Connect with us

Marknadsnyheter

Sveriges största kooperativa företag kraftsamlar för strategisk utveckling

Published

on

ti, jun 26, 2018 10:34 CET

Just nu pågår en affärsutvecklingskonferens för Sveriges största kooperativa och ömsesidiga företag. På konferensen samlas ledningarna för de kooperativa företagen, för att ta ytterligare steg i utvecklingen av gemensamma kooperativa styrningsstrategier och hållbarhetsarbete.  

Kooperativa och ömsesidiga företag är till sin natur långsiktigt uthålliga företag, som vill bidra till en positiv samhällsutveckling. De utgör en viktig del av både näringslivet och samhället i Sverige, och många stora och välkända svenska företag är kooperativa. Några av de stora kooperativa företag som deltar på konferensen är Lantmännen, Riksbyggen, Södra skogsägarna, HSB, Fonus, Växa Sverige, Landshypotek, KF, Norrskog, Folksam, Mellanskog och Länsförsäkringar.

– Det är mycket positivt att vi kan samlas för att utveckla både våra respektive företag och den kooperativa företagsformen. Vi har en gemenskap i den kooperativa affärsmodellen, som vi vill utveckla för att kunna möta morgondagens behov och utmaningar, säger Anders Källström, ordförande i Svensk Kooperation och vd för Lantbrukarnas Riksförbund.

Svensk Kooperation arrangerar konferensen för sina närmare 60 medlemsföretag. Konferensen innehåller också pass om hållbarhet och kooperation, en föreläsning om handelshinder av Sveriges tillträdande WTO-ambassadör samt medverkan från det brittiska kooperativa företaget Coop Group UK.

– Kooperativa och ömsesidiga företag har sitt ursprung i att lösa marknadsstörningar och sociala och ekonomiska behov och de skapar idag ett stort värde såväl ekonomiskt som socialt och miljömässigt. Vi skapar helt enkelt samhällsnytta där vi verkar och lever, säger Tommy Ohlström, vice ordförande i Svensk Kooperation och ordförande för KF och Coop. 

Kontaktpersoner för mer information och intervjuer:

Petra Pilawa
Verksamhetschef
petra.pilawa@svenskkooperation.se, 076-812 28 48

Jan Edén
Verksamhetschef
jan.eden@svenskkooperation.se, 070-736 17 27

 

Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare är  LRF, KF, HSB och  Arbetsgivarföreningen KFO. Syftet är att sprida kunskap och att bidra till att modernisera bilden av kooperativt företagande. Svensk Kooperation är partipolitiskt obundet. Föreningen har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att öka kunskapen om kooperation, sprida idéer och visioner, driva opinionsbildning och företräda medlemmarna i frågor som rör de kooperativa företagens villkor.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys