Connect with us

Marknadsnyheter

Två Anneli och ett uppdrag – TV-programmet Landgång ledde till att cirkeln slöts

Published

on

En svensk anestesisjuksköterska uppfyllde sin dröm om att arbeta som volontär på ett av Mercy Ships sjukhusfartyg när hon upptäckte att den sjuksköterska med samma namn, som inspirerade henne för många år sedan, också var ombord.

”Under 2024 har över 50 svenskar rest ut som volontärer med Mercy Ships. Det är rekord och nästan en fördubbling mot ifjol – vi märker att många brinner för att göra verklig skillnad! Varje år tjänstgör mer än 3 000 volontärer från över 60 länder ombord på världens två största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy® och Global Mercy™. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, kockar, sjömän och ingenjörer som ger av sin tid och kompetens ,” säger Stefan Sonesson, Sverigechef Mercy Ships.

Anneli Larssons historia
Anneli Larsson, då 31 år, satt hemma i Stockholm 2014 och tittade på TV-programmet Landgång där välgörenhetsorganisationen Mercy Ships skildrades. Organisationen erbjuder livsförvandlande operationer på sjukhusfartyg som bemannas av volontärer till människor som saknar tillgång till sjukvård i subsahariska Afrika. Programledaren Anne Lundberg tillbringade två veckor ombord och lagade mat i köket till fartygets patienter och besättning i Kongo.

Men det som särskilt fångade Annelis uppmärksamhet var en operationssjuksköterska vars namn bara skilde sig från hennes med två bokstäver – Anneli Persson. Det volontärjobb hon gjorde för att förändra livet för dem som inte kan få operation i Afrika, blev också hennes dröm.

”Jag hade inte hört talas om Mercy Ships tidigare, men när jag såg programmet Landgång visste jag att det var det här jag ville göra. Jag kände det verkligen”, säger Larsson. ”Hon hette samma sak som jag och jobbade också i operationssalen. Vi har inte samma jobb i operationssalen, men det berörde mig ändå. Jag tänkte… det här är vad jag kan göra.”

Hon sökte den extra erfarenhet hon behövde för att hennes kompetens skulle motsvara Mercy Ships behov och fick jobb på ett barnsjukhus där hon lärde sig att söva barnpatienter.

”Jag tillbringade fem år på ett barnsjukhus i Stockholm. Sedan tänkte jag att jag skulle göra något åt den här drömmen. Nu är det dags, jag slutar här”, säger Larsson.

Och det gjorde hon.

En reklamskylt på tunnelbanan
Strax därefter gick Larssons cykel sönder.

”Jag var tvungen att lämna in den för reparation och ta tunnelbanan hem. Och i tunnelbanan, som jag annars aldrig tar, eftersom jag alltid använder min cykel, fanns det en stor Mercy Ships-annons i fönstret där det stod: Är du vår nya volontär?” minns Larsson. ”Och jag tänkte – Ja, det är jag. Så jag skannade QR-koden och gick på ett informationsmöte. Det var bokstavligen ett tecken!”

I oktober 2024 åkte hon till slut iväg för att arbeta som volontär på sjukhusfartyget Africa Mercy® i Madagaskar – ett decennium efter att hon sett TV-serien Landgång. Ombord blev hon förvånad när hon mötte den Anneli som en gång inspirerat henne till att hamna just här. De gjorde nämligen nu samtidigt båda volontärtjänst på sjukhuset ombord.

Anneli Perssons historia
Anneli Persson, 54, började arbeta som volontär för Mercy Ships 2008 som operationssjuksköterska efter att ha känt att Gud kallade henne att hitta något som kunde hjälpa andra. Hon upptäckte Mercy Ships genom ett annat TV-program som hennes föräldrar hade sett. Redan efter första gången hon arbetade som volontär var hon fast besluten att berätta om Mercy Ships och har gjort det sedan dess. ”Jag var först volontär i Liberia och efter de tre månaderna kände jag en längtan efter att få dela med mig av allt positivt till svenska folket”, säger Persson. ”Jag tänkte bara – Varför känner inte alla till Mercy Ships? Alla borde veta!”

“Att arbeta som volontär hade ett syfte, mer än jag kände med jobbet hemma. Syftet att hjälpa någon att få synen tillbaka var enormt för mig. Att se dem komma in blinda och gå ut seende. Och att få använda min kunskap och mina färdigheter som jag hade arbetat med i många år för att arbeta ombord på Mercy Ships fartyg.”

Efter att ha arbetat som volontär för Mercy Ships fokuserade hon på att dela med sig av sina erfarenheter till sin kyrka. De delade snart hennes entusiasm och hjälpte till att stödja hennes återkomst till fartyget dit hon har återvänt som volontär nästan varje år sedan dess.

Persson blev snart styrelseledamot i Mercy Ships Sweden (MSSE) och från 2014 och tre år framåt var hon nationell chef i Sverige. Av en händelse blev hon tillfrågad att medverka i Landgång, ett populärt svenskt TV-program.

”Jag hörde att det var nästan en miljon människor som såg de här två specifika avsnitten. Och vi är bara 11 miljoner i Sverige. Folk pratar fortfarande väldigt mycket om det här.”

En av dem som såg programmet var alltså den andra Anneli.

Ett välkänt ansikte ombord på Mercy Ships
Larsson insåg nästan omedelbart att Persson var samma person som hon sett på TV, och båda tyckte att sammanträffandet var mycket roligt. Medan Larssons resa bara hade börjat, hade Perssons engagemang för Mercy Ships redan sträckt sig över ett decennium.

”Vi arbetar båda som sjuksköterskor i operationssalen och det är fantastiskt”, säger Larsson.

Persson, som arbetar som operationssjuksköterska på Capio ögonklinik och Högsbo sjukhus när hon är hemma i Göteborg, sa: ”Svenskarna här, vi är nu 12 stycken ombord, kallar oss också Persson, Larsson… , som om vi vore fotbollsspelare eller något!”

När hon inte är volontär ombord på Mercy Ships fartyg arbetar Larsson deltid som ambulanssjuksköterska i Stockholm på AISAB och deltid som anestesisjuksköterska på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Hon säger: ”Jag trivs jättebra ombord. Alla är så snälla och hjälpsamma. De är glada över att vi är här. Om min arbetsgivare hemma i Sverige tillåter skulle jag verkligen vilja komma tillbaka”.

Bilder:

  1. Anneli Persson och Anneli Larsson framför sjukhusfartyget Africa Mercy i Madagaskar
  2. Anneli Persson och Anneli Larsson ombord på sjukhusfartyget Africa Mercy
  3. Anneli Larsson och Anneli Persson förbereder för operation ombord på Africa Mercy

Foto: Mercy Ships

FÖR MER INFORMATION:

Stefan Sonesson, Sverigechef Mercy Ships, stefan.sonesson@mercyships.org  Mobil: +46 730 40 02 05
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se  Mobil: +46 707 77 12 90
Stanley Ekelund, Marknadskommunikatör Mercy Ships Sverige, stanley.ekelund@mercyships.org Mobil +46 760 74 72 45
Emelie Rönnerfors, Presskontakt, +46 736 83 77 26,
emelie.ronnerfors@mercyships.org

OM MERCY SHIPS
Mercy Ships ger, via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård till dem med minst tillgång till säker kirurgi. Mercy Ships är en internationell idéburen hjälporganisation på kristen grund. För att ge bestående effekter har organisationen under de senaste tre decennierna fokuserat på partnerskap med länder i Afrika. Mercy Ships samverkar med nationella partners, erbjuder utbildning för lokal hälso- och sjukvårdspersonal samt arbetar med uppbyggnad av medicinsk infrastruktur.

Varje år tjänstgör mer än 3 000 volontärer från över 60 länder ombord på världens två största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy® och Global Mercy™. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, kockar, sjömän och ingenjörer som ger av sin tid och kompetens. Mercy Ships grundades 1978 och har kontor i 16 länder samt ett afrikanskt center i Dakar, Senegal. För mer information, besök mercyships.se och följ @MercyShipsSverige på sociala medier.
www.mercyships.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Här är det dyrast att separera i Sverige

Published

on

By

Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.

Antal skilsmässor 2023 

Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation. 

Om uträkningen 

Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent). 

Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg

Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea  931 804 kronor, och 1 863 608 för två. 

I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två. 

Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg 

Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka  För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två. 

Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor. 

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå. 

Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.  

– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst  för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen,  säger Claudia Wörmann. 

Fem dyraste kommunerna att separera i

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Sundbyberg
  2. Solna
  3. Nacka
  4. Varberg
  5. Kungsbacka 

Fem billigaste kommunerna att separera i 

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Borlänge
  2. Kristianstad 
  3. Trollhättan 
  4. Uddevalla
  5. Skövde

Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner

För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket 

claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14  

Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Negativa Ord Kan Avslöja Psykisk Hälsa

Published

on

By

En ny studie i Cognition & Emotion visar att personer som ofta använder negativt laddade ord löper högre risk för förhöjda nivåer av depression och ångest över tid. Oavsett om deltagarna var kliniskt deprimerade eller inte, tydde en hög frekvens av negativt språkbruk på mer intensiva psykiska utmaningar. Även om positivt språk hade en svag koppling till minskade symtom, var denna effekt betydligt svagare.

I studien fick 40 deltagare beskriva sina upplevelser vid tre olika tillfällen under ett år. Deras berättelser analyserades för positivt och negativt språk, och resultaten visade att ihållande negativa språkmönster kan vara en stabil indikator på psykisk hälsa. Detta öppnar för nya sätt att övervaka psykiska tillstånd genom att analysera vårt språk i vardagen.

Källa: psypost.org

tandfonline.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Air India SATS lägger ny order på 15,7 MSEK

Published

on

By

Air India SATS (AISATS) fortsätter att expandera Aerowash-konceptet i Indien. För att möta behovet i den indiska marknaden har Aerowash erhållit en ny order på motsvarande 15,7 MSEK från AISATS.
 
Maskinerna ska användas av AISATS på basen i Mumbai. Sedan tidigare har AISATS etablerat det unika Aerowash-konceptet i New Dehli, Bangalore och Hydrabad.
 
”Det är enormt glädjande att utbyggnaden av AISATS nätverk av baser som kan erbjuda vårt effektiva och miljövänliga tvättkoncept fortsätter. Vi ser ett växande behov av att kunna erbjuda flygbolagen kontinuerlig tillgång till vår drywash. Jag har därför hög tilltro till att AISATS kommer utöka nätverket med fler baser under nästa år. Det gäller att ha respekt för ledtiderna i branschen så överlag är jag enormt stolt över vad vi fått till i Indien på förhållandevis kort tid.”, säger vd Niklas Adler
 
Aerowash kommer att prioritera den nya ordern från AISATS och skeppning beräknas därför att genomföras under de kommande 1-2 månaderna.

Denna information är sådan som Aerowash är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-25 10:57 CET.

Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com

www.aerowash.com

Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.