Marknadsnyheter
Touchtech: Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2024
Fjärde kvartalet, 1 oktober – 31 december 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 5 794 (5 278) TSEK
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 4 449 (209) TSEK
- Resultatet före skatt uppgick till 1 608 (-1 775) TSEK
- Resultat per aktie uppgick till 0,15 (-0,16) SEK
Antal aktier per 2024-12-31 uppgick till 11 085 332 st (11 085 332).
(Jämförelsetal inom parentes avser kvartal fyra föregående år)
Perioden 1 januari – 31 december 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 23 428 (22 364) TSEK
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 17 702 (8 209) TSEK
- Resultatet före skatt uppgick till 7 859 (947) TSEK
- Resultat per aktie uppgick till 0,71 (0,09) SEK
- Kassaflöde från den löpande verksamheten 13 303 (4 950) TSEK
Antal aktier per 2024-12-31 uppgick till 11 085 332 st (11 085 332).
(Jämförelsetal inom parates avser motsvarande period föregående år)
Väsentliga händelser under fjärde kvartalet
- Inga väsentliga händelser
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- Inga väsentliga händelser
Utsikter för verksamhetsåret 2025
Touchtech har som primärt mål att växa i återkommande intäkter. Detta genom att erbjuda marknadens bästa och smartaste mjukvaruplattform av försäljningsverktyg för säljare som jobbar i butik eller wholesale inom konfektionsbranschen. Fokus för 2025 är att växa med lönsamhet. Bolaget lämnar inga resultat- och omsättningsprognoser.
VD har ordet
2024 har varit ett omvälvande år – ett år då vi genom målmedvetna effektiviseringsinsatser och strategiska prioriteringar lagt grunden för en långsiktig, lönsammare tillväxt. Tack vare vårt fokuserade arbete har vi inte bara stabiliserat verksamheten, utan även skapat goda förutsättningar för ett framgångsrikt 2025. Några av årets betydelsefulla resultat är:
- Ett positivt resultat på 7,8 MSEK, vilket är en förbättring med 700%
- En minskning av de strukturella kostnaderna med 9 MSEK
- På månadsbasis har vi nu över 1000 aktiva wholesale-säljare och 600 uppkopplade butiker, vilket är 25% respektive 15% ökning mot föregående år
Dessa förbättringar har medfört ett markant stärkt kassaflöde och en mer robust ekonomisk bas. Vi har genomfört denna omstrukturering utan att kompromissa med våra långvariga kundrelationer. Tvärtom har vi under året fördjupat samarbetet med våra nyckelkunder, vilka inte bara bidragit med kundfinansierad produktutveckling utan också varit en viktig katalysator i vårt arbete med att integrera AI-teknologier i våra lösningar.
Vi inser att marknadspotentialen – inte minst genom samarbeten med globala varumärken inom BESTSELLER-gruppen samt PUMA – fortfarande är mycket stor. De insatser vi har genomfört under 2024 har förbättrat våra möjligheter att skala upp våra lösningar ytterligare, både inom ”InStore” för butiker och ”Digital Showroom” för wholesale-säljare. Under 2025 kommer vi inte bara att koncentrera oss på att stärka våra befintliga samarbeten, utan även att proaktivt bredda vår kundbas genom att delta i modespecifika evenemang, mässor samt genom nyrekrytering av säljkompetens.
Ambitionen och strategin för 2025 är tydliga: att bygga vidare på den solida grund vi skapat under 2024 och att driva en lönsam tillväxt genom att erbjuda marknadens smartaste och mest heltäckande försäljningsverktyg. Våra satsningar på att utveckla innovativa lösningar kommer att sätta oss i framkant i en konkurrensutsatt bransch – en utveckling vi ser med stor entusiasm och tillförsikt.
Vi tackar våra aktieägare för ert förtroende och engagemang. Under året avser vi att öka vår kommunikationsfrekvens med er genom månatliga nyhetsbrev. Vi ser nu fram emot att tillsammans ta nästa steg in i en spännande framtid.
För fullständig kvartalsrapport besök: https://www.touchtech.com/corporate/finansiella-rapporter
Touchtech bjuder in till web-konferens den 14 februari 2025 kl 11:30-12:00 där VD kommenterar och svarar på frågor relaterat till kvartalsrapporten. Mer information om hur man anmäler sig till telefonkonferensen finns på bolagets hemsida: https://www.touchtech.com/corporate
Med vänliga hälsningar,
Deniz Chaban
deniz@touchtech.com
Finansiella kommentarer
Intäkter och kostnader:
Nettoomsättningen uppgick under helåret 2024 till 23 428 TSEK, vilket är en ökning med 1 064 TSEK eller 5% jämfört med motsvarande period föregående år. Licensintäkterna stod för 33% och kundfinansierad produktutveckling (fakturerad tid) utgjorde 67% jämfört med motsvarande period föregående år. Av de totala licensintäkterna utgjorde InStore-lösningen (retail) för 64,7%, Digital Showroom/Sendouts (wholesale) för 33,5% och Lima för 1,8%.
Under fjärde kvartalet ökade nettoomsättningen med 516 TSEK jämfört med samma period förra året, vilket är en ökning med drygt 10%. Ökningen kan hänföras till 18% tillväxt av ökad kundfinansierad produktutveckling under kvartalet jämfört med 2023.
Touchtech minskade under 2024 sina rörelsekostnader med 9 105 TSEK. Personalkostnaderna minskade med 2 528 TSEK och övriga externa kostnader med 4 549 TSEK samt att kostnaderna för inhyrd utvecklingsresurser och molntjänster reducerats.
Likviditet och finansiering
Vid årsskiftet uppgick Touchtechs banktillgodohavanden till 12,0 MSEK (14,0 MSEK per 31 dec 2023). Utöver detta finns det en outnyttjad checkräkningskredit på 1,0 MSEK att tillgå. Touchtech har inga räntebärande skulder.
Aktivering av FoU
Touchtech har under 2024 balanserat totalt 18,2 MSEK (19,6 MSEK) varav 2,9 MSEK (3,4 MSEK) avser lönekostnader för utvecklingsarbete av Touchtech-plattformen. Immateriella anläggnings-tillgångar uppgick per 31 december 2024 till 41,8 MSEK (33,6 MSEK).
Styrelsen anser, efter en nedskrivningsprövning, att värdet är högre än det bokförda värdet avseende immateriella tillgångar.
Avskrivningar
Årets resultat har belastats med avskrivningar om 10 087 TSK (7 494 TSEK). Av dessa avser 10 062 TSEK (7 452TSEK) avskrivningar på egenupparbetade immateriella tillgångar.
Principer för rapportens upprättande
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.
Aktien
Touchtech AB (publ) noterades den 22 november 2017 på Spotlight Stock Market med kodnamnet TOUCH och har ISIN-kod SE0010414482.
Antal aktier
Vid periodens utgång har Touchtech AB (publ) 11 085 332 stycken utestående aktier.
Förslag till disposition av vinst
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2024.
Revisors utlåtande angående delårsrapporten
Rapporten har inte varit föremål för granskning av Touchtechs revisorer.
Årsredovisning och årsstämma
Årsstämma kommer att hållas fredagen den 16 maj 2025 i Göteborg. Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig senast tre veckor innan på touchtech.com samt på Spotlight Stock Market.
Nästa rapporteringstillfälle
Delårsrapport Q1 2025 publiceras den 30 april 2025
Om Touchtech
Touchtech is a SaaS platform with tools that assist salespeople to connect, present and do business with their customers. The platform is used globally, by thousands of consumers and salespeople in over hundreds of retail stores and wholesale showrooms. Jack & Jones, Axel Arigato, J.Lindeberg and Vero Moda are some of the brands using Touchtech to make selling easy and bridge the gap between their physical and digital commerce. Touchtech, a Swedish Fashion-Tech company, was founded in 2008 by Deniz Chaban and Sebastian Hartman. Since 2017 it is publicly traded on the Swedish stock exchange. Learn more about Touchtech at www.touchtech.com.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke