Connect with us

Marknadsnyheter

Tobiis design win för OMS utökas till ny OEM

Published

on

Tobii förser nu totalt nio fordonstillverkare (OEM:er) med lösningar för automotive interior sensing. Den senaste kunden har tillkommit genom en utökning av en befintlig design win för occupant monitoring systems (OMS) som Tobii har med en bilkoncern som äger flera varumärken.

Tobii, världsledande inom eyetracking och pinjär inom attention computing, utökar sin kundlista över OEM-tillverkare som använder Tobiis automotive interior sensing-lösningar i sina fordon. Det senaste tillskottet till listan, en Europa-baserad OEM, kommer genom en expandering av en av Tobiis befintliga design wins för OMS med en bilkoncern som äger flera varumärken och redan skeppar fordon med Tobiis lösningar globalt.  

Den nya OEM-tillverkaren använder Tobiis OMS-lösningar i ett flertal modeller som är i produktion idag och planerar även att använda dem i flera kommande modeller med planerad produktionsstart under 2025.

”Vi är nöjda över att välkomna ytterligare en OEM till den växande listan över biltillverkare som anförtror Tobii att leverera automotive interior sensing-lösningar som möjliggör en säkrare, mer intuitiv och bekväm kabin-upplevelse för sina kunder”, säger Adrian Capata, Senior Vice President för Tobii Autosense. ”Vi skapar ett starkt momentum för vår automotive-affär, med en växande lista över framgångsrika projekt och nöjda kunder, och vi ser fram emot att välkomna fler OEM-tillverkare som kunder i framtiden.”  

 

Tobii, med sitt affärssegment Tobii Autosense, är en av de ledande aktörerna inom automotive interior sensing och har design wins som innefattar fler än 100 fordonsmodeller med både driver monitoring systems (DMS) och OMS som levereras i fordon på vägarna.

 

Läs mer om Tobiis Automotive-erbjudande här.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Head of Communications, Tobii AB, +46 (0)73 327 87 64, email: rasmus.lowenmobuckhoj@tobii.com

 

Carolina Strömlid, Head of Investor Relations, Tobii AB, phone: +46 (0)70 880 71 73, email: carolina.stromlid@tobii.com    

 
Om Tobii 

Tobii är världsledande inom eyetracking och pionjär inom attention computing. Vårt mål är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Vi skapar en bättre framtid med våra produkter och lösningar som appliceras inom områden så som beteendestudier och forskning, hälso- och sjukvård, träning och utbildning, gaming, extended reality (VR, AR & MR), fordonsindustrin, med flera. Tobiis eyetracking-lösningar används av tusentals företag, universitet och forskningsinstitutioner runt om i världen. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Mer information finns på: www.tobii.com. 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Friskvårdsföretagen byter namn till Active Sweden

Published

on

By

I samband med Perforum presenterar Friskvårdsföretagen sitt nya namn. Efter 21 år som Friskvårdsföretagen blir det nu Active Sweden. Namnbytet markerar en nystart för organisationen.

Vid branschens stora möte Perforum presenterade Friskvårdsföretagen idag sitt nya namn – Active Sweden. Med det nya namnet vill organisationen samla hela branschen och lyfta värdet av rörelse för alla.

– Namnbytet markerar inledningen på en ny era för branschen och för våra medlemmar. Vi ser fram emot att nå ut till ännu fler och bidra till att göra träning till en del av vardagen för alla åldersgrupper. Livsstilsfrågor och värdet av fysisk aktivitet och rörelse är avgörande framtidsfrågor, säger Katarina Andersson, ordförande för Active Sweden.

Namnet och logotypen är framtagen av Relativt Kommunikationsbyrå. Designen ska spegla träningens roll i Sverige.

– Det här var ett jättespännande uppdrag att få arbeta med. Vi ville få till ett namn och varumärke som fungerar väl i en internationell kontext, men samtidigt behålla en stark nationell identitet. Logotypen är uppbyggd som en visuell rebus. Taket på T:et i ordet Active är nedsänkt för att på så sätt bilda den svenska fanan i gult mot blått. Texten i logotypen är framåtlutad för att visa på rörelse och aktivitet, säger Andreas Lindén, varumärkesstrateg på Relativt Kommunikationsbyrå.

För ytterligare information eller frågor:

Katarina Andersson, tel 0739-40 99 00

Om Active Sweden

Active Sweden är en branschorganisation för gym- och friskvårdsföretag i Sverige. Vi är branschens röst i samhällsdebatten och verka för ett aktivare Sverige och en välmående bransch.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fluicells VD Carolina Trkulja avger nulägesrapport

Published

on

By

Carolina Trkulja, VD för Fluicell AB (publ) (”Fluicell” eller ”Bolaget”), avger idag en nulägesrapport kring Bolagets pågående och planerade projekt inom regenerativ medicin och humana screeningprodukter. Nulägesrapporten kan läsas i sin helhet nedan.

Fluicell har under 2024 på flera plan avancerat mot våra mål att vidareutveckla och inleda samarbeten kring våra vävnadsprodukter, baserade på plattformen Nexocyte. Det är därför på sin plats att sammanställa några av de viktigaste händelserna för Fluicell inom områdena regenerativ medicin och vävnadsbaserade screeningmodeller och ge en lägesuppdatering kring var Bolaget står och vad Fluicells väg framåt är.

Genomförd slutleverans i hjärtsäkerhetsprojekt med topp tio-farmabolag
Tidigare i vår hade vi glädjen att meddela att vi genomfört den sista planerade leveransen av hjärtvävnadsmodeller i det forskningssamarbete vi bedrivit tillsammans med ett schweiziskt topp tio-farmabolag. Just nu utvärderas modellerna av vår partner, som undersöker hur väl de fungerar i deras system. Den data som genereras i detta skede ägs av vår samarbetspartner. Vi är dock nära involverade i processen och Fluicells målsättning i de samtal vi för är att implementera modellen inom hjärtsäkerhetsscreening. Vår leverans av den sista milstolpen har genomförts helt enligt plan, vilket ger oss mycket goda förutsättningar för vidare agerande.

Fluicell flyttar fram positionen inom hjärtscreening genom Eurostarsanslag som involverar ytterligare topp tio-farmabolag
I inledningen av maj genomförde vi ett uppstartsmöte för det Eurostarsfinansierade projektet INTEC som syftar till att skapa ny plattformsteknik för screening av hjärttoxicitet in vitro. Projektet bygger vidare på Fluicells expertis inom encellsteknik och hjärtvävnadsmodeller och kombinerar det med vår partner Cytocyphers teknik för hjärtvävnadsanalys samt nya metoder för avancerad bildanalys. En särskild styrka hos projektet, som kommer att pågå i två år, är att vi redan från start kunnat involvera ett topp tio-farmabolag som kommer att bistå projektet med viktig feedback i egenskap av möjlig slutanvändare. INTEC kan bland annat följas genom projektets hemsida: https://intecproject.eu/

Samarbete med Cellectricon stärker Nexocyteplattformen
En viktig förutsättning för att nya tekniker och metoder ska tillämpas inom läkemedelsutveckling är att de är kompatibla med redan existerande arbetsflöden och analysmetodiker. Genom samarbetet med Cellectricon, en ledande leverantör av forskningstjänster för in vitro neurobiologi, får vi möjlighet att validera våra Nexocyte-vävnader med viktig forskningsteknik av central betydelse inom tidig läkemedelsutveckling. I överenskommelsen inkluderas bland annat tillgång till s.k. microarrayteknik, en teknik som används för att studera hjärtarytmi och nervcellsfunktion och som vi tidigare fastställt är kompatibel med våra bioprintade vävnader. Sammantaget medför samarbetet en betydande förstärkning av vår förmåga att inleda kommersiella samarbeten kring vår vävnadsteknik. För ytterligare information om Cellectricon, besök www.cellectricon.com

Nyckelpatent för Nexocyte godkänt i USA
Den 7 maj meddelade vi att Fluicell erhållit ett Notice of Allowance från USPTO gällande ett patent som skyddar den grundläggande tekniken bakom vår bioprintingteknik Biopixlar och vår vävnadsplattform Nexcoyte. Fluicell har sedan tidigare en stark IP-portfölj med flera godkända patent som skyddar vår mikroflödes- och encellsteknik. Detta godkännande är särskilt glädjande eftersom det direkt rör våra metoder för att placera celler på ytor, metoder som ligger till grund för våra vävnadsbaserade lösningar inom såväl regenerativ medicin som humana screeningmodeller. En stark IP-portfölj är en viktig del i vår förmåga att kunna genera licensintäkter kring vår vävnadsteknik och i vår tillväxtstrategi inryms att skydda fler delar av vår verksamhet genom ytterligare patent och patentansökningar. Du kan läsa mer om våra olika patentfamiljer här: https://www.fluicell.com/platform/intellectual-property

Terapiutveckling inom typ 1-diabetes fortgår enligt plan
Parallellt med de olika framsteg vi gjort inom vävnadsbaserade screeningmodeller har vi även på ett framgångsrikt sätt fortsatt vårt utvecklingsarbete för en vävnadsbaserad typ 1-diabetesbehandling, som fortlöper enligt plan. Vi har hittills under året slutfört inledande in vivo-studier och påbörjat utvecklingsarbete med humana stamceller och de resultat vi erhållit hittills har varit positiva. Därutöver har vi under våren påbörjat plattformsoptimeringar gällande vår bioprinter Biopixlar som innebär att vi kommer kunna skala upp vår vävnadsproduktionskapacitet tidigare än beräknat. Vi kommer under fortsättningen av 2024 genomföra ytterligare studier, både in vitro och in vivo, för att optimera funktion, påvisa effekt och erhålla data som kan ligga till grund för att etablera partnerskap.

Presentation om TO5 och Fluicells strategi
Den 21 maj genomförde jag en bolagspresentation tillsammans med Corpura Fondkommission där jag mer i detalj redogjorde för Fluicells tillväxtstrategi, med särskilt fokus på vår teknik för läkemedelsscreening, och hur TO5 bidrar till vår agenda. Om du inte hade möjlighet att följa presentationen direkt finns den att tillgå på https://youtu.be/UKB5Gj4pE3k

För mer information, vänligen kontakta:
Carolina Trkulja, VD
+46 (0) 705 52 63 25
carolina@fluicell.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lesjöfors lanserar banbrytande nyhet i fjäderbranschen

Published

on

By

Lesjöfors lanserar nu en webbshop med det bredaste utbudet av standardfjädrar i världen, vilket gör fjädrar tillgängliga för alla, överallt och när som helst. 

Lesjöfors har nära nog tredubblat omsättningen under det senaste decenniet till nästan fem miljarder kronor (4 837 MSEK). Det stoppar inte där utan koncernen strävar nu efter att bli den mest hållbara tillverkaren av fjädrar och banddetaljer i världen samt har siktet inställt på att leda den digitala marknaden för standardfjädrar. 

Henrik Furhoff, chef för divisionen standardfjädrar kommenterar:  

”Under åren har vi inom vårt program för M & A och investeringar byggt upp ett globalt nätverk av fabriker samt försäljnings- och distributionsenheter för att stödja våra tillväxtmål inom tillverkning och logistik av kundanpassade komponenter och standardfjädrar. Denna infrastruktur är nu perfekt för att kunna leverera hela utbudet av fjäderprodukter från den kundoptimerade webbshopen.” 

Alla varianter av fjädrar för stora som små behov 

Webbshopen är till för alla; från hemmafixare som letar efter en ersättningsfjäder för en garageport till såväl små som medelstora företag och multinationella koncerner där behovet är tiotusentals fjädrar eller en komponent i en specifik produkt. För varje produkt specificeras dess egenskaper och beställaren garanteras förstklassig teknisk support och snabba leveranser. 

Med lager och logistikcenter baserat i Växjö tar det bara 48 timmar från beställning till leverans och ambitionen är att reducera ytterligare till leveranser inom 24 timmar. 

Webbshopen erbjuder konkurrenskraftiga priser och extra kostnadsbesparingar i form av lagerhållning då produkter finns tillgängliga inom två dygn efter beställning. Tack vare en konfigurator för gasfjädrar finns lösningar för alla behov. Den intuitiva kundportalen registrerar alla köp för att förenkla nya beställningar och administration. 

Lanseringen fortsätter världen över 

Webbshopen har varit under utveckling under mer än ett års tid för att få till bästa möjliga lösning ur kundens perspektiv.  

”Vi har velat säkerställa att vi kan erbjuda en kundservice och teknisk support som matchar den kvalitet som våra produkter har. För oss är det viktigt att vi verkligen kan stå för att vår webbshop för standardfjädrar är en banbrytare i branschen. Vi rullar ut webbshopen i flera steg, med början i Sverige och fortsätter sedan i Europa, USA och Asien”, säger Henrik Furhoff. 

Strategiskt viktig utvecklingsinsats 

Ola Tengroth, vd för Lesjöforskoncernen betonar vikten av enkla och snabba leveranser globalt:  

”Med ett nätverk av engagerade Lesjöfors-team världen över är jag stolt över att år 2025, då vi varit verksamma i 350 år, kan kunder köpa våra produkter var som helst i världen och få dem levererade nästan omedelbart. Lesjöfors nya webbshop är strategiskt viktig för att ytterligare förbättra våra leveranser av fjädrar och banddetaljer till alla våra kunders behov.” 

Denna senaste utvecklingsinsats, tillsammans med koncernens fokus på hållbarhet och klimatmål, befäster Lesjöfors som en branschledare och drivande för utvecklingen inom fjäderbranschen. 

Linda Brixvik

Project Manager, Marketing and Communications
linda.brixvik@lesjoforsab.com
+46 (0) 70 732 70 42

Lesjöforskoncernen är en global aktör med marknadens bredaste sortiment av fjädrar och pressade detaljer. Som en av de ledande fjäderföretagen i världen, grundades verksamheten redan år 1675 och fjädertillverkning startade år 1852. Produktportföljen inkluderar fjädrar, gasfjädrar, transportband samt pressade och stansade komponenter i band och tråd.

Med en unik expertis inom högteknologiska, kundanpassade lösningar samt stor och flexibel tillverkningskapacitet är Lesjöfors sedan många år fjäderpartner till kunder i vitt skilda branscher. Lesjöfors består av ett sextiotal tillverkande och säljande bolag i ett flertal länder. Tack vare ett långsiktigt och målmedvetet arbete som innovativ problemlösare växer koncernen kontinuerligt med god lönsamhet, både organiskt och genom förvärv. Lesjöfors ägs Beijer Alma, noterat på Stockholmsbörsen.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.