Connect with us

Marknadsnyheter

Tredje kvartalet – en period med lägre aktivitet

Published

on

  • Långsiktiga investeringar drar kortsiktigt ned resultatet
  • Ett fåtal bolag i gruppen har presterat sämre
  • Många nya kunder ger goda förhoppningar

Tredje kvartalet 1 juli–30 september, Koncernen

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 68 188 tkr (66 606 tkr), vilket motsvarar en ökning om 2%.
  • Bruttovinsten (Byråintäkten) minskade med 2% till 16 924 tkr (17 309 tkr), även bruttovinstmarginalen minskade till 24,8% (26,0%).
  • Rörelseresultat före avskrivningar EBITDA minskade till -2 330 tkr (1 811 tkr).
  • EBITDA-marginalen för perioden minskade till -3,4% (2,7%).
  • Resultat efter finansnetto för perioden uppgick till -4 643 tkr (-653 tkr).
  • Nettoresultat per aktie efter skatt uppgick till -0,28 kr (-0,04 kr).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3 090 tkr (-11 906 tkr).
  • Eget kapital per den 30 september 2024 uppgick till 37 777 tkr (47 418 tkr).
  • Likvida medel per den 30 september uppgick till 11 559 tkr (5 596 tkr).

 

Perioden 1 januari–30 september 2024, Koncernen

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 221 500 tkr (204 970 tkr), vilket motsvarar en ökning om 8%.
  • Bruttovinsten (Byråintäkten) minskade 3% till 54 738 tkr (56 555 tkr). Bruttomarginalen minskade till 24,7% (27,6%).
  • Rörelseresultat före avskrivningar EBITDA minskade till 770 tkr (7 127 tkr).
  • EBITDA-marginalen för perioden minskade till 0,3% (3,5%).
  • Resultat efter finansnetto för perioden uppgick till -6 076 tkr (223 tkr).
  • Nettoresultat per aktie efter skatt uppgick till -0,36 kr (0,02 kr).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 863 tkr (7 820 tkr)

 

Viktiga händelser 1 juli–30 september 2024

  • Thinc Collective får uppdrag för Neckermann Nordic, den tyska researrangören Neckermann Reisens nordiska del.
  • Thinc Collective lanserar en ny byrå, Thinc Experience. Bakom byrån står Thinc Collective, BANG Agency och Charlotte Bergman.
  • BANG Agency vinner uppdraget som reklambyrå för Coop Butiker & Stormarknader AB. Uppdraget omfattar strategi, konceptutveckling och kreativt arbete för Coops retailverksamhet.

 

Viktiga händelser efter periodens slut

  • BANG Agency vinner uppdrag för Business Region Stockholm till uppskattat försäljningsvärde om 50 mkr under perioden.
  • BANG Agency förnyar avtal med Försvarsmakten till uppskattat försäljningsvärde om 30 mkr per år under perioden.

 

Säsongsvariationer

Försäljningen varierar över kvartalen. Dotterbolagens försäljning fluktuerar över året i linje med totala medie- och kommunikationsinvesteringar i marknaden där historiskt sett kvartal två och fyra är de starkaste perioderna.

 

VD har ordet 

I det tredje kvartalet ökade omsättningen 2% till 68,1 mkr (66,6), byråintäkten (bruttovinst) uppgick till 16,9 mkr (17,3) och EBITDA-resultatet minskade till -2,3 mkr (1,8).

Tredje kvartalet är för många branscher en period präglad av lägre aktivitet som en följd av semestertider och blir även ett slags mellanperiod för oss. Trots att vi vunnit fler nya kunder än vi gjort tidigare år ökade omsättningen svagt jämfört med föregående år medan resultatet minskade. Effekterna är i huvudsak kopplade till ett fåtal av koncernens bolag, där både effektivisering och intensifierade säljaktiviteter är påbörjade. I grunden är det uppskjutna eller försenade kunduppdrag som påverkat utvecklingen i kvartalet. Uppdrag som nu kommit igång och lägger grunden för ett starkare fjärde kvartal.

Dessutom har satsningar som det nya Stockholmskontoret, nya globala nätverk och nya kundprojekt (uppstartsarbete tar initialt tid och resurser) påverkat marginalen och resultatet minskade trots en något högre omsättning.

Marknaden och Thinc Collective
Vi och hela vår bransch har påverkats av att den svaga efterfrågan fortsatt längre än förväntat under 2024 och att marknaden är relativt oförutsägbar på grund av rådande konjunktur kopplat till globala frågor som oro i Mellanöstern, kriget i Ukraina osv. Vi skönjer ett förbättrat kundintresse under hösten, som dock är beroende av att inte de stora frågorna i världen förvärrar konjunkturläget för våra kunder.

I ett entreprenörsdrivet bolag som går bättre än marknaden vad det gäller marknadsattraktion (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) finns en tendens att hålla i duktiga medarbetare när man märker att marknaden är på väg tillbaka.

Thinc Collective är snabba på att vidta kostnadsåtgärder när det behövs men också vaksamma för att kunna leverera på nya, stora uppdrag. Därför har vi avvaktat med större åtgärder. Vi har kunder på väg in såsom Coop, Försvarsmakten, Neckermann Nordic, Pressbyrån med många fler och kommer att behöva kapaciteten. Vi har istället satsat kraft på utveckling av nya och egna produkter inom bland annat olika projekt för affärsområde Digital Solutions och i SaaS-systemet Jetty.

Digital Solutions som leds av Fredrik Strauss utvecklar tjänster inom AI, teknik och automatisering i samarbete med brittiska Mission Labs (se tidigare pressmeddelande). Tjänsterna kommer att lanseras under 2025.

2024 är för Thinc Collective ett år av konsolidering. Många nya bolag ombord kostar initialt även om omsättningen växer. Det gäller allt från satsningen i Stockholm, paketeringsarbete av gruppens gemensamma tjänster men framför allt att arbeta igenom och få ut full potential i våra nya förvärv och samarbeten såsom BANG Agency, LikeHouse, Granath och The Mission.

Thinc Collectives modell, applicerbar på i princip vilka tjänstebaserade områden som helst, står stark även i en lågkonjunktur. Att knyta till sig entreprenörsdrivna företag i en modell som håller kvar entreprenören, drivkraften och utvecklingslusten har visat sig fungera bra. Vi går något sämre under 2024 jämfört med vad vi hoppats men enligt statistik från bland andra IRM och Sveriges Mediebyråer, mycket bättre än branschen i övrigt vilket är ett gott kvitto på ett lyckat koncept.

Vår närmaste framtid
Den närmaste tiden består av hårt arbete. Kunderna och de nya uppdragen är inne och all kapacitet behövs för att fullfölja uppdragen, vilket sannolikt kommer att visa sig i en bättre utveckling under det fjärde kvartalet. Samtidigt sker en större förändring inom tjänstesektorn, där digitaliseringen i form av AI tar stora steg varje dag. Thinc Collective ligger långt fram i utvecklingen och kan nu börja skörda framgångar genom vårt helhetskoncept och kan attrahera kunder vi inte tidigare kunde nå, exempelvis Neckermann Nordic. Vårt koncernövergripande upphandlingsteam har satt formen och ökat aktiviteten och antalet skickade offerter genom flera nya samarbeten mellan koncernens bolag. Vi ser ljust på framtiden.

Anders Wallqvist, VD
Göteborg i november 2024

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Wallqvist, VD, Thinc Collective AB
070-722 08 42
anders.wallqvist@thinccollective.se

Thinc Collective AB är verksamma inom kommunikationsbranschen och koncernen erbjuder en grupp av bolag inom system, kommunikation och struktur. Bolagen kreerar och genomför idéer för sina kunder. Gruppens kompetensområden sträcker sig från data, analys, teknikutveckling och SaaS-system till kommunikation, media, PR och brand experience. Koncernen riktar sig till kunder oavsett bransch med behov av sammanhållen kommunikation. Thinc Collective AB är verksamma inom Norden.

Läs mer på thinccollective.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Här är det dyrast att separera i Sverige

Published

on

By

Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.

Antal skilsmässor 2023 

Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation. 

Om uträkningen 

Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent). 

Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg

Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea  931 804 kronor, och 1 863 608 för två. 

I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två. 

Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg 

Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka  För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två. 

Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor. 

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå. 

Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.  

– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst  för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen,  säger Claudia Wörmann. 

Fem dyraste kommunerna att separera i

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Sundbyberg
  2. Solna
  3. Nacka
  4. Varberg
  5. Kungsbacka 

Fem billigaste kommunerna att separera i 

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Borlänge
  2. Kristianstad 
  3. Trollhättan 
  4. Uddevalla
  5. Skövde

Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner

För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket 

claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14  

Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Negativa Ord Kan Avslöja Psykisk Hälsa

Published

on

By

En ny studie i Cognition & Emotion visar att personer som ofta använder negativt laddade ord löper högre risk för förhöjda nivåer av depression och ångest över tid. Oavsett om deltagarna var kliniskt deprimerade eller inte, tydde en hög frekvens av negativt språkbruk på mer intensiva psykiska utmaningar. Även om positivt språk hade en svag koppling till minskade symtom, var denna effekt betydligt svagare.

I studien fick 40 deltagare beskriva sina upplevelser vid tre olika tillfällen under ett år. Deras berättelser analyserades för positivt och negativt språk, och resultaten visade att ihållande negativa språkmönster kan vara en stabil indikator på psykisk hälsa. Detta öppnar för nya sätt att övervaka psykiska tillstånd genom att analysera vårt språk i vardagen.

Källa: psypost.org

tandfonline.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Air India SATS lägger ny order på 15,7 MSEK

Published

on

By

Air India SATS (AISATS) fortsätter att expandera Aerowash-konceptet i Indien. För att möta behovet i den indiska marknaden har Aerowash erhållit en ny order på motsvarande 15,7 MSEK från AISATS.
 
Maskinerna ska användas av AISATS på basen i Mumbai. Sedan tidigare har AISATS etablerat det unika Aerowash-konceptet i New Dehli, Bangalore och Hydrabad.
 
”Det är enormt glädjande att utbyggnaden av AISATS nätverk av baser som kan erbjuda vårt effektiva och miljövänliga tvättkoncept fortsätter. Vi ser ett växande behov av att kunna erbjuda flygbolagen kontinuerlig tillgång till vår drywash. Jag har därför hög tilltro till att AISATS kommer utöka nätverket med fler baser under nästa år. Det gäller att ha respekt för ledtiderna i branschen så överlag är jag enormt stolt över vad vi fått till i Indien på förhållandevis kort tid.”, säger vd Niklas Adler
 
Aerowash kommer att prioritera den nya ordern från AISATS och skeppning beräknas därför att genomföras under de kommande 1-2 månaderna.

Denna information är sådan som Aerowash är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-25 10:57 CET.

Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com

www.aerowash.com

Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.