Connect with us

Marknadsnyheter

Swedavias trafikstatistik för juni 2024: Trenden med ett starkt utrikesresande fortsätter – drivet av flygbolagens satsningar på ett bredare utrikesutbud via Sveriges största flygplatser

Published

on

Under juni månad reste drygt 3,1 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser. Flygresandet i juni ligger totalt sett på jämförbara nivåer med juni 2023. Utrikesresandet ökade sammantaget med 6 procent under månaden medan inrikesresandet minskade med 20 procent. Flygbolagens satsningar på ett starkt destinationsutbud för utrikesresor via Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport fortsätter att driva utvecklingen. På Landvetter ökade utrikesresandet med 11 procent under juni medan utrikestrafiken ökade med 7 procent på Arlanda.

-Flygbolagen fortsätter att lägga till mer trafik på våra flygplatser, framför allt till destinationer i andra länder i Europa. Marknaden svarar starkt på dessa satsningar trots en svag konjunktur och andra osäkerhetsfaktorer i vår omvärld. På Göteborg Landvetter ökade exempelvis utrikestrafiken i juni med 11 procent jämfört med föregående år, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Flygbolagen vid Swedavias tio flygplatser satsar på att stärka tillgängligheten till Sverige. I årets sommartrafikprogram lanseras 25 nya linjer, varav 17 är nya linjer via Stockholm Arlanda Airport och 8 är nya linjer via Göteborg Landvetter Airport. På Malmö Airport, Luleå Airport, Umeå Airport samt Åre Östersund Airport tillkommer chartersatsningar under sommaren.

Swedavia – Topp 10 största länder (reguljärt, exkl. Sverige):

  1. Tyskland
  2. Spanien
  3. Storbritannien
  4. Norge
  5. Finland
  6. Polen
  7. Danmark
  8. Frankrike
  9. Italien
  10. Turkiet
     

Nya flyglinjer – juni och juli:
Arlanda:

Toronto – Air Canada
Montreal – Air Canada
Billund – Norwegian
Marseille – Transavia FR
Naples – Eurowings
Pristina – SAS
Rhodes – SAS
Heraklion – SAS

Tirana – SAS
Landvetter:
Norwegian – Pristina

Under juni reste drygt 3,1 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser. Resultatet i juni ligger på samma nivå som resandet under juni i fjol. Utrikesresandet ökade med 6 procent till drygt 2,5 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 20 procent till nära 618 000 resenärer. Resandet totalt sett vid Swedavias flygplatser under juni månad ligger på 82 procent av prepandeminivåerna, 2019.

Stockholm Arlanda Airport hade drygt 2,2 miljoner resenärer under juni, en ökning med 3 procent jämfört med juni förra året. Utrikesresandet ökade med 7 procent till nära 2 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 24 procent till drygt 250 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Stockholm Arlanda i juni ligger totalt sett på 89 av prepandeminivåerna.

Göteborg Landvetter Airport hade sammanlagt nära 536 000 resenärer under juni vilket är 5 procent fler resenärer jämfört med i juni 2023. Utrikesresandet ökade med 11 procent till drygt 493 000 resenärer medan inrikesresandet minskade med 33 procent till drygt 42 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Göteborg Landvetter ligger i juni på 82 procent av prepandeminivåerna.  

Övriga Swedavia-flygplatser hade en varierande utveckling under juni månad. Kiruna Airport följt av Visby Airport, hade den bästa resenärsutvecklingen i juni jämfört med juni i fjol. Visby Airport och därefter Luleå Airport hade i juni den bästa utvecklingen jämfört med före pandemin, 2019. Malmö Airport, följt av Bromma Stockholm Airport, hade den svagaste utvecklingen i juni jämfört med juni förra året.

Juni månads trafikutveckling – antal resenärer:

Mer utförlig information om Swedavias trafiksiffror och statistik finns tillgänglig på Swedavias hemsida: Statistik | Om Swedavia                      

Tips till resenärer inför flygresan i sommar:
Vanliga frågor och svar | Stockholm Arlanda Airport (swedavia.se)
Flygplatschefen: Viktigt att veta inför din sommarresa – Swedavia AB (cision.com)
Flygplatschefen: Viktigt att veta inför din sommarresa – Swedavia AB (cision.com)

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.