Connect with us

Marknadsnyheter

Swedavias bokslutskommuniké för 2024: Fler utrikesresenärer, flygbolagssatsningar och utökat kommersiellt utbud bidrog till ett positivt rörelseresultat, ökad nettoomsättning och stärkt kassaflöde

Published

on

Ett ökat utrikesresande, flygbolagens satsningar på ett större linje- och destinationsutbud och ökade kommersiella intäkter bidrog till att Swedavia för första gången sedan pandemin redovisar ett positivt rörelseresultat för ett helår. Nettoomsättningen ökade till 6,4 miljarder kronor (5,9). Kassaflödet var positivt och ökade med 305 miljoner jämfört med föregående år. Parallellt med en stark utrikestrend är utvecklingen för flygets inrikesmarknad fortsatt bekymmersam.

– För första gången sedan pandemin redovisar Swedavia ett positivt rörelseresultat för helåret. Samtidigt har vi möjliggjort fortsatt passagerartillväxt och nettoomsättningen ökade med 462 miljoner kronor jämfört med föregående år och uppgick till 6 393 miljoner kronor. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 071 miljoner kronor, en ökning med 305 miljoner kronor, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Under 2024 reste drygt 32 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser. Utrikesresandet ökade med fem procent medan inrikesresandet minskade med nio procent. Det är 1,2 procent högre jämfört med 2023 och 81 procent av nivåerna före pandemin, 2019. Parallellt med en stark utveckling för utrikesresandet fortsatte inrikesresandet att minska.

Swedavias nettoomsättning för helåret uppgick till 6 393 miljoner kronor (5 931) vilket är en ökning med 462 miljoner kronor jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 26 miljoner kronor (-318), vilket är en resultatförbättring med 344 miljoner kronor. Kassaflödet från den löpande verksamheten var positivt och uppgick till 1 071 miljoner kronor (766), en förbättring med 305 miljoner kronor jämfört med förra året. Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -153 miljoner kronor (-266), vilket är en resultatförbättring med 113 miljoner kronor. 

Totalt har ett 40-tal nya flyglinjer, varav 18 helt nya destinationer, tillkommit vid Swedavias tio flygplatser under 2024. Bland annat har Air Canada etablerat sig på Arlanda med linjer till Toronto och Montreal. Under 2024 annonserades också flera satsningar för kommande år, däribland linjen Arlanda-Tokyo Haneda med Japans största flygbolag ANA som invigdes den 31 januari 2025.

Resenärsnöjdheten har ökat kontinuerligt under året och är nu högre än på många år, bland annat på Sveriges största flygplats, Stockholm Arlanda Airport. Det är ett resultat av långsiktiga satsningar på både kundupplevelse, kommersiellt utbud och infrastruktur. Den nya Marknadsplatsen på Arlanda har fortsatt växa fram under året och under första kvartalet 2025 kommer den att stå helt färdig.

Som en följd av den svaga inrikesmarknaden kom i september beskedet att flygbolaget BRA från och med årsskiftet flyger på uppdrag av SAS, från Arlanda. Att Stockholms inrikesflyg samlas på Arlanda skapar på sikt förutsättningar för ett starkare inrikesflyg. På kort sikt för dock beskedet med sig betydande utmaningar för Swedavia och har inneburit att verksamheten på Bromma Stockholm Airport behövts anpassas utifrån den nya trafikstrukturen, vilket inneburit uppsägningar av närmare 50 medarbetare på Bromma.

– För att möta morgondagens kapacitetsbehov behöver våra flygplatser fortsätta utvecklas. Med en stark efterfrågan på utrikesresor, både här och nu och på längre sikt, återupptar vi arbetet med projekteringen av den nya terminalbyggnaden ”Pir G” i Terminal 5 på Arlanda som pausades under pandemin. Just nu genomförs ett förberedande arbete och ett slutligt investeringsbeslut kan tidigast tas 2027, säger Jonas Abrahamsson.

Investeringen innebär bland annat att 14 nya brygganslutna, flexibla gater tillförs, att infrastrukturen för gränskontrollen utökas samt en expansion av bagagesystemet.   

I höstas meddelade Swedavia att dotterbolaget, Swedavia Real Estate AB, utvecklar Nordens största flygplatshotell, i direkt anslutning till SkyCity på Arlanda, tillsammans med Strawberry. Byggstart är planerad till 2027.

Under året har Stockholm Arlanda Airport och Ronneby Airport nått den högsta internationella certifieringen, nivå 5, inom ramverket för flygplatsers klimatomställningsarbete, Airport Carbon Accreditation. Av 19 nivå 5-flygplatser i världen har Swedavia fyra. Göteborg Landvetter Airport och Malmö Airport certifierades på nivå 5 under 2023. Resterande Swedavia-flygplatser arbetar för att nå den högsta certifieringen under 2026.

Denna information är sådan information som Swedavia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 februari 2025, kl.14:00 CET.

För mer information, kontakta Ellen Laurin, biträdande presschef, på Swedavia på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2024 cirka 6,4 miljarder kronor och har cirka 2 750 medarbetare.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.