Connect with us

Marknadsnyheter

Systemuppgraderingar uppfattas som onödiga och dyra

Published

on

to, okt 05, 2017 09:43 CET

Uppgraderingar och nya versioner av stora och centrala IT-system ger ofta inte den nytta och de vinster som leverantören utlovar.
Kostnaderna och det arbete som uppgraderingen för med sig skulle kunna komma till betydligt större nytta. Det framgår av en ny stor undersökning av hur systemuppgraderingar tas emot av användarna.

STOCKHOLM, 5 oktober, 2017

Rimini Street, Inc
., som är en global leverantör av programvaror och -tjänster för stora företag och organisationer, samt den ledande oberoende supportleverantören för Oracle- och SAP-produkter, har släppt undersökningen
”Rimini Street Survey: 2017 SAP Applications Strategy Findings”
.

Undersökningen betonar att de flesta som arbetar med SAP-applikationer föredrar att behålla sin nuvarande applikation istället för att uppgradera till nästa utgåva, vilket ofta anses vara både dyrt och tidskrävande.

Lösningen: Strunta i den stora uppgraderingen, komplettera med andra fristående system och lägg pengarna på till exempel affärsutveckling och marknadsföring.

Rimini Street frågade företags- och IT-chefer hur de ser på behovet och nyttan av nya programversioner. Bilden som kan uttydas ur undersökningen är tydlig: En majoritet av de företag som till exempel använder SAP:s affärssystem ser inga stora fördelar med att uppgradera till nya SAP:s nya programversion S/4HANA.

Enligt undersökningen är de höga kostnaderna en avgörande faktor. Företagen måste fundera över vad de egentligen vinner på en investering som i många fall kostar mångmiljonbelopp. En annan orsak är risken att produktionen och verksamheten kommer att störas under den tid som det vanligtvis tar för att uppgradera, trimma in och anpassa systemet.

Om företagen istället behåller en grundversion som man vet fungerar, och kompletterar den med nya applikationer och tjänster, kan de flytta IT-medel från dyra men inte alltid helt meningsfulla uppgraderingar till innovation och nya arbetssätt.

Närmare var tredje tillfrågad i undersökningen planerar nu att behålla sina äldre programversioner och de funktioner som finns i dem, och komplettera med anpassade hybridlösningar där delsystem från olika tillverkare samverkar. Då kan de även överlåta drift och underhåll till en tredjepartsaktör som inte har bindningar till den ursprungliga systemleverantören. Det robusta, stabila och välkända affärssystemet kan på så sätt anpassas till nya applikationer och tjänster, moln- och mobillösningar samt analysfunktioner.

– Vi ser det här skiftet dagligen. De stora ERP-systemen på marknaden, som SAP Business Suite och motsvarande från andra stora leverantörer, har många goda egenskaper och funktioner. Men användarna ser inte alltid nyttan med stora systemförändringar som tar pengar, tid och andra resurser från verksamheten. Det säger Marc Chesover, som är chef för Rimini Streets verksamhet i Europa, Mellanöstern och Afrika.

– Många av de SAP-kunder som vi möter har därför redan bytt strategi. De behåller sin centrala ERP-installation som en kärna, men lägger utveckling och nya funktioner i hybridlösningar och supportansvaret hos oss, säger Marc Chesover.



Mer information om rapporten ”Rimini Street Survey: 2017 SAP Applications Strategy Findings”, finns
här
. Mer information om de oberoende supporttjänster som är tillgängliga för SAP-licenstagare, finns
här
. Mer information om de oberoende supporttjänster som är tillgängliga för SAP-licenstagare, finns
här
.

Presskontakt Rimini Street

Anders Fridell

070 668 21 74

Anders@wisecomm.se

Om Rimini Street, Inc.

Rimini Street är en global leverantör av programvaror och -tjänster för stora företag och organisationer och är den ledande oberoende supportleverantören för Oracle- och SAP-produkter. Företaget har omdefinierat enterprisesupporten sedan 2005 med ett innovativt prisbelönt program som gör det möjligt att spara upp till 90 procent på de totala supportkostnaderna för programvaror från IBM, Microsoft, Oracle, SAP och andra leverantörer av enterpriseprogramvara. Kunderna kan ligga kvar på sin nuvarande releasenivå i minst 15 år utan att det krävs uppgraderingar. Närmare 1 300 företag, från globala Fortune 500-företag, mellanmarknaden, offentliga sektorn och andra organisationer från ett brett spektrum av branscher, förlitar sig idag på Rimini Street som sin pålitliga oberoende supportleverantör. Ta reda på mer genom att besöka
https://www.riministreet.com
, följ
@riministreet
på Twitter och hitta Rimini Street på
Facebook
och
LinkedIn
.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Logistri Fastighets AB har tecknat villkorat avtal om förvärv av tre nybyggda lager- och lättindustrifastigheter

Published

on

By

Logistri Fastighets AB (publ) (”Logistri”) meddelar idag att bolaget tecknat villkorade aktieöverlåtelseavtal gällande 100 % av aktierna i tre fastighetägande bolag för en portfölj med tre fastigheter med ett sammanlagt fastighetsvärde om cirka 142,4 mkr. Avtalen är villkorade av att bolaget erhåller skuldfinansiering på marknadsmässiga villkor senast 15 september.

Fastigheterna är belägna i södra Sverige och omfattar 7 164 m2 uthyrbar area med total hyresintäkt om cirka 10,7 mkr och ett driftnetto om cirka 10,3 mkr. Avtalen är så kallade dubbel- och trippelnetto avtal där hyresgästerna svarar för all drift och löpande underhåll. Fastigheterna kommer miljöcertifieras enligt Sweden Green Building Council. Fastigheterna är fullt uthyrda till starka hyresgäster, Vattenfall, Ramudden och HydX, med en viktad återstående hyrestid (WAULT) om cirka 10 år vid tillträdet.

I portföljen är två av fastigheterna, Ränndalen 6 och Ventilen 1, under uppförande och en fastighet,
Fargo 4, färdigställdes 2021. Tillträde beräknas ske under Q3 och Q4 2024.
 

Logistri avser att finansiera transaktionerna med medel från befintlig kassa och upptagande av nya lån från svenska affärsbanker, med en belåningsgrad om cirka 50 %. Säljare är två privata fastighetsbolag. Aktieöverlåtelseavtalen innehåller marknadsmässiga garantier och köpeskillingen för aktierna beräknas efter sedvanligt avdrag för latent skatt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

David Träff, Verkställande direktör
Logistri fastighets AB (publ)
Telefon: + 46 (0) 70 089 04 66
David.traff@logistri.se              

Om Logistri Fastighets AB

Logistri Fastighets AB (publ) är ett fastighetsbolag som investerar i kommersiella fastigheter främst inom segmenten lätt industri, lager och logistik. Visionen är att vara en stabil och långsiktig partner till företag som efterfrågar verksamhetsanpassade och hållbara lokaler. Bolagets övergripande målsättning är att med högt kundförtroende generera ett stabilt kassaflöde och en hög riskjusterad avkastning. Våra hyresgäster är verksamma inom olika branscher där flertalet är svenska och internationella industri- och verkstadsbolag. Fastigheterna ligger i Stockholm, Göteborg samt i södra och mellersta Sverige, i nära anslutning till strategisk infrastruktur som större vägar, järnväg och hamnar. Bolaget har huvudkontor i Stockholm.  Bolagets aktie noterades på Spotlight Stock Market 2017.

För mer information gällande Logistri Fastighets AB, vänligen besök www.logistri.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Justerade jämförelsesiffror med anledning av ny organisation

Published

on

By

Som tidigare meddelats trädde en ny organisation i kraft i banken den 1 april 2024 i syfte att skapa en mer effektiv och affärsnära organisation genom ökad decentralisering.

Den nya organisationen påverkar segmentsredovisningen enligt följande:

  • Till segmentet Handelsbanken Sverige har delar av centrala personal-, ekonomi- och informationsavdelningarna samt enheten för att förhindra finansiell kriminalitet överförts. Dessa delar ingick tidigare i Övriga enheter som inte redovisas i segmenten. I tillägg har delar av affärsstödet som tidigare ingick i segmentet Handelsbanken Capital Markets överförts till Handelsbanken Sverige.
  • Till Handelsbanken Markets (tidigare Handelsbanken Capital Markets) har delar av Handelsbankens IT-avdelning överförts. Dessa ingick tidigare i Övriga enheter som inte redovisas i segmenten.
  • Till Övriga enheter som inte redovisas i segmenten har verksamheterna i Luxemburg och New York, det vill säga verksamheter utanför hemmamarknaderna, överförts. Tidigare ingick dessa enheter i Handelsbanken Capital Markets.  

Omräknade historiska siffror för de senaste nio kvartalen finns tillgängliga på handelsbanken.com/ir.

För ytterligare information kontakta:
Peter Grabe, chef Investor Relations, +46 70 559 11 67

Denna information är sådan som Handelsbanken är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kontrollbalansräkning utvisar att det egna kapitalet i Ectin Research AB understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet och styrelsen kommer att kalla till en första kontrollstämma

Published

on

By

Som offentliggjordes i pressmeddelande den 20 juni 2024 fann styrelsen för Ectin Research AB (publ) (”Ectin” eller ”Bolaget”) anledning att anta att det egna kapitalet understeg hälften av det registrerade aktiekapitalet och beslutade därför att upprätta en kontrollbalansräkning. Styrelsen för Ectin har upprättat kontrollbalansräkningen och den har granskats av Bolagets revisor. Kontrollbalansräkningen utvisar att Bolagets egna kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet om 1 586 293,50 kronor.

Ectin har trots intensivt arbete under våren med att försöka finansiera Bolaget inte hittat någon lösning för sin ansträngda finansiella situation på kort och medellång sikt. Exempelvis har förutsättningarna för en företrädesemission genomlysts, vilken styrelsen beslutat inte vara en framkomlig väg.

Styrelsen kommer med anledning därav att kalla till extra bolagsstämma (s.k. första kontrollstämma enligt aktiebolagslagen). Kallelse till extra bolagsstämma, tillika första kontrollstämma, kommer offentliggöras genom ett separat pressmeddelande.

Denna information är sådan information som Ectin Research AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2024-07-05, 17.30 CEST.

För mer information, vänligen kontakta:

Hans-Peter Ostler, styrelseordförande i Ectin Research AB

Tele: +46 70-496 96 66

E-mail: hpostler@icloud.com

Om Ectin Research AB

Ectin Research AB är ett forskningsbolag som utvecklar läkemedelskandidaten MFA-370 för behandling av cancer. MFA-370 består av två befintliga läkemedel som genomgått storskaliga kliniska prövningar och som idag används i stor utsträckning inom andra indikationer. I prekliniska studier har substanserna visat att de tillsammans uppnår potentierad anticancereffekt. Prekliniska resultat visar också att MFA-370 i flera olika aggressiva cancertyper har både en hämmande effekt på cancercelltillväxten samt stimulerar cancercelldöd.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.