Marknadsnyheter
Tio finalister kan vinna ICAs Entreprenörspris 2021

För fjärde året i rad delas ICAs Entreprenörspris ut till entreprenörer som verkar i ICA-handlarnas anda. Nu är årets finalister utvalda – fem i kategorin Årets lokala hjälte och fem i Årets lokala hjälte Junior, ett pris för entreprenörer under 22 år.
Priset Årets lokala hjälte går till en entreprenör som bidrar till positiv utveckling i sitt närområde, som bland annat skapar arbetstillfällen och lokal stolthet. I år lägger ICA extra fokus på ungt entreprenörskap, genom att instifta kategorin Årets lokala hjälte Junior, som går till en företagare som är yngre än 22 år. 350 nomineringar har kommit in, och nu är tio finalister utvalda. Det är en bred samling av företagare, som representerar hela landet, och många olika branscher.
– Det är alltid roligt att ta del av hur många lokala företagare det finns runt om i hela Sverige och hur de stöttar lokalsamhället. Vi ser det i våra ICA-handlare, som alltid haft ett starkt lokalt engagemang, och vi ser det i såväl nominerade som finalister. Det har förstås varit extra roligt att i år ta del av de unga, kreativa entreprenörernas affärsidéer, det bådar gott inför framtiden, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen, och ordförande för Entreprenörsprisets jury.
Priset består av ett stipendium på 100 000 kronor vardera och vinnaren utses genom en öppen omröstning på www.icagruppen.se samt av en jury bestående av Anna-Karin Hatt, vd för Lantbrukarnas Riksförbund, Sara Rosengren, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, Robert Schmitt, grundare av agtech-bolaget Vultus och förra årets vinnare av ICAs Entreprenörspris, Alma Draganovic, ICA-handlare ICA Supermarket i Hjällbo, Haisam Mohammed, entreprenör med egna byrån Brons och parfymmärket UNIFORM samt Per Strömberg, vd ICA Gruppen.
Här är samtliga finalister:
Årets Lokala Hjälte
Sanda och Belmir Bosnjak, Tranås, Full-FartNär paret Sanda och Belmir Bosnjak blev varslade under finanskrisen föddes idén att hyra ut sin egen arbetskraft. Det blev startskottet för bemannings- och serviceföretaget Full Fart AB. Elva år senare erbjuder bolaget bland annat uthyrning av personal och städservice på ett antal orter runt om i Småland, och har nästan 100 anställda.
Malin Lindmark, Malin i Ratan, Ratan
Som utbildad naturvetare med en fascination för hantverksmetoder började Malin Lindmark för snart 20 år sedan att tillverka egen tvål. Intresset utvecklades till ett företag och idag säljer Malin sina ekologiska tvålar från lilla Ratan i Västerbotten till människor i hela Europa. Dessutom har hennes butik blivit ett uppskattat besöksmål i regionen.
Nagla Negm El Din, Gagnef, Shamsen Omsorg
Efter att en nära anhörig drabbats av en hjärnblödning upplevde Nagla Negm El Din att det saknades flexibilitet i den personliga assistansen, och bestämde sig för att själv erbjuda det hon efterfrågade. 2006 startade hon Shamsen Omsorg, som idag har drygt 150 anställda. De arbetar för individuellt anpassad assistans och med över 20 olika nationaliteter representerade i företaget, kan många kunder även få assistans på sitt hemspråk.
Monica Frangeur, Degeberga, Upplev & Njut
Inspirerad av sin natur- och matälskande pappa grundade biologen Monica Frangeur 2005 företaget Upplev & Njut – Sveriges första guidade matvandringar i naturen. Idag har över 19 000 personer deltagit i vandringarna där Monica delar med sig av såväl naturkunskap som skånska delikatesser.
Hanna och Jacob Bruce, Växbo, Växbo Lin
För Hanna och Jacob Bruce började drömmen om Växbo Lin redan 1993, när Hanna sommarjobbade som guide på fabriken. Då var de 16 år, och pratade redan om att köpa den. Nu har de drivit Växbo Lin i 15 år, fördubblat personalstyrkan, fyrdubblat omsättningen och utvecklat den världsunika verksamheten till ett attraktivt besöksmål i Hälsingland.
Årets lokala hjälte – Junior
Lukas och Mikaela Juhler, Örebro, Clean Sea
När tvillingarna Lukas och Mikaela Juhler upptäckte hur mycket plast som spolades upp längs kustlinjen på den svenska västkusten, och vilken inverkan det har på havets djurliv, bestämde de sig för att göra något åt det. De grundade företaget CleanSea, som finansierar insamling av plast i havet, med hjälp av armbandsförsäljning.
Maja Szokolay och Stella Heffler, Helsingborg, Heja Havre
Under sin gymnasietid tyckte Maja Szokolay och Stella Heffler att det var svårt att hitta mellanmål som var bra för både hälsan och plånboken. Deras gemensamma kärlek för havre resulterade till slut i skapandet av en vegansk instant gröt, enkel att ta med och äta var som helst. Idag har UF-företaget Heja Havre omvandlats till ett AB och resan har bara börjat.
Lova Svensson och Amanda Mattsson, Örebro, Period Pack
Period Pack tar avstamp i en situation som de flesta kvinnor kan relatera till – att befinna sig någonstans utanför hemmet och inse att man inte har med sig mensskydd. Det vill Lova Svensson och Amanda Mattsson motverka med sitt företag Period Pack, som via smidiga behållare tillgängliggör mensskydd på arbetsplatser och i offentliga rum i Sverige.
Isabella Mezei och Arbana Kadriu, Oskarström, Sommarkul
För sex år sedan, när Isabella Mezei och Arbana Kadriu var tio och elva år gamla, kände de sig redan trötta på det begränsade utbud av aktiviteter som fanns för barn i Oskarström. De bestämde sig för att ta saken i egna händer, och startade initiativet Sommarkul. Resultatet blev en hel sommarlovsvecka fylld av sporter, lekar och andra aktiviteter, och är idag en uppskattad och återkommande tradition på orten.
Elliot Westerlind, Hampus Welin, Alexander Oscarsson och Oskar Fröberg, Uppsala, Upplandslådan
När barndomsvännerna Elliot Westerlind, Hampus Welin, Alexander Oscarsson och Oskar Fröberg såg hur coronapandemin påverkade många mindre livsmedelsproducenter i Uppland bestämde de sig för att hjälpa. De startade Upplandslådan – en låda fylld av lokala delikatesser som både privatpersoner och företag kan beställa.
För mer information:
Om ICAs Entreprenörspris 2021, samt röstning, se: www.icagruppen.se
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52,
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke