Connect with us

Marknadsnyheter

Talarna på Women in Tech Sweden 23:e mars

Published

on

– Nordens största teknikkonferens för kvinnor anordnas på Stockholm Waterfront

Med en talaruppställning i världsklass och ett tema som är högst relevant för den tid vi lever i, slår Women in Tech Sweden upp dörrarna till den årliga konferensen den 23 mars. För tionde gången sedan starten 2014

Vi lever i en utmanande tid men det är också en tid med enorma möjligheter för teknikindustrin att bana väg mot en ljusare framtid. Årets #WITswe2023 kommer spänna över breda frågor som energi, cybersäkerhet, AI och ledarskap. Temat, Charged and Ready to Raise, kommer från att ladda batterierna och samla kraft för att gemensamt hitta nya vägar framåt.

Vad som började som ett evenemang på Internationella kvinnodagen 2014 har vuxit till en rörelse och plattform. Det är viktigt att lyfta fram möjligheter och en stor variation av människor, roller och berättelser från teknikvärlden. Inom branschen behöver alla få möjlighet till ett sammanhang. Efter flera år av kriser i omvärlden har behovet av inspiration och förebilder förmodligen aldrig varit större och det finns en längtan om förändring. 

Det är därför med stor stolthet som Women in Tech Sweden presentera årets huvudtalare: 

Dr. Angel Durr Forskare, konsult och professor
Dr. Angel Durr doktorerade i informationssystem på University of North Texas 2018. Angel äger en ideell organisation, DataReady DFW, vars huvudsyfte är att använda strategiska data, AI och RPA-teknik för att tillgodose behoven hos marginaliserade befolkningar. Förutom att arbeta som talare och konsult, arbetar Dr. Durr för närvarande som föreläsare vid University of Nevada Analytics Online MBA-program.

Dr Durr har trots vissa utmanade förutsättningar åstadkommit mycket. Som handikappad och första generation i en afro-latinsk familj doktorerade Dr. Durr redan vid 31 års ålder, samtidigt som hon uppfostrade sina syskon. I Dr. Durrs första TedxTalk berättar hon bland annat om hennes mors frekventa fängelsedomar och tragiska mord. 

Förutom att diskutera korrelationer mellan cyberbrott och data, använder Dr. Durr sina personliga erfarenheter för att bedriva forskning inom entreprenörskap samt ledarskapsmöjligheter för autistiska populationer.

Mats Persson Sveriges Utbildningsminister
Mats Persson har disputerat i ekonomisk historia vid Lunds universitet. Mats har varit Liberalernas ekonomisk-politisk talesperson och riksdagsledamot sedan 2014, i både finans- och utbildningsutskottet. Han är sedan hösten 2022 Sveriges utbildningsminister (L) med ansvar för högre utbildning, forskning och rymd.

Atefeh Sebdani Offentlig talare & moderator
Atefeh började sin karriär som Microsoft-trainee och har sedan dess haft olika befattningar inom cloud, digital transformation, affärsutveckling och innovation. Hennes karriär inkluderar många framgångsrika projekt; som säljare stängde hon miljonaffärer och som en innovativ ledare har hon arbetat med stora transformationsprojekt. Atefeh brinner för ett jämställt samhälle och hon är aktiv i styrelser, har utsetts till framtida ledare och är prisad för sina framträdanden. Samtidigt som Atefeh arbetade som Nordic Leader för Capgemini, kontaktades hon av ett bokförlag på grund av texterna på hennes instagramkonto @atefeh_sebdani. Det har lett till att Atefeh nu fullföljer sin författardröm och debutboken kommer till sommaren. Författarskapet kombinerar hon med att föreläsa och moderera. 

Tove Noorjahaan Dalenius Konstnär, forskare och föreläsare
Tove Noorjahaan Dalenius är en konstnär som arbetar inom konstformen holografi. Hon är också doktorand inom holografi (full-parallax digital holography) i England. Med hjälp av en praktikbaserad forskningsmetodik arbetar Tove med transdisciplinärt utforskande och befinner sig i mötespunkten mellan konst, teknik och vetenskap. Tove använder Direct-Write Digital Holography (DWDH) som ett konstnärligt medium i samspel med vetenskaplig visualisering, och publicerar sedan tekniska och konstnärliga bidrag inom området. Toves senaste konstverk, Emergence, är ett hologram som för allra första gången visar klitoris i sin fulla omfattning i en kropp. 

Emergence ställs ut för första gången i Sverige under #WITswe2023.

Åsa Zetterberg VD på TechSverige
Åsa har en lång bakgrund och erfarenhet inom digitalisering, bland annat som sektionschef på digitaliseringsavdelningen på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och som digital chef för Regeringen.

Åsa kommer att dela med sig av TechSveriges tankar om statusen på den svenska techbranschen.

Maha Bouzeid Investerare, styrelseledamot & influerare inom svensk energisektor
Maha har gedigen erfarenhet inom försäljning, affärsutveckling och inköp av högteknologi. Maha började sin karriär inom flygbranschen, bytte sedan till telekom och gick senare vidare till energisektorn. Hon har bott, studerat och arbetat i fem olika länder på tre kontinenter, senast i Dubai, Förenade Arabemiraten. Hon är tvåbarnsmamma, brinner för teknik och affärstillväxt och drivs av att påverka.

Maha erkänts som en av Sveriges 125 mäktigaste kvinnor i näringslivet av Dagens Industri 2022. Maha utsågs till årets ledare av Chartered Institute of Procurement & Supply Chain i MENA-regionen 2021. Tidigt i sin karriär – både 2010 och 2013 – utsågs Maha till en av Sveriges framtida kvinnliga ledare. Maha valdes till Årets alumn 2013 av Linköpings universitet.

Maha kommer under #WITswe2023 att diskutera varför energisektorn är en viktig del av techbranschen i dag.

Jag är så stolt över våra talare och vårt program i år, det kommer att bli fantastiskt! Vi har fortfarande mycket arbete att göra för att få till mer förändring i techbranschen, och Women in Tech Swedens uppdrag är lika viktigt nu som det var i början av 2014. Det visar sig verkligen när man tittar på de fantastiska talarna vi har med oss i år. Ledare och inspiratörer som Atefeh Sebdani, Mats Persson och Dr Angel Durr är en del av agendan, något som vi är mycket glada över. Vi kan lova ett väldigt varierat program med många olika infallsvinklar, men kanske ännu viktigare, hur vi alla kan samlas och personifiera årets tema, tillsammans. Vi är Charged and Ready to Raise!”, säger Elin Eriksson, Director of Women in Tech Sweden.

För samtliga talare under #WITswe2023, vänligen besök: https://womenintech.se/speakers-2023/
För presspass och intervjuer, vänligen kontakta: sandra.siljestedt@womenintech.se.
 

För mer information: 
Women in Tech:s hemsida: womenintech.se
Följ händelserna i sociala medier via #WITswe2023

Kontakter:

Elin Eriksson, Director
elin.eriksson@womenintech.se
+46706388016

Åsa Johansen, PR & Communications Director
asa.johansen@womenintech.se
+46706235566

Sara Cederberg, CTO
sara.cederberg@womenintech.se
+46702404619

Women in Tech började som ett event på Internationella kvinnodagen 2014. Sedan dess har Women in Tech vuxit till en gemenskap, en plattform och en rörelse. Målet för Women in Tech är att inspirera kvinnor att välja en karriär inom media och teknik – och att få de som redan är i branschen att stanna kvar – genom att tillhandahålla nätverk, förebilder och erfarenhet från framgångsrika personer från både företags- och entreprenörsvärlden. Detta görs bland annat genom en årlig konferens, och andra nätverks- och föreläsningsevent. Women in Tech Sweden drivs som en ideell förening. 

*Alla människor är välkomna som medlemmar och på eventen. Vi behöver arbeta sida vid sida för att skapa verklig förändring. 

Huvudpartners för Women in Tech Sweden 2023 är Accenture, EY och Volvo Cars. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecallers styrelse inför utdelningspolicy, föreslår utdelning och söker nytt mandat för återköp

Published

on

By

Truecallers styrelse har idag beslutat att införa en utdelningspolicy som innebär att 25 procent av det årliga resultatet efter skatt ska delas ut till aktieägarna i Truecaller. Till bolagsstämman den 23 maj föreslår Truecallers styrelse därför en utdelning om 0,40 kronor per aktie för räkenskapsåret 2023. Därutöver föreslår styrelsen en engångsutdelning om 1,30 kronor per aktie. Den totala utdelningen föreslås bli 1,70 kronor per aktie. Utöver utdelningen föreslår Truecallers styrelse bolagsstämman att makulera 28,6 miljoner återköpta B-aktier vilket motsvarar drygt 7,5% av de utestående aktiekapitalet, samt att bolagsstämman ska ge styrelsen ett nytt bemyndigande för att efter bolagsstämman ha möjligheten att återköpa upp till 10% av de utestående aktierna.

Sedan Truecallers börsnotering i oktober 2021 har Truecaller redovisat en stabil lönsamhet och ett starkt kassaflöde. Detta har använts till att återköpa aktier, i enlighet med de bemyndiganden som styrelsen har fått från bolagsstämmorna 2022 och 2023, samt till att göra mindre tilläggsförvärv. Truecaller har sedan återköpsprogrammet inleddes i september 2022 återköpt drygt 28,6 miljoner B-aktier för cirka 940 miljoner kronor, motsvarande drygt 7,5 procent av det utestående aktiekapitalet. Återköpen har finansierats helt av Truecallers operativa kassaflöden. Per 31 december 2023 hade Truecaller likvida medel och tillgångar i kortfristiga räntefonder om cirka 1 573 miljoner svenska kronor. Detta är ungefär motsvarande nivå som Truecaller hade per 30 september 2023. Bolaget har inga finansiella skulder.

 

Givet Truecallers stabila lönsamhet har Truecallers styrelse fattat beslut om att inrätta en utdelningspolicy som innebär att 25 procent av årets resultat efter skatt skall delas ut till aktieägarna. För räkenskapsåret 2023 motsvarar detta cirka 0,40 kronor per aktie. Därutöver föreslår Truecallers styrelse bolagsstämman en extra utdelning om 1,30 kronor per aktie. Styrelsen bedömer att bolaget även efter en sådan utdelning har en finansiell styrka som väl motsvarar de behov av stabilitet och handlingsfrihet som bolaget kan förväntas ha framöver. Den totala föreslagna utdelningen uppgår till knappt 590 miljoner kronor.

 

Som tidigare kommunicerats har Truecallers styrelse också föreslagit bolagsstämman att makulera de återköpta B-aktierna, samt att ge styrelsen ett nytt bemyndigande för att ha möjligheten att återköpa upp till 10 procent av de utestående aktierna.

 

“Styrelsen är eniga i att vi vill fortsätta återbäringen till aktieägarna i form av såväl återköp och utdelning. Sedan september 2022 har det gjorts genom aktieåterköp och vi anser nu att tiden är mogen att komplettera återköpen med en årlig utdelning om 25 procent av resultatet efter skatt till aktieägarna. Med anledning av Truecallers starka finansiella ställning, lönsamhet och kassaflöde har vi detta år föreslagit en större utdelning för att uppnå en mer kapitaleffektiv finansiell struktur. Vår lönsamhet ger oss möjlighet att både finansiera såväl fortsatt tillväxt som distribution av vinstmedel till våra aktieägare, i form av både återköp och utdelningar, kommenterar Nami Zarringhalam, styrelseordförande för Truecaller.

 

Kallelse och övriga förslag till bolagsstämman den 23 maj kommer publiceras på Truecallers webbplats.

 

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2022. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Syncro Group announces strategic partnership with Ninetone Group AB

Published

on

By

Syncro Group, which offers the AI platform Collabs for effective and transparent influencer marketing, today announces that the company has signed a strategic partnership with Ninetone Group AB, a premier influencer marketing agency. This partnership will utilize Collabs’ innovative platform to enhance Ninetone’s operational efficiency and open new revenue streams by expanding brand collaborations for their talents.

“We are thrilled to partner with Ninetone, as they embody the type of serious market actor Collabs was designed to support,” said Ebbe Damm, CEO of Syncro Group.

 

“With Collabs, we can not only streamline our existing operations but also expand into new areas by effectively matching our creators with ideal brand opportunities,” said Patrik Frisk, CEO of Ninetone Group.

 

The collaboration will begin in May 2024, with both companies actively working to integrate and optimize their joint operations.

 

Key Partnership Objectives:

  1. CRM Integration: Ninetone will leverage Collabs as a Customer Relationship Management (CRM) tool to manage communications and collaborations more efficiently for the talents they represent.

  2. Commercial Engagements Expansion: Utilizing Collabs’ infrastructure, Ninetone will streamline its engagements with brands, enhancing its ability to connect creators not only signed by the agency but also those outside its exclusive roster. This approach will allow Ninetone to explore new revenue opportunities by finding more relevant brand partnerships for their creators.

 

For further information, please contact:

Ebbe Damm, CEO, Syncro Group
Phone:  +46 70 546 46 00

Email:   ebbe.damm@syncro.group

 

About Syncro Group

Syncro enables collaboration between people and brands through innovative tech. Syncro has offices in Sweden and Denmark, with headquarter in Stockholm.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Syncro tecknar strategiskt partnerskap med Ninetone Group AB

Published

on

By

Syncro Group, som erbjuder AI-plattformen Collabs för effektiv och transparent influencer marketing, meddelar idag att bolaget tecknat ett strategiskt partnerskap med Ninetone Group AB, en ledande influencer marketing-byrå. Detta partnerskap kommer att använda Collabs innovativa plattform för att förbättra Ninetones operativa effektivitet och öppna nya intäktsströmmar genom att utöka varumärkessamarbeten för deras talanger.

”Vi är glada över att samarbeta med Ninetone, eftersom de förkroppsligar den typ av seriösa marknadsaktörer som Collabs är designade att stödja”, säger Ebbe Damm, vd för Syncro Group.

 

”Med Collabs kan vi inte bara effektivisera vår befintliga verksamhet utan också expandera till nya områden genom att effektivt matcha våra kreatörer med idealiska varumärkesmöjligheter”, säger Patrik Frisk, vd för Ninetone Group.

 

Samarbetet påbörjas i maj, 2024, och bägge företag aktivt arbetar för att integrera och optimera sin gemensamma verksamhet.

 

Huvudmål för partnerskapet:

  1. CRM-integration: Ninetone kommer att utnyttja Collabs som ett CRM-verktyg (Customer Relationship Management) för att hantera kommunikation och samarbeten mer effektivt för de kreatörer som de representerar.

  2. Expansion av kommersiella engagemang: Genom att använda Collabs infrastruktur kommer Ninetone att effektivisera sina engagemang med varumärken, vilket förbättrar Nintones förmåga att koppla samman kreatörer som inte bara har kontrakt med byrån utan även externa kreatörer. Detta tillvägagångssätt gör det möjligt för Ninetone att utforska nya intäktsmöjligheter genom att hitta mer relevanta varumärkespartnerskap för sina kreatörer.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ebbe Damm, VD, Syncro Group
Telefon:  070 546 46 00

E-post:  ebbe.damm@syncro.group

 

Om Syncro Group

Syncro Group AB (publ) är ett noterat bolag på Spotlight Stock Market under SYNC B med en egenutvecklad unik AI-plattform inom influencer marketing som är en del av att forma den nya digitala ekonomin och möjliggör samarbete mellan människor och varumärken – via tech. Syncro har kontor i Sverige och Danmark, med huvudkontor i Stockholm. För mer information, gå in på www.syncro.group.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.