Marknadsnyheter
Truecaller börjar erbjuda försäkringsskydd för bedrägerier på mobiltelefon

Truecaller lanserar idag tjänsten Truecaller Fraud Insurance. Produkten vänder sig till Premium-prenumeranter och lanseras till en början för iOS- och Android-användare i Indien.
Truecaller, med en användarbas på över 400 miljoner användare globalt, varav mer än 285 miljoner användare i Indien, tar idag ytterligare ett steg för att skydda sina användare mot onlinebedrägerier. Genom lanseringen av Truecaller Fraud Insurance får användarna ett ännu bättre skydd om de skulle drabbas av bedrägeriförsök. Till en början erbjuds produkten i Indien för både iOS och Android, och vänder sig till Premium-prenumeranter.
Truecaller har inlett ett samarbete med ett av Indiens största och mest välkända försäkringsbolag för att kunna erbjuda bedrägeriförsäkringen. Truecaller-användarna kan aktivera tjänsten i sin mobilapp, och kommer inledningsvis att erbjudas kompensation på upp till 10 000 INR (cirka 1 250 SEK). Bedrägeriförsäkringen är tillgänglig för årsabonnenter, och de användare som inte omfattas har möjlighet att uppgradera sitt abonnemang. Befintliga prenumeranter med utvalda abonnemang kommer att få försäkringen utan extra kostnad. De prenumeranter som har aktiverat Truecaller Family kommer att kunna utöka försäkringen till att omfatta alla som omfattas av familjeabonnemanget.
För att säkerställa en smidig och bekymmersfri upplevelse för alla användare är bedrägeriförsäkringen sömlöst integrerad i Truecaller-appen, och aktiveras när användaren väljer försäkringstjänsten.
Truecallers VD Alan Mamedi säger: ”Trots att vi erbjuder världsledande tjänster inom samtalsidentifiering och bedrägeriskydd händer det tyvärr att även vissa av våra användare faller offer för kriminella bedrägerier. Vi vill kunna erbjuda en ökad trygghet genom att skydda våra användare före, under och efter en interaktion. Nyligen lanserade vi vår funktion AI Call Scanner för att skydda användarna mot röstimitationer, och idag tar vi ytterligare ett steg. Många onlinebedrägerier inleds via telefonsamtal och meddelanden, och omfattar ofta relativt låga belopp i Indien. Vi vet hur svårt det är att få tillbaka de här pengarna, och genom att lansera en försäkringstjänst hoppas vi kunna avlägsna stigmat kring detta och hjälpa användarna att få tillbaka sina pengar. Vi inleder med att erbjuda den här tjänsten på vår största marknad, dvs. Indien, men målet är att lansera bedrägeriförsäkringen på fler marknader i samtliga våra regioner.”
Truecaller Premium har idag över en miljon prenumeranter i Indien. Tillväxten har varit särskilt stor på iOS, där antalet prenumeranter i Indien ökat med cirka 50 procent det senaste året. På iOS ligger även konverteringen till en betald prenumeration på över 2 %, både i Indien och globalt. Under första kvartalet 2024 redovisade Truecaller globala abonnemangsintäkter på 58 miljoner kronor, en årlig intäktsökning med 25 procent och en rekordhög intäkt per användare (ARPU).
Truecaller Fraud Insurance finns nu tillgänglig i de senaste versionerna av Truecaller-appen, som kan laddas ned från alla de vanligaste appbutikerna.
För mer information, kontakta gärna:
Andreas Frid, Head of IR & Communication
+46 705290800
andreas.frid@truecaller.com
Om Truecaller:
Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 400 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.
Marknadsnyheter
Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund

Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke