Connect with us

Marknadsnyheter

Tobii Pro lanserar eyetracking-lösning för marknadsundersökningar i mobilen

Published

on

Tobii Pro, världsledande inom eyetracking-lösningar för beteendestudier, lanserar idag möjligheten att genomföra storskaliga marknadsundersökningar via mobiltelefoner. Lösningen är en del av undersökningsplattformen Sticky by Tobii Pro och ger annonsörer och marknadsförare nu möjlighet att genomföra undersökningar via såväl mobiltelefoner som laptops och stationära datorer. 

Sticky by Tobii Pro är en webbaserad plattform för storskaliga marknadsundersökningar som används av marknadsförare och annonsörer. Plattformen förenklar processen för avancerade och kvantitativa undersökningar genom att kombinera enkätfrågor med eyetracking via webbkameror och analys av känslor. Med den nya lösningen kan analyser och insikter om konsumentbeteende hämtas in via mobiltelefoner. Det möjliggör för företag att utvärdera reklamkännedom och hur konsumenter reagerar på innehållet, till att analysera uppfattning av olika förpackningsdesigner. 

Den nya funktionen gör det möjligt att samla in eyetracking-data utan att behöva installera ytterligare hårdvara eller mjukvara. Detta i kombination med insamling från mobiltelefoner bidrar till att marknadsförare och annonsörer får en snabbare väg till insikt och en ökad effektivitet i sin marknadsföringsanalys. 

”Vi utökar vår Sticky-plattform med en helt ny funktion för marknadsundersökningar via mobiltelefoner och kan nu erbjuda våra kunder en helhetslösning för utvärdering av annonser och förpackningsdesign.”, säger Ali Farokhian, VP of Marketing Research & User Experience på Tobii Pro. ”I dagens samhälle, där uppmärksamhet är hårdvaluta och yngre generationer har mobilen som primär kommunikationskanal, måste marknadsförare förstå konsumenternas ständigt föränderliga preferenser och intressen i alla kanaler.”

Procter & Gamble, en av världens största annonsköpare, har testat den nya funktionen för att mäta annonsgenomslag och har redan sett flera fördelar:

”Då konsumenternas medievanor blir alltmer mobila, kan Sticky erbjuda lärdomar och insikter från var konsumenterna faktiskt befinner sig och därmed hjälpa oss på P&G att fortsätta sätta konsumenten i centrum i allt vi gör. Alltigenom vårt pilotprojekt med Sticky, upptäckte vi ett mycket bra verktyg för att mäta uppmärksamhet i olika medier, alltsammans genomfört på ett mycket smidigt sätt tack vare samarbetet med Tobii.”, säger Tobias Graaf Bjöersdorff, Nordic Data & Digital Brand Manager at Procter & Gamble.

För mer information, besök: www.tobiipro.com/product-listing/sticky-by-tobii-pro

Kontakt

Lina Perdius, Head of Communications, Tobii AB, tel: 070 018 78 75, e-post: lina.perdius@tobii.com

Henrik Mawby, Investor Relations, Tobii AB, tel: 072 219 82 15, e-post: henrik.mawby@tobii.com

Om Tobii

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår mission är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av personer med särskilda behov. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och -tjänster som idag används av mer än 3 500 företag och 2 500 forskningsinstitutioner, däribland 98 av världens 100 mest välansedda universitet. Tobii Tech levererar eyetracking-teknologi som integreras i konsumentelektronik och andra produkter så som persondatorer, virtual reality, hälso- och sjukvårdstillämpningar, med mera. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har över 1 000 anställda. Mer information finns på: www.tobii.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

DELÅRSRAPPORT FÖR FÖRSTA KVARTALET 2024 NEW WAVE GROUP AB

Published

on

By

PERIODEN 1 JANUARI – 31 MARS 2024

  • Nettoomsättningen minskade med 7% (samma i lokal valuta) och uppgick till 1 995,2 MSEK (2 135,5MSEK). Förvärvad verksamhet bidrog med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 185,5 (313,5) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 121,1 (222,2) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,91 (1,67) SEK.*
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 203,7 (-193,1) MSEK.
  • Soliditeten uppgick till 63,2 (56,3) %.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 29,5 (42,0) %.

*Före och efter utspädning, omräknad med hänsyn till den split 2:1 som genomfördes i juni 2023.

VD HAR ORDET

Bra kassaflöde och stabil bruttomarginal                           

Nettoomsättning

Vi fick en ganska tuff inledning på 2024 med en något sämre försäljning än föregående år. Första kvartalet är och har alltid varit det för oss minsta kvartalet på året och är ofta ojämnt både vad gäller försäljning och resultat beroende på marknadsföringsinsatser, införsäljningsaktiviteter, förskjutningar mellan kvartalen m.m. Nettoomsättningen minskade med 140,3 MSEK från 2 135,5 MSEK till 1 995,2 MSEK, en minskning med 7%. Av våra två försäljningskanaler så minskade profil med 6% och detaljhandeln med 8%. Inom profilen beror den minskade nettoomsättningen delvis på påsken, som medförde 2 – 3 färre arbetsdagar i mars jämfört med 2023. Minskningen inom detaljhandeln är främst hänförlig till en lägre försäljning till sportfackhandeln, där vi även ser en trolig förskjutning av försäljningen in i andra kvartalet. Trots försäljningsminskningen ser vi att vi fortsatt tar marknadsandelar med ett betydligt bättre utfall än många av våra konkurrenter, som på grund av bland annat förändringar i marknaden tappar mer än vi.

Vi såg under första kvartalet att prispressen inom profilen ökade något, men trots detta lyckas vi fortsatt hålla marginalen på en hög nivå 49,7 %.

Vi har en fortsatt god kostnadskontroll och vi har planenligt ökat kostnaderna för marknadsföring och införsäljning, vilket kommer bidra positivt till försäljningen de kommande kvartalen.

Lagret är på en bra nivå och vi har, trots fördröjningarna av sjöfrakt på grund av situationen vid Röda Havet, få förseningar på inkommande leveranser, vilket ger oss bättre förutsättningar på marknaden kommande period jämfört med många av våra konkurrenter.

Regionmässigt presterade Centraleuropa, följt av USA, försäljningsmässigt bäst vid en jämförelse med första kvartalet ifjol.

Nettoresultattappet om 101,1 MSEK är en följd av den lägre nettoomsättningen samt de ökade kostnaderna för marknadsföring och införsäljning.

Rullande helår

På rullande helår uppgår nu omsättningen till närmare 9 372,6 MSEK med ett rörelseresultat om 1 449,2 MSEK, vilket ger en rörelsemarginal på 15,5%.

Kassaflöde & Balansräkning

Vi har en fortsatt mycket stark balansräkning med ett eget kapital om 6 827,3 MSEK och en soliditet på 63,2%.

Det operativa kassaflödet var bra och uppgick till 203,7 MSEK under kvartalet, vilket är en förbättring med nästan 400 MSEK.

Framtiden

Utvecklingen på kort sikt är alltid svår att bedöma, särskilt under rådande konjunkturförhållanden och den fortsatta oron i vår omvärld, men jag vet att vi står väldigt starka inom alla våra verksamhetsområden och jag är övertygad om att våra satsningar och investeringar kommer att ge oss framgångar. Vi är väl rustade för tillväxt, inte minst mot bakgrund av de investeringar som vi gjort inom produktutveckling, marknadsföring och införsäljning den senaste tiden.

Sport & Fritid har exceptionellt goda tillväxtmöjligheter framåt med Crafts satsningar på bland annat skor och teamwear, Cutter & Bucks satsningar på e-handel och produktutveckling samt det senaste förvärvets, Tenson, omstrukturering och nya distributionsnät.

Även Företagssegmentet står väl rustat för tillväxt med bra lager, hög servicenivå och satsningar på produkter, marknadsföring och säljorganisationer.

Inom Gåvor & Heminredning ser vi att avmattningen i det närmaste upphört och att en tillväxt står för dörren.

Sammantaget så ser jag och mina medarbetare ljust på framtiden med en stark, långsiktig och lönsam tillväxt.

Tack till alla anställda och kunder!

Torsten Jansson, VD och koncernchef

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

VD och koncernchef
Torsten Jansson
Telefon: +46 31–712 89 01
E-post:
torsten.jansson@nwg.se

Vice koncernchef
Göran Härstedt
Telefon: 070–362 56 11
E-post:
goran.harstedt@nwg.se

Ekonomi- och finanschef
Lars Jönsson
Telefon: +46 31–712 89 12
E-post:
lars.jonsson@nwg.se

Denna information är sådan information som New Wave Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 April 2024 kl 07:00.

Om du intresserad av att anmäla eller avanmäla dig för framtida utskick från New Wave Group, skicka ett mail till info@nwg.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport, Kvartal 1 2024

Published

on

By

Kvartal 1 2024 – Hög lönsamhet och starkt kassaflöde

  • Nettoomsättningen minskade med 4,1 % till 34 850 (36 352) MSEK
  • Organisk tillväxt uppgick till -4,0 %, varav volym -1,8 % och pris/mix -2,2 %. Exklusive omstruktureringar och lämnade kontrakt ökade volymerna med 0,6 %.
  • EBITA ökade med 4 % till 4 523 (4 368) MSEK
  • EBITA exkl. IAC ökade med 14 % till 4 880 (4 281) MSEK och EBITA marginalen exkl. IAC ökade med 2,2 procentenheter till 14,0 (11,8) %
  • ROCE ökade till 15,9 (15,5) % och ROCE exkl. IAC ökade med 2,0 procentenheter till 17,2 (15,2) %
  • Operativt kassaflöde ökade med 48 % till 4 253 (2 870) MSEK
  • Essity har fullföljt försäljningen av samtliga aktier i dotterbolaget Vinda. Försäljningslikviden uppgick till cirka 19 miljarder SEK och reavinsten till cirka 9 miljarder SEK. Vinda rapporteras som avvecklad verksamhet.
  • Periodens resultat, total verksamhet, uppgick till 11 493 (2 703) MSEK
  • Resultat per aktie, kvarvarande verksamhet, uppgick till 3,51 (3,75) SEK.
    Resultat per aktie, total verksamhet, ökade till 16,21 (3,79) SEK.

KONCERNCHEFENS KOMMENTAR

Innovationsdriven tillväxt

Volymtillväxten var positiv för kvartalet, undantaget effekterna av de omstruktureringsåtgärder vi genomfört inom Professional Hygiene och lämnade kontrakt inom Incontinence Products Health Care. Inom Consumer Goods tog Feminine Care marknadsandelar och Incontinence Products Retail fortsatte att växa starkt.

”Essity är i bättre form än någonsin. Innovationstakten är hög, vilket ger oss en god grund att växa framåt och ta marknadsandelar”

Genom ökade investeringar i försäljning och marknadsföring inom våra segment med högst marginal, fortsatte produktmixen att vara positiv. Det här kvartalet drevs mixen främst av Professional Hygiene och Health & Medical. Innovationstakten är hög, vilket ger oss en god grund att växa framåt och ta marknadsandelar.

Högre marginaler

Marginalerna var högre för alla affärsområden. Vi har haft en bra prisdisciplin trots lägre kostnader för råmaterial och energi jämfört med för ett år sedan. Gapet mellan våra försäljningspriser och kostnader har därmed ökat. Därtill uppnådde vi goda kostnadsbesparingar för kvartalet genom löpande effektiviseringar, främst inom inköp och materialrationalisering.

Starkt kassaflöde och god finansiell ställning

Under kvartalet mottog vi likviden om cirka 19 miljarder SEK för försäljningen av aktierna i Vinda. Transaktionen medförde en reavinst på cirka 9 miljarder SEK. Dessutom genererade vi ett fortsatt starkt kassaflöde i verksamheten, vilket ger oss en god finansiell ställning. Essity är i bättre form än någonsin.

Magnus Groth, Vd och koncernchef

INBJUDAN TILL PRESENTATION

Den 25 april 2024 kl. 09:00 presenterar vd och koncernchef Magnus Groth samt vice vd och CFO Fredrik Rystedt delårsrapporten vid en livesänd webb- och telefonkonferens.

Länk till livesänd presentation som även kan ses i efterhand: https://essity.videosync.fi/2024-04-25

Kontaktinformation för konferenssamtal med möjlighet att ställa frågor:

UK: +44 (0) 33 0551 02 00

USA: +1 786 697 35 01

SWE: 08 505 204 24

Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge ”Essity”.

Presentationen kommer även att sändas live på LinkedIn.

För ytterligare information, kontakta:

Fredrik Rystedt, CFO och vice vd Tel: 08 788 51 31

Sandra Åberg, chef Investerarrelationer Tel: 070 564 96 89

Per Lorentz, presschef Tel: 073 313 30 55

 

Notera: Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning. Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både svensk och engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Information lämnades, genom Karl Stoltz, Media Relations Director, försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 klockan 07:00 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pandox AB (publ) delårsrapport januari–mars 2024

Published

on

By

Lovande start på året
 

Januari–mars 2024

  • Intäkter Hyresavtal uppgick till 845 (780) MSEK. Ökningen för jämförbart bestånd i fast valuta var 2 procent
  • Intäkter Egen drift uppgick till 656 (573) MSEK. Ökningen för jämförbart bestånd i fast valuta var 6 procent
  • Driftnetto Hyresavtal uppgick till 694 (662) MSEK. Ökningen för jämförbart bestånd i fast valuta var 2 procent
  • Driftnetto Egen drift uppgick till 91 (52) MSEK. Ökningen för jämförbart bestånd i fast valuta var 22 procent
  • EBITDA uppgick till 740 (675) MSEK, en ökning med 10 procent
  • Cash earnings uppgick till 272 (259) MSEK, motsvarande 1,48 (1,41) SEK per aktie
  • Värdeförändringar fastigheter uppgick till 34 (-212) MSEK. Orealiserade värdeförändringar derivat uppgick till 298 (-344) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till 454 (-203) MSEK, motsvarande 2,43 (-1,17) SEK per aktie 
     
  • Påskens infallande i mars hade en negativ effekt på totala intäkter om cirka 2 procentenheter i kvartalet
  • Den 26 februari ingicks avtal om avyttring av DoubleTree by Hilton Montreal i Kanada. Försäljningen avser både hotellfastighet och hotelldrift med ett transaktionspris om cirka 80 MCAD, motsvarande 630 MSEK. Affären slutfördes i andra kvartalet och frånträde skedde den 15 april

 

 

Kommentar från vd Liia Nõu

”Hotellmarknaden utvecklades positivt i det första kvartalet, som är det säsongsmässigt lugnaste och trots en negativt från påskens infallande i mars. Totala intäkter och totalt driftnetto ökade med 3 respektive 4 procent i jämförbart bestånd i fast valuta.”

 

”Finansieringsklimatet förbättrades ytterligare i kvartalet. Vi refinansierade lån om motsvarande cirka 3 000 MSEK, varav huvuddelen i Norden, med en löptid om tre år till en lägre kreditmarginal än tidigare. Motsvarande cirka 2 100 MSEK av dessa lån hållbarhetslänkades, vilket innebär att cirka 12 procent av den totala låneportföljen nu är hållbarhetslänkad.”

 

”För helåret förväntar vi oss, som tidigare, en viss RevPAR-tillväxt i hotellmarknaden med stöd av bland annat en stark eventkalender i Tyskland, med fotbolls-EM i juni-juli, och stabila marknadsförutsättningar i övriga marknader. Vi har också flera större pågående projekt som kommer att bidra positivt till vår resultat- och värdetillväxt, motsvarande 300 MSEK i årligt driftnetto med full effekt 2026, varav cirka 130 MSEK 2024.”
 

Presentation av delårsrapporten
Pandox presenterar delårsrapporten för investerare, analytiker och media via en webbsänd telefonkonferens den 25 april 2024 kl. 08:30 CEST. Som en tjänst till Pandox intressenter sker också en extern uppdatering av hotellmarknaden.

 

Om du önskar delta via webcasten, gå in på följande länk:

https://ir.financialhearings.com/pandox-q1-report-2024    

 

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via följande länk:

https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=5009919
 

Bilaga: Delårsrapport januari–mars 2024

 

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:
Liia Nõu, vd, +46 (8) 506 205 50
Anneli Lindblom, CFO, +46 (0) 765 93 84 00
Anders Berg, SVP Head of Communications and IR, +46 (0) 760 95 19 40

 

Denna information är sådan information som Pandox AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 kl. 07:00 CEST.

 

Om Pandox
Pandox är en ledande hotellfastighetsägare i norra Europa med fokus på större hotell på viktiga fritids- och affärsdestinationer. Pandox hotellfastighetsportfölj omfattar 158 hotell med cirka 35 613 rum i 12 länder. Pandox verksamhet är organiserad i Hyresavtal, som omfattar hotellfastigheter med långa hyresavtal med ledande hotelloperatörer och Egen drift, som omfattar hotelloperatörsverksamhet som Pandox bedriver i sina helägda rörelsefastigheter. Pandox grundades 1995 och bolagets B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. www.pandox.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.