Connect with us

Marknadsnyheter

Syncro Group AB VD-BREV JANUARI 2022

Published

on

Stafettpinnen är överlämnad och jag har tagit emot den med stor ödmjukhet med siktet fullständigt inställt på att tillsammans med vårt fantastiska team fortsätta utveckla verksamheten och exekvera på alla de mål som är uppsatta för Syncro Group!

 

En bild som visar person, utomhus, person, kostym Automatiskt genererad beskrivning

Bild: Magnus Winterman, VD Syncro Group AB

Jag har under 2021 tillsammans med min företrädare och bolagets grundare Claes Persson, och väldigt kompetenta medarbetare runt oss, varit involverad och delaktig i flertalet delar av vårt bolagsbygge. Att jag nu fått möjligheten att fortsätta påverka och leda Syncro Group som VD och koncernchef är en uppgift jag är mycket stolt, glad och inspirerad av att ta mig an. Jag har hela tiden haft stor övertygelse om att Syncro Groups affärsidé och vision varit helrätt med satsningar på bolag inom tillväxtmarknader. I våra kvartalsrapporter har vi vid varje tillfälle bevisat att satsningen går enligt plan och där våra bolag inom gruppen levererar resultat med tillväxtkurvor som pekar i rätt riktning.

Jag känner mig helt konfident med att som främsta uppgift fortsätta på den inslagna vägen och att leda Syncro Group mot målen med bolagets uttalade vision som grund vilken vi vid ett flertal tillfällen har kommunicerat. Visionen ligger fast och tål att upprepas:

”Vi skall med lägsta möjliga risk växa genom förvärv, genom att etablera oss i fler länder, genom att skapa nya affärer via synergieffekterna som uppstår mellan våra dotterbolag, och att genom detta åtnjuta en kraftigt ökande värdetillväxt.”

Syncro Groups tillväxtstrategi 

Under 2021 har grunden lagts att stödja bolagets tillväxtstrategi där förvärv av bolag i tillväxtmarknader och vars tjänsteutbud kan säljas genom SaaS-lösningar (software as a service) är i fokus och som placerats in i divisionerna:

  • Gig Economy
  • Influenser Marketing
  • Online Recruiting

I divisionen Gig Economy:

Gigger AB som har en av marknadens mest avancerade gig-plattformar och där giggare (egenanställda) genom Gigger AB fakturerar sina kunder/uppdragsgivare utan att ha ett eget företag samt där uppdragsgivare kan söka efter och hitta uppdragstagare och vice versa.

I divisionen Influenser Marketing:

Collabs AB är en Influencer Marketing-plattform där micro-influencers är basen i uppläggen. Byrån grundar sig i en kombination av ”kreativitet och data i ett” där man genom en egenutvecklad SaaS-plattform ger möjlighet att hantera hela kampanjprocessen från a-ö under ett tak. 

Plattformen ger kunderna förutom en möjlighet att upptäcka miljontals influencers världen över genom ett AI-drivet verktyg även möjligheten att samla allt administrativt på ett ställe; från bokningar, godkännande av innehåll och publiceringar till slutrapport och analys samt hela fakturahanterings-processen. 

WeAreCube AB (”CUBE”) driver Nordens främsta Influencer Marketing-byrå med verksamhet i Sverige och Danmark. Bolagsgruppen CUBE består även av dotterbolaget RevRelations som är en digital marknadsplats för affiliatemarknadsföring. CUBE hjälper flera av världens starkaste varumärken med helhetsstrategier inom ”people based marketing” på nordisk basis och har som mål att vara marknadsledande inom sitt segment.

I tillägg ska CUBE genom att transformera vissa av sina tjänster att förmedlas genom Collabs AB:s SaaS-plattform uppnå synergieffekter som får full effekt under verksamhetsåret 2022.

I divisionen Online Recruiting:

Happyr AB är Syncro Groups första förvärv inom divisionen Online Recruitment. Happyr har som vision att alla individer ska kunna hitta ett arbete där de trivs, kan uppnå sin fulla potential och bli framgångsrika för sin arbetsgivare. Happyr har sedan 2012 utvecklat metoder och användarvänliga, smarta, digitala verktyg för en värdegrundsbaserad, fördomsfri och lärande rekryteringsprocess. En tydligt definierad process som bygger på när vi använder vår mänskliga intelligens och när vi ska använda den digitala intelligensen, numera ofta i form av AI och maskininlärning.

Nu växlar vi upp!

Våra förvärvade bolag som ingår i Syncro Group har levererat enligt plan vilket redovisats i våra kvartalsrapporter och ska under 2022 växla upp ytterligare genom att vi effektiviserar och säkerställer leveransen av deras tjänster både genom SaaS-plattformar och direkta kundbearbetningar. Syncro Group har med förvärvade bolag tillskansat sig ytterst kompetent personal med nyckelkompetens inom varje division. I tillägg har vi under 2021 byggt upp stabsfunktioner som tillför gruppens bolag stöd inom Marketing, IT-utveckling, HR och Finance.

Vi har rustat bolaget för internationell expansion och etableringen av Gigger UK tog äntligen fart när karantänkrav vid inresa släppte i slutet av 2021. Med svenska marknaden som egen benchmark med det vi på kort tid har åstadkommit innebär vår uppstart och etablering i Storbritannien att vi nyttjar all kunskap från Sverige som en modell för den etableringen. För varje ny marknadsetablering är vi väl förberedda och kan snabbt komma på plats med allt som behövs och bygga våra team.

I inledningen 2022 ska vi satsa på att konsolidera verksamheterna i de bolag vi förvärvade under 2021 och tillse att vi kan maximera lönsamheten genom alla synergieffekter vi redan har identifierat. I det arbetet är det stora möjligheter att vi kommer att se fler synergieffekter som ytterligare ska kunna ta oss mot lönsamhet. Nya förvärv som kan stärka vår affär är i inledningen av 2022 inte prio men kan inte uteslutas då det ingår i vårt arbete att skanna av marknaden efter potentiella förvärv.

 

Organisationen

En växande marknadsnoterad verksamhet som den vi bedriver med Syncro Group kräver ett ledarskap präglat av hög kompetens och erfarenhet inom alla områden och jag kan konstatera att vi har ett väldigt kompetent team som gör mig trygg i våra fortsatta satsningar.

Som ny CFO har vi Henrik Sundewall. Henrik har stor erfarenhet från olika ledande befattningar som bland annat CFO, VD och styrelseordförande i både noterad såväl som onoterad miljö.

COO är Fredrik Gnosspelius, som har stor erfarenhet av tillväxtbolag samt har haft ledande positioner hos miljardkoncernerna Academedia och Olivia.  

Rollen som CTO innehas av Tobias Nyholm. Tobias är en ofta internationellt anlitad föreläsare inom PHP-området och är en del av Symfony Core team samt en välkänd open source-specialist som även ansvarar för 10 av de 30 mest populära kodbiblioteken i världen.

Jan Nilstadius har nu rollen som finansiell expert med detaljkunskaper inom våra verksamheter.

Fredrik Grufvisare är VD för Collabs AB.

Lennart Engelhardt är VD för Gigger AB.

Babak Ashti är VD för Happyr AB.

Olof Lindblom är VD för WeAreCube AB.

 

Avslutningsvis

Syncro Groups internationalisering är ett stort område för våra fortsatta satsningar och som stöd har vi Claes Persson som redan påbörjat och fortsatt lägger planerna för den. För etableringen i Storbritannien är kontoret i London och ett team som bearbetar marknaden där på plats.

Mitt huvudfokus och mål som ny VD och koncernchef för Syncro Group är att bygga vidare på den organisation som min företrädare Claes Persson på ett imponerande sätt har byggt upp och fintrimma alla delar i lagbygget för att både nå och slå bolagsgruppens uppsatta mål. Att växa ett bolag till att bli en koncern på kort tid är en utmaning och kräver att alla medarbetare förstår och delar ledningens vision om att vi ska bli ledande inom vår bransch och att alla ges möjlighet att utvecklas i en miljö med goda värderingar och teamanda. Jag ser och är helt övertygad att vi har alla de förutsättningarna på plats!

Nästa planerade marknadskommunikation från Syncro Group AB är den 16 februari då vi publicerar bokslutskommunikén för 2021. I övrigt när det gäller marknadskommunikation kommer vi fortsatt att hålla marknaden informerad om Syncro Groups utveckling genom pressmeddelanden när det ska ske genom marknadsplatsens regelverk och vid sådana tillfällen vi bedömer är av vikt att dela till våra befintliga och potentiella aktieägare.

Jag ser fram emot ett produktivt, och med sikte på ett lönsamt, 2022 och hoppas att våra aktieägare, både befintliga och nya, fortsätter att följa oss på vår spännande resa!

 

 

Stockholm 13 januari 2022

 

 

Magnus Winterman – VD

 

SYNCRO GROUP AB

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.