Connect with us

Marknadsnyheter

Treks största lansering NÅGONSIN: Den.Ultimata.Racercykeln.

Published

on

Idag släppte Trek nya Madone Gen 8, en oslagbar kombination av de två ikoniska supercyklarna Émonda och Madone. Lika lätt som Émonda och lika snabb som Madone, är cykeln den bästa av två världar – och den enda racercykel du någonsin kommer att behöva. Fråga bara superstjärnan Mads Pedersen som redan vunnit med den. 

Aggressiv, snabb, smidig, lätt, snygg – Madone gen 8 sparar inte på något när det kommer till geometri, design och innovation: Kungen av racercyklar är här. 

Oavsett om du satsar på snabba, lätta klättringar eller sprintar över mållinjen, är Madone Gen 8 designad med input från världens bästa racercyklister för att vara absolut bäst vart man än cyklar. 

Lätt som Émonda, snabb som Madone Gen 7 

Madone Gen 8 är lika lätt som nuvarande Émonda SLR f/s och 320 gram lättare än tidigare Madone f/s, tack vare helt nya 900-serien OCLV Carbon och helt ny rördesign. Dessutom klättrar den som en dröm, så även Émonda-fansen lär bli omvända.  

Madone Gen 8 är 77 sek/tim snabbare än Émonda och lika snabb som den tidigare Madone* med nya Full System Foil aero-former som omdefinierar hur snabbt verkligen ser ut.  

*Som ett helt åkarsystem av cykel, cyklister och flaskor/burar på 200Wh

Dessutom finns nya RSL Aero flaskor och flaskburar (ingår i Madone SLR) som hjälper till att göra hela cockpiten snabbare än vilken annan cykel som helst. 

Mads Pedersen: ”Ett mästerverk” 

Mads Pedersen, Lidl-Treks superstjärna, var en av de första som fick testa och hjälpa till att utveckla denna ultimata racercykel och säger att den är: 

”Ett mästerverk, en cykel i världsklass, så lätt och fortfarande så aerodynamisk. För att vara ärlig så trodde jag inte på det i början. Men nu när jag cyklar på den mer och mer – så vet jag. Kan knappt vänta tills jag får tävla på den.” 

Idag, när cykeln lanseras, har Mads faktiskt redan tävlat cykeln utan att någon visste – och vunnit. I ett av de mest prestigefyllda loppen som finns kom han in som nummer ett i första etappen; Dauphiné i Frankrike i början av juni. 

Näst på racingschemat för Mads Pedersen och Lidl-Trek-teamet står Tour de France 2024 och förväntningarna är höga från både Trek och resten av cykelvärlden. 

Det bästa av båda världar 

Madone Gen 8 ersätter Madone Gen 7 och Émonda, men dess arv är mycket större än vad någon annan cykel varit. Med Madone Gen 8 får Émondas kunder en ännu mer aerodynamisk upplevelse, och Madones kunder får en ultralätt cykel som hjälper dem att klättra snabbare än någonsin. 

Madone Gen 8:s uppdaterade IsoFlow-teknik är ännu lättare och 80 % mer vertikalt följsam än tidigare och absorberar grus på vägen för att hålla dig starkare längre.  

Madone SLR-modeller sätter cyklisten i den ultimata aeropositionen med en uppdaterad Aero RSL Road Integrated Bar/Stem tillverkad med bland annat uberlätt OCLV Carbon och ultrasnabba aeroformer. 

En prisklass för alla  

Den nya Madone SL delar samma revolutionerande ramteknologi som SLR-modellen men håller kostnaderna nere med mer ekonomisk 500 OCLV Carbon serien och två-designat styr/stam kombinationer. 

Madone Gen 8 kommer att finnas tillgänglig globalt hos utvalda Trek-återförsäljare. Läs mer här: 

Madone Gen 8

 

Kontakt

Caroline Hellberg | Marketing Specialist Sverige | Trek Nordic | trekbikes.com | +46 762 82 92 49

Om Trek

Trek startades 1976 i Waterloo, USA och är idag ett av världens mest prestigefyllda varumärken. Med ambitionen om att få fler att cykla, ligger fokus på att tillverka världens bästa cyklar & tillbehör, hela tiden med hållbarhet i åtanke.

Trek gör cyklar åt alla – det spelar ingen roll om du cyklar längst fram i pelotonen på Tour De France, tar en cykeltur för att köpa glass med familjen, pendlar till jobb och skola, nöjesåker på stigar och landsvägar, eller tävlar.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.