Marknadsnyheter
Synsam Groups Q3-rapport 2024
Fortsatt organisk tillväxt genom konsekvent genomförande av strategin
1 juli – 30 september 2024
• Nettoomsättningen ökade till 1 559 MSEK (1 450), en ökning med 7,6 procent.
Organisk tillväxt uppgick till 9,5 procent (7,0)
• Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 11,0 procent (13,7)
• Bruttomarginalen uppgick till 73,9 procent (74,9)
• EBITDA ökade till 381 MSEK (373) och EBITDA-marginalen uppgick till 24,1 procent (25,2)
• EBITA uppgick till 220 MSEK (222) och EBITA-marginalen uppgick till 13,9 procent (15,0)
• EBIT ökade till 187 MSEK (184) och EBIT-marginalen uppgick till 11,8 procent (12,4)
• Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 238 MSEK (104)
• Nettoskulden uppgick till 2 733 MSEK (2 953) vid periodens utgång, jämfört med 2 720 MSEK vid årsskiftet 2023
• Resultat efter skatt uppgick till 66 MSEK (90)
• Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,44 SEK (0,61)
1 januari – 30 september 2024
• Nettoomsättningen ökade till 4 804 MSEK (4 427), en ökning med 8,5 procent.
Organisk tillväxt uppgick till 8,9 procent (11,4)
• Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 12,6 procent (18,1)
• Bruttomarginalen uppgick till 74,6 procent (75,1)
• EBITDA ökade till 1 208 MSEK (1 092) och EBITDA-marginalen ökade till 24,9 procent (24,3)
• EBITA ökade till 738 MSEK (650) och EBITA-marginalen ökade till 15,2 procent (14,5)
• EBIT ökade till 633 MSEK (535) och EBIT-marginalen ökade till 13,0 procent (11,9)
• Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 890 MSEK (746)
• Resultat efter skatt ökade till 290 MSEK (249)
• Resultat per aktie, före och efter utspädning, ökade till 1,96 SEK (1,67)
Vd och koncernchef Håkan Lundstedt kommenterar:
”De senaste åren har hushållens köpkraft försämrats avsevärt, och även om konsumenterna nu ser något mer positivt på framtiden präglas deras köpbeteenden fortfarande av en stor försiktighet. Vi ser dessutom att konkurrensen om konsumenterna generellt sett är mer utmanande samtidigt som marknaden för optik och ögonhälsa i Norden fortsätter att vara konkurrensutsatt och kampanjdriven.
I denna utmanande marknad, genomför vi konsekvent vår strategi och gör taktiska val, också vad gäller etableringstakt, för att driva tillväxt. I det här kvartalet har våra taktiska val påverkat bruttomarginalen negativt och även omkostnader kortsiktigt, med negativ påverkan på EBITDA-marginalen. Men vår stärkta marknadsposition och vår växande kundbas kommer framöver att ge positiva effekter.
Tack vare vår strategi och aktiviteter så nådde Synsam en organisk tillväxt på 9,5 procent i det tredje kvartalet, trots det rådande marknadsläget, och därmed en fortsatt positiv kundtillströmning. I denna marknad har pris varit en viktig faktor för kunden och kampanjer för att driva tillväxt har reducerat bruttomarginalen i kvartalet. EBITDA ökade till 381 MSEK (373) i kvartalet och EBITDA-marginalen uppgick till 24,1 procent (25,2) och där högre etableringstakt har påverkat marginalen. För niomånadersperioden ökade EBITDA till 1 208 MSEK (1 092) och EBITDA-marginalen ökade till 24,9 procent (24,3).
Fortsatt positiv utveckling för abonnemang
Nettoomsättningen från glasögonabonnemang, Synsam Lifestyle, ökade i kvartalet med 11 procent till 809 MSEK (729). Churn har varit fortsatt stabil och uppgick till 2,60 procent, att jämföras med 2,51 procent föregående kvartal och antalet Lifestyle-kunder uppgick i slutet av kvartalet till cirka 683 000 (cirka 595 000). Totala antalet abonnemangskunder, det vill säga kunder som antingen har ett Lifestyle abonnemang eller som har ett linsabonnemang uppgick per den sista september 2024 till cirka 817 000, nettoomsättningen från kontantaffären ökade i kvartalet med 4 procent till 750 MSEK (721).
Hög etableringstakt. Planen för 2024-2026 står fast
Målsättningen för åren 2024–2026 är att etablera 90 nya butiker och Synsam har under de första nio månaderna 2024 etablerat 32 nya butiker, varav 10 nya butiker i kvartalet. I det fjärde kvartalet kommer mellan 14 och 16 nya butiker att etableras, vilket innebär att under 2024 kommer mellan 46 och 48 nya butiker att ha etablerats, vilket gör att vi medvetet ligger före plan. Lågkonjunkturen har öppnat upp för fler etableringsmöjligheter som vi har agerat på i 2024. Våra nya butiker når snabbt lönsamhet tack vare våra starka koncept och välutvecklade analys och metod för etableringar. Med vårt fokus att i högre grad etablera oss på mindre orter, uppnår vi också en stark efterfrågan direkt samt drar fördel av lägre hyror.
Vårt arbete med uppgraderingar och flyttningar är dessutom en väsentlig del av vår etableringsstrategi, där vi exempelvis i det tredje kvartalet har invigt Sveriges första glasögoncenter i Westfield Mall of Scandinavia i Solna utanför Stockholm. Butiken är en destination för ögonhälsa med full tillgång till kliniska tjänster från tidig morgon till sent på kvällen. Butiken är först i Sverige med att erbjuda synundersökningar fram till klockan 21.
Bra utveckling i Danmark. Svagare resultatutveckling i Sverige. Stabil organisk tillväxt i Norge och Finland
Danmark fortsätter att påvisa en positiv utveckling och hade i kvartalet en organisk tillväxt på 5,6 procent och en stärkt bruttomarginal och EBITDA-marginal. Åtgärderna som har vidtagits har påverkat Danmark positivt.
Sverige har i kvartalet en något lägre organisk tillväxt än tidigare kvartal, men har ytterligare stärkt marknadsandelarna, och Norge har i jämförelse en högre tillväxt. I både Sverige och Norge har abonnemangsaffären varit den viktigaste tillväxtdrivaren. Finland har en fortsatt stark organisk tillväxt i en hårt konkurrensutsatt marknad.
EBITDA-marginalen i samtliga länder utom Danmark har påverkats negativt av reducerad bruttomarginal som en följd av planerade kampanjer för att driva tillväxt, påverkan av nyetableringar, samt kostnader för utrullning av Synsam EyeView i Sverige och Norge.
Fortsatt kostnadsfokus
Kostnadsprogrammen som pågått sedan 2023 har givit positiv effekt och ett tredje kostnadsprogram lanseras nu, med målsättningen att minska kostnadsbasen för de operativa kostnaderna och med syfte att motverka eventuellt inflationsdrivna kostnadsökningar. Total årlig effekt uppgår till 75 MSEK, varav huvuddelen skall vara realiserat under 2025.
Strategin står stadigt
Vår strategi, med rätt typ av etableringar, fokus på Synsam Lifestyle, en effektiv organisation med kostnadsfokus, hög innovationskraft och ett starkt serviceerbjudande har stärkt Synsams position. Under kvartalet har vi fortsatt våra investeringar i nyetableringar, utrullning av Synsam EyeView och träningsprogram samt tagit beslut om fortsatt kostnadsprogram för att säkra våra marginaler för framtiden.
Vi ser också att såväl Synsam som vår bransch kommer att påverkas positivt av kommande räntesänkningar, vilket leder till att konsumenter i högre grad kommer att välja högre prispunkter.
Förutom att vi blir äldre och lever längre, ser vi också en tydlig trend där synfel blir allt vanligare bland yngre människor. Vi har därför en viktig roll att stödja och förbättra ögonhälsan, inte bara för att säkerställa att människor kan se bra, utan också se bra ut.
Med Synsams strategi, som fokuserar på att öka tillgängligheten genom våra butiker och att integrera tekniska hjälpmedel, är vi väl rustade för att möta dessa utmaningar. Vår strävan är att öka medvetenheten om ögonhälsa och att erbjuda lösningar som förbättrar livskvaliteten för alla, oavsett ålder. Genom att göra det enklare för människor att få tillgång till ögonvård och kvalitetsprodukter, säkerställer vi en lönsam tillväxt för många år framöver. Synsams resa har bara börjat.
Livesänd frågestund med VD och CFO på svenska
- Datum och tid: Den 19 november 2024, kl. 09.30.
- Plats: Webbsändning.
- Talare: Vd och koncernchef Håkan Lundstedt samt CFO Per Hedblom.
Livesänd frågestund på engelska
- Datum och tid: Den 19 november 2024, kl. 10.30.
- Plats: Webbsändning.
- Länk för deltagande i frågestund: SynsamGroup Q3
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på hemsidan kl. 07.30 idag.
www.synsamgroup.com/investor-relations/
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: per.hedblom@synsam.com
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: www.synsamgroup.com
Denna information är sådan information som Synsam AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 november 2024 klockan 07.30.
Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,3 miljarder SEK (rullande 12 månader till september 2024) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com
Marknadsnyheter
ChargePanel – Laddar upp för spännande 2025 – Mangold Insight Analys
Mangold uppdaterar sin syn på greentech-bolaget ChargePanel efter det tredje kvartalet 2024. ChargePanel har utvecklat en SaaS-plattform för laddningsstationer vilken säljs som en ”white label”-lösning till B2B-kunder. ChargePanels intäkter ökade till 3,7 (1,7) miljoner kronor under det tredje kvartalet jämfört med samma period ifjol. Intäkterna var 16 procent lägre än vår prognos. Mangold väljer att sänka intäktsprognosen efter det tredje kvartalet. Återkommande intäkter har ökat med 73 procent jämfört med ifjol vilket ses som en viktig del för att ChargePanel ska ta sig till lönsamhet.
EBIT förstärktes till -2,6 (-4,3) miljoner kronor under kvartalet, vilket motsvarar en förbättring om 40 procent. Sammantaget var kostnadsmassan lägre än vi räknat med vilket gjort att vi sänkt kostnadsprognosen. ChargePanel hade 7,2 miljoner kronor i kassan i slutet av det tredje kvartalet 2024. ChargePanel har även teckningsoptioner av serie TO2 och TO3 vilka kan generera 24,2 miljoner kronor under 2025. Mangold räknar fortsatt med att ChargePanel kommer nå lönsamhet på helårsbasis under 2026.
Mangold behåller riktkursen 3,60 kronor per aktie på 12 månaders sikt. Mangold ser att ChargePanel successivt kommer öka intäkterna till följd av nya företagskunder samt expansion av laddningsinfrastruktur från nuvarande kunder. Mangold tror även att kostnaderna kommer minska mer än tidigare prognos för 2024.
Taggar:
Marknadsnyheter
RUFF Golf kommer till Göteborg
I november blev det klart att RUFF Indoor Golf kommer att öppna en anläggning i Göteborg. RUFF Göteborg beräknas kunna öppna upp under 2025.
Under 2025 planeras RUFF Göteborg att slå upp portarna i Göteborg. Inomhusanläggningen kommer att drivas av Emil Hultner, en golffantast med lång erfrenhet av sälj och ledarskap. Plats för verksamheten har ännu inte bestämts.
– Jag vill ge Göteborg någon som inte funnits i stan förut, oavsett om man är rutinerad golfare eller aldrig testat innan. Jag hoppas på att RUFF Göteborg blir en plats där man kan umgås oavsett om man är golfare eller inte och blir stadens moderna klubbhus, säger Emil Hultner som kommer att driva RUFF Göteborg.
När lokal hittats kommer den precis som alla RUFF-anläggningar att ha golfsimulatorer med den senaste Trackman-tekniken och en golflounge med restaurang och bar eftersom man vill erbjuda sina besökare en helhetsupplevelse där trivsel, umgänge och förstklassig service är lika viktigt som golfen.
– Vi är väldigt glada över att vi tillsammans med Emil kommer att öppna upp RUFF i Göteborg, en viktigt och intressant marknad med många golfintresserade. En viktig del av RUFFs koncept är att erbjuda ett härligt häng i en skön miljö som inte enbart tilltalar de mest inbitna golfaren utan även kompisgäng, arbetskollegor och barnfamiljer. RUFF har något för alla, säger Alex Bengtsson, vd och grundare av RUFF.
RUFF Göteborg blir RUFFs 12:e anläggning i Sverige i dagsläget. RUFF har även via franchise 6 anläggningar i DACH-regionen och under de kommande fem åren kommer ytterligare 17 RUFF-anläggningar öppna i Nederländerna.
Spela på närmare 300 banor världen över
I RUFFs TrackMan-simulatorer kan besökarna välja att spela på närmare 300 banor från hela världen, träna på samma villkor som proffsen men även utnyttja simulatorerna på mer lekfulla sätt, till exempel kan man utmana kompisarna i minigolf eller jaga monster med golfbollar.
TrackMans inbyggda AI-coach kan dessutom erbjuda spelare insikter som gör deras spelande mer medvetet och effektivt.
Alex Bengtssonvd0731524842alex@ruffgolf.se
RUFF är inte bara en golflounge, det är en mötesplats för vänner, kollegor, familj och affärspartners. Vår vision är att skapa en inkluderande och välkomnande atmosfär, där golfälskare av alla erfarenhetsnivåer kan förena sig i glädjen och utmaningarna med spelet. Kom in till din närmaste RUFF och upplev golf på ett helt nytt sätt – där gemenskap och passion skapar minnen för livet!
Marknadsnyheter
Sileons styrelse har beslutat om avstämningsdag för sammanläggningen av aktier
Vid extra bolagsstämman i Sileon AB (publ) (”Sileon” eller ”Bolaget”) den 13 november 2024 beslutades det om en sammanläggning av Bolagets aktier, varvid 50 nuvarande aktier ska läggas samman till en aktie (sammanläggning 1:50). Styrelsen bemyndigades av stämman att fastställa avstämningsdag för sammanläggningen av aktier. Styrelsen har nu beslutat att avstämningsdagen för sammanläggningen ska vara den 26 november 2024.
Sammanläggningen
Styrelsens beslut innebär att sista dag för handel i Sileons aktie före sammanläggningen kommer att vara den 22 november 2024 och första dag för handel i aktien efter sammanläggningen kommer att vara den 25 november 2024. Detta innebär att aktiekursen från och med den 25 november 2024 kommer att återspegla effekten av sammanläggningen. Till följd av sammanläggningen kommer aktierna i Sileon att från och med den 25 november 2024 att ha en ny ISIN-kod: SE0222735526.
Efter genomförd sammanläggning av aktier kommer antalet aktier i Bolaget att minska från 164 743 815 till 3 294 876.
För mer information, vänligen kontakta:
Kent Hansson, VD, Sileon AB
E-post: kent.hansson@sileon.com
Om Sileon
Sileon AB (publ) har 20 års erfarenhet inom Payments och BNPL och erbjuder en innovativ och ansvarsfull Buy Now Pay Later (BNPL) SaaS-funktionalitet till kreditgivare och andra aktörer i det finansiella ekosystemet. Med Sileons BNPL-tjänster kan aktörer snabbt addera BNPL till sina befintliga transaktioner och själva driva sin B2B- eller B2C-verksamhet för BNPL. Sileon verkar på en snabbväxande internationell marknad med en uppskattad transaktionsvolym på 680 miljarder USD globalt år 2025. Sileon är noterade på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke