Marknadsnyheter
TRAIN ALLIANCE FÖRVÄRVAR TILLBERGA UTVECKLINGS AB SAMT YTTERLIGARE AKTIER I KROGSTA TUN FASTIGHETSFÖRVALTNING AB OCH KROGSTA FASTIGHETS AB
Som tidigare kommunicerats arbetar Train Alliance Sweden AB (publ) (”Train Alliance” och/eller ”Bolaget”) aktivt med att söka efter nya markområden som kan vara av intresse för Bolagets intressenter. Train Alliance innehar därtill markinnehav i ett flertal områden runt om i Sverige där markprojektering pågår. Ett sådant område är Sigtuna. Med bakgrund av Bolagets verksamhet har Train Alliance idag ingått samt tillträtt avtal med Sädesärlan Fastighets Aktiebolag, del av Kilenkryssets koncern (”Kilenkrysset”), avseende förvärv av samtliga aktier i Tillberga Utvecklings AB samt en utökning av Bolagets innehav i de med Kilenkrysset gemensamt ägda bolagen Krogsta Tun Fastighetsförvaltning AB och Krogsta Fastighets AB (”Förvärven”). Den totala köpeskilling för Förvärven uppgår till 226 MSEK, varav 126 MSEK erläggs genom kontant betalning och 100 MSEK genom nyemitterade aktier av serie B.
Tillberga Utvecklings AB (”Tillberga”) äger fastigheten Västerås Hedensberg 7:52 med en markyta om 915 163 kvadratmeter. Fastigheten utgörs idag av råmark och Train Alliance har för avsikt att arbeta för att få delar av fastigheten järnvägsklar inom tio (10) år.
Krogsta Tun Fastighetsförvaltning AB och Krogsta Fastighets AB (”Krogsta”) äger fastigheterna Sigtuna, Norrsunda-Krogsta 16:1 och 16:3. Det totala området och markytan utgör 437 866,4 kvadratmeter för de två (2) fastigheterna. Genom förvärvet erhåller Train Alliance ytterligare 15 procent av de totala aktierna i respektive bolag, vilket ger Train Alliance ett totalt ägande om 45 procent i respektive bolag. Huvudägaren Kilenkrysset leder idag det detaljplanearbete som bedrivs på fastigheterna. Bolaget bedömer att tillgångarna i Förvärven har ett underliggande värde om totalt 252 MSEK.
Med bakgrund av det ingångna avtalet avseende förvärv av Tillberga har styrelsen med stöd av bolagsstämmans bemyndigande fattat beslut om att genomföra en apportemission om 2 000 000 aktier av serie B. Antalet nyemitterade aktier är beräknat på en överenskommen teckningskurs om 63 SEK per aktie, vilket motsvarar en värdering av Tillberga om 126 000 000 SEK. Baserat på en aktiekurs om 50 SEK per aktie (stängningskursen för Bolagets aktie på Nasdaq First North Growth Market fredagen den 20 mars 2020) av serie B uppgår den faktiska köpeskillingen för Tillberga till 100 MSEK. För befintliga aktieägare innebär apportemissionen en utspädningseffekt om cirka 11,5 procent av aktiekapitalet och 5,6 procent av antalet röster. Genom emissionen ökar det totala antalet utestående aktier från 15 419 256 till 17 419 256 stycken. Emissionen innebär vidare ett ökat aktiekapital med 50 000 002,06 SEK, från 385 481 416,15 till 435 481 418,6 SEK och ett ökat antal röster från 33 419 256 till 35 419 256 stycken. Samtliga aktier i emissionen har tecknats av samt tilldelats Sädesärlan Fastighets Aktiebolag. Genom Sädesärlan Fastighets Aktiebolag kommer Kilenkrysset härmed gå in som större aktieägare i Bolaget.
För Krogsta Tun Fastighetsförvaltning AB och Krogsta Fastighets AB har kontant betalning erlagts till Kilenkrysset. Den kontanta köpeskillingen för 15 procent av aktierna i Krogsta Fastighets AB och Krogsta Tun Fastighetsförvaltning AB uppgår till 94 650 000 kronor respektive 31 350 000 kronor, motsvarande totalt 126 MSEK.
Kommentar från Otto Persson, styrelseordförande: ”Vi letar ständigt efter nya markområden att förvärva och är mycket glada över att samtidigt ha ingått ett fördjupat samarbete och erhållit Kilenkrysset som ny, större aktieägare i Bolaget. Genom förvärvet av Tillberga möjliggör vi för etablering och markförädling åt våra kunder på ytterligare en ort med järnvägsknutpunkt. I en tid där godstransporter ökar på järnvägen så ser vi ett ökat behov av underhåll för godstransportfordon. Genom förvärv av ytterligare andelar av intressebolagen i Krogsta kan Bolaget även ytterligare stärka sin position i Krogstaområdet inför framtida utveckling av godstrafiken.”
Kommentar från Kilenkrysset genom Jan Persson, styrelseordförande: ”Kilenkrysset var tidigt ute med fokus på hållbarhet och miljövänliga transporter då vi byggde och finansierade Rikskombiterminalen i Rosersberg redan 2015. Vi har en mängd fastigheter och kunder som kräver järnvägsanslutning till sina anläggningar, en trevlig trend. Projektet Järnvägscentrum Stockholm Arlanda där vi sedan länge samarbetat med Train Alliance kommer vi ha ett fortsatt intresse i. Vidare kommer vi kunna bredda våra järnvägssatsningar och ta hjälp av våra järnvägssatsningar genom vårt ägande i Train Alliance. För oss är affären en ömsesidig vinning. Vår inriktning är miljövänlig logistik och godstrafik, gärna som sagt inom järnväg. Train Alliance lättar av kapacitetstrycket inom godstrafiken genom att den heta Mälardalsregionen får stöd kapacitetsmässigt av Hallsberg och ytterligare satsningar i Mälardalens ytterområden. Kort och gott, Train Alliance skapar förutsättningar för att godstrafiken och transport av varor på järnväg kan öka och detta gynnar våra anläggningar och de av våra kunder som vill – av effektivitets- såväl som miljöskäl – få in och utleveranserna omlagda till järnväg. Så för Kilenkrysset är detta en affär för fördjupat samarbete och inte en avyttring.”
För mer information, kontakta Bolaget genom:
Otto Persson, styrelseordförande
tel. +46 40 40 00 59
mail: otto.persson@trainalliance.se
Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnade, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 mars 2020 kl. 13.45 CET.
Om Train Alliance
Train Alliance Sweden AB har som affärsidé att långsiktigt och industriellt försörja operatörer med moderna och effektiva produktionsanläggningar för järnvägsrelaterade verksamheter inom infrastruktur och logistik. Bolaget arbetar i nära samarbete med operatörer och hyresgäster för att tillhandahålla produktionsanläggningar med hög effektivitet och kapacitet som ger direkt möjlighet till stora kostnadsbesparingar.
Train Alliance har bolagssäte i järnvägsorten Hallsberg och ägs av privata och institutionella ägare med såväl lokal som internationell spridning. Inom ägarskaran finns bland annat tyska järnvägskoncernen Wiebe, en av Europas ledande koncerner inom järnvägsrelaterad bygg- och ingenjörsteknik. Train Alliance är noterade på Nasdaq First North Growth Market och Avanza är Bolagets Certified Advisor, tel. +46 8 409 421 20, ca@avanza.se.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke