Connect with us

Marknadsnyheter

Tredubblad försäljning av nikotinportioner

Published

on

Försäljningen av nikotinportioner, dvs tobaksfritt snus, fortsätter att öka stark. Var fjärde såld prilla är idag tobaksfri. Det visar årets snusrapport från Snusjournalen. 

2020 blev året då sveriges 1,4 miljoner snusare tog steget ut på internet för att handla snus. Var femte snusare handlade under året snus från Snusbolaget vilket visar att vi är mitt inne i en förändring av köpbeteende – från butik till online.

Snusrapporten är är en sammanställning av trender och statistik kring svenskarnas snusvanor. Rapporten är baserad på beställningar av 280 000 kunder i Sverige samt en attitydundersökning kring snus bland 2 700 respondenter.

Prillor med nikotin utan tobak, så kallade nikotinportioner, har funnits på den svenska marknaden under några år. Försäljningen har ökat kraftigt för varje år och under 2020 ökade försäljningen med flera hundra procent i olika län

– Några anledningar till att nikotinportioner är så populära är att de varken missfärgar fingrar eller tänder, luktar inte och anses fräschare än traditionellt snus. Framför allt är nikotinportioner populära bland före detta rökare och bland kvinnliga snusare, säger Henrik Ståhl, chefredaktör Snusjournalen.

Tre gånger fler snusar tobaksfritt 2020 jämfört med 2019
Försäljningen av nikotinportioner tredubblades under 2020. En fjärdedel av snusarna använder nikotinportioner regelbundet – bland kvinnor är siffran 52 procent. Andelen som enbart snusar nikotinfritt  fördubblades under 2020 – från 11 till 23 procent. 

Att sluta röka är den främsta anledningen till att börja snusa
Den vanligaste anledning till att man börja snusa är för att man vill sluta röka, den anger 40 procent av snusarna. Bland kvinnor är siffran högre – 64 procent anger att de snusar eftersom de ville sluta röka. 84 procent av snusarna som tidigare rökt uppger att de mår mycket bättre efter skiftet till snus. En annan fördel med snus gentemot andra nikotinprodukter är att det är en vana som inte påverkar andra, 63 procent tycker att detta är viktigt. 

Landsbygden vs storstäder
Jämtland och Dalarna är de län där man köper mest snus per capita. Allra mest snusar man i Malung-Sälen. Bland den vuxna befolkningen så köper varje vuxen i Malung-Sälen i snitt tio dosor per år. På andra plats kommer Storfors, där siffran är åtta dosor per år. I Stockholms kommun ligger motsvarande siffra på 2,4 dosor per vuxen, i Malmö och Göteborg är siffran strax under en dosa per år.

Försäljningen av nikotinportioner ökade mest i Västernorrland, med 874 procent. I Västernorrlands län ökade den totala snusförsäljningen mest, upp med 137 procent. I Hallands län ökade antalet lössnusare mest, upp med 102 procent från året innan.  

– Vi ser stora skillnader på snusandet på landsbygden och i storstäderna, och mellan kvinnor och män. Tidigare var snusare nästan enbart män, men så är inte längre fallet. Det har mycket med nikotinportionernas ökade popularitet att göra. Tidigare använde nästan enbart män snus för att sluta röka, men nu kan kvinnorna välja nikotinportioner för att sluta röka, säger Henrik Ståhl.

Kvinnor vs män
Idag ser vi en mer jämställd fördelning av snusarna. Fortfarande köper männen mest snus, men under 2020 var knappt 31 procent av snusköparna kvinnor, en ökning med ett par procent från året innan. Bland kvinnor ökade försäljningen av nikotinportioner mest på Gotland, med hela 415 procent. I Jämtlands län ökar antalet kvinnliga portionssnusare mest. I Västmanland ökar antalet kvinnliga lössnusare mest, med 22 procent. 
I Malå köper kvinnor mer snus än män. 

Rapporten i siffror

  • Knox är det totalt mest sålda varumärket online.
  • Lössnusets popularitet minskade: 15% lägre försäljning till män, 17% lägre till kvinnor
  • Granit är den vanligaste snussorten i åldersgruppen 65+
  • Zeroberg är det populäraste nikotinfria snuset för män.
  • Kickup, den enda helvita nikotinfria portionen, ökar mest bland män i Jämtland
  • Lyft toppar listan över tobaksfria märket inom nikotinportioner (prillor med nikotin, utan tobak).
  • Bland kvinnor är nikotinfritt mest vanligt i åldersgruppen 25-34 år.
  • Tobaksfritt ökar mest bland män och kvinnor i åldern 55–64 år.

Topplista 2019
 

De mest populära varumärkena i riket 2020. Förra årets placering inom parentes. 

  1. Knox (1)

  2. Lyft (11)
  3. One (4)
  4. Lundgrens (3)
  5. Xrange/XR (5)

 

Total topplista nikotinportioner

De mest sålda tobaksfria prillorna i riket under 2020 totalt. Förra årets placering inom parentes. 

1.     Lyft (1)
2.     Zyn (2)
3.     Nordic spirit (3)
4.     Skruf super white (4)
5.     Loop (ny)

Se mer
Hela Snusrapporten hittar du här.
Lokala rapporter (per län) hittar du här.

Om snusjournalen
Snusjournalen testar, undersöker och skriver om allt som rör snus. Här hittar du de senaste nyheterna och fakta bakom det svenska snuset. Snusjournalen drivs av Haypp Group, Världens största onlineförsäljare av prillor. 

Markus Lindblad
Informationschef
Telefon: 0708-15 39 83
E-post: markus.lindblad@snusbolaget.se

Snusbolaget är Sveriges största snusbutik, 1 av 5 snusare handlar hos Snusbolaget. Snusbolaget har störst utbud av snus – fler än 600 olika sorters snus och erbjuder i stort sett alla tillgängliga varumärken. Snusbolaget säljer snus som levereras till ditt närmsta utlämningsställe, direkt till dörren med bud eller helt enkelt rätt ner i brevlådan med Snusbolagets prenumeration. Snusbolaget har årligen 280 000 kunder. Var annan av Snusbolagets kunder är en tidigare rökare, då var annan rökare dör i förtid, så har Snusbolaget bidragit till att 75 000 liv räddats!
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Den globala koncernen KraussMaffei lägger sin första order på EcoRubs 3D-printmaterial EcoAdd

Published

on

By

Ordervärdet uppgår till 100.000 kr och materialet skall levereras omgående från fabriken i Skellefteå

KraussMaffei, som är en av världens ledande tillverkare av maskiner och industri 3D-printrar har efter en längre tids utvärdering, har lagt en första order på EcoRubs 3D-printmaterial EcoAdd. Ordervärdet uppgår till 100.000 kr och materialet skall levereras omgående från fabriken i Skellefteå.

KrausMaffei är en av världens största tillverkare av bland annat industriella 3D-printers och maskiner som används i tillverkningsindustrin. Man har kunder inom de flesta industrisegment som tex fordon, medicin och förpackningsindustrin. Efter en längre tids utvärdering har nu EcoRub blivit utvalda som leverantör av material till deras industriella 3D-printers. Materialet kommer användas till att demonstrera möjliga produkter som kan tillverkas med deras 3D-printer PowerPrint och som kan tillverka föremål med en volym på upp till 10m3.

EcoRub har de senaste åren har satsat hårt på att utveckla återvunna material med egenskaper som besitter gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. Bolaget fokuserar nu på att ta fram återvunna kvalitets material, där några är specifikt utvecklade för 3D-printning. De är en viktig del i bolagets ambition att etablera sig på marknaden i Sverige, men framför allt i Europa.

-Vi är såklart stolta över att blivit utvalda som leverantörer, då KraussMaffei har extremt höga krav på sina underleverantörer. Det är ett erkännande och kan bana väg för större ordrar och fler internationella kunder för EcoRub. Men också ett kvitto på att även stora internationella kunder efterfrågar ett 3D-print material som är baserat på 100% återvunnet material. Genom EcoAdd så får dom möjlighet att skapa produkter av hög kvalitet för sina kunder, säger Anders Färnlöf, vd på EcoRub.

Läs mer om KraussMaffei 3D-printer powerPrint
https://www.kraussmaffei.com/en/our-products/powerprint

Läs mer om Ecorubs material EcoAdd
https://www.ecorub.se/3d-printing/

Info om KraussMaffei
Är en av världens ledande tillverkare av maskiner och system för produktion och bearbetning av plast och gummi. Produkter och tjänster omfattar alla teknologier inom formsprutning, extrudering, reaktionsprocessmaskiner och additiv tillverkning.  Levererar tjänster till kunder inom bland annat fordons-, förpacknings-, medicin-, återvinnings- och byggindustrin samt till tillverkare av elektriska och elektroniska produkter och hushållsapparater. Bolaget har cirka 4 700 anställda personer över hela världen och består av 30 dotterbolag och 570 handels- och servicepartners. Bolaget grundades 1838 och har sitt huvudkontor i München, Tyskland. I slutet av 2018 noterades KraussMaffei-koncernen på Shanghaibörsen.

Info om EcoRub
Är ett Greentech-bolag som producerar återvunnet kvalitetsmaterial av gummi och plast för formsprutning, strängsprutning och 3D-printning vilket möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. EcoRub producerar också egna industrimattor såväl som gummiprodukter för gym och stall. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger utanför Skellefteå.

Informationen är sådan som EcoRub är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-28 08:35 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bara knappt sju av tio svenskar tycker att det är helt fel att köra bil efter ett glas vin

Published

on

By

Påsken är här och med den en av de intensivaste helgerna i trafiken. Samtidigt anser bara knappt sju av tio svenskar (69 procent) att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas öl eller vin. Det visar Systembolagets undersökning Alkoholindex som har tagits fram årligen sedan 2010 med hjälp av Novus.

– Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en farlig kombination. Med Trafikverkets nollvision, där ingen ska dö eller skadas i trafiken, är det mest rimliga att alkohol inte alls kombineras med att vara ute i trafiken. Att det då bara är knappt sju av tio svenskar som tycker att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit alkohol är oroande, säger Mojtaba Ghodsi, vd för IQ.

På nationell nivå har andelen som svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas vin eller öl minskat från 88 procent 2010 till 69 procent 2023. Andelen som anser att det är rätt att köra bil efter ett glas har rört sig långsamt i en mer tillåtande riktning, från 3 procent 2010 till 5 procent i den senaste mätningen.

Färre unga tar helt avstånd

Bland unga, under 29 år, är det endast 59 procent som helt tar avstånd till att köra bil efter ett glas vin eller en öl. Bland män under 29 år är det bara drygt varannan, 53 procent, som helt tar avstånd. Bland kvinnor i samma ålder tar 64 procent helt avstånd.

– Vi vet att unga är mer riskbenägna, och att konsekvenstänkandet är fullt utvecklat först i 25-årsåldern. Därför är det extra bekymmersamt att just unga verkar se mindre allvarligt på att dricka alkohol och köra bil, säger Mojtaba Ghodsi.

Minst återhållsamma är man i Stockholms län, där 62 procent tycker att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit alkohol. Mest restriktiv är man i Norrbottens län, där 81 procent tycker att det är helt fel.

Att någon gång köra bil när man druckit ett glas vin eller en öl?

Andel som svarat ”helt fel” eller ”mer rätt än fel”, samt ”helt rätt” på den frågan

Län Antal svarande Helt fel Rätt
Norrbotten 224 81 % 3 %
Blekinge 167 77 % 6 %
Dalarna 207 77 % 2 %
Gävleborg 220 76 % 3 %
Gotland 157 76 % 1 %
Jämtland 213 75 % 4 %
Västernorrland 216 74 % 6 %
Värmland 213 74 % 4 %
Kronoberg 223 73 % 2 %
Västerbotten 215 73 % 2 %
Kalmar 220 73 % 3 %
Västmanland 213 72 % 3 %
Halland 214 72 % 4 %
Jönköping 225 72 % 3 %
Västra Götaland 338 70 % 6 %
Riket 4921 69 % 5 %
Östergötland 206 69 % 2 %
Örebro 223 67 % 7 %
Södermanland 210 67 % 7 %
Uppsala 209 67 % 3 %
Skåne 308 64 % 3 %
Stockholm 500 62 % 6 %

2022 omkom 47 personer i en alkohol- eller narkotikarelaterad trafikolycka i Sverige, vilket är 25 procent av alla omkomna i trafiken. Enligt Trafikverket sker det minst 15 000 resor dagligen i Sverige med förare som är så påverkade att de skulle dömas för rattfylleri om de upptäcktes. Rattfylleri är när en person som kör ett motordrivet fordon har minst 0,2 promille alkohol eller narkotika i blodet. I flera länder är rattfyllerigränsen noll promille.

­– Att så många rattfyllerister finns ute på våra vägar är allvarligt och utgör en risk för andra trafikanter. Det finns ingen säker gräns för alkohol och bilkörning. Så dricker du alkohol i påsk, låt bilen stå, uppmanar Mojtaba Ghodsi.

Om Alkoholindex

Alkoholindex är ett samlat mått på svenskarnas attityd till alkohol, med betoning på berusningsdrickande. Indexvärdet 59,5 för 2023 är det längsta någonsin. Alkoholindex skapas från svaren på sju frågor och presenteras på en skala från 0–100, där 0 är mest tillåtande och 100 är mest restriktiv.

Samma frågor ställs sedan 2010 en gång per år till personer 16 år och äldre. Fram till 2022 genomfördes undersökningen på uppdrag av IQ. Sedan 2023 är Systembolaget ansvarig för Alkoholindex. Undersökningen genomförs av Novus och resultatet 2023 är baserat på 4 921 intervjuer. Läs mer om Alkoholindex på https://www.omsystembolaget.se/folkhalsa/samhalle/rapporter-och-seminarier/alkoholindex/

För mer information

Mojtaba Ghodsi, Vd, IQ
Tel: 0702-40 78 15
E-post: mojtaba@iq.se

David Wahlund, Press- och PR-ansvarig, IQ
Tel: 070-921 75 55
E-post: david@iq.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

DRILLCON ÖKAR FOKUS PÅ EUROPA & INFÖR NYA FINANSIELLA MÅL

Published

on

By

Drillcon ser en fortsatt god och ökande efterfrågan på våra borrtjänster i Europa. För att förbättra vår produktionskapacitet och öka vår tillväxt har bolaget beslutat att omlokalisera samtliga borriggar i Sydamerika till Europa och avveckla vår närvaro i Chile. Trots en historik av flera framgångsrika kontrakt i Chile så är kundernas beslutscykler långa och leder till stilleståndsperioder och ineffektiv beläggning.

 ’Denna konsolidering av verksamheten till Europa ger oss en ökad produktionskapacitet vilket den europiska marknaden efterfrågar. Drillcon får en fortsatt möjlighet till hållbar och lönsam tillväxt. Vi har även erbjudit de anställda i Chile en anställning i Drillcon Iberia.’, säger Patrik Rylander, Drillcon vd och koncernchef.

 Omstruktureringskostnaden beräknas till cirka 4,5 Mkr och kommer belasta första kvartalet, 2024.

Vidare, inför Drillcon nya finansiella mål i syfte att främja en fortsatt hållbar lönsamhet och skapa ett ökat aktieägarvärde som bl a innebär ett höjt rörelsemarginalmål samt en utdelning om minst 50% av redovisat resultat efter skatt.

Örebro 28 mars 2024

               

Patrik Rylander, VD                                      

Drillcon AB       

Pressreleasen och ytterligare information kan inhämtas  https://www.drillcon.se/media/press-releases

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Drillcon AB (publ) ska offentliggöra enligt Europaparlamentets och rådets förordning (596/2014/EU) om marknadsmissbruk (MAR). Informationen lämnades genom ovanstående persons försorg för offentliggörande den 28 feb kl 08.30 (CET). Detta pressmeddelande, liksom ytterligare information om Drillcon AB, finns tillgänglig på www.drillcon.se.

Allmänt om Drillcon-gruppen:

Drillcon AB (publ), med dotterbolagen Drillcon Scandinavia AB, Drillcon Irland Ltd, Drillcon Iberia SA, Drillcon Americas SpA och Drillcon Norway AS, utför prospektering- och raiseborrning inom gruv- och anläggningsindustrin, i Norden, Iberiska halvön och Europa.  

Drillcon AB (publ) är listat på First North Premier Growth Market vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av NASDAQ OMX Stockholm AB. Bolag vars aktier handlas på First North Premier Growth Market är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett något mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag. Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission, +46 (0)8 – 684 211 00, info@eminova.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.