Connect with us

Marknadsnyheter

Sweden Buyersclub AB offentliggör delårsrapport för juli – september 2024: Omsättningen ökar med 104 %

Published

on

Under Q3 ökade nettoomsättningen med 104 % till 20,9 MSEK och medlemsintäkterna med 14 % till 4,8 MSEK. EBITDA förbättrades till -1 MSEK från -1,2 MSEK och EBITDA-marginalen steg till -5 % från -11 %. Anskaffningskostnaden per ny kund minskade till 54 SEK från 95 SEK och ARR (Annual recurring revenue) ökade med 21 % till 19,7 MSEK jämfört med föregående år.

Perioden juli – september 2024 

     Medlemsintäkterna uppgick under perioden till 4,8 MSEK (4,2 MSEK), en ökning med 14 % jämfört med motsvarande period föregående år.

     Nettoomsättningen uppgick till 20,9 MSEK (10,2 MSEK), en ökning med 104 % jämfört med motsvarande period föregående år.

     EBITDA uppgick till -1,0 MSEK (-1,2 MSEK).

     EBITDA-marginalen uppgick till -5 % (-11 %).

     Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -1,9 MSEK (-1,9 MSEK).

     Resultat efter skatt uppgick till -2,0 MSEK (-2,0 MSEK).

     Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -1,4 MSEK (-0,8 MSEK).

     Anskaffningskostnaden för en ny kund var under perioden 54 SEK (95 SEK) per order.

     ARR (Annual recurring revenue) uppgick till 19,7 MSEK (16,3 MSEK) vid periodens slut, en ökning med 21 % jämfört med motsvarande period föregående år.

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

 

Utvecklingen går i linje med målen för 2025

Omsättningstillväxten för Q1–Q3 2024 visar en ökning på 74 % samtidigt som bolaget rapporterar en EBITDA-förbättring på 75 % jämfört med samma period föregående år.

 

“När vi lägger årets tredje kvartal till handlingarna kan vi konstatera en ökning av omsättningen med 104 % jämfört med motsvarande kvartal tidigare år. Trots kostnader av engångskaraktär motsvarande 0,5 MSEK, kan vi också uppvisa en förbättring av resultatet.”, säger Emil Henriksson, VD för Sweden Buyersclub AB.

 

Bolagets mål för 2025 är att omsätta mellan 120–150 MSEK med ett EBITDA på mellan 5–8 MSEK. I delårsrapporten beskrivs de initiativ som bolaget genomför för att uppnå dessa.

 

Delårsrapporten finns i sin helhet bifogad i detta pressmeddelande samt på bolagets hemsida https://ir.buyersclub.se/investerare/finansiella-rapporter/

 

Certified Adviser
Sweden Buyersclubs Certified Adviser är Partner Fondkommission, info@partnerfk.se, 031-761 22 30.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Emil Henriksson, VD Sweden Buyersclub AB

emil.henriksson@buyersclub.se

(+46) 73 37 71 937

 

Denna information är sådan information som Sweden Buyersclub AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 november 2024 kl. 08:00 CET.

 

Om Buyersclub:
Sweden Buyersclub AB är ett tech-drivet företag med en hög andel återkommande prenumerationsintäkter, vilket bidrar till stabilitet och långsiktighet. Företaget erbjuder marknadens lägsta priser på hundratals välkända varumärken via sin digitala handelsplats, buyersclub.se. Sortimentet är brett och omfattar kategorier som skönhet, hemelektronik, leksaker, husdjursprodukter, heminredning, kontorsvaror och böcker, vilket attraherar en bred målgrupp.

För de mest prismedvetna konsumenterna finns “Buyersclub Plus”, ett medlemskap från 69 kr/månad som ger tillgång till bolagets egna inköpspriser, en kostnadsfri utvald produkt varje månad samt unika medlemserbjudanden.

Bolagets innovativa plattform synkroniserar produktdata och lagerstatus direkt med leverantörer, vilket har potential att kraftigt reducera bolagets behov av eget lager och därmed stor kapitalbindning, vilket är en enorm risk och kostnad för traditionella e-handelsföretag.

Marknadsplatser undviker lagerrisk genom att agera som en mellanhand; olika säljare tillhandahåller produkter och paketering medan marknadsplatsen förmedlar affären. Detta sker ofta på bekostnad av högre pris till kund samt en försämrad leveransupplevelse då konsumenten kan få flera leveranser vid olika tidpunkter vid köp av flera produkter i en och samma order.

Buyersclubs metod reducerar leden i distributionskedjan samtidigt som produkter levereras till Buyersclubs crossdocking-lager för att sampaketeras i en enskild försändelse. Priset till kund blir på så sätt lägre utan bekostnad av försämrad marginal, samtidigt som varor skickas samlat, via kundens valda speditör.

Plattformen har under 2024 utvecklats så att sortimentet kan speglas till nya nischade onlinebutiker, så kallade “storefronts”. Detta möjliggör för bolaget att snabbt och kostnadseffektivt expandera sitt affärsutbud, nå nya kundgrupper och ta större marknadsandelar. bookhero.se, en onlinebokhandel som nyttjar bolagets befintliga infrastruktur, är bolagets första externa storefront.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Föräldrastil i barndomen påverkar hur vi behandlar våra hundar

Published

on

By

En studie från Storbritannien visar att den föräldrastil vi upplevde som barn kan påverka hur vi behandlar våra hundar som vuxna. Personer som vuxit upp med en tillåtande föräldrastil tenderar att använda samma metod i sin relation med hunden, där värme och frihet betonas men reglerna är få. I kontrast är de som haft en mer auktoritativ uppväxt, där kärlek kombineras med tydliga regler, mindre benägna att vara lika tillåtande mot sina hundar.

Forskarna fann också att människors attityd till djur, antingen beskyddande eller humanistisk, spelar en stor roll för hur dessa uppfostringsmönster överförs från mänskliga relationer till relationen med hunden.

Källa: psypost.org

mdpi.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop pausar inköpen av produkter från Bake my day

Published

on

By

Coop har beslutat att pausa inköpen av produkter från leverantören Bake my Day. Detta görs mot bakgrund av de uppgifter som framkommit i media kring bristandande livsmedelshygien vid leverantörens bageri i Huddinge.

– Vi har dialog med leverantören om de uppgifter som förekommit i media om bristande säkerhet kring livsmedelshygien och kring arbetssituationen för de anställda. Vi har också hämtat in uppgifter från ansvariga kontrollmyndigheter för att ta del av de revisioner som gjorts vid bageriet och dess resultat, säger Niclas God, affärschef inköp food vid Coop Sverige.

– Under tiden som vår analys av situationen pågår så kommer vi pausa våra inköp av produkter från Bake my Day. Det är mycket viktigt för oss att våra kunder känner sig trygga och säkra med de produkter som säljs i Coops butiker, fortsätter Niclas.

Inköpspausen går igång nästa vecka och gäller tills vidare. De produkter som finns i butikerna kommer säljas ut för att inte riskera matsvinn samt för att det inte finns risk för hälsofara för produkterna.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 06.12.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
06.12.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 06.12.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

XSTO

109 732

10,98

1 204 745,63

XCSE

27 154

10,96

297 631,24

Summa

136 886

10,98

1 502 376,87

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4805 och DKK till EUR 7,4582
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 710 860 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.