Connect with us

Marknadsnyheter

Swedbank AB:s åtagande avseende Swedbank Hypotek AB

Published

on

on, okt 25, 2017 11:18 CET

Styrelsen i Swedbank AB har beslutat att banken framöver inte kommer att garantera skuldinstrument utgivna av hypoteksbolaget då en garanti inte längre är nödvändig ur ett kreditbetygsperspektiv. Beslutet påverkar inte kreditbetyget för vare sig Swedbank Hypotek (kreditbetyg Aa3/AA-) eller för dess utgivna skuldinstrument.

Beslutet berör endast skuldinstrument som ges ut från och med 14 dagar efter detta pressmeddelande. Enligt garantivillkoren kommer garantin fortsatt omfatta redan utgivna skuldinstrument fram tills de återbetalats.

Swedbank Hypotek är ett helägt dotterbolag till banken med ansvar för hypoteksverksamheten i Sverige. Distributionen av hypoteksbolagets produkter sker genom bankens och sparbankernas kontorsnät. Hypoteksbolagets operativa verksamhet är helt integrerad i bankens verksamhet, bland annat genom ett avtal som ger hypoteksbolaget tillgång till den likviditet som behövs för att fullgöra sina betalningar och regulatoriska likviditetskrav.

Banken utfärdade 2009 en garanti för att säkerställa hypoteksbolagets kreditbetyg hos kreditvärderingsinstitutet Moody’s, i enlighet med Moody’s dåvarande analysmetod. Moody’s gör sedan en tid tillbaka en annan bedömning vilket, givet de två bolagens starka integrering, innebär att garantin saknar betydelse för kreditbetyget. Banken kommer därför i framtiden, i likhet med andra marknadsdeltagare, inte garantera skuldinstrument utgivna av hypoteksbolaget. Detta kommer varken att påverka kreditbetyget för hypoteksbolaget eller dess skuldinstrument.

Framtida utökningar (tap emissioner) på redan utestående skuldinstrument under det obegränsade svenska bostadsobligationsprogrammet i SEK kommer fortsatt omfattas av garantin (se Bilaga 1, pdf).

Garantin beskrivs i sin helhet på
www.swedbank.se/hypotek
.

För ytterligare information:

Gregori Karamouzis, Chef Investor Relations, Swedbank, 072-740 63 38

Swedbank frä
mjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 220 kontor i Sverige och 134 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. 
Den 24 oktober 2017 uppgick balansomslutningen till 
2 460 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se                             

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys