Connect with us

Marknadsnyheter

The Lexington Company AB (publ) – Delårsrapport Januari – September 2021

Published

on

11/12/21

Stark försäljningsökning och fördubblad vinst

JULI – SEPTEMBER 2021                                          

Totala rörelseintäkter uppgick till 90,5 (75,0) MSEK
Bruttomarginalen uppgick till 66,9 (65,1) %
EBITDA uppgick till 10,8 (5,6) MSEK
EBITDA-marginalen uppgick till 11,9 (7,4) %
Kvartalets resultat uppgick till 7,4 (3,8) MSEK
Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,36 (0,64) SEK

JANUARI – SEPTEMBER 2021                                  

Totala rörelseintäkter uppgick till 233,3 (190,1) MSEK
Bruttomarginalen uppgick till 68,9 (66,4) %
EBITDA uppgick till 17,0 (0,8) MSEK
EBITDA-marginalen uppgick till 7,3 (0,4) %
Periodens resultat uppgick till 11,1 (-4,7) MSEK
Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,97 (-0,80) SEK

KVARTALET I KORTHET

  • Nettoförsäljningen ökade med 22% jämfört med samma kvartal föregående år
  • Både Home och Fashion, liksom alla försäljningskanaler, visade stark tillväxt
  • Webshopen ökade försäljningen med 54%
  • EBITDA ökar till 10,8 (5,6) MSEK i kvartalet och till 17,0 (0,8) MSEK ackumulerat

Den positiva trenden från tidigare under året fortsätter, och Lexington levererar starka siffror både försäljnings- och resultatmässigt.

Försäljningen ökade med 22% jämfört med samma kvartal föregående år. Affärsområdet Home ökade med 14%, samtidigt som Fashion växte med 34%. Ackumulerat är netto-försäljningen upp med 24%. EBITDA ökar till 10,8 (5,6) MSEK i kvartalet och till 17,0 (0,8) MSEK ackumulerat.

Handeln online går särskilt bra. Den egna webbutiken växte med 54% i kvartalet och är upp 57% ackumulerat. Marknadsplatserna, som huvudsakligen har sin försäljning inom Fashion, mer än fördubblade omsättningen, upp 140%, och försäljningen till E-tailers i olika länder ökade med 20% i kvartalet. Ackumulerat uppgår nu försäljningen genom olika onlinekanaler till 33 (26) % av totala omsättningen.

Lexingtons egna butiker utvecklades också mycket positivt i kvartalet och ökade försäljningen med hela 24%, trots två färre butiker jämfört med förra året. Ackumulerat är egna butikerna upp 11% hittills, vilket är väldigt starkt givet pandemins begränsningar under början av året då många butiker var stängda.

Även försäljningen till traditionella återförsäljare ökade i perioden, upp 3%. Trots att allt fler länder nu börjat öppna upp efter pandemin så går återhämtningen i fysisk handel sakta på många marknader ute i Europa, vilket begränsar ökningstakten.

Den positiva försäljningsutvecklingen förklaras i första hand av attraktiva kollektioner inom både Home och Fashion. Lagren var också mer välfyllda i år, så det blev inte samma brist på varor som året innan. Tack vare en väl fungerande logistikkedja, stor del av produktionen i Europa och lojala leverantörer har vi kunnat få hem våra varuleveranser i tid, något som annars har varit ett stort problem i branschen.

Marknadssatsningen har ökat med extra fokus på varumärket online och i olika sociala medier. Aktivitetsnivån, både online och offline, har varit hög under hela perioden. Och det stigande besöksantalet i handeln har betytt högre försäljning i egna butiker under kvartalet. 

Den kraftiga försäljningsökningen genom egna kanaler har förbättrat bruttomarginalen i kvartalet och ackumulerat. Gynnsammare valutor och byte av en del leverantörer har också bidragit till förstärkningen av marginalen.

Jämfört med motsvarande kvartal föregående år ökade kostnaderna för frakter, lager, hyror och personal beroende på den ökande försäljningen online, att fler butiker varit öppna efter pandemin och att all personal är tillbaka i fullt arbete. Det har inneburit begränsade hyressubventioner för egna butikerna och i övrigt inga permitteringsstöd i kvartalet.

Resultatet förbättrades väsentligt. En EBITDA-nivå på 10,8 (5,6) MSEK, vilket innebar en EBITDA-marginal på 11,9%. Ackumulerat uppgick EBITDA till 17,0 (0,8) MSEK vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 7,3%. Om man tar hänsyn till att bolaget under 2020 hade 4,9 MSEK i olika typer av Coronastöd så här långt på året, framstår årets ackumulerade resultatökning ännu starkare. Rensat från hyressubventioner och andra Covidstöd ökar EBITDA ackumulerat med 20,0 MSEK.

Pandemin är inte över ännu, och man kan se en ökad oro på flera europeiska marknader inför årsslutet. Men trots att året tidigare påverkats negativt av nedstängningar och restriktioner i många länder, har bolaget hittills åstadkommit ett starkt utfall både vad gäller försäljning och resultat. Året ska nu kunna avslutas med en riktig julhandel igen, något kunderna och butikerna tyvärr inte fick uppleva förra året.

Welcome to our world. Welcome to our dream.

Kristina Lindhe

Verkställande direktör

Denna information är sådan information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 november 2021 kl. 08.00 CET. Lexingtons aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet LEX. Arctic Securities är Bolagets Certified Adviser, email: certifiedadviser@arctic.com, tel: +46 844 68 61 00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rättelse: Ecorub AB (publ) publicerar härmed sin årsredovisning med revisionsberättelse för räkenskapsåret 2023.

Published

on

By

Rättelsen avser avsaknad av revisionsberättelse i tidigare version för räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns från och med idag även tillgänglig på vår webbplats.

För ytterliggare information, kontakta Anders Färnlöf, på telefon +46 76 147 7458 eller e-post anders.farnlof@ecorub.se

Info om Ecorub
Är ett greentech-bolag som producerar återvunnet gummi- och plastmaterial för formsprutning, strängsprutning och 3D-printning. Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. Ecorub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ), Hökmark 114, 932 93  Lövånger 

Hemsida: www.ecorub.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ZINZINO AB (PUBL): Zinzino förvärvar inkråm i Xeliss – strategisk förstärkning i södra Europa och inom mikroalgen spirulina

Published

on

By

Zinzino, det globala varumärket för hälsa och välmående från Skandinavien, har via ett inkråmsförvärv övertagit rättigheterna till det luxemburgsbaserade direktförsäljningsbolaget Xellis distributörsdatabas och tillhörande kundregister, varulager och IP-rättigheter. Detta är ytterligare ett strategiskt viktigt steg i Zinzinos tillväxtplaner med fokus på att förbättra personlig hälsa och välbefinnande på global nivå med nyskapande bioteknik och en banbrytande produktportfölj som marknadsförs genom direktförsäljning.

Xelliss är ett globalt direktförsäljningsföretag med bas i Luxenburg. Varumärkesportföljen erbjuder en rad naturliga och innovativa produkter inom välbefinnande, näring och kosmetika, baserade på mikroalgen spirulina från egen produktion.

Ett visionärt tänkesätt, tech first-perspektiv, testbaserad kost med näring på cellnivå samt en stark position för att dra nytta av nuvarande trender kommer att forma grunden för partnerskapet med Xellis. Sedan förvärvet av VMA Life 2020, Enhanzz 2022 och det strategiska samarbetet med ACN under ingången av 2024 har Zinzino letat efter ytterligare kraftfulla investeringar för att behålla sin hållbara, lönsamma tillväxt, stärka sin distributionskraft, expandera till nya marknader och utnyttja produktportföljen inom nya konsumentområden.

– Individuell rådgivining och skräddarsydda lösningar är framtiden, och inte bara inom hälsa och friskvård, säger Dag Bergheim Pettersen, VD på Zinzino och Jean-Michel Larré, VD och grundare Xellis. Tillsammans har vi mångårig kombinerad branscherfarenhet och allt som krävs för att driva den moderna, personliga shoppingupplevelsen genom direktförsäljning.

Zinzino förvärvar Xelliss distributörsorganisation samt varulager och IP-rättigheter till produktlinjerna. Verksamheten som under föregående år omsatt ca 8 mEUR förväntas kunna skapa stark tillväxt genom de synergier som uppstår i de gemensamma nätverken. Bruttomarginalerna i verksamheten är goda och lönsamheten kommer därmed kunna utvecklas mycket väl genom utnyttjande av ZInzinoz befintlliga tekniska plattform och organisation.

Zinzino skall vid tillträdet betala en fast köpeskilling om 2 mEUR fördelat på 50% kontant och 50% nyemitterade Zinzino-aktier. Dessutom tillkommer villkorade tilläggsköpeskillingar baserat på försäljningsutvecklingen genererat av den förvärvade distributörsorganisationen under perioden 2024–2029. De totala tilläggsköpeskillingarna beräknas uppgå till 4,0 mEUR men kan vid maximalt utfall uppgå till 8,0mEUR och skall till 100% regleras med nyemitterade Zinzino-aktier. Den kontanta delen av köpeskillingen finansieras med egen kassa.

För mer information, vänligen kontakta:
Dag Bergheim Pettersen CEO Zinzino +47 (0) 932 25 700, zinzino.com
Fredrik Nielsen CFO Zinzino +46 707 900 174, fredrik.nielsen@zinzino.com

Bilder för fri publicering:
marketing@zinzino.com
Certified Adviser: Carnegie Investment Bank AB (publ)

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.  Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl. 13.00 den 12 maj 2024.

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag från Skandinavien som specialiserat sig på testbaserade, personligt anpassade kosttillskott och vetenskaplig hudvård. Det är ett aktiebolag med aktier noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market. Företagets vetenskapligt beprövade kosttillskott finns på mer än 100 marknader över hela världen. Zinzino äger det schweiziska biotekniska hudvårdsvarumärket HANZZ+HEIDII samt de norska forsknings- och produktionsenheterna BioActive Foods AS och Faun Pharma AS. Företagets huvudkontor ligger i Sverige, i Göteborg, med ytterligare kontor i Europa, Asien, USA och Australien.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Yoga: Positiva effekter i rättspsykiatrin

Published

on

By

En ny studie visar att yoga kan ha betydande fördelar för intagna individer med

allvarliga psykiatriska störningar. Genom att implementera traumafokuserad yoga

observerades minskningar av negativa emotionella tillstånd, ångest och fientlighet

hos deltagarna. Dessa positiva effekter sågs inte hos dem som ägnade sig åt andra

former av fysisk aktivitet. Resultaten, publicerade i Psychiatry Research, markerar ett

genombrott för användningen av yoga som kompletterande vårdintervention inom

rättspsykiatrin. Ett strukturerat yoga-program och utbildning för vårdpersonal har

utvecklats och visat sig vara genomförbart och gynnsamt för patienternas

välmående.

Källa: https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.