Connect with us

Marknadsnyheter

Systembolaget omorganiserar huvudkontoret för ökat kundfokus

Published

on

För att framtidssäkra hela Systembolaget genomförs en omorganisering på huvudkontoret under första kvartalet 2023. Förändringarna syftar framför allt till att öka fokus på arbetet med digitalisering, hållbarhet och folkhälsa och rör varken butikerna eller varudepåerna.
I samband med förändringarna uppstår en övertalighet på cirka 100 tjänster på huvudkontoret i Stockholm.
 
  

Systembolagets uppdrag, att med ensamrätt, ansvar och god service, sälja alkoholdrycker och informera om alkoholens skadeverkningar, står fast men i takt med att kundbehoven utvecklas och omvärlden förändras behöver Systembolaget flytta fram positionerna.  
 

– Vi står stadigt i vårt uppdrag och för att fortsätta möta kundernas krav och förväntningar vill vi säkra att vårt kundmöte är lika bra oavsett var du möter oss. I butik, on-line eller via vår kundtjänst. Vi har bestämt oss för att fortsätta flytta fram positionerna i vårt hållbarhetsarbete och lägga kraft på vårt arbete att bidra till förbättrad folkhälsa i Sverige. Att effektivisera huvudkontoret, både personellt och finansiellt, är nödvändigt för att få loss medel till de fokusområdena, berättar Ann Carlsson Meyer, VD på Systembolaget. 
 

Arbetet med omorganisationen påbörjades på huvudkontoret i slutet av 2022 och har löpande kommunicerats med medarbetarna. Just nu pågår förhandlingar med fackliga parter och varsel lämnades in till Arbetsförmedlingen idag den 12 januari. Övertaligheten rör drygt 100 tjänster, både chefer och medarbetare på huvudkontoret. Varken Systembolagets butiker eller varudepåer påverkas.   
 

– Förändringarna beräknas sammantaget årligen frigöra cirka 200 MSEK för de satsningar som Systembolaget nu genomför, berättar Merlin Poljak, Ekonomidirektör på Systembolaget. 

 
Arbetet med organisationsförändringen leds av den företagsledning som etablerades i början av december 2022 och som utöver VD Ann Carlsson Meyer består av Hans Jungland (vVD) med ansvar för Försäljning, Sara Norell Murberger; Sortiment, Inköp & Varuförsörjning, Mattias Segelmark; Medarbetare & Organisation, Malin Sandquist; Hållbarhet & Kommunikation, Gustav Lovén; Transformation & Digitalisering, och Merlin Poljak; Affärssupport. 

Ambitionen är att ha en ny organisation på plats från och med april 2023. 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys