Connect with us

Marknadsnyheter

T R E E M: Svensk smyckes-design med viljestark ambition

Published

on

Den pågående pandemin har skapat ett unikt världsomfattande tillfälle för online-försäljning av smycken i det högre segmentet. Detta segment har haft en mycket hög exponentiell tillväxt inom lyx-sektorn och den globala smyckes-marknadens storlek förväntas uppgå till 480,5 miljarder USD år 2025, enligt en ny rapport från Grand View Research, Inc., som även drar den årliga tillväxttakten till 8,1% under prognosperioden.

Samtidigt som Covid-19 ironiskt nog har orsakat ekonomisk förödelse i smyckes-branschen för fysiska butiker, så har den digitala efterfrågan på smycken i det högre segmentet, ökat och då i synnerhet efter varumärken som erbjuder något mer än det faktiska smycket. 

Kan situationen nyttjas för att stödja branschen mot långsiktig hållbarhet?  

Open-innovators.org är glada över att kunna samarbeta med varumärket T R E E M och deras spännande och unika resa mot stärkta kunder och en bättre värld genom sitt design-språk.T R E E M är ett svenskt varumärke som brinner för att skapa positiv förändring i världen. Men, hur kommer det sig att detta tre år gamla Svenska företag nu ser en möjlighet som aldrig förr, vi redogör i tre punkter för varför. Vi pratade med grundare och designer Carl-David Hagerbonn, som lämnade en framgångsrik karriär inom finansvärlden för att starta T R E E M, med en stark ambition om att utmana dagens oetiska och ohållbara mode-industri. 

Hur kommer det sig att du är så positiv nu i denna kristid, och vad betyder det för ditt företag?

Carl-David: Jag är övertygad om att vi ser ett paradigmskifte i branschen, där vi utifrån en kris söker symboler och mening på ett annat sätt än tidigare. Jag ska kort beskriva tre viktiga faktorer som ger oss en fördel:

Stärkande Design

“I T R E E M erbjuder vi minimalistiska, eleganta och ikoniska smycken, där designen är inspirerad av Nordisk Natur med ambitionen att genom meningen bakom, och designen i sign självt, stärka bäraren att bli en bättre version av sig själv. Vi vill inspirera genom att relatera till den fantastiska naturen och dess fenomen, norrsken, fjäll, skogar, isberg, bäckar och sjöar, när man haft naturupplevelser och känner dess kraft, är idén att vår design också ska inspirera bäraren med stärkt självkänsla och målmedvetenhet att vara sann mot sig själv och andra, att vara  elegant i sitt agerande för en rörelse mot en bättre värld – “A True & Elegant Movement” vilket T R E E M är en förkortning för. Just denna mening bakom smyckesdesign börjar bli mycket mer efterfrågad.”

Hållbarhet & etik

När jag startade T R E E M var detta en förutsättning – jag har rest och sett mycket som kan förändras till det bättre i världen, och jag ville göra skillnad inom hållbarhet och etik. I T R E E M är vår huvudmetall högkvalitativ 100% återvunnen Sterling Silver 935. Vi jobbar med ECO-märkta boxar, påsar och försändelsematerial, och tillverkar hela tiden i små anpassade upplagor för att skräddarsytt möta marknaden, och överproducerar ingenting. Men kärnan är att smyckes-designen, med dess kombination av råa och polerade delar ska inspirera kunden till att agera bättre utifrån hållbarhet och etik. Kunskapen ökar generellt hos kunderna, man ställer krav i högre utsträckning vilket vi är glada för, då vi redan har detta rullande och i fullt fokus, fortsätter Carl-David Hagerbonn.

Spårbarhet och transparens

“Vi vet namnet på den guldsmed som tillverkat varje smycke – vår tillverkning, med studio och gjuteri, är baserad i Sverige med full insikt, spårbarhet och bra arbetsvillkor. 99% av industrin tillverkar maskingjorda smycken i ett låg-löneland långt bort från huvudmarknaden – jag vill visa att det inte behöver vara så. Nu ser vi att pandemin skapar insikt hos kunderna om att situationen idag i världen inte är hälsosam och hållbar. Särskilt ökar viljan att köpa “rätt” inom det lite högre segmentet “fine jewellery” där ett köp är mycket mer personligt och emotionellt. Det blir nu mer viktigt än någonsin att tänka på ansvarsfull produktion för en mer hållbar värld, och vi är redan där.”

Vad mer ger T R E E M ett försprång enligt dig?

“Till skillnad från traditionella smyckesmärken, beroende av fysiska butiker, startades T R E E M som ett “digital-first-företag” och har under två års tid byggt upp en digital strategi och B2C-infrastruktur back-end som är riktigt skarp. En datadriven setup som kommer ge effektivare segmentering, targeting och följaktligen högre konverteringsgrad. Nästa steg nu är att investera i att även nå ut via ett återförsäljar-näverk med ett antal fysiska återförsäljar-butiker för att nå ut med varumärket. Vår förhoppning är ju att kunna ställa om mindset och bidra till positiv förändring även här, och att strategiskt kunna kapitalisera på den fysiska närvaron som ett stöd till vår digitala strategi.

Kollektionernas starka gensvar

T R E E M arbetar kontinuerligt med att expandera både kollektioner och produktkategorier. “För mig som designer är processen väldigt viktig, jag inspireras, skissar, funderar, kopplar idé och design, inspireras igen etc, och det är inte förrän allt går hand-i-hand som jag vill ta nästa steg. Det har varit fantastiskt med den feedback som  kommit. Jag blev kontaktad av, kanske världens mest kända modemagazin VOGUE som uttryckte att de älskade A R K T I K-kollektionens design och mening.” Därefter gick det snabbt så hade T R E E M varit med i både VOGUE, TATLER och Cosmopolitan för att nämna några. 

Hur stor är marknaden?

Specifikt smyckes-marknaden online är prognostiserad att växa med nära 20 miljarder US-dollar mellan år 2020 och 2024, med en årlig tillväxttakt på över 15%. För den som arbetat upp en bra grundförutsättning på den nya spelplanen finns naturligtvis en potential att växa mycket och snabbt. 

Slutligen, inom vilka tre delar vill du nu investera?

“I nästa steg är det avgörande att vi nu kan nå ut med allt vi lagt grunden för, så marknadsföring för varumärkeskännedom och konvertering. För det andra att genomföra den återförsäljar-expansion som jag nämnde tidigare, samt för det tredje att bygga ut både antalet kollektioner, och bredden av produktkategorier inom varje kollektion, dvs produktutveckling för att attrahera fler kunder med vår design och rörelse för en Sann Elegans”, avslutar Carl-David Hagerbonn.

CarlDavid_Treem

open-innovators.org är en ideell samarbetsplattform baserad i Sverige. Plattformens syfte är att arbeta för, struktuera och agera för att göra e-handeln mer hållbar. Open Innovators genomför projekt och aktiviteter såsom seminarier, workshops, produktlanseringar och finansieringsarbete för att stödja klimatvänliga e-handels-företag.

True & Elegant Movement AB (https://treem.com/) är ett svensbaserat smyckesdesign-varumärke, med ett försprång på den globala online-smyckes-marknaden. TREEM arbetar för att utmana branschen genom vad man kallar ”empowering design”, och starkt fokus på hållbarhet och etik.  TREEM’s design är inspirerad av nordisk natur för att stärka kunden genom en Sann och Elegant Rörelse.
 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.