Marknadsnyheter
Tele2 har utsetts till Sveriges mest hållbara företag och på 37e plats globalt av Time Magazine

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2”) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) har utsetts till Sveriges mest hållbara företag och rankas 37e plats globalt av Time Magazine och Statista på deras lista över världens mest hållbara företag som publiceras för första gången, På listan ingår 500 företag från mer än 30 länder. Tidigare i år erkändes Tele2 även som Sveriges klimatledare av Financial Times.
Rankingen inkluderar en omfattande urvalsprocess där över 5 000 av världens största företag genomgått en rigorös 4-stegsprocess för att identifiera de 500 mest hållbara företagen. För varje företag beräknades ett hållbarhetspoäng med ett maximalt betyg på 100. Totalt fick Tele2 76,13–poäng, vilket är det högsta betyget för något svenskt företag och gör att Tele2 rankas som nummer 37 globalt, bland företag från över 30 länder.
– Vi är hedrade över att bli erkända som Sveriges mest hållbara företag och stolta över att rankas så bra även i ett globalt sammanhang. Tillsammans med vårt högsta betyg på Financial Times European Climate Leaders lista två år i rad, understryker detta erkännande det hårda arbete och engagemang som våra anställda har för hållbarhet. Vi kommer att fortsätta att jobba för att vara ledande inom hållbarhet och samtidigt driva för en positiv förändring i branschen och samhället i stort, säger Kjell Johnsen, vd och koncernchef för Tele2.
Bedömningen omfattade över 20 nyckeldatapunkter i tre kategorier: ”Åtaganden och rankningar”, ”Rapportering och transparens” och ”Hållbarhetsindikatorer”.
Åtaganden och rankningar
Analys av externa betyg från välrenommerade organisationer som CDP, där Tele2 är betygsatt A sedan 2022 och åtaganden till hållbarhetsramverk som UN Global Compact och Science Based Targets.
Rapportering och transparens
Förutom externa betyg utvärderades standarderna för Tele2s egen hållbarhetsrapportering och dess transparens.
Hållbarhetsindikatorer
Miljömässiga och sociala nyckeltal från Tele2s hållbarhetsrapporter, som täcker aspekter som utsläppsintensitet, användning av förnybar energi, könsrepresentation och personalomsättning.
Läs mer på The Times hemsida här
Information till Redaktionen:
Tele2s hållbarhetschef Erik Wottrich kommer finnas tillgänglig i Almedalen. Bland annat på seminariet ”Greenhushing – är minskad transparens det nya hotet mot hållbar omställning?”, torsdagen 27/6 kl 09:00-09:45, Mellangatan 7.
Mer info om Tele2 i Almedalen här.
Pressmeddelande från 19 april 2024: ”Tele2 åter igen bland toppen när Financial Times utser Europas klimatledare”
Pressmeddelande från 15 maj 2023:”Tele2 utsett till klimatledare bland företag i Europa av Financial Times”
Tele2s hållbarhetsredovisning för 2023
För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tel: +46 761 15 38 30
Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701 66 33 10
Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.
Marknadsnyheter
Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund

Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke