Connect with us

Marknadsnyheter

Thomas Ekman utsedd till ny styrelseordförande för Axel Johnson International

Published

on

Axel Johnson International har nöjet att meddela utnämningen av Thomas Ekman som ny styrelseordföranden. Han tar över efter Mia Brunell Livfors, som tidigare meddelat att hon inte är tillgänglig för omval som ordförande.

Thomas Ekman har en omfattande erfarenhet inom Axel Johnson-familjen och är nyligen utsedd till VD för Axel Johnson AB. Han kommer närmast från sin position som VD på Dustin Group och efterträder Mia Brunell Livfors, som varit styrelseordförande för Axel Johnson International sedan 2015.

Thomas Ekman, ny styrelseordförande på Axel Johnson International, kommenterar:

”Axel Johnson International har i en utmanande ekonomisk tid visat upp sin finansiella styrka och en företagskultur präglad av långsiktighet, samarbete och framåtanda. Jag känner mig entusiastisk och glad över att nu ta på mig rollen som styrelseordförande och jag ser fram emot att tillsammans med ledning och medarbetare ta företaget till nya höjder.”

Utöver sin nya befattning som styrelseordförande för Axel Johnson International, innehar Thomas Ekman även uppdraget som styrelseordförande eller styrelseledamot i flera andra företag inom Axel Johnson-familjen, såsom Axfood, Martin Servera, AxSol, Dustin och Novax.

Axel Johnson Internationals styrelse består av; Thomas Ekman (VD Axel Johnson), Paul Schrotti (VD Lindéngruppen), Camilla Wideroth (CFO Axel Johnson), Marie Ehrling (Vice Ordf. Axel Johnson), Roland Münch (Ordförande Trützschler Group SE).

Jonna Holmgren
Head of Communications
+46708880502
jonna.holmgren@axinter.com
 

Axel Johnson International är en privatägd svensk industrigrupp som består av över 200 bolag i 34 länder. Verksamheten präglas av ett aktivt, långsiktigt ägarskap med ambition att främja förnyelse och skapa tillväxt. Fokus ligger på företag verksamma inom strategiskt utvalda nischmarknader som erbjuder tekniska komponenter och lösningar till industriella processer. Idag har koncernen sex affärsområden: Driveline Solutions, Fluid Handling Solutions, Industrial Automation, Lifting Solutions, Power Transmission Solutions and Transport Solutions. Axel Johnson International ingår i den familjeägda Axel Johnson-koncernen. www.axinter.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Anna-Karin Stenberg ny ledamot i Ellevios styrelse

Published

on

By

Anna-Karin Stenberg har valts in som ordinarie ledamot i styrelsen för Ellevio.

Anna-Karin Stenberg har en bakgrund från bland annat Vattenfall där hon haft flera chefspositioner, senast chef för affärsområde Markets. Hon har även mångårig ledarerfarenhet från teknik-, telekommunikations- och hälsovårdssektorerna.

Anna-Karin Stenberg efterträder Sten Olsson som Folksams ägarrepresentant i Ellevios styrelse.

Ellevios styrelse består från och med den 15 januari 2025 av följande ordinarie ledamöter:

Fredrik Persson, styrelseordförande (oberoende)

Anna Belfrage (nominerad av Tredje AP-fonden)

Lars Clausen (nominerad av OMERS Infrastructure)

Göran Hägglund (nominerad av AMF)

Karin Jarl Månsson (nominerad av OMERS Infrastructure)

Michael McNicholas (nominerad av OMERS Infrastructure)

Anna-Karin Stenberg (nominerad av Folksam)

Tomas Bergquist (arbetstagarrepresentant)

David Tegehall (arbetstagarrepresentant)

För ytterligare information, kontakta:

Sarah Östberg, Head of Financial and Sustainability Communications, 070-971 12 40, fornamn.efternamn@ellevio.se

Ellevios pressjour 020-20 20 60 (tillgänglig dygnet runt)

Om Ellevio

Som ett av Sveriges ledande energiföretag har Ellevio en central roll i resan mot ett elektrifierat, fossilfritt samhälle. Vi erbjuder eldistribution och energilösningar till privat- och företagskunder. Våra elnät sträcker sig från kust till kust i Mellansverige och säkerställer trygg och stabil elförsörjning. Genom omfattande investeringar i energisystemet och innovativa energilösningar hjälper vi industrin och transportsektorn att ställa om och bidrar till framväxten av ett hållbart samhälle. Ellevio har nästan en miljon kunder och 800 anställda. Företaget ägs av pensionsförvaltarna AMF, Folksam, OMERS Infrastructure och Tredje AP-fonden. Läs mer på Ellevio.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

StoneBeachs ordförande blir arbetande styrelseordförande

Published

on

By

Syftet med förändringen är att styrelseordförande, för StoneBech Group AB (”StoneBeach”), Pontus Wilgodt aktivt ska fortsätta arbeta med det förändrings- och strategiarbete som påbörjades under hösten.

Pontus Wilgodt, som utsågs till StoneBeachs styrelseordförande på en extra bolagsstämman den 7 november 2024, övergår från den 15:e januari till att vara arbetande styrelseordförande på deltid. I första hand ska detta gälla fram till ordinarie bolagsstämma den 14 april. Syftet med förändringen är att Pontus Wilgodt aktivt ska fortsätta arbeta med det förändrings- och strategiarbete som påbörjades under hösten. 

”När jag tillträdde som styrelseordförande i höstas påbörjade jag tillsammans med styrelsen en total genomlysning av bolaget. Detta har mynnat ut i en rad åtgärder. Vi fortsätter nu att se över bolagets kostnader samt arbetar med att tydliggöra bolagets kommersiella budskap. Jag känner stor entusiasm och tillförsikt i arbetet med att, tillsammans med VD Mårten Bergstan, skapa ett lönsamt bolag med hållbar tillväxt. Vägen till detta kommer gå via att satsa på och utveckla StoneBeachs kärnverksamhet, säger styrelseordförande Pontus Wilgodt.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Annette Tysander, IR Manager, StoneBeach
ir@stonebeach.se

Om StoneBeach Group

StoneBeach Group är en svensk koncern specialiserad på dokumenthantering och informationssäkerhet. Bolaget levererar konsulttjänster inom projektledning, utveckling, drift, implementation och underhåll av webbapplikationer till SME- och Enterprisekunder. Verksamheten bedrivs med störst närvaro inom Skandinavien och har sitt huvudkontor i Stockhokm. Bolaget är sedan maj 2021, noterat på Spotlight Stock Market med tickern “SBG”.

För mer information, vänligen besök www.stonebeach.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan – presentation av Husqvarna Groups bokslutskommuniké 2024

Published

on

By

Husqvarna Groups bokslutskommuniké 2024 publiceras den 5 februari 2025 cirka klockan 07.00. En kombinerad webbsändning och telefonkonferens med vd Pavel Hajman och CFO Terry Burke hålls klockan 10.00 samma dag. Presentationen sker på engelska och följs av en frågestund.

Länk till webbsändningen:
https://husqvarnagroup.creo.se/4f888317-fb0e-4ca4-9abd-4d677a0dda92

 

För att delta i telefonkonferensen:

Sverige: 08 505 100 31

UK: +44 (0) 207 107 06 13

USA: +1 (1) 631 570 56 13

 

Rapporten och presentationen publiceras även på koncernens webbsida: www.husqvarnagroup.com/investors. 

 

För mer information, vänligen kontakta:
Investerare
Johan Andersson, Chef Investerrelationer
+46 702 100 451
ir@husqvarnagroup.com

Media
Henrik Sjöström, Presschef
+46 727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.