Marknadsnyheter
Tredubblad försäljning av nikotinportioner

Försäljningen av nikotinportioner, dvs tobaksfritt snus, fortsätter att öka stark. Var fjärde såld prilla är idag tobaksfri. Det visar årets snusrapport från Snusjournalen.
2020 blev året då sveriges 1,4 miljoner snusare tog steget ut på internet för att handla snus. Var femte snusare handlade under året snus från Snusbolaget vilket visar att vi är mitt inne i en förändring av köpbeteende – från butik till online.
Snusrapporten är är en sammanställning av trender och statistik kring svenskarnas snusvanor. Rapporten är baserad på beställningar av 280 000 kunder i Sverige samt en attitydundersökning kring snus bland 2 700 respondenter.
Prillor med nikotin utan tobak, så kallade nikotinportioner, har funnits på den svenska marknaden under några år. Försäljningen har ökat kraftigt för varje år och under 2020 ökade försäljningen med flera hundra procent i olika län
– Några anledningar till att nikotinportioner är så populära är att de varken missfärgar fingrar eller tänder, luktar inte och anses fräschare än traditionellt snus. Framför allt är nikotinportioner populära bland före detta rökare och bland kvinnliga snusare, säger Henrik Ståhl, chefredaktör Snusjournalen.
Tre gånger fler snusar tobaksfritt 2020 jämfört med 2019
Försäljningen av nikotinportioner tredubblades under 2020. En fjärdedel av snusarna använder nikotinportioner regelbundet – bland kvinnor är siffran 52 procent. Andelen som enbart snusar nikotinfritt fördubblades under 2020 – från 11 till 23 procent.
Att sluta röka är den främsta anledningen till att börja snusa
Den vanligaste anledning till att man börja snusa är för att man vill sluta röka, den anger 40 procent av snusarna. Bland kvinnor är siffran högre – 64 procent anger att de snusar eftersom de ville sluta röka. 84 procent av snusarna som tidigare rökt uppger att de mår mycket bättre efter skiftet till snus. En annan fördel med snus gentemot andra nikotinprodukter är att det är en vana som inte påverkar andra, 63 procent tycker att detta är viktigt.
Landsbygden vs storstäder
Jämtland och Dalarna är de län där man köper mest snus per capita. Allra mest snusar man i Malung-Sälen. Bland den vuxna befolkningen så köper varje vuxen i Malung-Sälen i snitt tio dosor per år. På andra plats kommer Storfors, där siffran är åtta dosor per år. I Stockholms kommun ligger motsvarande siffra på 2,4 dosor per vuxen, i Malmö och Göteborg är siffran strax under en dosa per år.
Försäljningen av nikotinportioner ökade mest i Västernorrland, med 874 procent. I Västernorrlands län ökade den totala snusförsäljningen mest, upp med 137 procent. I Hallands län ökade antalet lössnusare mest, upp med 102 procent från året innan.
– Vi ser stora skillnader på snusandet på landsbygden och i storstäderna, och mellan kvinnor och män. Tidigare var snusare nästan enbart män, men så är inte längre fallet. Det har mycket med nikotinportionernas ökade popularitet att göra. Tidigare använde nästan enbart män snus för att sluta röka, men nu kan kvinnorna välja nikotinportioner för att sluta röka, säger Henrik Ståhl.
Kvinnor vs män
Idag ser vi en mer jämställd fördelning av snusarna. Fortfarande köper männen mest snus, men under 2020 var knappt 31 procent av snusköparna kvinnor, en ökning med ett par procent från året innan. Bland kvinnor ökade försäljningen av nikotinportioner mest på Gotland, med hela 415 procent. I Jämtlands län ökar antalet kvinnliga portionssnusare mest. I Västmanland ökar antalet kvinnliga lössnusare mest, med 22 procent.
I Malå köper kvinnor mer snus än män.
Rapporten i siffror
- Knox är det totalt mest sålda varumärket online.
- Lössnusets popularitet minskade: 15% lägre försäljning till män, 17% lägre till kvinnor
- Granit är den vanligaste snussorten i åldersgruppen 65+
- Zeroberg är det populäraste nikotinfria snuset för män.
- Kickup, den enda helvita nikotinfria portionen, ökar mest bland män i Jämtland
- Lyft toppar listan över tobaksfria märket inom nikotinportioner (prillor med nikotin, utan tobak).
- Bland kvinnor är nikotinfritt mest vanligt i åldersgruppen 25-34 år.
- Tobaksfritt ökar mest bland män och kvinnor i åldern 55–64 år.
Topplista 2019
De mest populära varumärkena i riket 2020. Förra årets placering inom parentes.
-
Knox (1)
- Lyft (11)
- One (4)
- Lundgrens (3)
- Xrange/XR (5)
Total topplista nikotinportioner
De mest sålda tobaksfria prillorna i riket under 2020 totalt. Förra årets placering inom parentes.
1. Lyft (1)
2. Zyn (2)
3. Nordic spirit (3)
4. Skruf super white (4)
5. Loop (ny)
Se mer
Hela Snusrapporten hittar du här.
Lokala rapporter (per län) hittar du här.
Om snusjournalen
Snusjournalen testar, undersöker och skriver om allt som rör snus. Här hittar du de senaste nyheterna och fakta bakom det svenska snuset. Snusjournalen drivs av Haypp Group, Världens största onlineförsäljare av prillor.
Markus Lindblad
Informationschef
Telefon: 0708-15 39 83
E-post: markus.lindblad@snusbolaget.se
Snusbolaget är Sveriges största snusbutik, 1 av 5 snusare handlar hos Snusbolaget. Snusbolaget har störst utbud av snus – fler än 600 olika sorters snus och erbjuder i stort sett alla tillgängliga varumärken. Snusbolaget säljer snus som levereras till ditt närmsta utlämningsställe, direkt till dörren med bud eller helt enkelt rätt ner i brevlådan med Snusbolagets prenumeration. Snusbolaget har årligen 280 000 kunder. Var annan av Snusbolagets kunder är en tidigare rökare, då var annan rökare dör i förtid, så har Snusbolaget bidragit till att 75 000 liv räddats!
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke