SVT behöver se nyktert på sin alkoholromantisering

| 10 maj, 2022 | 0 kommentarer

SVT har i den nuvarande säsongen av Mästarnas Mästare fått kritik för att uppvisa en starkt förskönad bild av alkohol. Deltagarna ses dricka alkohol flera gånger i varje avsnitt, trots att en av deltagarna under säsongen öppet berättat om sitt alkoholberoende.

När alkoholromantik pumpas ut i olika sammanhang signaleras hög stämning. Ett fyllt glas i solnedgång ska sända framgång och lycka. Detta är alkoholpornografi som om det vore beställt av alkoholindustrin, menar Lucas Nilsson, förbundsordförande IOGT-NTO. 

Som svar på kritiken har SVT sagt att ”Det handlar om vuxna människor” och anser därmed att ansvaret ligger på den enskilda individen, den som drabbas. 

Det handlar inte om individen. Ingen väljer ett alkoholmissbruk. Det växer ofta fram över tid. Inte för att den enskilde väljer det, utan för att samhället låter det ske, fortsätter Lucas Nilsson.

Idag uppskattas var åttonde svensk ha någon form av alkoholmissbruk. Detta är inte ett individproblem. Det är ett samhällsproblem. 

Frågan som därför ska ställas till SVT är när man ska se sin roll i detta och ta ansvar för att exploatera alkoholromantik och försköna alkoholkonsumtion, avslutar Lucas Nilsson.

Lucas Nilsson
Förbundsordförande IOGT-NTO
070-741 98 10
[email protected]

Magnus Jonsson
Vikarierande Drogpolitisk chef IOGT-NTO
 073-081 90 17
[email protected] 

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.