Connect with us

Marknadsnyheter

TK Elevator förvärvar Nordic Lift

Published

on

Pressmeddelande 9 september 2022

TK Elevator Sweden AB (tidigare Thyssenkrupp Elevator Sweden) har den 7 september slutfört förvärvet av Nordic Lift-gruppen efter att transaktionen har genomgått sedvanlig prövning av Konkurrensverket.

Pegroco Invest investerade i det Varbergsbaserade familjeföretaget RC Hisservice AB år 2016 och bildade Nordic Lift. Nordic Lift har därefter följt en offensiv tillväxtagenda med ett flertal tilläggsförvärv och etableringar på nya verksamhetsorter. Nordic Lift specialiserar sig på renovering, nyinstallation och service av hissar i Västra Sverige samt nyinstallation och service av trapp- och plattformshissar i hela Sverige.

– Vi är glada att få en ny långsiktig ägare i TK Elevator Sweden, som har ambitionen att utveckla Nordic Lift vidare. Detta ger oss möjlighet att fortsätta utveckla vårt erbjudande på marknaden. Att Nordic Lift blir en del av TK Elevator-koncernen kommer skapa intressanta synergier både affärsmässigt och med utvecklingsmöjligheter för personalen. Samtidigt bevaras den regionala och lokala kännedomen om marknaden när vi arbetar vidare med våra företagsnamn och varumärken, säger Mats Gustafsson, VD för Nordic Lift.

TK Elevators förvärv omfattar Nordic Lift Holding AB, med de operativa dotterbolagen: RC Hisservice AB, Hissteknik i Göteborg AB, Globus TT AB och Rikshiss Service AB.

För mer information, kontakta:

Mats Gustafsson, VD Nordic Lift Holding AB, e-post: mats@rchiss.se; Tel: 073-518 15 22.

Om Nordic Lift

Nordic Lift bedriver hissverksamhet genom RC Hisservice AB, Hissteknik i Göteborg AB, Rikshiss Service AB och Globus TT AB. Bolagen erbjuder leverans och installation av nya hissar, inklusive trapp- och plattformshissar; modernisering av äldre; samt underhåll och dygnet runt jourservice på befintliga hissar. Nordic Lift är, med sammanlagt 115 medarbetare och servicekontrakt för ca 8 700 hissar, en ledande hissaktör i Västsverige samt en ledande aktör inom trapp- och plattformshissar i hela Sverige. Bolaget har kontor eller filialer på åtta orter: Varberg, Göteborg, Borås, Alingsås, Halmstad, Skövde, Trollhättan och Nyköping. Kunder är såväl offentliga myndigheter som privata fastighets- och byggföretag. Nordic Lift-koncernens omsättning proforma uppgick till 224 MSEK under 2021*.  

TK Elevator

Under de senaste decennierna har TK Elevators etablerat sig som en av världens ledande hissbolag och blev efter separationen från thyssenkrupp AG i augusti 2020 ett självständigt bolag. Med kunder i över 100 länder och mer än 50 000 anställda, uppgick TK Elevators omsättning till ca 8 miljarder Euro för räkenskapsåret 2020/2021. Läs mer om TK Elevators på deras hemsida: tkelevator.com/se-sv/.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tableflip Entertainment erhåller uppdragsavtal till ett värde om ca 3,2 miljoner kr

Published

on

By

Tableflip Entertainment har ingått ett uppdragsavtal med ett större spelbolag till ett värde om ca 3,2 miljoner kr. Avtalet avser en remaster av ett klassiskt spel som kommer att relanseras för PC och konsol.

För ytterligare information

Harald Riegler VD, Jumpgate AB Telefon: 0705 – 54 73 33 E-post: harald@jumpgategames.se

Om bolaget

Jumpgate AB är en oberoende grupp av spelutvecklingsbolag som grundades 2011 och omfattar fem spelstudios: Nukklear (Hannover), Tivola Games (Hamburg), gameXcite (Hamburg), Funatics (Düsseldorf) samt Tableflip Entertainment (Visby). Koncernen producerar och förlägger egna spel samt utvecklar spel och andra digitala produkter på uppdrag av externa företag. Gruppens bolag har etablerade samarbeten med starka industripartners och spännande produktportföljer med stor potential. Koncernen verkar på den globala marknaden, distribuerar sina spel världen över och har ett stort internationellt nätverk. För mer information se: www.jumpgategames.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

60 procent av energikonsumenterna i Sverige kan inte bidra mer till den gröna omställningen

Published

on

By

Den gröna omställningen kräver att konsumenter förändrar sitt beteende. Men 60 procent av energikonsumenterna i Sverige anser att de redan gör vad de kan, visar en ny global undersökning. Majoriteten av svenskarna skulle inte klara av en energiprisökning på 10 procent. Fyra av tio är ändå villiga att betala prispremium för hållbara produkter och tjänster, men lika många säger att de inte känner till vilka beteenden och investeringar som behövs för att vara mer hållbar. En majoritet anser att energibolagen har ett huvudansvar i att driva omställningen, och många ser aktörer inom energi som en pålitlig källa till information kring vilka val som är hållbara.

Studier av IPCC (Förenta nationernas klimatpanel) visar att 70 procent av den gröna omställningens effekter är beroende av att konsumenter ställer om sina konsumtionsval, beteenden och sin livsstil. Men enligt en stor undersökning från rådgivnings- och revisionsföretaget EY bland energikonsumenter i Sverige och globalt så är konsumenterna inte redo för den gröna omställningens krav. 60 procent av svenska konsumenter uppger att de redan gör vad de kan för att vara hållbara. På global nivå upplever energikonsumenter ett än mindre handlingsutrymme – 74 procent uppger att de inte kan öka sin hållbarhet. Energikonsumenterna anser i stället att staten och energibolagen har huvudansvaret för den gröna omställningen, och i Sverige anser endast 14 procent att individen bär ett stort ansvar. Detta visar EY Energy transition consumer insightsen undersökning bland 21 000 energikonsumenter i 21 länder varav 1000 respondenter i Sverige.

De flesta energikonsumenter i Sverige vill ändå bidra, och 39 procent är villiga att betala ett prispremium för hållbara tjänster och produkter. Men många har inte möjlighet att betala mer för ökad hållbarhet. Endast 10 procent av svenska energikonsumenter skulle betala över 10 procent mer på sin elräkning för mer förnybara energikällor, vilket är hälften så många som globalt. 57 procent av svenska konsumenter uppger även att deras hushållsbudget inte skulle klara av en 10 procent högre energikostnad. Det återspeglas i att endast en av fyra konsumenter överväger att investera i förnybara energisystem till hemmet, vilket kan jämföras med att en av tre globala energikonsumenter överväger dessa investeringar. I Sverige uppger tre av fyra energikonsumenter att de inte överväger eller saknar möjlighet att investera i ett mer hållbart hem, och dessa är till högre grad låginkomsttagare och boende i hyresrätt.

– Det finns en uppenbar klyfta mellan den roll konsumenter behöver och förväntas spela i den gröna omställningen, och den roll de i nuläget kan och vill ta på sig. För att öka hållbarhetsengagemanget och se verkliga förändringar krävs innovativa lösningar som både underlättar för konsumenter att agera hållbart och samtidigt tar hänsyn till deras ekonomiska situation. Att skapa möjligheter för alla att delta i den gröna omställningen kommer att vara en av många nycklar till framgång, säger Anna Hed, ansvarig för Customer och Business transformation och rådgivare till energisektorn på EY Sverige.

Energiaktörer med större kundfokus kan visa vägen
Även om konsumenter vill och försöker göra rätt, kan bristande kunskap begränsa de positiva effekterna. EY:s undersökning visar att 39 procent av svenska konsumenter uppger att de inte har tillräcklig kunskap om vilka beteenden och investeringar som skulle göra deras hushåll mer hållbart, och färre än en fjärdedel har god förståelse för de nyckeltermer som används för att kommunicera kring hållbarhet. Det är exempelvis endast 12 procent som har god förståelse för ”koldioxidneutral” och än färre förstår vad ”netto-noll” betyder. Av de som uppnått positiva beteendeförändringar och gjort hållbara investeringar, uppger 66 procent att negativa beteenden som ökad användning av en billigare lösning till viss del kompenserat för den positiva effekten. Vanor och bekvämlighet är även en faktor, och endast en tiondel av de med gasdriven värmepanna, spis eller grill överväger att byta till ett eldrivet alternativ.

Energikonsumenter i Sverige förväntar sig att myndigheter och företag ska visa vägen och leda den gröna omställningen. 60 procent anser att regeringen har ett huvudansvar, och 52 procent tycker att energibolagen bär ett huvudansvar för att driva den gröna omställningen. Konsumenterna har också gott förtroende för dessa aktörers råd och anvisningar om vad som är hållbart. 44 procent uppger att myndigheters hemsidor är bland de mest pålitliga källorna till hållbarhetsinformation, och 39 procent anser att energibolag är bland de mest förtroendeingivande.

– Trots ett stort fokus på hållbarhet, både medialt och bland företagen, har konsumenterna svårt att navigera bland alla alternativ och termer. Det krävs därför ett ännu större kundfokus från energibolagen för att göra det lättare för konsumenten att välja klimatsmart samt att förstå nyttan av sitt val. Konsumenterna är villiga att lyssna på energibolagens råd och insikter, med det förtroendekapitalet har få företag tagit vara på. Att företag förstår och anpassar sig till kundernas kommunikativa behov kommer att vara kritiskt för den gröna omställningen, säger Christian Grauers, ansvarig rådgivare inom energi, EY Sverige.

Anna Hed ansvarig fr Customer och Business transformation och rdgivare till energisektorn p EY Sverige

Om EY Energy transition consumer insights report
Under 2023 genomförde EY för tredje året i rad en undersökning bland energikonsumenter i 21 länder. Sammanlagt har 21 000 konsumenter över 18 år svarat på frågor om värderingar, behov och engagemang gällande energi. Undersökningen utgick från att energiomställningen drivs av och påverkar alla konsumenter. Respondenterna är såväl fakturabetalare som icke-fakturabetalare i alla åldrar och inkomstskikt. Undersökningen bestod av en ca 15 minuter lång webbenkät.

För mer information om undersökningen, de svenska resultaten eller intervju med Anna Hed, kontakta:
Stina Gustafsson, PR-chef, EY i Sverige, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bokslutskommuniké 2023, 1 januari – 31 december

Published

on

By

ADDvise levererar sitt starkaste kvartal hittills och överträffar de finansiella målen för 2023. Nettoomsättningen ökade med 24 % och EBITDA uppgick till rekordhöga 126 MSEK, motsvarande en EBITDA-marginal om 32 %.

Oktober – december 2023

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 397,0 MSEK (320,3), en ökning med 24,0 %. Organiskt minskade nettoomsättningen med 15,8 %.

EBITDA för perioden uppgick till 126,1 MSEK (90,4).

Periodens resultat uppgick till 29,9 MSEK (28,1).

Resultat per aktie för perioden uppgick till 0,16 SEK (0,16).

Operationellt kassaflöde för perioden uppgick till 77,9 MSEK (75,4).

Januari – december 2023

Nettoomsättningen för året uppgick till 1 373,0 MSEK (951,5), en ökning med 44,3 %. Organisk tillväxt uppgick till 5,0 %.

EBITDA för året uppgick till 425,5 MSEK (185,1).

Årets resultat uppgick till 103,5 MSEK (81,1).

Resultat per aktie för året uppgick till 0,56 SEK (0,46).

Operationellt kassaflöde för året uppgick till 332,4 MSEK (114,3).

Nettoskuld/EBITDA för året uppgick till 2,3 (2,8).

Styrelsen föreslår ingen utdelning till ADDvise årsstämma 2024.

VD-kommentar

ADDvise överträffar målen för 2023 i bolagets starkaste kvartal hittills.

ADDvise avslutar ett exceptionellt år med ett fjärde kvartal som visade fortsatt stark tillväxt och rekordhög vinst. Jämfört med 2022 ökade nettoomsättningen för året med 44 % samtidigt som EBITDA mer än fördubblades till 426 MSEK med en EBITDA-marginal om 31 %. För första gången överstiger årets resultat 100 MSEK. Under året har vi genomfört fyra förvärv och vår portfölj består nu av 21 bolag inom affärsområdena Sjukvård och Lab. Tillsammans bidrar de med nettoomsättning och EBITDA proforma om 1 851 MSEK respektive 579 MSEK. Det betyder inte bara att vi har överträffat våra finansiella mål för 2023, utan även att tre av våra fyra långsiktiga finansiella mål har uppnåtts.

Med fina bidrag från våra senaste förvärv växte nettoomsättningen i fjärde kvartalet med 24 % jämfört med motsvarande period föregående år och uppgick till 397 MSEK. EBITDA uppgick till 126 MSEK, motsvarande en EBITDA-marginal om 32 %. Organisk tillväxt och orderingång påverkades negativt av starka jämförelsesiffror. Under fjärde kvartalet 2022 fick affärsområdet Lab sin största order någonsin samtidigt som en period av exceptionell efterfrågan inom vår läkemedelsverksamhet började. Vi ser nu en normalisering av volymer inom produktkategorin. För helåret uppgick organisk tillväxt för koncernen till 5 %, vilket är i linje med vår ambition att växa organiskt i takt med våra underliggande marknader.

Affärsområdet Lab levererade ytterligare ett stabilt kvartal med en omsättningstillväxt om 84 %, varav 24 % organiskt, drivet bland annat av hög efterfrågan inom renrum och utrustning till kliniska studier. Det är glädjande att konstatera sekventiell tillväxt i orderingång, även organiskt, och jag förväntar mig en fortsatt positiv utveckling i takt med att vi konsoliderar våra senaste förvärv.

Operationellt kassaflöde under kvartalet uppgick till 78 MSEK, vilket motsvarar en cash conversion om 62 %. För helåret uppgick cash conversion till 78 %, vilket innebär en betydande förbättring jämfört med föregående år. Våra insatser för att förbättra kassagenereringen kommer att fortsätta även under 2024.

Under kvartalet förvärvades två bolag till affärsområdet Lab. Axelerist är en amerikansk ledande leverantör av skräddarsydda lösningar för uthyrning och köp av laboratorie- och medicinteknisk utrustning för kliniska studier. Bolagets kunder består av kontraktsforskningsorganisationer samt biotech- och läkemedelsbolag. Bolaget är sedan tidigare en partner till vårt dotterbolag CliniChain och kommer att bidra till att geografiskt bredda vårt erbjudande inom området. Labplan, baserat på Irland, är en distributör av specialiserade instrument, förbrukningsvaror och service inom life science och biopharma. Vi ser fortsatta goda möjligheter till att genom förvärv stärka vår position och bygga densitet inom utvalda vertikaler, samtidigt som rådande marknadsläge ger oss möjligheten att vara än mer selektiva.

Vi går in i 2024 med en bredare och mer diversifierad life science-plattform än tidigare. Vi har stärkt upp organisationen för att möjliggöra ännu bättre uppföljning och utveckling av våra bolag genom vår operationella styrmodell. Tillväxten i de marknader där vi verkar är fortsatt robust, drivet av långsiktiga demografiska trender. Rekordåret 2023 innebär utmanande jämförelsetal för 2024, dock är jag övertygad om att koncernen är väl positionerad för fortsatt lönsam tillväxt samtidigt som vi bidrar till att förlänga, förbättra och rädda människors liv.

Rikard Akhtarzand, VD

För ytterligare information kontakta:

Rikard Akhtarzand, VD

076-525 90 71

rikard.akhtarzand@addvisegroup.se

Oliver Humlen, Finanschef

070-916 26 97

oliver.humlen@addvisegroup.se

Viktig information:

Denna information är sådan information som ADDvise Group AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 februari 2024 kl. 07.45 CET.

ADDvise finansiella rapporter finns tillgängliga på ADDvise hemsida, https://www.addvisegroup.se/investor-relations/finansiella-rapporter/

Bokslutskommunikén publiceras i en svensk och en engelsk version. Den svenska versionen utgör originalversionen.

Om ADDvise

ADDvise är en internationell life science-koncern. Med en decentraliserad ägarmodell utvecklar och förvärvar vi högkvalitativa företag inom affärsområdena Lab och Sjukvård. Koncernen omfattar över 20 bolag och omsätter närmare 2 miljarder SEK. ADDvise är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, CA@mangold.se, är bolagets Certified Adviser. Ytterligare information finns på www.addvisegroup.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.