Marknadsnyheter
The Plus -Världens mest miljövänliga möbelfabrik som använder koldioxidsnåla aluminiumfasader

I Magnor som ligger i Norge har Vestres nya möbelfabrik The Plus precis slagit upp portarna. The Plus kan titulera sig med att vara världens mest miljövänliga möbelfabrik och är på god väg att bli det första projektet att uppnå den högsta miljöklassen ”Outstanding” enligt BREEAM. Vestre vill locka och inspirera andra likande projekt i hur- det går att satsa stort i hållbarhets aspekten samtidigt som man är lönsam, vilket The Plus är ett praktexempel på. WICONA har levererat 23 ton av återvunnen Hydro CIRCAL aluminium genom WICTEC fasader och WICLINE fönster. Även dörr WICSTYLE 75 evo har levererats till projektet.
På Magnor, i skogen öster om Kongsvinger och några kilometer från svenska gränsen, har möbeltillverkaren Vestre nyligen öppnat nästa generations möbelfabrik. The Plus som fabriken heter har fått sitt namn efter sin plus formade liknelse och har blivit den största investeringen i norsk möbelindustri på flera decennier.
I mitten av byggnaden hittar man fabrikens hjärta, här kan besökare och allmänheten få sig en unik upplevelse. De fyra fabriksflygarna som formar plustecknet utgjordes utifrån de fyra olika tillverkningsstegen. Där första steget är lagret för materialet, sedan kommer lackproduktionen följt av träbearbetningen och till sista monteringsavdelningen. Här färdigställs allt så det blir redo att levereras ut till världens alla hörn. Arkitekten till detta unika projekt är Bjarke Ingels Group (BIG) arkitekter.
Världens mest miljövänliga fabrik
Vestre använder världens renaste aluminium i flera av sina produkter och lämpligt nog när den nya möbelfabriken står på plats är Hydro Extrusions i Magnor den närmaste grannen. Med hjälp av WICONA:s fasadsystem har 23 ton av Hydro CIRCAL återvunna aluminium levererats till projektet. Hydro CIRCAL är minst 75% återvunnen aluminium från tidigare konsumentskrott från exempelvis glasfasader och fönster som har demolerats från byggnader och är helt återvunnen. Aluminium kan återvinnas oändligt många gånger. Dess kvalitet och materialegenskaper går aldrig förlorade. Dessutom använder Hydro CIRCAL endast 5% av den energi som krävs för primär aluminiumproduktion.
– ”Glasfasaderna är speciellt utvecklade för The Plus för att säkerställa maximal transparens och lägsta möjliga energiförbrukning. WICONA-profilerna som ramar in glaset har levereras med Hydro CIRCAL-legeringar”, säger Frank Føleide, försäljningsingenjör på Hydro Building Systems.
The Plus har mer än 2 000 kvm glasfasad och är upp till 14 meter högt,vilket utgör extrema krav gällande energiprestanda och isolering. Även invändigt på The Plus har det levererats trappräcken i aluminium som med en arkitektonisk touch är sammankopplade med golvet. The Plus har som mål att minska energiförbrukningen med 90% jämfört med liknande fabriker. För att minska energiförbrukningen har The Plus 900 solpaneler, 17 geotermiska brunnar och värmepumpar som är inplanterade i väggarna i syfte att ta upp överskottsvärme ifrån produktionsprocessen. Överskottsvärmen som produceras från solpanelerna används utöver uppvärmning till ett kylningssystem för hushållsvatten, i produktionscykeln återanvänds även 90% av vattnet. De fyra vingarna på byggnaden är klädda med en vacker grönska som har plockade frön ifrån skogen vilket skapar en naturlig skogsvegetation och tillsammans med solpanelerna producerar 250 000 kilowattimmar av förnybar energi om året.
– ”Vi är glada över att kunna bidra till ett projekt som är så framtidsinriktat som Vestres The Plus. Vi har samarbetat med Vestre i många år, inklusive möbelserien ”Folk”, och vi ser fram emot att nu få världens mest miljövänliga möbelfabrik som granne på Magnor,” säger Morten Bråten, VD på Hydro Extrusion Norway AS i Magnor.
Dessutom ligger The Plus bra till att bli världens första projektet att uppnå ”Outstanding” enligt BREEAM vilket är den högsta miljöklassen som går att uppnå.
– Med The Plus har Vestre bevisat att det är möjligt att satsa stort på lönsam och miljövänlig produktion av färdigvaror i ett högkostnadsland som Norge, och vi tror att om vi kan, så kan fler. Målet är att projektet ska inspirera andra att inleda liknande projekt. Vi hoppas att The Plus ska få stort symbolvärde och skapa betydande ringar på vattnet, både för norsk fastlandsindustri och export och för skandinaviskt samarbete, säger Stefan Tjust, koncernchef på Vestre.
Vestre vill locka andra fabriker till Magnor
Vestre vill bryta mönstret av hur möbelfabriker kan se ut genom att addera lekfulla färgkombinationer som är målade på produktionsgolvet. Varje enskild flygel har en färg ifrån Vestres RAL-färger och med en vacker skärgång leder färgen på golvet tillbaka till den centrala rondellen. Med en färgkartläggning av produktionen ger detta en visuell referens som blir lätt att orientera sig i. Likaså att spåra, identifiera och förklara hur arbetsflödet går till. Tanken med färgkombinationen är att det ska vara tilltalande för alla människor även barn.
Man vill med The Plus locka flera besökare till platsen och att det till slut ska bli en turistattraktion. Ambitionen är att komma på Tripadvisors lista över sevärdheter att besöka i Norge. Utöver taket, som redan är öppet för allmänheten, kommer en äventyrspark att anläggas runt The Plus. Vestre vill också få fler företag att uppmärksamma Magnor som har ett utmärkt läge nära den svenska gränsen och blir då en knytpunkt för gränsöverskridande affärer.
– ”Vi hoppas att The Plus får fler företag att upptäcka alla möjligheter som finns i Innlandet och i Magnor. Företagen i den norska fastlandsindustrin måste hjälpa varandra till framgång framöver, så det hade varit fantastiskt om fler norska företag valde att flytta sin produktion hit,” säger Tjust.
– ”Här är gott om plats för fler!”, avslutar Tjust.
Fakta:
WICONA-produkter: WICTEC fasad, WICLINE fönster och dörr WICSTYLE 75 evo
WICONA-producent: Reflex
Arkitekt: Bjarke Ingels Group (BIG) arkitekter
Fotograf: Einar Aslaksen/Vestre
Caroline Jonson
Communication Manager
076 113 97 98
caroline.jonson@hydro.com
OM WICONA:
Under de senaste decennierna har varumärket WICONA utvecklats till en synonym för aluminiumsystem för fasader, fönster och dörrar som uppfyller de högsta standarderna på marknaden.
Denna höga tekniska standard, expertis och bearbetning av produktkvalitet samt en rad olika omfattande specialisttjänster – är alla ett viktigt bidrag till varumärkets framgång. WICONA ägs av det norska företaget Hydro, ett fullintegrerat aluminiumföretag med 35 000 anställda i 40 länder över alla kontinenter, som kombinerar lokal expertis, global forskning och en enastående produktutveckling.
www.wicona.se
/ FÖLJ OSS
Facebook.com/wicona
www.linkedin.com/company/wicona-sverige
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke