Marknadsnyheter
Tredje kvartalet – en period med lägre aktivitet
- Långsiktiga investeringar drar kortsiktigt ned resultatet
- Ett fåtal bolag i gruppen har presterat sämre
- Många nya kunder ger goda förhoppningar
Tredje kvartalet 1 juli–30 september, Koncernen
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till 68 188 tkr (66 606 tkr), vilket motsvarar en ökning om 2%.
- Bruttovinsten (Byråintäkten) minskade med 2% till 16 924 tkr (17 309 tkr), även bruttovinstmarginalen minskade till 24,8% (26,0%).
- Rörelseresultat före avskrivningar EBITDA minskade till -2 330 tkr (1 811 tkr).
- EBITDA-marginalen för perioden minskade till -3,4% (2,7%).
- Resultat efter finansnetto för perioden uppgick till -4 643 tkr (-653 tkr).
- Nettoresultat per aktie efter skatt uppgick till -0,28 kr (-0,04 kr).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3 090 tkr (-11 906 tkr).
- Eget kapital per den 30 september 2024 uppgick till 37 777 tkr (47 418 tkr).
- Likvida medel per den 30 september uppgick till 11 559 tkr (5 596 tkr).
Perioden 1 januari–30 september 2024, Koncernen
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till 221 500 tkr (204 970 tkr), vilket motsvarar en ökning om 8%.
- Bruttovinsten (Byråintäkten) minskade 3% till 54 738 tkr (56 555 tkr). Bruttomarginalen minskade till 24,7% (27,6%).
- Rörelseresultat före avskrivningar EBITDA minskade till 770 tkr (7 127 tkr).
- EBITDA-marginalen för perioden minskade till 0,3% (3,5%).
- Resultat efter finansnetto för perioden uppgick till -6 076 tkr (223 tkr).
- Nettoresultat per aktie efter skatt uppgick till -0,36 kr (0,02 kr).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 863 tkr (7 820 tkr)
Viktiga händelser 1 juli–30 september 2024
- Thinc Collective får uppdrag för Neckermann Nordic, den tyska researrangören Neckermann Reisens nordiska del.
- Thinc Collective lanserar en ny byrå, Thinc Experience. Bakom byrån står Thinc Collective, BANG Agency och Charlotte Bergman.
- BANG Agency vinner uppdraget som reklambyrå för Coop Butiker & Stormarknader AB. Uppdraget omfattar strategi, konceptutveckling och kreativt arbete för Coops retailverksamhet.
Viktiga händelser efter periodens slut
- BANG Agency vinner uppdrag för Business Region Stockholm till uppskattat försäljningsvärde om 50 mkr under perioden.
- BANG Agency förnyar avtal med Försvarsmakten till uppskattat försäljningsvärde om 30 mkr per år under perioden.
Säsongsvariationer
Försäljningen varierar över kvartalen. Dotterbolagens försäljning fluktuerar över året i linje med totala medie- och kommunikationsinvesteringar i marknaden där historiskt sett kvartal två och fyra är de starkaste perioderna.
VD har ordet
I det tredje kvartalet ökade omsättningen 2% till 68,1 mkr (66,6), byråintäkten (bruttovinst) uppgick till 16,9 mkr (17,3) och EBITDA-resultatet minskade till -2,3 mkr (1,8).
Tredje kvartalet är för många branscher en period präglad av lägre aktivitet som en följd av semestertider och blir även ett slags mellanperiod för oss. Trots att vi vunnit fler nya kunder än vi gjort tidigare år ökade omsättningen svagt jämfört med föregående år medan resultatet minskade. Effekterna är i huvudsak kopplade till ett fåtal av koncernens bolag, där både effektivisering och intensifierade säljaktiviteter är påbörjade. I grunden är det uppskjutna eller försenade kunduppdrag som påverkat utvecklingen i kvartalet. Uppdrag som nu kommit igång och lägger grunden för ett starkare fjärde kvartal.
Dessutom har satsningar som det nya Stockholmskontoret, nya globala nätverk och nya kundprojekt (uppstartsarbete tar initialt tid och resurser) påverkat marginalen och resultatet minskade trots en något högre omsättning.
Marknaden och Thinc Collective
Vi och hela vår bransch har påverkats av att den svaga efterfrågan fortsatt längre än förväntat under 2024 och att marknaden är relativt oförutsägbar på grund av rådande konjunktur kopplat till globala frågor som oro i Mellanöstern, kriget i Ukraina osv. Vi skönjer ett förbättrat kundintresse under hösten, som dock är beroende av att inte de stora frågorna i världen förvärrar konjunkturläget för våra kunder.
I ett entreprenörsdrivet bolag som går bättre än marknaden vad det gäller marknadsattraktion (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) finns en tendens att hålla i duktiga medarbetare när man märker att marknaden är på väg tillbaka.
Thinc Collective är snabba på att vidta kostnadsåtgärder när det behövs men också vaksamma för att kunna leverera på nya, stora uppdrag. Därför har vi avvaktat med större åtgärder. Vi har kunder på väg in såsom Coop, Försvarsmakten, Neckermann Nordic, Pressbyrån med många fler och kommer att behöva kapaciteten. Vi har istället satsat kraft på utveckling av nya och egna produkter inom bland annat olika projekt för affärsområde Digital Solutions och i SaaS-systemet Jetty.
Digital Solutions som leds av Fredrik Strauss utvecklar tjänster inom AI, teknik och automatisering i samarbete med brittiska Mission Labs (se tidigare pressmeddelande). Tjänsterna kommer att lanseras under 2025.
2024 är för Thinc Collective ett år av konsolidering. Många nya bolag ombord kostar initialt även om omsättningen växer. Det gäller allt från satsningen i Stockholm, paketeringsarbete av gruppens gemensamma tjänster men framför allt att arbeta igenom och få ut full potential i våra nya förvärv och samarbeten såsom BANG Agency, LikeHouse, Granath och The Mission.
Thinc Collectives modell, applicerbar på i princip vilka tjänstebaserade områden som helst, står stark även i en lågkonjunktur. Att knyta till sig entreprenörsdrivna företag i en modell som håller kvar entreprenören, drivkraften och utvecklingslusten har visat sig fungera bra. Vi går något sämre under 2024 jämfört med vad vi hoppats men enligt statistik från bland andra IRM och Sveriges Mediebyråer, mycket bättre än branschen i övrigt vilket är ett gott kvitto på ett lyckat koncept.
Vår närmaste framtid
Den närmaste tiden består av hårt arbete. Kunderna och de nya uppdragen är inne och all kapacitet behövs för att fullfölja uppdragen, vilket sannolikt kommer att visa sig i en bättre utveckling under det fjärde kvartalet. Samtidigt sker en större förändring inom tjänstesektorn, där digitaliseringen i form av AI tar stora steg varje dag. Thinc Collective ligger långt fram i utvecklingen och kan nu börja skörda framgångar genom vårt helhetskoncept och kan attrahera kunder vi inte tidigare kunde nå, exempelvis Neckermann Nordic. Vårt koncernövergripande upphandlingsteam har satt formen och ökat aktiviteten och antalet skickade offerter genom flera nya samarbeten mellan koncernens bolag. Vi ser ljust på framtiden.
Anders Wallqvist, VD
Göteborg i november 2024
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Wallqvist, VD, Thinc Collective AB
070-722 08 42
anders.wallqvist@thinccollective.se
Thinc Collective AB är verksamma inom kommunikationsbranschen och koncernen erbjuder en grupp av bolag inom system, kommunikation och struktur. Bolagen kreerar och genomför idéer för sina kunder. Gruppens kompetensområden sträcker sig från data, analys, teknikutveckling och SaaS-system till kommunikation, media, PR och brand experience. Koncernen riktar sig till kunder oavsett bransch med behov av sammanhållen kommunikation. Thinc Collective AB är verksamma inom Norden.
Läs mer på thinccollective.se
Marknadsnyheter
KOMMUNIKÉ FRÅN EXTRA BOLAGSSTÄMMA I CONTEXTVISION AB (PUBL)
Vid extra bolagsstämma i ContextVision AB (publ) som hölls den 20 november 2024 fattades följande beslut:
bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv av bolagets egna aktier
Bolagsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att besluta om förvärv av bolagets egna aktier. Förvärv får ske av högst 3 000 000 aktier i bolaget för ett belopp om högst 15 000 000 NOK. Förvärv får endast ske genom ett förvärvserbjudande som riktas till samtliga ägare av aktier i bolaget. Förvärv får vidare endast ske till ett pris per aktie som inte överstiger 10 NOK eller understiger 5 NOK. Betalning för aktierna ska erläggas kontant. Bemyndigandet får utnyttjas vid ett eller flera tillfällen och längst intill årsstämman år 2025 Syftet med bemyndigandet är att minska kapitalet hos bolaget och/eller att uppfylla de skyldigheter som uppstår till följd av bolagets långsiktiga incitamentsprogram, LTIP 2024.
långsiktigt incitamentsprogram 2024
Bolagsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om införandet av ett långsiktigt incitamentsprogram 2024 (LTIP 2024) samt om säkringsåtgärder avseende LTIP 2024 genom överlåtelse av egna aktier.
Incitamentsprogrammet införs till nuvarande och framtida ledande befattningshavare och övriga medarbetare i bolaget eller dess dotterbolag för att uppmuntra till ett personligt långsiktigt ägande i bolaget, samt för att öka och stärka möjligheterna att rekrytera, behålla och motivera sådana ledande befattningshavare och övriga medarbetare.
Deltagare kommer att ha rätt att, efter utgången av en intjänandeperiod, under förutsättning av fortsatt anställning, och beroende på uppfyllelsen av prestationskrav kopplade till dels bolagets EBITDA (Engelska: Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortisation, ”EBITDA”), under räkenskapsåren 2025-2027, dels ContextVision-aktiens totalavkastning (Engelska: Total Shareholder Return, ”TSR”), erhålla tilldelning av aktier i ContextVision (”Prestationsaktier”). Tilldelning av Prestationsaktier till deltagaren ska ske vederlagsfritt.
LTIP 2024 riktar sig till högst fyrtio (40) nuvarande och framtida ledande befattningshavare och övriga medarbetare i bolaget eller dess dotterbolag, fördelat på fyra kategorier av deltagare:
Kategori: | Högst antal Prestationsaktier per person: | Högsta antal Prestationsaktier per kategori: |
A) VD, högst en person | 142 200 | 142 200 |
B) Koncernledningsgrupp, högst 4 personer | 47 400 | 189 600 |
C) Ledare, högst 10 personer | 47 400 | 474 000 |
D) Övriga medarbetare, högst 35 personer | 23 700 | 829 500 |
Tilldelning av Prestationsaktier inom LTIP 2024 kommer att ske under en begränsad tidsperiod efter offentliggörandet av kvartalsrapporten för det fjärde kvartalet 2027. Perioden fram tills detta datum utgör intjänandeperioden. Målet är att styrelsen ska lansera LTIP 2024 så snart praktiskt möjligt efter bolagsstämman. Löptiden för LTIP 2024 är cirka tre år.
Deltagaren kan maximalt erhålla tilldelning av det antal Prestationsaktier som framgår av tabellen ovan. Av det maximala antalet Prestationsaktier som kan tilldelas per person ska femtio (50) procent av Prestationsaktierna vara kopplade till uppfyllelsen av prestationskravet EBITDA och femtio (50) procent av Prestationsaktierna vara kopplade till uppfyllelsen av prestationskravet TSR.
De två prestationskraven kommer att fastställas av styrelsen med en miniminivå och en maximinivå för respektive prestationskrav. Ingen tilldelning av Prestationsaktier kopplade till ett visst prestationskrav kommer att ske under miniminivån för sådant prestationskrav. Full tilldelning av Prestationsaktier kopplade till ett visst prestationskrav kommer att ske på eller över maximinivån för sådant prestationskrav. Antalet Prestationsaktier som kan tilldelas ökar linjärt mellan minimi- och maximinivån för respektive prestationskrav.
LTIP 2024 kan omfatta högst 1 817 800 aktier i ContextVision, vilket motsvarar cirka 2,3 procent av alla aktier och röster i ContextVision, inklusive 419 500 aktier som kan komma att överlåtas på Euronext Oslo Stock Exchange för att kassaflödesmässigt säkra utbetalningar avseende sociala avgifter förenade med LTIP 2024.
För mer information, vänligen kontakta:
Richard Hallström, Chief Financial Officer ContextVision,
Richard.hallstrom@contextvision.com
Om ContextVision
ContextVision är ett medicintekniskt mjukvaruföretag specialiserat på bildanalys och artificiell intelligens. Som global marknadsledare inom bildförbättring är vi en betrodd partner till ledande tillverkare av ultraljuds-, röntgen- och MRI-utrustning runt om i världen. Vår expertis är att utveckla kraftfulla mjukvaruprodukter, baserade på egenutvecklad teknologi och artificiell intelligens för bildbaserade applikationer. Vår banbrytande teknologi hjälper kliniker att korrekt tolka medicinska bilder, en avgörande grund för bättre diagnoser och behandling. Företaget, som grundades 1983, är baserat i Sverige med lokal representation i USA, Japan, Kina och Korea. ContextVision är noterat på Oslobörsen under tickern CONTX.
Marknadsnyheter
Consid presenterar siffror för Q3 – ökar nyförsäljningen
Consid befäster positionen som en av Nordens ledande IT-partners. Nyligen utsågs företaget till Sveriges bästa arbetsgivare för fjärde året i rad, och utnämndes till Gasell-företag för elfte gången. Ska man tro siffrorna för tredje kvartalet håller tillväxten i sig även 2024.
Consid kan se tillbaka på en höst där man tagit viktiga steg i sin utveckling. Genom att kapitalisera på flera nya områden med nya kunder och, till viss del, även nya tekniker har företaget stabiliserat sin situation. Carl Hagberg, Head of Sales, ser det inte som att man är framme där man vill vara, men att det finns tendenser i marknaden som på sikt kommer innebära en större affärsvolym.
– När vi jämför situationen nu över tid med motsvarande förra året så ser vi tendenser på ett genombrott i marknaden, även om det också finns mer att vänta längre fram. Vår nyförsäljning i Q3 2023 låg på 187 miljoner kronor, i 2024 gjorde vi en nyförsäljning på 329. Det betyder inte på något sätt att marknaden är tillbaka på nivåer som vi var på innan pandemin eller för några år sedan – men det är en tydlig indikation på att det går i rätt riktning.
Framför allt är det Consids internationella expansion som börjar ge resultat. Det långsiktiga arbetet med att implementera en leveransmodell som utgår ifrån blandade team har visat sig intressant.
– Vi har tagit stora steg framåt sett till vårt samarbete över landsgränserna där vi utnyttjar och maximerar det faktumet att vi har en kulturell och geografisk närhet till i synnerhet Tyskland och Danmark. Vi märker att våra svenska konsulter är väldigt uppskattade, både sett till kompetens och ett fördelaktigt pris med en låg kronkurs mot den danska kronan och euron.
Tidigare i år noterade Consid en av sina bästa säljmånader någonsin sett till nyförsäljning. Mönstret då var detsamma som i Q3, nya områden som lett till en omställning av delar av konsultverksamheten. Även om varken Q3 eller oktober månad nådde de nivåerna konstaterar Carl Hagberg att det finns all anledning att vara hoppfull inför 2025.
– Slår man ut Q3 månad för månad så ser vi att det är bättre än 2023, väldigt mycket på sina håll. I oktober hade vi nyförsäljning på 199 miljoner, vilket är den näst högsta noteringen vi haft. Som bolag är vi också större nu än någon gång tidigare, vilket är en förklaring. En annan är, som sagt, att det finns tendenser som pekar på ett genombrott och att det kommer finnas mer att hämta efter årsskiftet, avslutar Carl Hagberg.
Anna Edstedt
Head of Communication
0733024505
anna.edstedt@consid.se
Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har 42 kontor i sex länder; Sverige, Norge, Danmark, Polen, Tyskland och Finland. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, 2023 omsatte företaget strax över 2,4 miljarder och har runt 2000 anställda. Läs mer på www.consid.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Volvo Lastvagnar får fem stjärnor i oberoende säkerhetstest
Den europeiska konsumenttestorganisationen Euro NCAP har för första gången någonsin utvärderat säkerheten hos tunga lastbilar. Volvos bästsäljare, Volvo FH och Volvo FM, fick båda högsta betyget fem stjärnor. Volvo FM hade också det bästa totala testresultatet bland alla testade lastbilar.
Bägge modellerna Volvo FM och Volvo FH Aero fick hela fem stjärnor i Euro NCAP:s första bedömning av lastbilssäkerhet, vilket också gav båda Volvomodellerna utmärkelsen City Safe.
– Det här enastående resultatet gör mig mycket stolt, eftersom det bekräftar Volvo Lastvagnars ledande position inom säkerhet, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar. Han fortsätter:
– Säkerhet är ett kärnvärde för oss och en hörnsten i vårt arv. Säkerheten har väglett oss ända sedan starten av vårt företag – och med varje ny produktlansering gör vi våra lastbilar ännu säkrare.
Euro NCAP:s femstjärniga betyg innebär att Volvo har uppvisat utmärkta resultat inom kriterier som förarstöd och att undvika kollisioner, vilket ger trafiksäkerhet både för föraren och medtrafikanterna. Dessutom uppfyller båda Volvos modeller de så kallade City Safe-kriterierna, tack vare god sikt och god prestanda hos Volvos aktiva säkerhetssystem. De är utformade för att skydda oskyddade trafikanter i situationer med stadstrafik.
– Det här är ett bevis på vårt konsekventa arbete med att utveckla säkerheten för att gå längre än vad som krävs enligt lagstiftningen, mot vår vision om noll olyckor där våra lastbilar är inblandade, säger Anna Wrige Berling, trafik- och produktsäkerhetschef på Volvo Lastvagnar. Hon fortsätter:
– Euro NCAP-betyg kommer att vägleda kunderna i deras köpbeslut och utmana fordonstillverkarna att kontinuerligt arbeta för att förbättra säkerheten.
Fakta om Euro NCAP:
European New Car Assessment Program (Euro NCAP), med säte i Belgien, grundades 1996 och blev snabbt den europeiska branschstandarden för att bedöma säkerheten hos personbilar. Den stöds av flera europeiska regeringar, inklusive Europeiska unionen.
När det gäller det nya lastbilstestet har varje säkerhetssystem fått poäng som sammanställts för varje område. Dessa poäng används sedan för att beräkna ett stjärnbetyg på en till fem stjärnor för hela fordonet.
Lastbilstestet innehöll följande:
- Säker körning: Passagerarövervakning, sikt (både direkt och indirekt) och fordonsassistans (till exempel hastighetsassistans)
- Undvikande av kollisioner: Frontalkollisioner (bil, fotgängare och cyklister), kollisioner i låg hastighet och kollisioner vid körfältsbyte
- Efter krasch: Räddningsinformation.
Euro NCAP:s mål är att successivt utöka testomfånget till att i ett senare skede även omfatta krockskydd, samt att testa lastbilar i olika transportsegment.
Läs hela Euro NCAP:s testrapport: länk
20 november, 2024
Läs mer om Volvo Lastvagnars syn på Euro NCAP här: länk
Länk till högupplösta bilder
För mer information, kontakta:
Susanne Frödin
PR- och informationschef, Volvo Lastvagnar Sverige
Telefon: +46 739 02 08 20
E-post: susanne.frodin@volvo.com
Pressfoton och filmer finns tillgängliga på Volvo Lastvagnars Media Hub.
Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar och ett fullständigt utbud av medeltunga och tunga lastbilar för kunder med höga krav. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk av återförsäljare med 2 200 serviceställen i över 130 länder. Volvos lastbilar monteras i 12 olika länder och under 2023 levererades cirka 145 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen – en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Koncernen tillhandahåller dessutom kompletta lösningar inom finansiering och service. Volvo Lastvagnars verksamhet bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke