Marknadsnyheter
Tio tips om hur åkerierna kan minimera sina bränslekostnader


Åkerierna vet att efter lönekostnader är vanligtvis bränslekostnaden den näst största utgiftsposten. Därför är det lönsamt att ha bra kontroll över alla faktorer som påverkar bränsleförbrukningen. Däckens påverkan på en lastbils bränsleförbrukning ligger på 20-30 procent beroende på fordonstyp. Därför är det värt att tänka efter vilken typ av däck man väljer och ha en bra däckservice.
Däcken får alldeles för lite uppmärksamhet, trots att det går att uppnå betydande besparingar om de tas väl om hand.
Med dessa tips kan åkerier optimera sina bränslekostnader:
1. Välj rätt typ av däck för ändamålet
Det lönar sig alltid att välja rätt typ av däck eller regummerade däck för olika arbeten, för att säkerställa optimalt grepp och minimera däckslitage. Genom att prata med en däckexpert hittar man rätt typ av däck för olika ändamål.
2. Kontrollera lufttrycket varje månad
Åkerier som kontrollerar lufttrycket regelbundet – upp till en gång i månaden – på sina däck har minst problem med däcken. Ofta kontrolleras lufttrycket endast när nya däck monteras på, även om lufttrycket kan minska upp till 0,1 bar i månaden.
– Med rätt lufttryck i däcken kan bränslebesparingen bli upp till 12 000 – 18 000 kronor per fordonskombination om året. Ännu mer kan sparas när däcken håller längre, slits mer jämnt och antalet däckskador minskar, berättar Ulf Neckmar, Product Manager på Vianor.
3. Kontrollera däcken regelbundet
En bra rutin är att chaufförerna gör en ytlig kontroll på alla däck före dagens körning. Då kan man upptäcka ett skadat däck, däck med för lågt lufttryck och hjul med lössittande hjulbultar, men även fel på bromsar och hjullager. Med bra däckservice blir de oväntade stilleståndstiderna på grund av en däckskada färre.
4. Reagera snabbt på onormala däckskador och ojämnt däckslitage
Alla onormala däckskador bör utredas. Särskilt ska uppmärksammas om samma typ av däckskada händer ofta. Till exempel kan däckskadan bero på att man kör ofta över en järnvägsövergång eller ett liknande hinder på ett av- och pålastningsställe eller att fordonet kör mot rampkanten vid körning ombord på en färja. Genom att utreda och hitta orsaken till däckskadan kan man i fortsättningen försöka undvika den här typen riskställen.
Även ojämnt däckslitage kan upptäckas med regelbundna kontroller. Slitaget kan minskas genom att vända hjulet på axeln eller flytta det till en annan axel på fordonet.
5. Kontrollera mönsterdjupet
Genom att regelbundet kontrollera däckens mönsterdjup går det att förhindra att en däckstomme blir så slitet att det inte längre går att regummera. Även polisen kontrollerar mönsterdjupet och är ett däck för slitet kan man få böter.
6. Optimera hjulens plats på axlarna
Däckens påverkan på bränsleförbrukningen varierar beroende på vilken axel de rullar. Breda däck avsedda för landsvägskörning har ett lågt rullmotstånd. Men till exempel däck på en byggarbetsfordon kan ha dubbelt så högt rullmotstånd. Skillnaden beror på däckens konstruktion, mönstret och på olika greppegenskaper. Däck för arbetsfordon har ofta ett grövre mönster än däck som är avsedda för landsvägskörning.
– Störst besparing kan uppnås på släpvagnsdäcken. Bränslebesparingen blir som störst när däcken på alla axlar är optimerade för fordonskombinationen, säger Ulf Neckmar.
7. Kör med framförhållning
Genom att köra med framförhållning sparas bränsle och körningen kan ske mer säkert. I praktiken innebär det att undvika häftiga accelerationer och inbromsningar.
8. Kontroll av hjulinställning
Regelbunden kontroll av hjulinställningen sparar pengar. Fordonet fungerar då effektivt och säkert. Däckslitaget minskar och även bränsleförbrukningen blir lägre. Vid behov bör varje hjulaxel kontrolleras på en fordonskombination, både på dragbilen och släpvagnen. Om någon av släpvagnens axlar är fel justerad måste föraren ständigt parera styrningen för att fordonet ska gå rakt fram. Det orsakar ojämnt slitage både på styrdäcken och däcken på den feljusterade axeln.
9. Hjullager och bromsar
Om något av fordonets hjullagrar är slitet kan det bli för varmt vilket ökar friktionen och därmed bränsleförbrukningen. Även bromsar som kärvar ökar bränsleförbrukningen.
10. Regummeringen ökar däckets livslängd
Regummeringen är ett bra sätt att öka ett premiumdäcks livslängd. Regummeringen sparar också pengar och miljö. Genom att ta väl hand om däcken garanterar att däckstommarna är i bra skick och de kan regummeras. Bra däckstommar gör också att kvaliteten på de regummerade däcken blir högre.
Vianor AB
Ulf Neckmar, Product Manager, Vianor Sverige, tel. 072-720 80 62
Helena Wallberg, Marketing Manager, Vianor AB, tel. 070-109 332 10
Facebook I Instagram I Linkedin
Vianor är Nordens största däck- och bilservicekedja samt föregångare i digitala däcktjänster. Vi har 175 egna serviceanläggningar och ett omfattande Vianor-partnernät i Sverige, Finland och Norge. Vi erbjuder ett stort sortiment av däck samt däck- och bilservicetjänster – med hög kompetens och med vänligt bemötande. Läs mer: www.vianor.se
Marknadsnyheter
YA Holding erhåller obligationsinnehavarnas godkännande för villkorsändringar i sitt befintliga obligationslån
YA Holding AB (publ) (“YA” eller “Bolaget”) meddelar att det skriftliga förfarandet som initierades den 13 september 2023 (det ”Skriftliga Förfarandet”) avseende vissa ändringar i villkoren för Bolagets seniora säkerställda hållbarhetslänkade företagsobligationer med ISIN SE0016831150 (“Obligationerna”) idag har avslutats.
Ett tillräckligt antal röster har erhållits för att uppnå kvorum och en tillräcklig majoritet av de deltagande obligationsinnehavarna har röstat för Bolagets begäran i enlighet med det Skriftliga Förfarandet. Obligationsinnehavarna har därmed godkänt villkorsändringarna som framgår av kallelsen till det Skriftliga Förfarandet.
Villkorsändringarna trädde ikraft idag kl. 15.00 i samband med att röstfristen löpte ut. De justerade villkoren för Obligationerna kommer att finnas tillgängliga på Bolagets hemsida. Villkorsändringarna framgår av kallelsen till det Skriftliga Förfarandet som finns tillgänglig på Bolagets hemsida.
Avsändare
Martin Modig, VD YA Holding AB (publ)
För pressfrågor, vänligen kontakta:
Alice Hedin, tillförordnad pressekreterare
Tel: +46 (0) 70 878 91 05
E-mail: alice.hedin@ya.se
Marknadsnyheter
Önskar du som aktieägare i Hamlet BioPharma AB information från bolaget via e-post?
Följande information har nyligen skickats ut via brev-post till aktieägare i Hamlet BioPharma:
”Vill du ge oss din e-postadress för att få information från Hamlet BioPharma?
Vi vill från Hamlet BioPharma att så många aktieägare som möjligt ska nås av all information från Bolaget.
Hittills har det varit svårt för oss att nå alla, delvis på grund av olika informationspolicys hos era aktieförvaltare.
Via e-post skulle vi kunna skicka ut all information direkt till er.
Vi ber er därför att skicka oss er e-postadress till info@hamletbiopharma.com och godkänna att vi skickar information till din e-postadress.
Vi kommer att svara per mejl när vi får mejl från dig.
Du kan alltid besöka vår nya hemsida på www.hamletbiopharma.com och läsa mer om oss.”
För ytterligare information, vänligen kontakta
Catharina Svanborg, Styrelseordförande och grundare av Hamlet BioPharma, +46-709 42 65 49
catharina.svanborg@hamletpharma.com
Petter Segelman Lindqvist, CEO Hamlet BioPharma
petter.s.lindqvist@hamletbiopharma.com
Marknadsnyheter
Inbjudan: Presentation av Sandviks rapport för tredje kvartalet 2023
Sandvik publicerar sin rapport för tredje kvartalet måndagen den 23 oktober 2023, cirka kl. 11.30.
En kombinerad webcast och telefonkonferens för investerare, analytiker och finansiell media kommer att hållas kl. 13.00. Rapporten presenteras i en webcast och telefonkonferens av Stefan Widing, VD och koncernchef samt av Cecilia Felton, ekonomi- och finanschef.
Presentationen kommer att sändas direkt på vår hemsida home.sandvik/se
Kontaktinformation för konferenssamtal:
SE: +46 (0) 8 505 100 31
UK: +44 (0) 207 107 06 13
US: +1 (1) 631 570 56 13
Från cirka kl. 12.30 återfinns presentationsmaterial på home.sandvik/se
Stockholm, 2 oktober 2023
Sandvik AB
För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, tel. 070-782 63 74 eller Johannes Hellström, Presschef, tel. 070 721 1008.
Sandvik-koncernen
Sandvik är en global, högteknologisk industrikoncern som tillhandahåller lösningar som förbättrar produktivitet, lönsamhet och hållbarhet inom tillverknings-, gruv- och infrastrukturindustrierna. Vi ligger i framkant inom digitalisering och fokuserar på att optimera våra kunders processer. Vårt världsledande erbjudande inkluderar utrustning, verktyg, tjänster och digitala lösningar för skärande metallbearbetning, gruvdrift, bergavverkning, krossning och sortering. Koncernen hade 2022 omkring 40 000 medarbetare och intäkter på cirka 112 miljarder SEK i runt 150 länder i kvarvarande verksamheter.
Taggar:
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter7 månader ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter3 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX10 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX10 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX6 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients