Marknadsnyheter
Tobiis valberedning inför årsstämman 2025
Valberedningens ledamöter inför Tobii AB:s årsstämma 2025 har nu utsetts baserat på ägarförhållandena per den 30 september 2024.
Tobiis valberedning inför årsstämman 2025 har tillsatts i enlighet med instruktionen för valberedningen som beslutades av årsstämman 2015. Tobiis valberedning ska bestå av representanter för de tre största aktieägarna per den 30 september 2024, samt styrelsens ordförande. Valberedningen består av följande ledamöter:
• Erik Durhan, utsedd av Lannebo Kapitalförvaltning
• John Elvesjö, utsedd av Mårten Skogö
• Henrik Eskilsson, utsedd av Henrik Eskilsson
• Per Norman, Tobiis styrelseordförande
Valberedningen har till uppgift att lägga fram förslag till årsstämman 2025 avseende ordförande vid stämman, styrelse, styrelsens ordförande, styrelseledamöternas ersättning, revisor, arvode till revisor samt eventuella förändringar av nuvarande instruktion till valberedningen.
Valberedningens förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman 2025 samt på bolagets webbplats. Årsstämman för Tobii AB kommer att hållas den 9 maj 2025.
Aktieägare är välkomna att lämna förslag och synpunkter till valberedningen inför årsstämman 2025 via e-post till valberedning@tobii.com. För att valberedningen ska kunna beakta inkomna förslag på ett konstruktivt sätt måste de ha inkommit senast den 31 januari 2025.
För mer information, vänligen kontakta:
Carolina Strömlid, Head of Investor Relations, Tobii AB, tel: +46 (0)70 880 71 73, e-post: carolina.stromlid@tobii.com
Om Tobii
Tobii är världsledande inom eyetracking och pionjär inom attention computing. Vårt uppdrag är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Vi skapar en bättre framtid med våra produkter och lösningar som appliceras inom områden så som beteendestudier och forskning, hälso- och sjukvård, träning och utbildning, gaming, extended reality (VR, AR & MR), fordonsindustrin, med flera. Tobiis eyetracking-lösningar används av tusentals företag, universitet och forskningsinstitutioner runt om i världen. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Mer information finns på: www.tobii.com.
Marknadsnyheter
Black Week fortsatt populär i osäkra tider
E-handeln ökade med 5 procent under tredje kvartal jämfört med motsvarande period 2023. E-barometerns Q3 rapport 2024 pekar därmed på en försiktig men positiv trend för e-handeln.
I takt med att inflationen sjunkit och styrräntan sänkts har e-handlares och konsumenters förväntan på framtiden stärkts. Fyra av tio e-handlare tror på en ökad e-handelsförsäljning i slutet av 2024. Men färre konsumenter än vanligt uppger att de tänker e-handla julklappar i år enligt barometerns julklappsprognos.
- Endast 54 procent av konsumenterna är helt säkra på att de kommer att handla julklappar på nätet i år, vilket är den lägsta siffran sedan 2017.
- Julhandeln online förväntas minska med 0,6 miljarder kronor jämfört med 2023.
- 21 procent av konsumenterna att handla färre julklappar i år.
Yngre konsumenter avvaktar i högre utsträckning med sina stora inköp under året för att i stället handla under Black Week. De planerar till och med att utnyttja Black Week i ännu högre utsträckning i år än i fjol. En av fem tror att de kommer att spendera ett större belopp i år än förra året.
- Hemelektronik är fortsatt den populäraste kategorin under Black Week, där hela sju av tio män i åldern 18-29 år planerar att shoppa, säger Marie Rudolfsson, chef affärsområde paket PostNord Sverige.
E-barometerns Q3-rapport har temat Black Week, julhandel samt lager och kampanjer innehåller också intervjuer med NetOnNets logistikchef Rene Ecke och Åhléns e-handelschef Jenny Zeng som berättar hur de förbereder sig inför högtiderna. E-barometerns samarbete med Google går nu in på sitt andra år. Google ger e-handlare tips om hur man kan navigera rätt under både Black Week och julhandeln.
E-barometern vilar på statistik från e-handlare och konsumenter. Rapporten som utkommit varje år sedan 2006 finns tillgänglig genom nedanstående länk:
https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-barometern/
För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com
Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. År 2023 hade koncernen cirka 24 500 anställda och en omsättning på 39,3 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.se
Marknadsnyheter
Mat möter magi – Kolmården lanserar unik middagsupplevelse
I början på nästa år är det premiär för Bamses Magiska Matäventyr – en interaktiv matupplevelse där mat, magi, berättande och banbrytande teknik möts. Upplevelsen äger rum på Vildmarkshotellet där gästerna bjuds på en trerättersmiddag och ett oförglömligt äventyr tillsammans med Bamse och hans vänner.
I samband med Kolmårdens 60-årsjubileum lanserar parken en helt unik matupplevelse – Bamses Magiska Matäventyr – som kombinerar mat, magi och berättande med premiär i början på nästa år. Med hjälp av banbrytande teknik och lekfull storytelling bjuds hela familjen in till en berättelse fylld av spänning, skratt och oväntade överraskningar.
Varje kapitel i äventyret är omsorgsfullt utformat för att skapa en unik helhetsupplevelse som engagerar både barn (från 4 år) och vuxna. Middagen äger rum på Vildmarkshotellet och består av tre rätter; förrätt, huvudrätt och efterrätt som ackompanjerar berättelsen perfekt.
– Vi har skapat något som är mer än en middag. Det är ett äventyr där hela familjen kan skratta, uppleva och njuta tillsammans. Bamses Magiska Matäventyr är en chans att få kvalitetstid och skapa minnen som varar långt efter att sista tuggan är tagen, säger Jeanette Sandberg, affärsområdeschef Hotell & Gäst, Vildmarkshotellet.
En resa genom magiska världar
Bamse, Skalman och Lille Skutt har krympt och ger sig ut på ett spännande äventyr för att hitta tre magiska ingredienser till ABC-saften som gör dem stora igen. Resan går från Trollskogen och Söderhavet till dinosauriernas tid, där varje plats bjuder på kluriga utmaningar som kräver både Bamses mod och Skalmans geniala uppfinningar – från flygande bilar till tidsmaskiner. Kan de hinna samla ingredienserna och återvända i tid?
– Föreställ dig Bamse, Lille Skutt och Skalman flygandes i en bil som landar framför dig, eller en argsint bläckfisk som smyger fram under din tallrik. En visuellt fantastisk upplevelse som tilltalar både barn och vuxna. För att krydda det visuella ytterligare har vi lagt till en spännande och lärorik berättelse som gör detta till en magisk upplevelse där sagor väcks till liv. Kombinera detta med en delikat trerätters så får du Bamses Magiska Matäventyr, avslutar Navid Safiyari, Chef Program, Event & Partnerskap, Parks and Resorts.
FAKTA OM BAMSES MAGISKA MATÄVENTYR
- Premiär: 25 januari 2025
- Kampanjfilm: https://youtu.be/MaAYJL2lo08
- Bokning: Boendepaket ”Bamse Experience”: Ingår övernattning på härliga Vildmarkshotellet, tillgång till Bamses Magiska Matäventyr (inklusive 3-rätters middag), en fantastisk frukostbuffé samt övriga familjeaktiviteter på hotellet. Vid bokning av Kolmårdenpaketet kan gäster även lägga till upplevelsen Bamses Magiska Matäventyr. För mer information, se https://www.kolmarden.com/bamses-magiska-mataventyr.
- Åldersgräns: från 4 år
- Kapacitet: Upp till 100 gäster per föreställning
- Meny: Förrätt, huvudrätt och efterrätt
För mer information kontakta Cecilia Björling, informationsansvarig på Kolmården, på tfn 010-708 7536 eller cecilia.bjorling@kolmarden.com. För pressbilder besök vår bildbank http://mediabank.parksandresorts.com.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Djurparkens viktigaste uppdrag är utbildning, forskning och bevarande och Kolmården är medlem i Svenska Djurparksföreningen så väl som den europeiska branschorganisationen EAZA. Intill parken ligger Vildmarkshotellet, ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.
Taggar:
Marknadsnyheter
Bona folkhögskola lär Motalaborna om AI: ”borde få ökade medel för att göra mer”
Nyligen bjöds Motalabor in till Bona folkhögskola för att lära sig om AI. Det som kallades Öppet AI-Hus arrangerades för att minska och förebygga kunskapsklyftor, och riskerna för ett digitalt utanförskap. På plats fanns välkända AI-profiler som Mathias Sundin från regeringens AI-kommission, och Troed Troedson som är samhälls- och framtidsanalytiker.
AI är en naturlig del av vardagen på Bona folkhögskola, och används både i verksamhetsutvecklingen och utbildningen. Med ett AI-öppet hus ville Bona ge fler möjligheten att ta del av den nya intelligensen, både för att minska och förebygga kunskapsklyftor, och bidra till att minska riskerna för ett digitalt utanförskap.
– AI har blivit tillgängligt för alla, men det är långt ifrån alla som vet vad AI är, och hur det förändrar samhället och arbetslivet. Kvällen syftade till att öka Motalabornas kunskap om AI, berättar Anneli Dahlqvist som är rektor på Bona folkhögskola. Hon tillägger:
— Som folkhögskola träffar vi många Motalabor, och vi når också ut till grupper med ett högre digitalt utanförskap. Vi anser att AI-kunskap är en demokratisk rättighet och vill därför bidra så mycket vi kan. Jag kan tycka att folkbildningen borde få ökade medel för att kunna göra ännu mer. Vi har kunskapen och viljan.
Det var inte bara Motalabor som kom till Bonas Öppet AI-Hus, utan även besökare som hade rest många mil. Besökarna lyssnade nyfiket och flera frågade efter möjligheten att lära sig mer. En kurs efterfrågades, och Bona lovade att återkomma i frågan.
Från programmet:
- Mathias Sundin, medlem i regeringens AI-kommission och chefredaktör för Warp News. Mathias berättade om AI och hur det frigör både potential och kreativitet.
- Troed Troedson, samhälls-och framtidsanalytiker samt digitaliserings- och AI-expert. Troed förklarade hur AI förändrar arbetslivet och vad det innebär för framtiden.
- Per Gullbrand, föreläsare inom praktisk AI. Per berättade vad vi kan göra med AI idag och visade konkreta exempel.
För mer information, kontakta:
Anneli Dahlqvist, rektor Bona folkhögskola
Tel: 070-774 53 62
Mejl: anneli@bona.nu
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke