Connect with us

Marknadsnyheter

Swedencare AB (publ) HALVÅRSRAPPORT 1 APRIL – 30 JUNI 2019

Published

on

Fortsatt stark försäljningsutveckling med USA och Asien i täten

PERIODEN I SAMMANDRAG

ANDRA KVARTALET: 1 APRIL – 30 JUNI 2019

Siffror inom parentes avser utfall under motsvarande period föregående år.

  • Nettoomsättningen uppgick till 30 376 TSEK (25 669 TSEK), motsvarande en ökning om 18%
  • Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 15%
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 9 158 TSEK (7 125 TSEK), motsvarande en ökning om 29% respektive en EBITDA-marginal om 30,1% (27,7%)
  • Rörelseresultat efter avskrivningar (EBIT) uppgick till 8 657 TSEK (7 420 TSEK), motsvarande en ökning om 17% respektive en EBIT-marginal om 28,4% (28,8%)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 6 809 TSEK (5 815 TSEK)
  • Resultat per aktie beräknat på̊ 15 770 622 aktier 0,43 SEK (0,37 SEK)
  • Per den 30 juni 2019 uppgick likvida medel till 39 076 TSEK (24 972 TSEK)

FÖRSTA HALVÅRET: 1 JANUARI – 30 JUNI 2019

Siffror inom parentes avser utfall under motsvarande period föregående år.

  • Nettoomsättningen uppgick till 60 926 TSEK (47 353 TSEK), en ökning om 29%
  • Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 23%
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 19 974 TSEK (13 184 TSEK), motsvarande en ökning om 52% respektive en EBITDA-marginal om 32,7% (27,7%)
  • Rörelseresultat efter avskrivningar (EBIT) uppgick till 19 335 TSEK (13 432 TSEK), motsvarande en ökning om 44% respektive en EBIT-marginal om 31,7% (28,3%)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 15 317 TSEK (10 616 TSEK)
  • Resultat per aktie beräknat på̊ 15 770 622 aktier 0,97 SEK (0,67 SEK)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 15 769 TSEK (7 763 TSEK)
  • Valutakursvinster uppgick till 797 TSEK

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET

Swedencare AB (publ) får ytterligare en internationell institution som ny större aktieägare, DNCA – Invest Beyond Global Leaders samt Invest Norden Europe.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER ANDRA KVARTALETS UTGÅNG

Det finns inga väsentliga händelser efter det andra kvartalets utgång att kommentera.  

VD HAR ORDET

Solid utveckling under Q2 – fortsatt god tillväxt och trots ökade satsningar, en bra marginal 

Det andra kvartalets nettoomsättning om 30,4 MSEK innebar en ökning med 18% jämfört med Q2 2018. Resultatet utvecklades ännu bättre och vi visade en EBITDA om 9,2 MSEK, en ökning med 29% jämfört med 2018. EBITDA-marginalen noterades till 30,1%, precis över vårt resultatmål om 30%.

De flesta marknaderna visade en fortsatt god utveckling i spåren av ett mycket starkt Q1. Nordamerika fortsätter att leverera, denna gång med en omsättningsökning på̊ 54%, detta trots att vi först i juni kunde leverera en första omgång av de numera USA-tillverkade Dental Bites. Efter att ha noterat en försäljning av Dental Bites för första gången i år ser jag fram emot att vi nu ska kunna tillgodose den efterfrågan produkten har på̊ den amerikanska marknaden och att kunna rapportera om det i kommande rapporter. Vidare var det även först i juni som vi kom ikapp våra restorders för Dental Bones för vilka efterfrågan varit väldigt hög. Vi har investerat för att kunna dubbla produktionen av Dental Bones, något som vi räknar med att nå̊ under tidig höst. Vi har även utökat säljstyrkan med en mycket erfaren person i Paul St. Germain som ansvarar för nordöstra USA samt östra Kanada. Paul startade i maj och har redan kommit in och levererat.

UK var bra men lite lägre än det starka Q1 som var något påverkat av att vissa av våra kunder beställde ovanligt mycket med tanke på̊ risken för en hård Brexit. Trots att vi lyft in Spanien i ett eget bolag ökar Sydeuropa omsättningen och det till en väsentligt högre resultatmarginal. Det är framförallt Frankrike, Portugal och Grekland som går starkt, bl.a. genomfördes en Dental Bones-kampanj i Grekland som sålde slut på̊ en månad att jämföra med planen att den skulle vara i tre månader.

Spanien kommer att bli en mycket bättre marknad för oss framöver i och med etableringen av det egna dotterbolaget. Vi har nu klart med regionala distributörer som täcker hela landet och vi har redan kunnat leverera små̊ orders till vissa. Det var dock först den 1 juli som vi fick tillbaka samtliga säljrättigheter i Spanien varför Q2 mest har bestått i uppbyggnad av kontakter, logistik samt marknadsföring. Under Q2 har etableringen av vårt eget säljbolag i Spanien belastat resultatet med ca: 660 TSEK men nu är vi väl rustade för att börja visa svarta siffror under det andra halvåret. Vår produktionsanläggning på̊ Irland tar över allt mer av vår ProDen PlaqueOff®-tillverkning och för att växla upp har vi genomfört en GMP-inspektion och förhoppningen att få ett godkännande under året. Vi arbetar även med att få vår fabrik godkänd för kinesisk export vilket, i så fall, öppnar upp många affärsmöjligheter för vår produktfamilj NutriScience. Det är en omfattande process men både vi och vår partner i Kina arbetar hårt för att få ett godkännande.

Avseende övriga världen var det framförallt Asien som var starka i kvartalet samtidigt som Ryssland och Tjeckien ökade mycket procentuellt sett. Kina som hade ett väldigt starkt Q2 ökade sina inköp från oss något samtidigt som deras försäljning ökade med över 80%. Det innebär att vi under andra halvåret kommer att se högre leveranser från oss då vår partner nu optimerat sina lager. Leveranserna till Korea och Japan ökade med över 70% under Q2 och det blir intressant att följa upp introduktionen av vår kattversion av ProDen PlaqueOff®-pulvret i Japan, vilken lanseras under Q3.

Förra året hade vi stora leveranser till Australien under första halvåret medan det avslutade första halvåret 2019 planenligt har förlöpt utan uppföljningsorders. Vår relansering går fortsatt bra, något jag fick se på̊ plats under maj vid besök hos vår australiensiska partner. Under andra halvåret ser vi fram emot nya orders att leverera samtidigt som vår partner arbetar med att kunna utöka produktutbudet från oss.

Jag är ytterst nöjd med hur första halvåret av 2019 utvecklats och jag känner mig trygg i att andra halvåret kommer att innebära en fortsatt stark utveckling då vi har ett mycket positivt momentum på̊ våra viktigaste marknader och många nya affärsprojekt som kommer att påverka oss positivt. Våren har även varit hektisk för min del med många investerarkontakter. Vår höga tillväxt och vårt goda resultat har väckt intresse hos många nya, framförallt internationella, intressenter. Vi ser därför att vårt internationella försäljningsnätverk nu också̊ får en motsvarighet i en allt mer internationell ägarbild.

I mötena med analytiker och aktieägare får vi ofta frågan hur vi ser på̊ att komplettera den organiska tillväxten med förvärv. Om vi gör ett förvärv kommuniceras det naturligtvis i sedvanlig ordning men jag kan bekräfta att vi fortsatt aktivt arbetar med vår förvärvsstrategi. Under hösten avser styrelsen att kommunicera bolagets nya finansiella mål och i arbetet med att fastställa dessa ingår en genomgång av potentiella förvärv som bidrar positivt till vårt produkterbjudande, vår marknadsnärvaro samt till bolagets tillväxt och resultatutveckling.

Hoppas att ni alla har en härlig sommar, själv ser jag fram emot några veckors ledighet innan det är dags att åka till USA för SuperZoo i mitten av augusti där vi kommer att lansera våra nya Mini Dental Bones – ett av många spännande affärsutvecklingsprojekt under hösten och vintern!

Tack för ordet, 

Håkan Lagerberg, VD

Malmö den 26 juli 2019

Fullständig halvårsrapport bifogas detta pressmeddelande samt finns tillgänglig på www.swedencare.se

För mer information, vänligen kontakta:

Håkan Lagerberg, CEO Swedencare
Mobil: +46 (0)73 517 0170
Email: hakan.lagerberg@swedencare.se

Jenny Graflind, CFO Swedencare
Mobil: +46 (0)73 944 8554
Email: jenny.graflind@swedencare.se

FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser
Telefon: +46 (0)8 528 00 399  Email: info@fnca.se

Besök gärna Bolagets hemsida www.swedencare.se

Om Swedencare

Swedencare utvecklar, marknadsför och säljer premiumprodukter på den globala och snabbväxande marknaden för hälsovårdsprodukter till katt, hund och häst. Bolagets produktfamiljer ProDen PlaqueOff och NutriScience säljs idag i cirka 50 länder. Med ett globalt distributionsnät omfattande sex egna dotterbolag i Frankrike, Spanien, Irland, Norden, Storbritannien och USA respektive ett internationellt nätverk av återförsäljare. Swedencares omsättning har ökat kraftigt under ett flertal år med hög lönsamhet. Styrelsen och ledningen i bolaget har lång och bred erfarenhet av internationell marknadsföring och försäljning.

Denna information är sådan information som Swedencare AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 juli 2019 kl. 08.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.