Connect with us

Marknadsnyheter

Train Alliance delårsrapport för första kvartalet 2023

Published

on

Januari – mars 2023

  • Rörelsens intäkter uppgick till 67,4 (38,2) mkr
  • Rörelseresultatet steg till 9,1 (9,3) mkr
  • Nettoresultatet ökade till 6,4 (5,8) mkr
  • Resultatet per aktie ökade till 0,24 kr (0,22)
  • Det justerade substansvärdet steg något till 133,40 kronor (133,20 vid årsskiftet)

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Styrelsen noterade i april att bolaget står finansiellt väl rustat för framtiden, bland annat med en orderbok för kommande 24 månader som summerar till 376 mkr. Styrelsen avser därför att årligen pröva hur stora medel som kan delas ut till aktieägarna.
  • För aktieägarnas bästa föreslår styrelsen att den föreslagna utdelningen om 6,26 kronor per aktie ska ske genom ett automatiskt inlösenförfarande. För att även förbättra förutsättningarna för handel i aktien föreslår styrelsen en samtidig aktiesplit där varje aktie delas i fyra, tre ordinarie aktier och en inlösenaktie.
NYCKELTAL Q1 2023 Q1 2022 2022
Rörelseintäkter, tkr 67 401 38 207 141 323
Rörelseresultat, tkr 9 144 9 344 121 002
Periodens resultat, tkr 6 370 5 760 116 671
Resultat per aktie, kr 0,24 0,22 4,42
Rörelsemarginal, % 13,6 24,4 45,7
Kassaflöde löpande verksamhet, tkr -71 383 -19 496 -234 731
Justerat substansvärde per aktie, kr 133,4 127,9 133,2

VD har ordet

Stark omsättning under kvartalet

Det arbete som genomfördes under 2022 visade på ansatsen och inriktningen för vad vi ska leverera under 2023. Första kvartalet har helt följt plan.

Arbetet med kapacitets- och funktionsutredningen i Sigtuna, som pågår tillsammans med Trafikverket sedan 2022, är inne i sitt slutskede. Denna blir startpunkten för att förverkliga en kapacitetsförstärkning med en ny överlämningsbangård för godstrafikens behov mellan Brista och Rosersberg, vilken ökar möjligheten att köra fler godståg till och från Sigtuna. Redan nu efterfrågar marknaden ett antal helt nya tåglägen vilket stärker våra prognoser för utvecklingen i Sigtuna. Rikskombiterminalens framtida utveckling i TEN-stråket för att kunna hantera 1 000 m godståg är säkerställt vilket tillsammans med expansionsområden runt terminalen säkerställer kapacitet och tillväxt.

Arbetet med att bygga upp ett nätverk för godstrafikens behov av underhåll av lok och vagnar fortsätter. Under första kvartalet investerade vi 31 MSEK i mark i Malmö i ett mycket strategiskt läge med anslutning till både gods- och personbangården.

Vi levererade även en koncept- och förstudie för ombyggnad av Kalmardepån som kollektivtrafikmyndigheten använder som underhållsverkstad för regionaltåg. Verkstaden behöver anpassas till en ny generation motorvagnar som levereras inom något år. Med det underlag vi tagit fram kan ägaren tillsammans med kollektivtrafikmyndigheten besluta om vilka av förslagen som ska förverkligas. Train Alliance deltar i processen som stöd och rådgivare.

I Ånge pågår en process för att Train Alliance ska ta över infrastrukturförvaltningen av kommunens järnvägsspår vilket vi kan göra i egenskap av infrastrukturförvaltare med säkerhetstillstånd från Transportstyrelsen. Vi räknar med att ta över förvaltningen av de aktuella sidospåren senast under tredje kvartalet 2023 vilket blir ytterligare ett förvaltningsuppdrag som kommer löpa över tid.

Arbetet i Hallsberg fortgår enligt tidplan med fokus på att leverera den nya lokverkstaden till Siemens Mobility med inflyttning under fjärde kvartalet 2023.

Logistikförfrågningar ökar alltmer

Förfrågningar om etableringsmöjligheter för logistikanläggningar med järnvägsanslutning inkommer i allt högre takt. Detta är ett område vi avser växa inom under året. Här finns goda möjligheter till mycket intressanta affärer i linje med vår ambition att utveckla sido- och kringfunktioner till järnvägsanläggningarna.

Nya aktiviteter under första kvartalet

Under kvartalet blev vi associerad medlem i Västsvenska Handelskammaren för att därigenom kunna påverka nödvändiga infrastrukturinvesteringar som i förlängningen skapar bättre kapacitet för att köra mer gods på järnväg vilket i sin tur stärker Hallsberg och Sigtuna. Vi ser fram mot medlemskapet som också ligger nära vårt engagemang i Västra stambanegruppen.

Train Alliance medverkar även i styrelsen för Hallsberg Railcenter som är ett initiativ från Hallsbergs kommun och Region Örebro där flera aktörer deltar. Målet är att skapa plats för både fysiska anläggningar för övning och praktik samt teoriutbildning.  Kompetensförsörjning är en mycket viktig del i ett fungerande järnvägssystem.

Första kvartalet är en mycket bra inledning på 2023 med god framdrift i ett läge då Train Alliance står väl rustat för de aktiviteter som finns på planeringshorisonten.  

Hallsberg 9 maj 2023

Joakim Weijmer, VD Train Alliance

Fullständig delårsrapport bifogas detta pressmeddelande och återfinns på följande länk: https://www.trainalliance.se/for-investerare/finansiella-rapporter/

Denna delårsrapport är sådan information som Train Alliance är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 maj 2023, kl. 08.00 CEST.

För mer information, vänligen kontakta:

Otto Persson, styrelseordförande

Tel. +46 40 40 00 59

Mail: otto.persson@trainalliance.se

Certified Adviser

Avanza Bank AB

Om Train Alliance

Train Alliance är ett specialiserat fastighetsbolag som äger och utvecklar anläggningar för järnvägsnära verksamhet. Bolaget äger drygt 2 miljoner kvm mark i strategiska lägen. Efter förvärv görs marken järnvägsklar så att verksamhet kan drivas på den under minst 40 år. På detta sätt avser Train Alliance att skapa ett nätverk av moderna järnvägsanläggningar i rätt lägen som möter en stark efterfrågan från kunder. Train Alliance B-aktie noteras på Nasdaq First North Growth Market med Avanza som Certified Adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.