Tredubblad försäljning av nikotinportioner

| 3 maj, 2021 | 0 kommentarer

Försäljningen av nikotinportioner, dvs tobaksfritt snus, fortsätter att öka stark. Var fjärde såld prilla är idag tobaksfri. Det visar årets snusrapport från Snusjournalen. 

2020 blev året då sveriges 1,4 miljoner snusare tog steget ut på internet för att handla snus. Var femte snusare handlade under året snus från Snusbolaget vilket visar att vi är mitt inne i en förändring av köpbeteende – från butik till online.

Snusrapporten är är en sammanställning av trender och statistik kring svenskarnas snusvanor. Rapporten är baserad på beställningar av 280 000 kunder i Sverige samt en attitydundersökning kring snus bland 2 700 respondenter.

Prillor med nikotin utan tobak, så kallade nikotinportioner, har funnits på den svenska marknaden under några år. Försäljningen har ökat kraftigt för varje år och under 2020 ökade försäljningen med flera hundra procent i olika län

– Några anledningar till att nikotinportioner är så populära är att de varken missfärgar fingrar eller tänder, luktar inte och anses fräschare än traditionellt snus. Framför allt är nikotinportioner populära bland före detta rökare och bland kvinnliga snusare, säger Henrik Ståhl, chefredaktör Snusjournalen.

Tre gånger fler snusar tobaksfritt 2020 jämfört med 2019
Försäljningen av nikotinportioner tredubblades under 2020. En fjärdedel av snusarna använder nikotinportioner regelbundet – bland kvinnor är siffran 52 procent. Andelen som enbart snusar nikotinfritt  fördubblades under 2020 – från 11 till 23 procent. 

Att sluta röka är den främsta anledningen till att börja snusa
Den vanligaste anledning till att man börja snusa är för att man vill sluta röka, den anger 40 procent av snusarna. Bland kvinnor är siffran högre – 64 procent anger att de snusar eftersom de ville sluta röka. 84 procent av snusarna som tidigare rökt uppger att de mår mycket bättre efter skiftet till snus. En annan fördel med snus gentemot andra nikotinprodukter är att det är en vana som inte påverkar andra, 63 procent tycker att detta är viktigt. 

Landsbygden vs storstäder
Jämtland och Dalarna är de län där man köper mest snus per capita. Allra mest snusar man i Malung-Sälen. Bland den vuxna befolkningen så köper varje vuxen i Malung-Sälen i snitt tio dosor per år. På andra plats kommer Storfors, där siffran är åtta dosor per år. I Stockholms kommun ligger motsvarande siffra på 2,4 dosor per vuxen, i Malmö och Göteborg är siffran strax under en dosa per år.

Försäljningen av nikotinportioner ökade mest i Västernorrland, med 874 procent. I Västernorrlands län ökade den totala snusförsäljningen mest, upp med 137 procent. I Hallands län ökade antalet lössnusare mest, upp med 102 procent från året innan.  

– Vi ser stora skillnader på snusandet på landsbygden och i storstäderna, och mellan kvinnor och män. Tidigare var snusare nästan enbart män, men så är inte längre fallet. Det har mycket med nikotinportionernas ökade popularitet att göra. Tidigare använde nästan enbart män snus för att sluta röka, men nu kan kvinnorna välja nikotinportioner för att sluta röka, säger Henrik Ståhl.

Kvinnor vs män
Idag ser vi en mer jämställd fördelning av snusarna. Fortfarande köper männen mest snus, men under 2020 var knappt 31 procent av snusköparna kvinnor, en ökning med ett par procent från året innan. Bland kvinnor ökade försäljningen av nikotinportioner mest på Gotland, med hela 415 procent. I Jämtlands län ökar antalet kvinnliga portionssnusare mest. I Västmanland ökar antalet kvinnliga lössnusare mest, med 22 procent. 
I Malå köper kvinnor mer snus än män. 

Rapporten i siffror

  • Knox är det totalt mest sålda varumärket online.
  • Lössnusets popularitet minskade: 15% lägre försäljning till män, 17% lägre till kvinnor
  • Granit är den vanligaste snussorten i åldersgruppen 65+
  • Zeroberg är det populäraste nikotinfria snuset för män.
  • Kickup, den enda helvita nikotinfria portionen, ökar mest bland män i Jämtland
  • Lyft toppar listan över tobaksfria märket inom nikotinportioner (prillor med nikotin, utan tobak).
  • Bland kvinnor är nikotinfritt mest vanligt i åldersgruppen 25-34 år.
  • Tobaksfritt ökar mest bland män och kvinnor i åldern 55–64 år.

Topplista 2019
 

De mest populära varumärkena i riket 2020. Förra årets placering inom parentes. 

  1. Knox (1)

  2. Lyft (11)
  3. One (4)
  4. Lundgrens (3)
  5. Xrange/XR (5)

 

Total topplista nikotinportioner

De mest sålda tobaksfria prillorna i riket under 2020 totalt. Förra årets placering inom parentes. 

1.     Lyft (1)
2.     Zyn (2)
3.     Nordic spirit (3)
4.     Skruf super white (4)
5.     Loop (ny)

Se mer
Hela Snusrapporten hittar du här.
Lokala rapporter (per län) hittar du här.

Om snusjournalen
Snusjournalen testar, undersöker och skriver om allt som rör snus. Här hittar du de senaste nyheterna och fakta bakom det svenska snuset. Snusjournalen drivs av Haypp Group, Världens största onlineförsäljare av prillor. 

Markus Lindblad
Informationschef
Telefon: 0708-15 39 83
E-post: [email protected]

Snusbolaget är Sveriges största snusbutik, 1 av 5 snusare handlar hos Snusbolaget. Snusbolaget har störst utbud av snus – fler än 600 olika sorters snus och erbjuder i stort sett alla tillgängliga varumärken. Snusbolaget säljer snus som levereras till ditt närmsta utlämningsställe, direkt till dörren med bud eller helt enkelt rätt ner i brevlådan med Snusbolagets prenumeration. Snusbolaget har årligen 280 000 kunder. Var annan av Snusbolagets kunder är en tidigare rökare, då var annan rökare dör i förtid, så har Snusbolaget bidragit till att 75 000 liv räddats!
 

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *