Marknadsnyheter
Telia Company utbildar 2 000 medarbetare inom AWS och molnteknik för utökad användning av molntjänster


- Det hittills största interna utbildningsprogrammet i Norden av AWS – investering i kompetenshöjning för 10 procent av Telias alla medarbetare
- Fördjupat samarbete med AWS för att ytterligare påskynda Telias molnstrategi och stödja bolagets digitala transformation
- Utbildning av 2 000 befintliga och nya medarbetare inom viktiga funktioner för utökad kompetens i molnteknik – möjliggör bolagsöverskridande användning av molntjänster
Telia Company inleder i samarbete med Amazon Web Services (AWS) ett internt utbildningsprogram för att under de kommande tre åren utbilda 2 000 medarbetare inom AWS och molnteknik. Programmet kommer att bredda Telias användning av molntjänster inom viktiga funktioner som en del av att genomföra en av branschens mest ambitiösa digitala omställningar. Med Nordens hittills största interna utbildningsprogram av AWS investerar Telia i att höja kompetensen hos 10 procent av bolagets alla medarbetare.
Behovet av expertis inom ny digital teknik, exempelvis artificiell intelligens och maskininlärning, växer i takt med att tekniken utvecklas i allt snabbare takt. Redan idag använder mer än 800 mjukvaruutvecklare på Telia AWS för att bygga och driva molnapplikationer. Det nya utbildningsprogrammet kommer att påskynda bolagets molnstrategi och säkerställa att Telias medarbetare har rätt kompetens samt tillgång till de bästa arbetsmetoderna för att utveckla molnbaserade applikationer baserade på maskininlärning.
Rainer Deutschmann, Group Chief Operating Officer på Telia Company, säger: “Telia befinner sig på en av telekombranschens mest ambitiösa digitala transformationsresor och molnteknik, big data, analys och AI är kärnan i den omställningen. Vi utökar nu vårt strategiska samarbete med AWS för att lansera Nordens hittills största interna utbildningsprogram med AWS där vi under de kommande tre åren kommer att höja kompetensen hos 10 procent av Telias alla medarbetare i AWS och molnteknik, vilket vi gör för att säkra kompetensen inom molnteknik för totalt 2 000 medarbetare. Initiativet kompletterar vår pågående breda förstärkning av produkt- och teknikkunskaper med i nuläget 4 000 aktiva deltagare. Jag är mycket glad över att se våra medarbetare växa och utvecklas, något som är avgörande för att lyckas med vår transformation”.
Fabio Cerone, Managing Director, EMEA Telecom Industry Business Unit, AWS, säger: ”Telia fortsätter att visa ett starkt engagemang med moderna och innovativa strategier för att optimera sin verksamhet och skapa ett bättre kunderbjudande. Med den nyligen införda serverlösa dataplattformen och AI-funktionalitet, till migreringen av SAP S/4HANA till AWS, och nu den utökade investeringen i kompetenshöjning, visar Telia att bolaget är framtidsinriktat och att AWS molnteknik är en viktig del av deras väg framåt. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta med Telia för att stödja deras digitala transformation och ambition att bli en av de främsta tech-arbetsgivarna i Norden.”
Exempel på Telia Companys användning av molnteknik, analys och maskininlärning
Som en del av Telias transformation har bolagets Analytics IT-team på mindre än ett år framgångsrikt utvecklat och lanserat en serverlös bolagsgemensam dataplattform på AWS. Den nya plattformen skapar gemensam tillgång till och demokratisering av data, vilket förbättrar datadrivet beslutsfattande i hela organisationen och möjliggör för ytterligare avancerade analysmöjligheter.
Förra året investerade Telias analysteam mer än 4 000 timmar i utbildning för att säkerställa organisationens beredskap vid övergången till molntjänster. Resan fortsätter nu med att bolaget höjer medarbetarnas kompetens inom molnteknik, data och analys på samtliga marknader för att förstärka och återanvända gemensamma moln- och analystillgångar. Dataanalytiker och -ingenjörer i hela bolaget utvecklar redan idag nya funktioner baserat på dessa och arbetar med modeller baserade på maskininlärning för att identifiera nya korsförsäljningserbjudanden, nya TV-rekommendationer för att förbättra kundernas tittarupplevelse, samt förbättrad prognostisering av kundbortfall för att bättre förstå kundnöjdheten och öka lojaliteten.
Inom Customer Value Management (CVM) använder Telia avancerad analys för att skapa ett nytt kundfokuserat arbetssätt inom marknadsföring. Genom att använda kunddata för att förutse och fatta beslut om budskap och målgrupper har Telia stärkt sin förmåga att bättre förstå kundernas behov vid varje given tidpunkt, vilket resulterar i högre konvertering och en förbättrad kundnöjdhet (NPS, Net Promoter Score) bland dessa kunder.
För mer information, kontakta gärna vår presstjänst: 0771 77 58 30, besök Newsroom och följ oss på Twitter @Teliacompany.
Vi är Telia Company. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Läs mer på www.teliacompany.com.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke