Connect with us

Marknadsnyheter

Telia Company delårsrapport januari-mars 2022

Published

on

En stark start på året

 Sammanfattning första kvartalet
 

  • Nettoomsättningen uppgick till 21 818 MSEK (21 814) och på jämförbar bas steg nettoomsättningen 2,1%.
  • Tjänsteintäkterna ökade 0,1% till 18 757 MSEK (18 747) och på jämförbar bas ökade tjänsteintäkterna 3,2%. För telekomverksamheten, d.v.s. exklusive Tv och Media-enheten, växte tjänsteintäkterna på jämförbar bas med 2,9%.
  • De operationella kostnaderna minskade 3.0% drivet av fortsatta framsteg avseende verksamhetstransformationen.
  • Justerad EBITDA ökade 0,3% till 7 202 MSEK (7 179) och på jämförbar bas ökade justerad EBITDA 0,1%. För telekomverksamheten, d.v.s. exklusive Tv och Media-enheten, växte justerad EBITDA på jämförbar bas med 4,6%.
  • Totalt nettoresultat uppgick till 1 086 MSEK (953).
  • Operationellt fritt kassaflöde minskade till 2 163 MSEK (4 036) och kassaflöde från löpande verksamhet minskade till 5 972 MSEK (7 474).
  • En grön hybridobligation om 500 MEUR emitterades för att finansiera mer energieffektiva nät samt gröna digitala lösningar.
  • Nettolåneskuld i relation till justerad EBITDA uppgick till 2,09x vid slutet av kvartalet.
  • Utsikterna för 2022 kvarstår oförändrade: Tjänsteintäkter och justerad EBITDA, på jämförbar bas, förväntas att visa låg ensiffrig tillväxt. Betald CAPEX, exklusive kostnader för licenser och frekvenser, förväntas vara i spannet 14,0-15,0 GSEK.
  • Det förväntas att den svenska masttransaktionen, som tillkännagavs den 27 januari 2022, kommer att slutföras i det andra kvartalet och att nettolikviden förväntas att bli omkring 5,4 GSEK.
  • Styrelsen har tidigare tillkännagivit sin intention att skifta ut nettolikviden från den svenska masttransaktionen till aktieägarna genom antingen en extraordinär utdelning eller ett aktieåterköpsprogram. Styrelsen har nu beslutat att metoden för en sådan utskiftning ska vara ett aktieåterköpsprogram.

 

 

VD-kommentar

 

”Vi upplevde en stark start på 2022. Vår transformation mot ett smartare, mer digitalt och mer kundcentrerat Telia, som levererar uthållig tillväxt, blir alltmer synbar. Nätverksinvesteringar i kombination med rikare innehåll och tjänstepaketering hjälper till att driva tillväxt över alla enheter, medan förbättringar avseende hur vi tjänar våra kunder reducerar svarstiderna och förbättrar deras upplevelse. Det senare ger ett solitt fundament för positiv långsiktig kundnöjdhet och nyckeltal runt kostnaden för att tjäna våra kunder, möjliggjort av vår digitala transformation. Detta i kombination med en fortsatt optimering av personalstyrkan minskar de operationella kostnaderna och motverkar inflationstrycket omkring oss. Den fruktansvärda ryska invasionen av Ukraina, som vi fördömer på starkast möjliga sätt, överskuggar kvartalet och belyser återigen vikten av vårat syfte, våra produkter och våra tjänster då vi håller människor uppkopplade och företag säkra i en tid då kommunikation är viktigare än någonsin.

 

Under kvartalet har vi sett goda framsteg avseende våra fyra strategiska prioriteringar.

 

Kärnan i att inspirera våra kunder (”Inspiring our Customers”) är en ständig förbättring av våra erbjudanden, för närvarande mest synlig i form av nya teknologier och bredare aggregerat innehåll, vilka båda stödjer en genomsnittlig tillväxt om 2-3% i kvartalet för den genomsnittliga intäkten per abonnemang. Premium-sportinnehåll hjälper både vår ledande bredbands- och tv-verksamhet i Sverige, nu med över 1 miljon tv-kunder och bidrar till att fiberintäkterna växte med 13% sett över koncernen. Mindre synligt, men av ökande betydelse, är vikten av förbättrad säkerhet avseende kommunikation. Över våra marknader höjer regeringar försvarsbudgetar och offentliga företag efterfrågar förbättrad kommunikationssäkerhet. Telias erfarenhet av att vara en pålitlig partner till myndigheter gör oss väl positionerade för att tillgodose förhöjda kommunikationsbehov hos försvarsmakterna och kritiska offentliga organisationer över Norden och Baltikum.

 

Vi ansluter alla (”Connect Everyone”) genom att bygga 5G och där är vi på rätt väg för att nå en befolkningstäckning om mer än 90% på de flesta marknader till 2023, genom att modernisera våra 4G-nätverk samt bygga ut fibertäckningen. Specifikt avseende 5G erbjuder vi nu 5G till 36% av befolkningen i Norden och Baltikum, med nära 70% befolkningstäckning i Finland och 50% i både Norge och Danmark. Vi är stolta över innovationskraften i våra nätverk, vilket exemplifieras genom att vi blev den första operatören i världen att lansera 4G/5G edge slicing för att driva ett privat nätverk när vi kopplade upp Sandviks testgruva i Finland i februari, vilket möjliggör för utvecklingen av digitala gruvlösningar baserade på Telias edge computing-funktion. Vi är också stolta över att ha tilldelats RAN-kontraktet för nästa generations larmnät i Sverige av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, något som återigen illustrerar vår status som betrodd partner avseende kritiska tjänster.

 

Vår strategiska prioritet att öka digitaliseringen (”Transform to Digital”), avancerar framåt. Moderniseringen av IT-infrastrukturen och nedmonteringen av gamla system, nu med över 25% av dessa nedstängda, resulterade under kvartalet i strukturella kostnadsbesparingar om 80 MSEK. Förutom lägre IT-kostnader möjliggör transformationen operativa fördelar och vi kan nu se en minskning av inkommande samtal från konsumenter i Sverige när vi eliminerar felkällor och strävar efter ett skifte till digitala kanaler.

 

Dessa ansträngningar bidrar tillsammans till vår prioritet att leverera uthålligt (”Deliver Sustainably”), vars kärna är att exekvera konsekvent och uthålligt över tid för att skapa värde för alla våra intressenter. Jag är glad över att våra finansiella mått är sunda med återgång till tjänsteintäkts- och EBITDA-tillväxt alltmer robust, vilket exemplifieras av att våra kärnverksamheter inom telekom ökar tjänsteintäkterna med 2,9% och EBITDA med 4,6%. Mobiltjänsteintäkterna växte i alla enheter och vi arbetar med att införa inflationslänkad prissättning i våra företagskontrakt där det är möjligt för att skapa hållbara inflationsbaserade prissättningsmekanismer. Vi är på rätt väg att möta målet att minska de operationella kostnaderna med 2 GSEK till 2023 då de operationella kostnaderna minskade med 3% i det första kvartalet, trots inflation. Detta hjälpte alla våra telekomenheter, inklusive Finland, att växa EBITDA i kvartalet. Vår balansräkning är motståndskraftig med en nettolåneskuld/ EBITDA om 2,09x i slutet av kvartalet, vilket är  i den nedre delen av målintervallet. I mars kunde vi emittera vår andra gröna hybridobligation, om 500 MEUR, till tillfredsställande villkor trots marknadsvolatilitet, att användas för att finansiera mer energieffektiva nätverk och gröna digitala lösningar.

 

Sett till våra marknader levererade Sverige på sin uttalade ambition att fortsätta visa positiv tillväxt, med tjänsteintäkter som ökade 1,8% och EBITDA 4,4%. Intäkterna från både mobila och fasta tjänster växte, kundbaserna avseende mobila avtalsabonnemang och bredband förblev stabila. Fibertillväxten var återigen större än minskningen av kopparanslutningar och Telia Sveriges ledande IPTV-produkt fortsätter att vara en lysande stjärna med intäktstillväxt om 15%.

 

Att få till en vändning i Finland under 2022 förblir av yttersta vikt och vi ser i kvartalet positiva tecken med en stabilisering av både tjänsteintäkterna och EBITDA. Detta kommer som en följd av en omfattande, långsiktigt plan för vändning som kapslar in nätverkskvalité, varumärkesuppfattning, kommersiellt exekverande, kostnadseffektivisering med mera, som tillsammans syftar till att möjliggöra för en utveckling i linje med marknaden över tid. Även om förbättringar börjar skönjas har vi mer arbete framför oss och förblir på rätt väg för en bekräftad och uthållig vändning i den andra halvan av året.

 

Som Norges största utmanare levererar Telia Norge en bred acceleration av sin prestation med tjänsteintäktstillväxt om 6,6%. Detta drevs av att företagssegmentet fortsatte att vinna betydande kontrakt, detta kvartal inklusive en förlängning av ett centralt ramavtal som omfattar 120 statliga myndigheter. Både mobila och fasta tjänsterna växte med 9,0% respektive 2,5%. En solid bas för ytterligare acceleration tillhandahålls av vårt marknadsledande 5G-nätverk som var det mest prisbelönta 5G-nätverket i Opensignals undersökning av faktiska användarupplevelser, inklusive en exklusiv topplacering i kategorin 5G-gaming.

 

Våra marknadsledare i Litauen och Estland fortsatte tidigare kvartals trend med utmärkta resultat av konsekvent leverans, med medelhög till hög ensiffrig tillväxt för både tjänsteintäkter och EBITDA om 5,6% och 5,4% i Litauen respektive 8,0% och 7,8% i Estland. Förbättringstakten i Danmark tar fart drivet av intäkterna från mobila tjänster som växte med 3,0% under kvartalet, jämfört med en oförändrad nivå under det fjärde kvartalet, vilket drev en EBITDA-tillväxt om 5,4%. Vi strävar efter att fortsätta tillväxtbanan genom att säkerställa en prissättning som återspeglar vår förbättrade nätverkskvalitet, ökad datatrafik och inflation.

 

Vår Tv och Media-enhet upplevde flera rörliga delar under kvartalet. Annonsering presterade återigen starkt med en intäktsökning om 11%. Övergången till digitalt fortsätter med full fart och digital annonsering växte med 26% och levererade en tredjedel av den totala tillväxten, trots god fart även avseende den linjära delen. Betal-tv-intäkterna var oförändrade under kvartalet då den starka tillväxten inom sport i Sverige, stimulerad av Champions League, motverkades av nedgångar i andra segment, framför allt drivet av tuff konkurrents från globala OTT-leverantörer inom film och serier. Starkare innehåll och finjusterade kommersiella erbjudanden planeras för de kommande kvartalen för att motverka det sistnämnda. Som konstaterades i januari så resulterar högre innehållskostnader för premiumsport i ett lägre EBITDA-bidrag detta år för Tv och Media, med en minskning om 311 MSEK i det första kvartalet. Den betydande ökningen av innehållskostnader under det första kvartalet, jämfört med motsvarande period förra året, kommer dock gradvis att mattas av under året och våra utsikter för koncernen 2022 med en låg ensiffrig tillväxt för både tjänsteintäkterna och EBITDA är oförändrade.

 

Försäljningen av 49% av våra svenska master som tillkännagavs i januari framskrider som planerat och förväntas slutföras under det andra kvartalet, snabbare än tidigare uppskattat.

 

I avvaktan på slutförandet av transaktionen har styrelsen beslutat att genomföra ett aktieåterköpsprogram på 5,4 GSEK, vilket i kombination med vårt starka åtagande avseende ordinarie utdelning, ytterligare kommer att stärka en attraktiv och uthållig ersättningsprofil för aktieägarna.

 

Även om våra marknader hittills har visat sig vara motståndskraftiga mot effekterna från den ryska invasionen av Ukraina, är vi djupt oroade över det mänskliga lidande som orsakats av konflikten och är fokuserade på att göra det möjligt för våra produkter och tjänster att ge lindring och stöd där det är möjligt. Detta har inkluderat tillfälligt tillhandahållande av gratis eller anslutningar till reducerade priser, till och från Ukraina, tillgång till nyhetskanaler och information om konflikten, hårdvara, anslutningar och stöd för jobbkampanjer för ukrainska flyktingar och för ukrainska företag, samt donationer till humanitära hjälpinsatser i Ukraina, med mera. Jag är ledsen över situationen men inspireras av uthålligheten hos våra kollegor i framför allt Baltikum och Finland givet osäkerheten och otroligt stolt över att Telia håller människor och samhällen sammankopplade i tider som dessa.

 

Trots bristen på tydlighet avseende konfliktens längd och utfall, vilken vi fortsätter att övervaka noggrant, är jag uppmuntrad av de synliga tecknen avseende de framsteg som vi gör för att skapa ett bättre Telia till förmån för alla kunder, anställda likväl som alla andra intressenter.”

 

Allison Kirkby

VD & koncernchef

 

 

I VD-kommentar, är alla tillväxttal presenterade i enlighet med definitionen ”jämförbar bas” och EBITDA avser justerad EBITDA, om inget annat anges. Se definitioner för ytterligare information.

 

 

Denna information är sådan information som Telia Company AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 april 2022 kl. 07.00 CET.

 

 

För mer information, kontakta gärna Iréne Krohn, Presschef, 0771 77 58 30, besök Newsroom och följ oss på Twitter @Teliacompany.

 

 

Framtidsinriktade uttalanden

Uttalanden i pressreleasen avseende framtida förhållanden och händelser, inklusive framtida utveckling och uttalanden om trender, är framtidsinriktade uttalanden. Till sin natur är sådana framtidsinriktade uttalanden osäkra och innefattar risk eftersom de hänför sig till eller är beroende av framtida förhållanden som ännu inte inträffat. Det kan inte garanteras att framtida resultat inte kommer att avvika väsentligt från de angivna eller förutskickade beroende på ett flertal faktorer, varav många är utanför företagets kontroll.

Vi är Telia Company. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Läs mer på www.teliacompany.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ahlsell vinner Symbios 2024 – En utmärkelse som prisar ansvarsfullt företagande

Published

on

By

Efter prisceremonin på Historiska museet i Stockholm den 23 april står det klart att Ahlsell är en av årets vinnare av Symbios. Det är en utmärkelse som delas ut av managementkonsultbolaget Cupole till tre svenska bolag som visar vägen i sin bransch genom att framgångsrikt kombinera lönsam tillväxt med ansvarstagande.

Cupole har under de senaste åren analyserat svenska bolag för att hitta dem som utgör goda exempel på det nya näringslivet genom att lyckas förena lönsam tillväxt med ansvarstagande. Arbetet har lett fram till utmärkelsen Symbios, som nu delats ut för fjärde året i rad.

Ett omfattande arbete har gjorts, där över en miljon svenska företag initialt bedömts utifrån kriterier som omsättning, tillväxt och lönsamhet. Därefter kvarstår ett urval där ansvarstagande utvärderas utifrån både miljömässiga och sociala hållbarhetsaspekter. Till sist väljer den välrenommerade juryn ut de tre vinnarna.

Med utgångspunkt i vår vision att bygga ett mer hållbart samhälle har vi bestämt oss för att göra skillnad på riktigt. Den här utmärkelsen är ett bevis på att vi är på rätt väg och det gör oss både stolta och än mer beslutsamma att fortsätta arbetet, säger Mikael Sundström, vd på Ahlsell Sverige.

I juryns motivering lyfts bland annat Ahlsells höga ambitioner och märkbara resultat. Juryn har i sin bedömning även tagit fasta på att bolaget uppnått en hög nivå i Ecovadis årliga undersökning samt de ambitiösa mål som uppvisas genom att förbinda sig till SBTi (Science Based Targets initiative).

Det är inspirerande att se ett sådant framgångsrikt och etablerat företag som Ahlsell bana vägen för den gröna omställningen inom en traditionell bransch genom att integrera både miljömässigt och socialt ansvar i hela sin värdekedja. Att de samtidigt behåller en EBIT-marginal på 12 procent och uppvisar en tvåsiffrig tillväxt gör att de är värdiga vinnare av Symbios, säger Per Högberg, Managing Partner på managementkonsultbolaget Cupole.

Ahlsells nyligen publicerade hållbarhetsrapport för 2023 belyser företagets initiativ som bland annat inkluderar övergången till förnybara bränslen för alla utgående transporter. Här nämns satsningen på nya produkter som hjälper kunderna att minska sin klimatpåverkan där regenererad glykol är ett exempel. Andra exempel är optimerad storlek på förpackningarna i syfte att minska åtgången av material och därmed koldioxidutsläppen samt att kunderna erbjuds rapporter på de utsläpp som deras transporter genererar.

Priset understryker näringslivets behov av att integrera tillväxtmål med hållbar utveckling och betrakta det som en symbios snarare än en motsättning. Vi är stolta över att vårt hållbarhetsarbete och vår tillväxtresa får detta erkännande. Det inspirerar oss att fortsätta med vårt arbete som vi ännu bara sett början av, säger Christina Lindbäck, CSO, Ahlsell AB.

Juryns motivering

Med ödmjukhet inför utmaningarna, höga ambitioner och märkbara resultat visar Ahlsell att det går att vara både stor och ansvarstagande.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Sundström, vd Ahlsell Sverige AB
Tel. +46-8-685 70 00, email:
mikael.sundstrom@ahlsell.se

Ahlsell finns där människor bor, arbetar och lever sina liv. Som ledande distributör av teknisk installation driver vi tillsammans med våra kunder utvecklingen för de som tillverkar, installerar, bygger, reparerar och underhåller. Med ett brett sortiment av hållbara produkter och tjänster, vår specialistkunskap och med logistik i världsklass är det vårt jobb att göra våra professionella kunders vardag enklare.

Med en omsättning på ca 50 miljarder SEK, ca 8 000 medarbetare, över 300 butiker och fyra centrallager, gör vi allt för att uppfylla vårt kundlöfte: Ahlsell gör det enklare att vara proffs. För mer information besök www.ahlsell.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Spermosens utser Tore Duvold till ny VD

Published

on

By

Spermosens meddelar idag att Tore Duvold tillträder som ny VD för Spermosens från och med den 1 maj 2024.

Tore Duvold tillträder som ny VD för Spermosens från och med den 1 maj 2024. Med en imponerande bakgrund inom life science-sektorn och mer än 25 års erfarenhet av ledarskap och innovation kommer Tore att bidra med värdefull expertis till Spermosens fortsatta resa. Tore har en doktorsexamen i bioorganisk kemi från Université Louis Pasteur i Frankrike och har genomgått ledarskapsutbildningar vid INSEAD och IMD. Tore har innehaft ledande befattningar som SVP på LEO Pharma AS och som VD för företag som Edvince AB, Coegin Pharma AB, Innovation Fund Denmark och Aker BioPharma AS. Hans meritlista inkluderar en gedigen erfarenhet av att etablera nya företag, säkra finansiering och bygga betydelsefulla internationella partnerskap. Vi ser fram emot att samarbeta med Tore och dra nytta av hans omfattande erfarenhet för att utveckla och kommersialisera Spermosens unika lösningar till förmån för miljontals människor med behov av fertilitetsbehandling.

 

Ulrik Nilsson, nuvarande interim VD och CFO, kommer att fortsätta i sin roll som CFO.

 

 Det är med stor glädje och ödmjukhet som jag tillträder som VD för Spermosens. Jag ser fram emot att leda företaget och bidra till att utveckla och förbättra våra unika lösningar inom fertilitetsbehandling. Tillsammans med det engagerade teamet ser jag fram emot att skapa positiva resultat och göra en skillnad för våra framtida kunder och miljontals människor över hela världen som behöver vår hjälp, ” säger Tore Duvold.

 

Jag är mycket glad att Tore tackat ja till rollen som VD för Spermosens. Med Tores breda och gedigna erfarenhet från tillväxtbolag inom life science och den fas som Spermosens befinner sig i kommer vara viktig för bolagets fortsatta utveckling mot kommersialisering.”, säger Eva Nilsagård, styrelseordförande i Spermosens.

 

 ”Jag vill också passa på att tacka Ulrik Nilsson för ett mycket värdefullt arbete under den tid som han upprätthållit rollen som interim VD. Han har på ett systematiskt sätt byggt upp en stabil grund för bolaget, etablerat flera viktiga partnerskap och banat väg framåt mot kommersialisering”, säger Eva Nilsagård, styrelseordförande i Spermosens.

 

 

För mer information vänligen kontakta:

info@spermosens.com

Eva Nilsagård, styrelseordförande

 

 

 

Spermosens AB (publ)

Spermosens mål är att förbättra manlig fertilitetsdiagnostik och behandling genom introduktion av banbrytande produkter. Spermosens första patenterade produkt JUNO-Checked mäter bindningsförmågan mellan spermie och äggcell, vilket är en förutsättning för naturlig befruktning. Resultaten bedöms kunna hjälpa läkare att välja lämplig behandlingsmetod, vilket bidrar till fler lyckade IVF-behandlingar, minskat lidande och ökad livskvalitet. WHO uppskattar att mer än 48 miljoner par är drabbade av infertilitet, varav hälften helt eller delvis orsakas av en manlig faktor. Bolagets aktier är noterade på Spotlight Stockmarket. Aktierna har ISIN-kod SE0015346424 och handlas under kortnamnet SPERM. För mer information, se www.spermosens.com

 

 

Denna information är sådan som Spermosens är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-23 19:57 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

God säkerhet och förbättrad erektionsförmåga rapporteras från Dicots fas 1-studie

Published

on

By

Pressmeddelande: Uppsala, 23 april 2024.  Dicots avslutade kliniska fas 1-studie visar att bolagets läkemedelskandidat LIB-01 har en mycket god säkerhetsprofil vilket var studiens primära syfte. Utöver detta kan bolaget utläsa en effektsignal från studien där deltagare rapporterat en förbättrad erektionsförmåga som i vissa fall kvarstod 28 dagar efter första dos.

Det primära syftet med Dicots fas 1-studie har varit att studera erektionsläkemedelskandidaten LIB-01s säkerhetsprofil i människa. I januari meddelande Dicot om goda resultat från den första delen där deltagarna fått singeldosering (en s.k. SAD-studie). Dicot har nu låst databasen för studiens avslutande del där deltagarna givits upprepad dosering (en s.k. MAD-studie).

Utifrån dagens utläsning av data kan bolaget nu meddela att LIB-01 sammantaget uppvisade en mycket god säkerhetsprofil. Inga allvarliga biverkningar förekom och ingen deltagare avbröt studien p.g.a. biverkningar. Endast enstaka och milda biverkningar sågs hos de deltagare som fått LIB-01.

Dicot kan också utläsa en effektsignal från MAD-delen, där 24 stycken i övrigt friska män med erektionssvikt deltog och blev doserade under tre dagar. En förbättrad erektionsförmåga har rapporterats, vilket fångats upp genom självskattningsformulär och stöds av objektiva mätningar med hjälp av en RigiScan®-enhet. Deltagare har också uppgett att den förbättrade erektionsförmågan varit långvarig. I vissa fall kvarstod effekten vid studiens slut, d.v.s. 28 dagar efter första dosering.

Senare under andra kvartalet kommer Dicot att kunna ge en fördjupad resultatsammanfattning där ovanstående resultat presenteras mer i detalj.

De explorativa effektmätningarna kommer ge betydelsefullt underlag inför utformningen av bolagets planerade fas 2a-studie. Den effektsignal Dicot noterat behöver verifieras i en klinisk fas 2a-studie där en större grupp deltar, för att ge statistiskt säkerställda resultat. Studien är planerad att starta under andra halvan av 2024.

Jag är mycket imponerad av Dicots fas 1-resultat. Säkerhetsdata för LIB-01 ser mycket bra ut, vilket är avgörande för ett läkemedel mot erektil dysfunktion (ED). Och det faktum att effekten i vissa fall kvarstod i minst fyra veckor efter en 3-dagars behandling är unikt och har aldrig rapporterats för ett ED-läkemedel”, kommenterar Professor François Giuliano, urolog och specialist inom manlig sexuell hälsa samt tidigare ordförande för European Society of Sexual Medicine.

Det har gått 26 år sedan en ny klass av orala läkemedel mot erektil dysfunktion godkändes. LIB-01 tycks ha potential att positionera sig som ett nytt förstahandsval vid behandling av erektionssvikt. Resultaten visar på utmärkt säkerhet och ger tidiga indikationer på lång verkningstid och återställd erektil funktion”, kommenterar Harin Padma-Nathan, MD, tidigare professor i urologi, University of Southern California, ansvarig studieläkare för Viagra och Cialis.

Vårt mål har hela tiden varit att utveckla en helt ny generation långtidsverkande erektionsläkemedel som inte ger några störande biverkningar. Dessa resultat demonstrerar tydligt och klart att vi är på väg mot det målet vilket skulle göra stor skillnad för drabbade män och par. Det här är en mycket stor dag för Dicot”, kommenterar Dicots vd Elin Trampe.

Denna information är sådan som Dicot AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-23 18:10 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Elin Trampe, vd
Telefon: +46 72 502 10 10
E-post: elin.trampe@dicot.se

Om Dicot AB

Dicot utvecklar läkemedelskandidaten LIB-01 vilket förväntas bli ett potensläkemedel för att bättre behandla erektionssvikt och tidig utlösning. Ambitionen är att skapa ett läkemedel med betydligt längre verkningstid och långt färre biverkningar, jämfört med de läkemedel som nu finns på marknaden. Idag lider över 500 miljoner män av dessa sexuella dysfunktioner och marknaden är värderad till cirka 80 miljarder SEK. Dicots huvudstrategi är att utveckla LIB-01 i egen regi till och med klinisk fas 2a-studie och därefter i partnerskap med större etablerade läkemedelsföretag finansiera och utveckla LIB-01 vidare till ett registrerat läkemedel för världsmarknaden.

Dicot är listat på Spotlight Stock Market och har cirka 5 500 aktieägare. För mer information se www.dicot.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.