. Metsä Wood har följt projektet och tror att liknande projekt kommer bli vanligare framöver. 

– Östermalmshallen är ett utmärkt exempel på cirkulärt och hållbart byggande. Vi har levererat lösningar till liknande projekt i Finland och jag tror att detta bara är början på en omställning till återbruk och cirkuläritet i byggbranschen där Kerto LVL visat sig vara fördelaktigt, säger Håkan Arnebrant Business Development Manager på Metsä Wood.

Läs hela artikeln

För pressbilder, vänligen besök: https://databank.metsagroup.com/l/5-GDt9MRNg9P

För mer information kontakta:

Henni Rousu, Communications Manager, Metsä Wood
tel. +358 40 554 8388, [email protected] 

Håkan Arnebrant, Metsä Wood Sverige
Tel: +46 70 355 42 00, [email protected]

Metsä Wood

www.metsawood.com

Metsä Wood är en av Europas ledande tillverkare av förädlade träprodukter. Vi bearbetar värdefullt timmervirke till miljövänliga produkter för bygg- och transportbranschen, som båda är megatrenddrivna verksamheter för framtiden. Våra huvudprodukter omfattar Kerto® LVL, björk- och barrplywood samt vidareförädlade sågvaror. Materialeffektiva träprodukter lagrar koldioxid och spelar en viktig roll när det gäller att motverka
klimatförändringar.  
 
2021 uppgick vår försäljning till cirka 0,6 miljarder euro, och vi har omkring 1 700 medarbetare. Metsä Wood ingår i Metsä-koncernen. 

Följ Metsä WoodTwitter | Facebook | LinkedIn | Instagram | Pinterest 

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Lyxig SUV från Hongqi premiärvisas på eCarExpo

Published

on

By

Den kinesiska biltillverkaren Hongqi visar upp sin nya helelektriska SUV, E-HS9, under eCarExpo i Göteborg den 2- 4 december. Bilmärket Hongqi, som är framstående inom kinesisk fordonsexpertis och lyx, har kraftigt ökat sin närvaro på både den svenska och norska marknaden under de senaste åren. Mycket tack vare att båda länder ligger långt framme när det gäller elfordon och  laddinfrastruktur.

Hongqi EHS9 SUV

När eCarExpo går av stapeln i år i Göteborg finns den kinesiska fordonstillverkaren på plats för första gången och visar upp sin SUV E-HS9.  SUVen innehåller en uppsjö av högteknologiska smarta funktioner som konkurrerar med några av de främsta europeiska elbilstillverkarna. Något som svenska bil- och teknikentusiaster får chansen att se och testa under eCarExpo.

E-HS9 finns i tre varianter: COMFORT, PREMIUM och EXCLUSIVE.

Alla varianter har tre sittrader, även om Exclusive-modellen har ett säte mindre för extra utrymme för passagerarna. SUV:en har 21-tumshjul och en elegant design. SUV:en kommer i färgerna Dark Night Black, Silver Grey och Alpine White med möjlighet att välja en takfärg som skiljer sig från karossfärgen.

Dörrhandtagen dras automatiskt tillbaka när bilen parkeras eller är i rörelse och instegsbelysning tänds när man går in i eller lämnar bilen.  Invändigt finns en intelligent, automatjusterande ratt,   fyra oberoende klimatzoner, ett ultrabrett panoramatakfönster och krockkuddar. Basmodellen COMFORT kostar från 899 900 SEK, PREMIUM från 1 079 900 SEK och EXCLUSIVE från 1 169 900 SEK.

För mer information:

Sofia Wassén, Project Manager Marketing, mail: [email protected]
Telefon: +46 31-790 04 00
Hemsida: www.hongqi.se

Om Hongqi

Hongqi är Kinas äldsta biltillverkningsföretag och startade redan 1958. Under 1960- och 1970-talen var Hongqi-bilen favorit som premiumval och användes ofta vid diplomatbesök i Kina. De senaste tio åren har fokus varit att tillverka bilar för den genomsnittlige konsumenten och 2018 togs ett helt nytt designkoncept och ett utökat sortiment bilar fram. Sedan dess har Hongqi haft en explosiv tillväxt på de kinesiska hemmamarknaderna och sextiofaldigt ökat sin försäljning. Hongqi introducerar nu sina bilar på fler marknader i Asien, Mellanöstern och Europa.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Shopping för nästan 9,3 miljarder under årets Black Week

Published

on

By

Black week ökade i popularitet jämfört med i fjol. I år säger konsumenterna att de har handlat för 9,3 miljarder* kronor under Black week. Det är en ökning med 11 procent jämfört med förra året. Närmare hälften (48 %) valde att handla under Black week och en stor andel hade planerat sina inköp i förväg. Det visar en undersökning** som Kantar Sifo har genomfört på uppdrag av PostNord. 

Det var mycket som bäddade för en stor shoppingfest under Black Week. Många e-handlare har suttit på stora lager och har därmed haft generösa erbjudanden samtidigt som konsumenterna har blivit betydligt mer prismedvetna och planerat sina inköp.

– Att Black week har omfamnats av konsumenterna i år, märker vi av på våra terminaler runt om i Sverige, där det har varit högtryck. Totalt hanterade vi nästan 1,2 miljoner paket och varubrev dygnet mellan söndag och måndag som brukar vara toppdygnet efter Black week. Under veckan har volymerna varit fortsatt höga, säger Mathias Krümmel, vd PostNord Sverige.

Merparten (77 %) av konsumenterna gjorde en del av sina inköp via nätet samtidigt som andelen som handlade i fysisk butik återigen har ökat (46 %) och är nu tillbaka på samma nivå som innan pandemin. Endast 10 procent av de som handlade under Black week handlade från utlandet, vilket är en lägre andel än under de senaste åren, något som har gynnat de svenska e-handelsföretagen.  

– Att det skulle bli konsumenternas Black week fanns flera indikationer på, något som vi förutspådde redan i E-barometern för tredje kvartalet. Några av förklaringarna till ökningen i år är att många företag har suttit med stora lager och därför haft väldigt bra kampanjer under veckan. Samtidigt har fler konsumenter blivit mer prismedvetna och gjort både planerade inköp och julhandlat under Black week, säger Mathias Krümmel.

Fakta från undersökningen: 

  • 94 procent av svenskarna uppmärksammande Black week 
  • 48 procent valde att handla under rean 
  • 46 procent handlade i fysiska butiker (flerval)
  • 77 procent handlade i webbutik (flerval)
  • Drygt hälften (54 %) handlade enbart i webbutik under Black week  
  • De populäraste kategorierna att handla var:
    • kläder och skor (59 %) 
    • hemelektronik (33 %) 
    • skönhet och hälsa (31 %)
  • 14 procent handlade bara julklappar, 26 procent julklappar samt saker till sig själv och 40 procent köpte endast saker till sig själv. 
  • 53 procent uppgav att de mest gjort planerade inköp.  
  • Av de som uppgett att de konsumerat mindre i år svarade 32 procent att det berodde på försämrad ekonomisk situation på grund av allmänt höjda priser och levnadskostnader. 

* Fasta priser 

** Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo 26–27 november bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning 18–79 år. Frågorna ställdes om perioden 21–27 november, och undersökningen genomfördes med Kantar Sifos webbpanel. 

För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: [email protected]

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2021 hade koncernen cirka 28 500 anställda och en omsättning på 40,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pressinbjudan till nordisk konferens om personlig assistans – framgångssagan och utmaningarna

Published

on

By

Riksföreningen JAG anordnar en nordisk konferens den 23 december i Stockholm i samarbete med Föreningen JAG i Finland och Foreningen JAG i Norge. Konferensen arrangeras med stöd av Nordens välfärdscentrum.

Välkommen till en spännande genomlysning av personlig assistans som framgångsfaktor och förutsättning för att förverkliga FNs konventioner om rättigheter för barn och vuxna med funktionsnedsättning.

Intressanta programpunkter om IQ-diskriminering, mänskliga rättigheter och presonlig assistans där vi gästas av politiker, forskare och jurister. Ta del av det fullständiga programmet i bifogad pdf.

Delta på plats på Klara Södra Kyrkogata 1 eller följ programpunkterna på länk.

Länk till fredagens sändning, 2 december kl 1117

Länk till lördagens sändning, 3 december kl 9:30–15

Varmt välkommen!

Cecilia Blanck
Verksamhetsansvarig Riksföreningen JAG
08-789 30 00
[email protected]

JAG är en ideell riksförening för personer med flera omfattande funktionsnedsättningar, varav en avser den intellektuella förmågan. JAG arbetar för att medlemmarna ska kunna leva sina liv fullt ut, på sina egna villkor, med bästa möjliga personliga assistans. JAGs assistanskooperativ styrs av medlemmarna och drivs utan vinstintresse.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.