Marknadsnyheter
Telia Company bokslutskommuniké januari – december 2024
Levererar på vår agenda
Sammanfattning fjärde kvartalet
– Intäkterna ökade 3,0% till 23 724 MSEK (23 039) och på jämförbar bas ökade intäkterna 3,8%.
– Tjänsteintäkterna ökade 0,6% till 19 725 MSEK (19 606) och på jämförbar bas ökade tjänsteintäkterna 1,5%. För telekomverksamheten ökade tjänsteintäkterna på jämförbar bas 1,7%.
– Justerad EBITDA ökade 5,1% till 7 870 MSEK (7 491) och på jämförbar bas steg justerad EBITDA 5,8%. För telekomverksamheten steg justerad EBITDA på jämförbar bas 2,9%.
– Rörelseresultatet ökade till 1 393 MSEK (-2 398).
– Periodens resultat förbättrades till -339 MSEK (-2 718) och resultat per aktie förbättrades till -0,13 SEK (-0,73).
– Operationellt fritt kassaflöde minskade till 826 MSEK (6 993) och strukturell del av Operationellt fritt kassaflöde ökade till 2 341 MSEK (2 329).
– Nettolåneskuld/justerad EBITDA var 2,28x vid slutet av kvartalet jämfört med 2,17x föregående kvartal.
– En utdelning om 0,50 SEK per aktie betalades till aktieägarna.
– För 2024 föreslår styrelsen till årsstämman en utdelning om 2,00 SEK per aktie (2,00).
– Utsikterna för 2025, vilka tillkännagavs på investeraruppdateringen i september 2024, är oförändrade.
Sammanfattning helåret
– Intäkterna ökade 0,6% till 89 127 MSEK (88 561) och på jämförbar bas ökade intäkterna 1,3%.
– Tjänsteintäkterna ökade 1,2% till 76 582 MSEK (75 687) och på jämförbar bas ökade tjänsteintäkterna 1,8%. För telekomverksamheten ökade tjänsteintäkterna på jämförbar bas 2,0%.
– Justerad EBITDA ökade 3,6% till 31 345 MSEK (30 254) och på jämförbar bas steg justerad EBITDA 4,3%. För telekomverksamheten steg justerad EBITDA på jämförbar bas 2,5%.
– Periodens resultat ökade till 7 781 MSEK (897) och resultat per aktie ökade till 1,80 SEK (0,08).
– Operationellt fritt kassaflöde minskade till 4 440 MSEK (6 656) och strukturell del av Operationellt fritt kassaflöde ökade till 7 504 MSEK (7 254).
– Fritt kassaflöde per aktie, på rullande tolv månader, minskade till 1,02 (1,35).
VD-kommentar
“Momentumet fortsatte under det fjärde kvartalet med tjänsteintäkter som ökade med 1,5%, i linje med våra förväntningar, och EBITDA-tillväxten återhämtade sig till 5,8%. Vi levererar på våra åtaganden, både när det gäller finansiella resultat och organisationsförändring. Vår nya landsledda verksamhetsmodell implementerades som planerat den 1 december. Genom en starkare lokal genomförandeförmåga, tillsammans med betydligt minskade och mer fokuserade gemensamma funktioner, kommer vi att kunna fatta de snabba beslut som krävs för att upprätthålla vår förbättrade kundnöjdhet och driva fortsatt lönsam tillväxt.
Kommersiella framsteg
I Sverige fortsatte konsumentsegmentet att växa, främst drivet av fasta tjänster. Mobila tjänster, där premiumsegmentet i vilket vi är ledande växer långsammare än det prisorienterade marknadssegmentet, hade en svagare utveckling. TV växte särskilt snabbt, med en ökning på 20% under kvartalet, efter år av konsekventa investeringar. Vår tv-aggregator-strategi, som kombinerar de mest attraktiva streamingtjänsterna med linjära tv-kanaler, skapar värde för både kunder och innehållspartners, och den stärker vårt konvergerade hushållserbjudande genom att driva efterfrågan och kraftigt minska churn för bredband. Inom företagsverksamheten såg vi en negativ tillväxt där kunderna fattade nya investeringsbeslut i en blygsam takt, även om momentumet förbättrades igen i slutet av kvartalet.
Finland genererade stabila tjänsteintäkter och i likhet med Sverige, motverkades tillväxten inom konsumentsegmentet av en nedgång inom företagssegmentet. Mobil växte dock för både konsument- och företagssegmentet, drivet av ökande ARPUs. Bredband till konsumenter är nu ett av de bäst presterande produktområdena och tjänsteintäkterna ökade med 9% under kvartalet. Om man tittar på företagsverksamhetens intäkter från fasta tjänster så förvärrades den regulatoriska påverkan som setts under 2024 av en övergripande svag marknadsmiljö. Trots detta var EBITDA-tillväxten 7%, supporterad av lägre personal- och energikostnader.
Norge ökade också mobilintäkterna, men såg en nedgång i intäkterna från fasta tjänster. Det nuvarande momentumet är otillfredsställande och vi genomför flera initiativ för att förbättra detta under 2025, inklusive både förbättrad kundupplevelse och kommersiell strategi. Positivt är att prishöjningar på mobila konsumenttjänster annonserades och hade endast en låg påverkan på churn, vårt erbjudande till lokala partners inom tv och bredband fortsatte att attrahera nya kunder och EBITDA-marginalen förblev stark.
Litauens tjänsteintäktstillväxt visade förnyat momentum om 7%, med stöd av både mobila och fasta tjänster, vilket omvandlades till en EBITDA-tillväxt på 9% då kostnaderna var oförändrade. Företagssegmentet såg en stark återhämtning, inklusive vunna kontrakt för nya företagskunder.
Estland uppvisade en mer blygsam tillväxt, som accelererade i slutet av kvartalet och som alla segment bidrog positivt till. 5G-täckningen är nu över 90% och vårt mobilnät erkändes som det med högst kvalité i Estland av Rohde & Schwarz. Under kvartalet lanserade Telia Estland Green Week istället för Black Week, vilket fördubblade försäljningen av renoverade telefoner.
Tv och Medias förbättringar accelererade, trots den pågående nedgången i hela sektorn för linjär annonsering. Antalet streamingkunder ökade med 45 000 och den digitala konsumtionen med 18%. Utträdet ur UEFA Champions League-rättigheterna påverkade intäkterna mindre än väntat, samtidigt som det gav en betydande EBITDA-förbättring till följd av minskade innehållskostnader.
Hållbarhetsframsteg
Att ta itu med klimatförändringarna är ett viktigt ansvar, och andelen av Telias utsläpp i leveranskedjan som täcks av vetenskapligt baserade mål är nu 62%, en ökning från 52% för ett år sedan. När det gäller digital inkludering har vi nått 2,3 miljoner människor med våra initiativ, vilket redan överträffar vårt mål för 2026. Sammantaget har Telias hållbarhetsarbete 2024 rankats som topp 1% bäst i världen av EcoVadis, vilket för tredje året i rad gav oss en prestigefylld EcoVadis platinamedalj.
Ekonomisk utveckling
Vi levererade på alla våra finansiella mål för helåret, med en tillväxt för tjänsteintäkterna om 1,8%, en EBITDA-tillväxt på 4,3% och CAPEX och kassaflöde väl inom våra målsatta nivåer. Vår rapporterade nettoskuld i förhållande till EBITDA om 2,28x ligger stabilt inom vårt målintervall om 2,0-2,5x, trots att vi minskar leverantörsfinansieringen till vår målnivå på 5,6 GSEK, mindre än hälften av den nivå vi hade för ett år sedan. I linje med de senaste åren har styrelsen uttalat sin avsikt att föreslå en utdelning om 2,00 kronor per aktie för 2024.
I linje med vårt fokus på aktiv förvaltning av vår tillgångsportfölj har vi under Q4 avyttrat den första delen av vår portfölj av kopparrelaterade fastigheter i Sverige för 0,2 GSEK och efter kvartalets utgång avtalat om att sälja även vår andel om 9,6% i Marshall för 1,2 GSEK.
Framåtblickar
Vår nya organisation är fullt fokuserad på att leverera på våra ambitiösa planer 2025. Idag upprepar vi att de finansiella utsikterna som vi tillkännagav i september är oförändrade, med en tillväxt för tjänsteintäkter för helåret på cirka 2%, en EBITDA-tillväxt på minst 5% och en bokförd CAPEX under 14 GSEK samt ett fritt kassaflöde på cirka 8 GSEK. Vi går in i 2025 väl positionerade för att nå dessa mål.
När jag nu påbörjar mitt andra år på Telia har vi vår verksamhetsmodell, strategi och finansiella mål för medellång sikt på plats. Samtidigt arbetar vi hårt för att bygga en högpresterande kultur, som både kommer att stödja oss i att nå våra mål och göra Telia ännu mer attraktivt för kunder, medarbetare och investerare. Vi har en unik plattform för att växa vår verksamhet och bidra till våra samhällen, med miljontals människor som förlitar sig på våra nätverk och tjänster varje dag. År 2025 kommer vi att göra just det.”
Patrik Hofbauer
VD & koncernchef
I VD-kommentaren är alla tillväxttal presenterade i enlighet med definitionen “jämförbar bas” och EBITDA avser justerad EBITDA, om inget annat anges. Se definitioner för ytterligare information.
Denna information är sådan information som Telia Company AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 januari 2025 kl. 07:00.
INFORMATION TILL REDAKTIONEN
För mer information, kontakta Tobias Gyhlénius, Head of Group Communications, på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum och följ oss på LinkedIn. Besök vår mediabank för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar.
OM TELIA
Telia Company (STO: TELIA) är en ledande nordisk och baltisk telekomoperatör och ett nordiskt mediehus. Vi förser konsumenter, företag och offentliga verksamheter med kritisk digital infrastruktur, informations- och kommunikationstjänster, samt underhållning. Våra duktiga kollegor möter varje dag miljontals kunder i en av världens mest uppkopplade regioner. Vi är navet i det digitala ekosystemet och tillhandahåller 26 miljoner mobil-, bredband- och TV-abonnemang som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att hålla kontakten med allt som är viktigt 24/7/365. Läs mer på www.teliacompany.com/sv.
Framtidsinriktade uttalanden
Uttalanden i pressreleasen avseende framtida förhållanden och händelser, inklusive framtida utveckling och uttalanden om trender, är framtidsinriktade uttalanden. Till sin natur är sådana framtidsinriktade uttalanden osäkra och innefattar risk eftersom de hänför sig till eller är beroende av framtida förhållanden som ännu inte inträffat. Det kan inte garanteras att framtida resultat inte kommer att avvika väsentligt från de angivna eller förutskickade beroende på ett flertal faktorer, varav många är utanför företagets kontroll.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke