Marknadsnyheter
Swedish Match utser ny CFO
må, dec 11, 2017 08:51 CET
Swedish Match tillkännagav idag att Marlene Forsell sagt upp sig som CFO av familjeskäl och att hon kommer att lämna sin position den 9 mars, 2018. Hon kommer att ersättas av Tom Hayes som är Vice President Business Control och CFO i Swedish Match US Division.
VD Lars Dahlgrens kommentar:
Marlene började på Swedish Match 2004 och tillträdde som CFO 2013. Hon har gjort stora insatser för Swedish Match under sin framgångsrika karriär hos oss. Det är mycket tråkigt att Marlene har bestämt sig för att sluta.
Lyckligtvis har vi en stark ersättare i Tom Hayes. Han anställdes i bolaget 2006 och har sedan tidigare erfarenhet av rollen som CFO eftersom han var tillförordnad CFO i nio månader under Marlenes föräldraledighet 2013 och 2014.
__________
Kontakter:
Lars Dahlgren, President och Chief Executive Officer
Kontor 08 658 0441
Marlene Forsell, Senior Vice President och Chief Financial Officer
Kontor 070 864 9244
___________
Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken. Swedish Match produktområden är Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak), Tändprodukter (tändstickor, tändare och kompletterande produkter) samt Övrig verksamhet. Tillverkning sker i sex länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 16 014 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 30 september 2017. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).
Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, White Owl, Red Man, Fiat Lux och Cricket.
___________
Swedish Match AB (publ), 118 85 Stockholm
Besöksadress: Sveavägen 44, 8 tr. Telefon: 08 658 0200
Organisationsnummer: 556015-0756
www.swedishmatch.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Idag avbolagiseras sjukhusen i Region Stockholm
Idag avbolagiseras Södersjukhuset, Danderyd sjukhus, Södertälje sjukhus och S:t Eriks Ögonsjukhus. Syftet är att stärka samarbetet och minska dubbelstyrning. De senaste 25 åren har sjukhusen drivits som separata aktiebolag som behövt konkurrera med varandra. Från och med idag tas denna sjukhusvård tillbaka till regionens egen verksamhet.
Istället för konstgjord konkurrens kommer sjukhusen kunna fokusera mer på samarbete. Det innebär en mängd fördelar för patienter och personal, till exempel blir det nu enklare för sjukhusen att dela patientuppgifter med varandra, säger Aida Hadžialić (S).
Nu blir sjukhusen förvaltningar under den nya nämnden akutsjukhusnämnden.
En parlamentarisk utredning av sjukvårdens styrning i Region Stockholm slog tidigare fast att avbolagisering väntas förenkla administrationen och möjliggöra ökat samarbetet sjukhusen emellan.
Att låta nämnder och förvaltningar hantera den egenägda vården väntas ge större möjlighet att stärka kompetensförsörjningen. Det kommer exempelvis inte längre behövas flera parallella ansöknings- och urvalsprocesser till AT-tjänster. Den egenägda sjukvården kan genom denna förändring agera som en och samma vårdgivare och arbetsgivare. Det underlättar åtkomst till patientinformation och ger nya möjligheter att arbeta strategiskt med arbetsmiljöfrågor.
Detta är ett tydligt steg från den fragmentering som länge har funnits i Stockholmsvården och genom detta ser vi till att vårdens resurser används så bra som möjligt. Det hjälper oss att skapa en bättre arbetsmiljö för personalen och i förlängningen också en bättre vård för patienterna, säger Aida Hadžialić (S)
Avbolagiseringen förväntas också stärka beredskapen i Stockholms sjukvård. Under pandemin blev det tydligt att bolagsformen skapar hinder för det effektiva samarbete som krävs i en kris. I ett kritiskt läge är det extra viktigt att kunna prioritera och nyttja lokaler och personal på ett så effektivt sätt som möjligt.
Den 1 januari 2026 gör Ambulanssjukvården i Storstockholm AB (AISAB) samma förändring. Verksamheten blir då en förvaltning under ambulanssjukvårdsnämnden AISAB.
Victoria Michailov
070-737 30 32
victoria.michailov@regionstockholm.se
Pressekreterare Socialdemokraterna i Region Stockholm
Marknadsnyheter
ADHD: En dynamisk diagnos som formas av livets krav
En ny långtidsstudie visar att ADHD ofta pendlar mellan remission och återfall snarare än att följa en konstant bana. Studien, som följde 483 personer under 16 år, fann att 63,8 % upplevde fluktuerande symtommedan bara 9,1 % uppnådde fullständig remission. Resultaten utmanar den traditionella uppfattningen att ADHD är kronisk eller permanent.
Livets krav kan mildra symtom
En oväntad upptäckt var att högre krav i livet, som ansvar på jobbet eller i familjen, ofta kopplades till mildare ADHD-symtom. Strukturerade miljöer med tydliga konsekvenser kan hjälpa personer med ADHD att hantera sina svårigheter, även om denna effekt minskar med åldern.
Viktigt med realistiska förväntningar
Forskningen betonar vikten av att se ADHD som en dynamisk diagnos. Perioder av symtomförsämring är normala och inte ett tecken på misslyckande. Med rätt stöd och anpassningar kan personer med ADHD hantera fluktuationerna och skapa ett välfungerande liv.
Källa: psypost.org
Marknadsnyheter
Premiär för Coop Östra
Med 186 butiker, verksamhet i fyra län, närmare 1,4 miljoner medlemmar, 14 miljarder i omsättning och drygt 5 300 medarbetare är nya Coop Östra efter sammanslagning mellan CBS och Föreningen Coop Östra störst bland Sveriges 25 Coop-föreningar. Idag, 1 januari 2025, bildas den nya föreningen och fortsätter resan mot att bli Sveriges bästa matkedja och matsveriges bästa arbetsplats.
– Det bor en fantastisk genomförandekraft i att samlas alla kompetenser under ett och samma tak. Med detta kommer utökade möjligheter att strategiskt och operativt stärka vår lokala konkurrenskraft och förädla värdeerbjudandet mot medlemmar och kunder. Närhet till beslut, kunskapsdelning och tydliga ansvarsområden lägger samtidigt grunden för kortare tid mellan idé och genomförande, en förutsättning för att lyhört driva innovation och förändring som motor för att stärka konsumentvärdet. Det gångna årens satsningar har börjat ge fina resultat på flera plan och vi börjar se att fler och fler får upp ögonen för Coop Butiker & Stormarknader som ett av matmarknadens mest konsumenttillvända företag. Den fina utvecklingsresan fortsätter vi nu under Coop Östras flagg, säger Meta Persdotter, vd för Coop Östra och Coop Butiker & Stormarknader.
– Bildandet av nya Coop Östra är mycket positivt för utvecklingen av vår affär och vårt erbjudande samtidigt som det stärker länken mellan våra nära 1,4 miljoner medlemmar och deras butiker. Närheten ökar medlemmarnas incitament och möjlighet till delaktighet och påverkan, säger Kerstin Wallentin, styrelseordförande i Coop Östra.
Coop Östra i korthet
Verksamhetsområde: | Stockholm, Södermanland, Uppsala, Östergötland |
Antal butiker: | 186 (149 Coop, 29 Stora Coop, 4 X:-tra, 4 Coop Mini/Alltid Öppet) |
E-handel: | 7 e-handelshubbar (Stora Coop Eskilstuna, Stora Coop Nyköping, Stora Coop Ingelsta/Norrköping, Stora Coop Häggvik/Sollentuna, Stora Coop Boländerna/Uppsala, Stora Coop Vinsta/Vällingby, Stora Coop Värmdö) samt sommartid Skärgårds-Coop med cirka 50 angörningsbryggor i Stockholms skärgård. |
Marknadsandel: | Omkring 17 procent |
Antal medlemmar: | Drygt 1 350 000 |
Kort historik. 2015 förvärvade fd Konsumentföreningen Stockholm (KfS) en tredjedel av det då KF-ägda Coop Butiker & Stormarknader AB (CBS). 2022 förvärvade KfS resterande två tredjedelar. Medan KfS fokuserade på koncernfrågor, ägarstyrning och medlemsaktiviteter ansvarade CBS för försäljning och drift av koncernens cirka 190 butiker. I juni 2024 namnändrade KfS till Föreningen Coop Östra och den 1 oktober samma år utsågs Meta Persdotter till vd för både CBS och Föreningen Coop Östra. Från den 1 januari 2025 är verksamheterna sammanslagna under det gemensamma namnet Coop Östra med Meta Persdotter som fortsatt vd.
Gott nytt år!
För ytterligare information, kontakta:
Bernd Schmitz
PR & kommunikation
Coop Östra
076-116 80 99
bernd.schmitz@coop.se
Om Coop Östra
Coop Östra, Coop i Sveriges största konsumentförening med fler än 1,35 miljoner medlemmar, fokuserar på att de många människorna kan få god, hälsosam, prisvärd och hållbar mat på bordet. Mötet med konsumenterna sker i cirka 190 butiker (Coop, Stora Coop, lågpriskonceptet X:-tra och obemannade dygnet runt-öppna Coop Mini/Alltid öppet) i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland. Via Coop Östras lokala e-handelshubbar levereras online-beställd mat hem till hushåll alternativt till utvalda butiker eller utplacerade hämta-skåp. Sommartid sker leveranser även i Stockholms Skärgård. Coop Östra engagerar drygt 5 300 medarbetare och har sitt säte i Stockholm. För mer information se www.coopostra.se
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke