Connect with us

Marknadsnyheter

Tre Stiftelser digitaliserar och effektiviserar arbetssätt och rutiner

Published

on

Tre Stiftelser satsar på relevant teknik för att stödja medarbetarna och därmed möjliggöra effektivare arbetssätt. Satsningen är inriktad på att utrusta personalen med verktyg och införa system som underlättar planering och förbättrar arbetsflöden. Målsättningen har varit att utveckla det administrativa stödet för personalen och bland annat automatisera bemanningen. På många sätt kommer åtgärderna både personalen och hyresgästerna till godo.

Unikt mobilt arbetssätt
Visionen är att minska den administrativa tiden för personalen, öka såväl interaktionen som tiden med hyresgäster och skapa effektiva arbetsflöden utan onödig tid på kontor.

”Mobila enheter är nyckeln till ett flexibelt, förändrat arbetssätt och att tiden används optimalt. Genom att effektivisera frigörs en hel del arbetstid, som nu i stället kan läggas på mer tid för hyresgästerna”, säger Jessica Bendix, ansvarig e-Hälsocoach på Tre Stiftelser.

Projektet med mobilt arbetssätt omfattar införande av mobila enheter, konfiguration av appar, utbildning av personal, säker inloggning, implementering av nödrutiner och arbete med mål och förändringsprocesser för hela organisationen. Samarbete mellan olika system stärker effektiviteten och har fokus på kärnverksamheten. Tekniken ska vara smidig och användaren ska inte behöva logga in i olika system och hantera flera lösenord.

”Att ledarskapet stöder den här processen är en förutsättning för att den ska kunna genomföras och att närmsta chef är delaktig”, tillägger Jessica Bendix.

Tre Stiftelser har sedan länge legat på framkant vad gäller satsning på infrastruktur och wifi, vilket ju också var förutsättningen för att investeringen med smartphones skulle fungera. På dessa har nu samlats såväl journaler, dokumentation och trygghetslarm, samt appar för information, som ger handledning i olika situationer.

Systemet innebär en ökad trygghet för personalen, som med tillgång till rätt information bättre kan fatta korrekt beslut i olika situationer, varmed också tryggheten och patientsäkerheten ökas. Det finns dessutom möjlighet att vara proaktiv, sprida ut insatserna och göra arbetsbelastningen jämnare.


”Jag kan se framför mig att verksamheten på sikt ytterligare utvecklas mot ett ännu mer flexibelt och aktivitetsbaserat arbetssätt. I stället för fasta kontor skulle mobila skrivbord på vagnar möjliggöra att datorer finns där de behövs. Dessutom skulle några rum, så kallade funktionskontor, inredas för olika behov – exempelvis för ostört skrivarbete eller samarbeten. Det är dock en utveckling vi inte är framme vid ännu”, fortsätter Jessica Bendix.

Första etappen är genomförd och all vård- och omsorgspersonal omfattas av det mobila arbetssättet med användningen av smartphones. Etapp två, som nu påbörjas innebär implementering av det förändrade arbetssättet i praktiken, där förändringarna gradvis införs och anpassas efter verksamhetens behov. Nu handlar det främst om att förändra rutiner och bryta gamla vanor. Fokus ligger på att arbeta nära tillsammans med både medarbetare och chefer för att utveckla arbetssätt som gynnar både hyresgäster och personal.


Automatiserad bemanning
Tre Stiftelser har tillsammans med en extern aktör vidareutvecklat ett stöd, en s k mjukvarurobot för att automatisera bemanningen på stiftelsens tre enheter. Utvecklandet av automatiseringen påbörjades 2018 på Tre Stiftelser och sedan dess har det pågått en ständig utveckling.

”Systemet fungerar som ett effektivt administrativt stöd för enhetschefer men även för undersköterskor, som fungerar som bemanningsombud när det gäller att planera bemanningen i verksamheten. Detta medför att enhetschefer och undersköterskor kan lägga mindre tid på administration och mer tid på kvalitet för hyresgästerna”, säger Samuel Hedin, verksamhetscontroller och internt ansvarig för mjukvarurobotens utveckling hos Tre Stiftelser.

Bland annat tillsätter mjukvaruroboten timvikarier på lediga arbetspass och utgår då från de arbetstidsregler som finns i kollektivavtal och lagstiftning. Dessutom medför ett inbyggt rankingsystem en kvalitetshöjning där en mer objektiv tillsättning vid bemanningen kan garanteras. Till grund för detta anges olika kriterier såsom utbildning, läkemedelsdelgering etc.

Tidsmässigt hanterar mjukvaruroboten intervallen fr o m 24 timmar t o m 30 dagar framåt. Med större långsiktighet innebär systemet även en fördel för stiftelsens vikarier, som nu får bättre framförhållning och bättre möjlighet att få ihop arbets- och privatliv.

”Vi har i många år satsat på ny teknik och har därmed lyckats minska och även avskaffa många tråkiga och repetitiva arbetsuppgifter. Ambitionen har varit att frigöra mer tid för värdeskapande arbetsuppgifter, något som kommer såväl personalen som hyresgästerna till godo”, konstaterar Sandra Hultén Johansson, Direktör hos Tre Stiftelser.

Bilder:

  • Trädgården Änggårdsbacken, Foto Ulrica Sjöqvist
  • Jessica Bendix, e-Hälsocoach, Foto Emil Jacobsson
  • Samuel Hedin, Verksamhetscontroller; Foto Emil Jacobsson
  • Interiör Änggårdsbacken, Foto Emil Jacobsson

För mer information, vänligen kontakta:

Sandra Hultén Johansson
Direktör

Tre Stiftelser 
+46 31 704 26 01

+46 767 21 88 08
Sandra.hulten@trestiftelser.se

Jessica Bendix 
e-Hälsocoach
Tre Stiftelser 
+46 738 45 10 08

jessica.bendix@trestiftelser.se 

Samuel Hedin 
Verksamhetscontroller  
Tre Stiftelser  
+46 31 704 26 05 

samuel.hedin@trestiftelser.se

Birgitta Plyhm
+46 707 77 12 90
birgitta@plyhm.se

Om Tre Stiftelser:
Omsorgen utgår från ett salutogent förhållningssätt, med dess signum av meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet, en känsla av sammanhang (KASAM), där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser finns på tre olika adresser i Göteborg. som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykgeriatrik. Sammanlagt bor här 360 personer. För mer information se vår hemsida www.trestiftelser.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.