Connect with us

Marknadsnyheter

Touchtech lägesuppdatering

Published

on

Hej Aktieägare!

För att tillgodose önskemål från våra aktieägare om mer kontinuerliga uppdateringar, kommer jag regelbundet att publicera en lägesrapport. I denna rapport kommer vi att dela insikter om marknadsläget, produktnyheter, kundprojekt samt sammanställning av de mest relevanta inläggen som publiceras på LinkedIn. Jag rekommenderar att följa mig och Touchtech på LinkedIn.

Wholesale / Digital Showroom & Sendouts

Vi har nyligen genomfört över 30 kundmöten i Danmark, Tyskland, England, Turkiet, Sverige och Italien, samt flera online-möten. Syftet var att observera hur säljare presenterar klädkollektioner för butikinköpare. Dessa insikter har varit ovärderliga för att förstå säljcykeln och hur vår Digital Showroom-app används. Vi har kunnat bekräfta vilka faktorer som underlättar eller hindrar utrullning hos nuvarande och potentiella kunder.

Deniz Chaban

Vi konstaterar att Digital Showroom-appen fungerar utmärkt för digital presentation och för att lägga pre-orders (t.ex genomförs beställningar som kommer levereras i aug-dec). Men vi har märkt att vissa säljare inte utnyttjar appens fulla potential på grund av antingen brist på utbildning eller för att viss funktionalitet saknas för att möte återkommande behov.

Under februari och mars kommer vi i samarbeta med en av våra kunder utvärdera ett mer optimerat sätt att använda Digital Showroom för kundmöten. Lärdomarna ska paketeras för att förbättra onboarding av nya användare (säljare). Vad gäller behov som inte tillgodoses med nuvarande funktionalitet kommer vi utveckla bland annat möjlighet att få tillgång till historisk försäljningsdata som beslutsunderlag samt tillgång till lagerförda varor i Digital

Vi har identifierat varför det har varit utmaningar med att säkra nya kunder för Digital Showroom. Även inom Bestseller-gruppen har vissa varumärken varit tveksamma till att investera i digitalisering av sina showrooms. Det är ju inte billigt med nya bord och touchskärmar eller att ändra sättet att sälja.

Vi har kommit fram till en ny positionering som verkar resonera bättre med beslutsfattare. Istället för att förlita oss på vårt tidigare fokus på ”upplevelsen” och ”story-telling” i kombination med kostnadsbesparing genom reducering av fysiska prover i det fysiska showrummet, vill vi framgent introducera Digital Showroom som ett ”heltäckande B2B-säljverktyg för säljare” som ökar försäljningen genom att effektivisera varje kundmöte så att mer tid kan spenderas med fler kunder och prospektering av nya. Eftersom ”showrummet” inte nödvändgvis blir det primära användingsområdet kommer vi framöver att referera till tjänsten som mer generellt som ”Touchtech DSR”.

Touchtech DSR ska därmed uppfattas som ett verktyg som kan användas brett – för prospektering av nya kunder, lagerförsäljning, kollektionsbeställning, säsongsplanering och möten – oavsett om det är i showrummet, online och på plats hos kund. Vi planerar att utveckla nödvändiga funktioner inom de kommande 6–9 månaderna, medfinansierat av nyckelkunder. Vi kommer även att integrera funktioner från vår Sendouts-app och målet är att förena dessa tjänster under 2025. Puma, som använt Sendouts i skarpt läge i ett halvår, har gett feedback som bekräftar behovet av en mer heltäckande lösning.

Vi kommer att tala på ”PI Apparel – The fashion tech show” i Milan den 8-9 april, där vi planerar att visa hur DSR ökar säljarnas produktivitet så att de kan driva 3x fler affärer. Vi kommer också visa prov på hur AI kan bli en väldigt naturlig del i att frigöra en extraordinär produktivitetsboost.

Under januari lanserade vi flera viktiga funktioner, bland annat möjligheten att dela DSR-presentationer med kunder och att integrera försäljningsdata för att erbjuda ”Most Sold”-rekommendationer. För den som är intresserad av att fördjupa sig i våra produkter rekommenderar jag följande länkar:
 

Retail / InStore

Touchtech InStore (tidigare Vendo) att vara paketeringen är vårt erbjudande för säljarna i den fysiska butiken. Även för InStore har vår analys landat i att det behövs en mindre ompositionering. Tidigare beskrev vi denna lösning som ”Endless-Aisle” eller ”e-handel i butik”, men nya molnbaserade kassasystem har redan denna funktionalitet inbyggt, så det blir missvisande och svårt att urskilja det unika med InStore för beslutsfattare. Istället ska InStore positioneras som ett naturligt säljverktyg som hjälper kunden och säljaren igenom hela säljcykeln i butik.

Deniz Chaban

Vi tar inspiration från de bäst presterande säljarna i butikerna som väver in InStore i många ”touch-points” med kunden. Redan när kunden kommer in använder de InStore för att snabbt göra ett behovsanalys, för att presentera alla färger eller liknande produkter, slå upp produktinformation, se hur den sitter på en modell, slå upp lagersaldot i butik och om varan inte finns i butik så hjälper de till att beställa hem den. Under januari har vi genomfört flertalet intervjuer med butikschefer och säljare som lyckas uppnå 15% av butikens totala försäljning via en halv kvadratmeter på InStore.

InStore erbjuder en unik upplevelse som skiljer sig från en traditionell webshop. Butikspersonalen kan i förväg skapa listor med sina egna eller butikens favoriter. Med AI-funktionalitet kan de hitta liknande produkter eller använda den smarta sökfunktionen för specifika behov som ”festklänningar” eller ”jobbintervju”. Vi har också nyligen förbättrat sökresultaten som tar hänsyn till försäljningsdata, popularitet och lagersaldo för att säkerställa relevanta produkter. En banbrytande funktion är ”Shop The Look”, som vi kommer återlansera inom kort som ”How To Wear It”. Denna funktion genererar automatiskt stilförslag för hur ett specifikt plagg kan matchas med andra för att skapa olika outfits, vilket presenteras som snygga moodboards, med syftet att driva merförsäljning.

Jag kan också kort tillgägga att Zizzi har under januari etablerat InStore i ytterligar 3 butiker och är därmed uppe i 6 totalt av ca 70. Axel Arigato har sedan flytten till ny webshop-plattform endast använt sig av InStore för att visa produkterna och har under januari utvecklat möjliggheten igen att genomföra beställningar som vi hoppas snart lanseras i butikerna. Vår partner Grassfish är nu i slutfasen av att migrera Bergqvist skor från Vendo till InStore. Vad gäller J.Lindeberg upplever vi tyvärr att den nya ledningen har andra planer för sina butiker och har varit ovilliga att migrera till InStore vilket kan innebära att de 11 Vendo-installationerna aldrig flyttas över till InStore när vi stänger ner Vendo inom en snar framtid (vilket kommer bespara en del hosting-kostnader).

Zizzi har i januari etablerat InStore i ytterligare tre butiker, totalt sex av cirka 70. Axel Arigato har sedan flytten till ny webshop-plattform använt sig av InStore för att endast visa produkter men har under januari utvecklat möjliggheten igen att genomföra beställningar som vi hoppas snart lanseras i butikerna. Vår partner Grassfish arbetar med migreringen av Bergqvist skor från Vendo till InStore. J.Lindebergs nya ledning verkar dock ha andra planer för sina 11 anslutna butiker, vilket kan innebära att deras Vendo-installationer inte migreras till InStore när Vendo stängs ner.

Vi kommer att producera mer marknadsföringsmaterial för InStore framöver. För de som inte kan vänta rekommenderas följande länk för en fördjupning i InStore: https://sly-gopher-404.notion.site/Introduction-to-InStore-13fa0098101a80c887fcfc5bcda03503.
Nyfiken på ”How To Wear It”? – Se kapital 5. Eller kapital 13 för tips och tricks för butikspersonalen.

 

Virtual Try-On & AI

Under hösten arbetade vi intensivt tillsammans med Puma med att träna och optimera en egen AI-tjänst för att kunna ”klä” befintliga modeller med hjälp av endast bilder på plagg för sin ehandel. Puma var imponerade av våra framsteg, vilket var bättre än något annat som fanns på marknaden. Även om det såklart inte var perfekt var det för en del av produktkategorierna ”good enough”. Men tyvärr visade det sig att, även om tjänsten varit perfekt, så hade det varit för svårt för Puma att ”disrupta” sin befintliga fotogrageringsprocess. Att använda denna tjänst som ett tillägg hade inte heller varit effektivt då det blir lite ”kaka på kaka” utan att kunna dra nytta av kostnadsbesparingar. Samtidigt så sattes en omorganisationsprocess igång vilket också bidrog till att projektet för tillfället pausats. Vi har dock fortsatt en dialog där de letar efter andra avdelningar internt som kan dra nytta av denna tjänst. Vi har valt att prioritera om våra resurser till DSR och InStore under tiden.
 

Behind The Seams

Under januari spelade vi in två nya avsnitt av vår podcast ”Behind The Seams”. Avsnitt 9 innehåller en intervju med Andres Castro från Puma. Podcasten syftar till att skapa nya kontakter inom modeindustrin och stärka befintliga relationer genom att diskutera aktuella frågor. Varje avsnitt når cirka 3-5000 visningar inklusive visningar från LinkedIn-inlägg.

Håll er uppdaterade på https://behindtheseams.fashion/ eller subscriba till nyhetsbrevet på LinkedIn: https://www.linkedin.com/build-relation/newsletter-follow?entityUrn=7171144314994077697  

Bokslutskommunikén

Fredag den 14 februari publiceras bokslutskommunikén och kl 11:30 – 12:00 kommer jag att hålla en Q&A online som ni kan registrera er på här: https://content.touchtech.com/corporate/investors. Jag ser fram emot att svara på era frågor.

Följ mig och Touchtech på LinkedIn:

För ytterligare information, vänligen kontakta

Deniz Chaban, vd
deniz@touchtech.com

Om Touchtech
Touchtech is a SaaS platform with tools that assist salespeople to connect, present and do business with their customers. The platform is used globally, by thousands of consumers and salespeople in over hundreds of retail stores and wholesale showrooms. Jack & Jones, Axel Arigato, J.Lindeberg and Vero Moda are some of the brands using Touchtech to make selling easy and bridge the gap between their physical and digital commerce. Touchtech, a Swedish Fashion-Tech company, was founded in 2008 by Deniz Chaban and Sebastian Hartman. Since 2017 it is publicly traded on the Swedish stock exchange. Learn more about Touchtech on www.touchtech.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.