Connect with us

Marknadsnyheter

Swedols styrelse har tillsatt en oberoende kommitté för att handlägga frågor om Nordstjernans budpliktsbud

Published

on

on, apr 11, 2018 13:58 CET

Den 11 april 2018 kl. 11.30 offentliggjorde Nordstjernan AB (”Nordstjernan”) att Nordstjernan erhållit den norska konkurrensmyndighetens godkännande för förvärvet av aktier (”Transaktionen”) i Swedol AB (”Swedol”) från Aktiebolaget Zelda (”Zelda”). Detta innebär att samtliga villkor för Transaktionen är uppfyllda och att transaktionen kommer att genomföras med förväntat tillträde för Nordstjernan till aktierna den 16 april 2018. Genom förvärvet kommer Nordstjernan överskrida gränsen för budplikt. I Nordstjernans pressmeddelande anges att Nordstjernan genom ett separat pressmeddelande och inom den föreskrivna tidsfristen kommer att offentliggöra ett budpliktsbud med ett pris om 32 kronor per aktie före utdelning.

I syfte att hantera frågor kring det förväntade budpliktsbudet avseende samtliga aktier i Swedol (”Budet”) har Swedols styrelse beslutat att uppdra åt de oberoende styrelseledamöterna Christina Åqvist, Sofie Löwenhielm och Leif Reinholdsson att formera en oberoende kommitté (”Kommittén”) för att handlägga frågor avseende Budet som normalt hade hanterats av styrelsen i dess helhet.

Styrelseordföranden Lars Lindgren samt ledamoten Peter Hofvenstam har, i egenskap av anställda i Nordstjernan, beslutat att inte delta i handläggningen av frågor relaterade till Budet. Styrelseledamöterna Rolf och John Zetterberg har, i egenskap av företrädare för Zelda som sålt aktier till Nordstjernan till priset i Budet, beslutat att inte delta i handläggningen av frågor relaterade till Budet.

Kommittén har konstituerat sig med Christina Åqvist som talesperson. Kommittén avser att utvärdera Budet. Eftersom Kommittén formellt inte utgör en beslutsför styrelse kommer en s.k. fairness opinion avseende Budet att inhämtas till stöd för utvärderingen.

För ytterligare information kontakta:

Christina Åqvist, 070-600 57 75, christina.aqvist@distrelec.com.

Om Swedol

Swedolkoncernen är multispecialisten för den professionella användaren. Vi erbjuder kvalitativa varor och tjänster på ett enkelt och proffsigt sätt.

Vi har webbhandel och cirka 100 butiker i Sverige, Norge, Finland och Estland under varumärkena Swedol, Grolls, Univern och Nima. Kunderna finns huvudsakligen inom Bygg och anläggning, Industri och verkstad, Åkeri och transport, Jord- och skogsbruk samt Offentlig service. Sammantaget omsatte bolagen i Swedolkoncernen 3,1 miljarder kronor 2017 och har cirka 900 anställda. Swedols B-aktie är noterad på NASDAQ Stockholms Mid Cap-lista.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nya listningar för DUG Foodtech i Tyskland

Published

on

By

DUG Foodtech får fler kunder och nya listningar på den tyska marknaden.

2025 inleds med en nationell listning hos Knuspr, vilket innebär att potatisdrycken DUG blir tillgänglig för konsumenter i metropolerna Berlin, München och Frankfurt am Main via e-handelsplattformen från och med vecka 4. Lanseringen inleds med en veckas reklamkampanj.

 

Vidare kommer DUG Barista och DUG Original att finnas tillgängliga från vecka 5 hos den nordtyska apotekskedjan Budni. Budni är en del av Edeka Group, har 190 butiker och är en viktig kund i denna region. För att stötta lanseringen kommer DUG och Budni att genomföra en social mediekampanj för att attrahera tyska konsumenter.

 

”Vi är glada över att presentera nya partners på den tyska marknaden och jag är nöjd med att våra försäljningsinsatser ger resultat. Tyskland är den största marknaden för växtbaserad mjölk i Europa. Samarbetena med Knuspr och Budni ligger helt i linje med vår strategi för Tyskland. Vi är övertygade om att tyska konsumenter kommer att uppskatta våra produkters goda smak och miljöfördelar,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

 

DUG Foodtech fortsätter att fokusera på att utöka sin närvaro i Europa och leverera hållbara och innovativa livsmedelslösningar till en alltmer medveten konsumentbas.

 

Fakta om den tyska marknaden

Den tyska marknaden för mjölkalternativ beräknas vara värd 1,57 miljarder USD år 2025 och förväntas nå 2,78 miljarder USD år 2030, med en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) på 12,14 % under prognosperioden (2025–2030).*

 

Fakta om den tyska detaljhandeln

De fyra största dagligvarukedjorna i Tyskland har tillsammans 26 086 butiker:**

  • Edeka – 11 126 butiker
  • Lidl & Kaufland – 4 020 butiker
  • Rewe – 6 725 butiker
  • Aldi – 4 215 butiker

 

Denna information är sådan som DUG Foodtech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-17 klockan 08:30 CET.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

DUG Foodtech AB (publ)

Helene Nielsen, verkställande direktör

Tel: +46 732 22 76 35

E-post: helene.nielsen@dugfoodtech.com

 

Om DUG Foodtech

DUG Foodtech ska vara det naturliga valet för alla aktörer i omställningen till växtbaserade livsmedel. Bolagets affärsidé är att använda egna patenterade metoder, innovativa lösningar och kunskap för att utveckla, sälja produkter som marknaden efterfrågar. För att livsmedelsindustrin ska nå sina uppsatta klimatmål krävs förändringar. Bolaget bidrar genom sin satsning på växtbaserade livsmedel med lågt klimatavtryck, råvaror som är lättodlade och tillgängliga samt har hälsofördelar för slutkonsument. Bolaget och dess väletablerade samarbetspartners på prioriterade marknader och kanaler ger förutsättningar att växa på en global marknad, värderad till 100 miljarder US-dollar. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet DUG. Läs mer på ir.dugdrinks.com. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.

 

*https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/germany-non-dairy-milk-market

** https://ecommercegermany.com/blog/supermarket-chains-in-germany

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nya listningar för DUG Foodtech i Tyskland

Published

on

By

DUG Foodtech får fler kunder och nya listningar på den tyska marknaden.

2025 inleds med en nationell listning hos Knuspr, vilket innebär att potatisdrycken DUG blir tillgänglig för konsumenter i metropolerna Berlin, München och Frankfurt am Main via e-handelsplattformen från och med vecka 4. Lanseringen inleds med en veckas reklamkampanj.

 

Vidare kommer DUG Barista och DUG Original att finnas tillgängliga från vecka 5 hos den nordtyska apotekskedjan Budni. Budni är en del av Edeka Group, har 190 butiker och är en viktig kund i denna region. För att stötta lanseringen kommer DUG och Budni att genomföra en social mediekampanj för att attrahera tyska konsumenter.

 

”Vi är glada över att presentera nya partners på den tyska marknaden och jag är nöjd med att våra försäljningsinsatser ger resultat. Tyskland är den största marknaden för växtbaserad mjölk i Europa. Samarbetena med Knuspr och Budni ligger helt i linje med vår strategi för Tyskland. Vi är övertygade om att tyska konsumenter kommer att uppskatta våra produkters goda smak och miljöfördelar,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

 

DUG Foodtech fortsätter att fokusera på att utöka sin närvaro i Europa och leverera hållbara och innovativa livsmedelslösningar till en alltmer medveten konsumentbas.

 

Fakta om den tyska marknaden

Den tyska marknaden för mjölkalternativ beräknas vara värd 1,57 miljarder USD år 2025 och förväntas nå 2,78 miljarder USD år 2030, med en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) på 12,14 % under prognosperioden (2025–2030).*

 

Fakta om den tyska detaljhandeln

De fyra största dagligvarukedjorna i Tyskland har tillsammans 26 086 butiker:**

  • Edeka – 11 126 butiker
  • Lidl & Kaufland – 4 020 butiker
  • Rewe – 6 725 butiker
  • Aldi – 4 215 butiker

 

Denna information är sådan som DUG Foodtech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-17 klockan 08:30 CET.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

DUG Foodtech AB (publ)

Helene Nielsen, verkställande direktör

Tel: +46 732 22 76 35

E-post: helene.nielsen@dugfoodtech.com

 

Om DUG Foodtech

DUG Foodtech ska vara det naturliga valet för alla aktörer i omställningen till växtbaserade livsmedel. Bolagets affärsidé är att använda egna patenterade metoder, innovativa lösningar och kunskap för att utveckla, sälja produkter som marknaden efterfrågar. För att livsmedelsindustrin ska nå sina uppsatta klimatmål krävs förändringar. Bolaget bidrar genom sin satsning på växtbaserade livsmedel med lågt klimatavtryck, råvaror som är lättodlade och tillgängliga samt har hälsofördelar för slutkonsument. Bolaget och dess väletablerade samarbetspartners på prioriterade marknader och kanaler ger förutsättningar att växa på en global marknad, värderad till 100 miljarder US-dollar. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet DUG. Läs mer på ir.dugdrinks.com. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.

 

*https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/germany-non-dairy-milk-market

** https://ecommercegermany.com/blog/supermarket-chains-in-germany

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wonderboos Swedish Meatballs – Bäst i test

Published

on

By

Wonderboo Holding AB (”Wonderboo” eller ”Bolaget”) har efter lanseringen av Swedish Meatballs erhållit mängder av 5+ recensioner samt utmärkelse ”Bäst i test” av i ett oberoende smaktest. Swedish Meatballs är ett hundgodis, eller ”treat” bestående av  90% färskt nötkött som lufttorkas på låg temperatur för att maximera smaken.  

Efter lanseringen av Swedish Meatballs i slutet av november 2024 har produkten erhållit mängder av uteslutande topprecensioner från kunder som har köpt och provat produkten på sina hundar.

 

”Populärt godis som känns bra att ge utan tillsatser.” ”Det bästa hundgodiset jag provat! Hundarna blev helt galna och till och med min kräsna katt tyckte dem var supergoda!” ”Tindra är så kräsen när det gäller godis, men dessa älskar hon” – är endast några exempel på omdömen som inkommit från våra kunder.

 

Wonderboo’s Swedish Meatballs har i januari 2025 dessutom erhållit utmärkelsen ”Bäst i test” av en oberoende hundexpert. Swedish Meatballs testades avseende kvalitet, design, ingredienser och prisvärdhet och erhöll toppbetyg i alla kategorier. ” Eftersom Swedish Meatballs är ett hundgodis med så rena ingredienser, så ska detta hundgodis också vara anpassat för känsligare hundmagar. Det finns ju en del vovvar där ute som faktiskt har allergier eller intoleranser mot exempelvis spannmål – då är detta hundgodis perfekt! 

 

”Vi är oerhört stolta över den fantastiska responsen på Swedish Meatballs och den prestigefyllda utmärkelsen ’Bäst i test’. För oss på Wonderboo handlar det om att skapa produkter av högsta kvalitet, med rena och naturliga ingredienser som våra fyrbenta vänner verkligen förtjänar. Att se våra kunder och deras hundar uppskatta produkten så mycket, stärker vår övertygelse om att det vi gör verkligen gör skillnad. Med denna framgång i ryggen ser vi fram emot 2025 som året då Wonderboo äntligen tar nästa steg och skalar upp för att nå ännu fler hundar och deras ägare över hela landet!” säger Alexander Duimovich, VD för Wonderboo.

 

Swedish Meatballs finns sedan slutet av november 2024 att köpa via Wonderboos e-handel.

 

Mentor

Bolagets mentor är Mangold Fondkommission AB som nås på telefonnummer 08-503 015 50 och på e-post, ca@mangold.se.

 

För mer information vänligen kontakta:

Alexander Duimovich, VD

alexanderr@wonderboo.com

Tel: +46 70 771 42 41

 

Om Wonderboo

Wonderboo Holding AB är ett publikt bolag med i dagsläget cirka 2 000 aktieägare. Bolaget är, via dotterbolaget Wonderboo AB, verksamt inom hundfoderbranschen sedan år 2014. Wonderboo representerar premiumsegmentet inom hundfoder och erbjuder en egenutvecklad receptur för ett näringsmässigt fullvärdigt hundfoder, inga övriga kosttillskott eller komplement behövs för att hunden ska få ett komplett näringsintag.

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.