Connect with us

Marknadsnyheter

Tävlingen ”Årets hållbara fondprestation” ska avgöras för andra året i rad

Published

on

Nu är det dags igen. Länsförsäkringar arrangerar tävlingen ”Årets hållbara fondprestation” för andra året i rad. Totalt tävlar 16 bidrag om titeln.

– Hållbarhet är viktig fråga för Länsförsäkringar och våra kunder. Länsförsäkringars hållbarhetstävling ”Årets hållbara fondprestation”, som vi arrangerade första gången 2020, skapade ett stort engagemang och intresse, både bland kunder och i branschen. Vi vet att det görs fantastiska hållbarhetsrelaterade insatser där ute i enskilda fonder och vi vill hjälpa till att lyfta fram det genom konkreta hållbarhetsexempel och samtidigt skapa interaktivitet med kunderna, säger Jim Rotsman, chef Fond & Garanti, LF Fondliv.

Tävlingen innebär att fondbolagen, vars fonder återfinns i Länsförsäkringars fondutbud inom fondförsäkring, bjuds in att skicka in ett bidrag där de får lyfta fram en valfri hållbar aktivitet eller investering de genomfört under året och beskriva dess effekt med utgångspunkt från FN:s globala mål.

– Nu är det upp till kunderna att avgöra vem som vinner. Från slutet av februari kan kunder och andra besökare på vår webbplats rösta på sina finalistfavoriter och utse en vinnare, säger Jim Rotsman, chef Fond och Garanti på Länsförsäkringar Fondliv.

En jury med externa representanter utser finalbidragen. Bidragen presenteras sedan på lansforsakringar.se där våra kunder får möjlighet att rösta på sin favorit. Röstningen kommer vara öppen under hela mars månad. I mitten av april presenteras vinnaren som Länsförsäkringars kunder och andra intresserade har röstat fram.   

Fakta om tävlingen
Tävlingen riktar sig till fondbolag och fonder som återfinns i Länsförsäkringars rekommenderade och utökade fondutbud för fondförsäkring. De har bjudits in att lyfta fram valfri hållbar aktivitet eller investering de genomfört under 2020, inklusive effekt och utifrån FN:s globala mål.

Medlemmar i juryn
Hanna Setterberg, Ph.D, Handelshögskolan Stockholm
Bidita Chakraborty, Morningstar
Alina Reichenberg Gustafsson, NordSIP  

För ytterligare information kontakta
Jim Rotsman, chef Fond & Garanti, Länsförsäkringar Fondliv, tel 070-747 2247
Kristofer Dreiman, chef ansvarsfulla investeringar, Länsförsäkringar Liv, tel 072-142 8329
Presskontakt, tel 08-588 41850, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringars pressrum 
Länsförsäkringar på Twitter 

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys