Connect with us

Marknadsnyheter

Två Anneli och ett uppdrag – TV-programmet Landgång ledde till att cirkeln slöts

Published

on

En svensk anestesisjuksköterska uppfyllde sin dröm om att arbeta som volontär på ett av Mercy Ships sjukhusfartyg när hon upptäckte att den sjuksköterska med samma namn, som inspirerade henne för många år sedan, också var ombord.

”Under 2024 har över 50 svenskar rest ut som volontärer med Mercy Ships. Det är rekord och nästan en fördubbling mot ifjol – vi märker att många brinner för att göra verklig skillnad! Varje år tjänstgör mer än 3 000 volontärer från över 60 länder ombord på världens två största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy® och Global Mercy™. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, kockar, sjömän och ingenjörer som ger av sin tid och kompetens ,” säger Stefan Sonesson, Sverigechef Mercy Ships.

Anneli Larssons historia
Anneli Larsson, då 31 år, satt hemma i Stockholm 2014 och tittade på TV-programmet Landgång där välgörenhetsorganisationen Mercy Ships skildrades. Organisationen erbjuder livsförvandlande operationer på sjukhusfartyg som bemannas av volontärer till människor som saknar tillgång till sjukvård i subsahariska Afrika. Programledaren Anne Lundberg tillbringade två veckor ombord och lagade mat i köket till fartygets patienter och besättning i Kongo.

Men det som särskilt fångade Annelis uppmärksamhet var en operationssjuksköterska vars namn bara skilde sig från hennes med två bokstäver – Anneli Persson. Det volontärjobb hon gjorde för att förändra livet för dem som inte kan få operation i Afrika, blev också hennes dröm.

”Jag hade inte hört talas om Mercy Ships tidigare, men när jag såg programmet Landgång visste jag att det var det här jag ville göra. Jag kände det verkligen”, säger Larsson. ”Hon hette samma sak som jag och jobbade också i operationssalen. Vi har inte samma jobb i operationssalen, men det berörde mig ändå. Jag tänkte… det här är vad jag kan göra.”

Hon sökte den extra erfarenhet hon behövde för att hennes kompetens skulle motsvara Mercy Ships behov och fick jobb på ett barnsjukhus där hon lärde sig att söva barnpatienter.

”Jag tillbringade fem år på ett barnsjukhus i Stockholm. Sedan tänkte jag att jag skulle göra något åt den här drömmen. Nu är det dags, jag slutar här”, säger Larsson.

Och det gjorde hon.

En reklamskylt på tunnelbanan
Strax därefter gick Larssons cykel sönder.

”Jag var tvungen att lämna in den för reparation och ta tunnelbanan hem. Och i tunnelbanan, som jag annars aldrig tar, eftersom jag alltid använder min cykel, fanns det en stor Mercy Ships-annons i fönstret där det stod: Är du vår nya volontär?” minns Larsson. ”Och jag tänkte – Ja, det är jag. Så jag skannade QR-koden och gick på ett informationsmöte. Det var bokstavligen ett tecken!”

I oktober 2024 åkte hon till slut iväg för att arbeta som volontär på sjukhusfartyget Africa Mercy® i Madagaskar – ett decennium efter att hon sett TV-serien Landgång. Ombord blev hon förvånad när hon mötte den Anneli som en gång inspirerat henne till att hamna just här. De gjorde nämligen nu samtidigt båda volontärtjänst på sjukhuset ombord.

Anneli Perssons historia
Anneli Persson, 54, började arbeta som volontär för Mercy Ships 2008 som operationssjuksköterska efter att ha känt att Gud kallade henne att hitta något som kunde hjälpa andra. Hon upptäckte Mercy Ships genom ett annat TV-program som hennes föräldrar hade sett. Redan efter första gången hon arbetade som volontär var hon fast besluten att berätta om Mercy Ships och har gjort det sedan dess. ”Jag var först volontär i Liberia och efter de tre månaderna kände jag en längtan efter att få dela med mig av allt positivt till svenska folket”, säger Persson. ”Jag tänkte bara – Varför känner inte alla till Mercy Ships? Alla borde veta!”

“Att arbeta som volontär hade ett syfte, mer än jag kände med jobbet hemma. Syftet att hjälpa någon att få synen tillbaka var enormt för mig. Att se dem komma in blinda och gå ut seende. Och att få använda min kunskap och mina färdigheter som jag hade arbetat med i många år för att arbeta ombord på Mercy Ships fartyg.”

Efter att ha arbetat som volontär för Mercy Ships fokuserade hon på att dela med sig av sina erfarenheter till sin kyrka. De delade snart hennes entusiasm och hjälpte till att stödja hennes återkomst till fartyget dit hon har återvänt som volontär nästan varje år sedan dess.

Persson blev snart styrelseledamot i Mercy Ships Sweden (MSSE) och från 2014 och tre år framåt var hon nationell chef i Sverige. Av en händelse blev hon tillfrågad att medverka i Landgång, ett populärt svenskt TV-program.

”Jag hörde att det var nästan en miljon människor som såg de här två specifika avsnitten. Och vi är bara 11 miljoner i Sverige. Folk pratar fortfarande väldigt mycket om det här.”

En av dem som såg programmet var alltså den andra Anneli.

Ett välkänt ansikte ombord på Mercy Ships
Larsson insåg nästan omedelbart att Persson var samma person som hon sett på TV, och båda tyckte att sammanträffandet var mycket roligt. Medan Larssons resa bara hade börjat, hade Perssons engagemang för Mercy Ships redan sträckt sig över ett decennium.

”Vi arbetar båda som sjuksköterskor i operationssalen och det är fantastiskt”, säger Larsson.

Persson, som arbetar som operationssjuksköterska på Capio ögonklinik och Högsbo sjukhus när hon är hemma i Göteborg, sa: ”Svenskarna här, vi är nu 12 stycken ombord, kallar oss också Persson, Larsson… , som om vi vore fotbollsspelare eller något!”

När hon inte är volontär ombord på Mercy Ships fartyg arbetar Larsson deltid som ambulanssjuksköterska i Stockholm på AISAB och deltid som anestesisjuksköterska på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Hon säger: ”Jag trivs jättebra ombord. Alla är så snälla och hjälpsamma. De är glada över att vi är här. Om min arbetsgivare hemma i Sverige tillåter skulle jag verkligen vilja komma tillbaka”.

Bilder:

  1. Anneli Persson och Anneli Larsson framför sjukhusfartyget Africa Mercy i Madagaskar
  2. Anneli Persson och Anneli Larsson ombord på sjukhusfartyget Africa Mercy
  3. Anneli Larsson och Anneli Persson förbereder för operation ombord på Africa Mercy

Foto: Mercy Ships

FÖR MER INFORMATION:

Stefan Sonesson, Sverigechef Mercy Ships, stefan.sonesson@mercyships.org  Mobil: +46 730 40 02 05
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se  Mobil: +46 707 77 12 90
Stanley Ekelund, Marknadskommunikatör Mercy Ships Sverige, stanley.ekelund@mercyships.org Mobil +46 760 74 72 45
Emelie Rönnerfors, Presskontakt, +46 736 83 77 26,
emelie.ronnerfors@mercyships.org

OM MERCY SHIPS
Mercy Ships ger, via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård till dem med minst tillgång till säker kirurgi. Mercy Ships är en internationell idéburen hjälporganisation på kristen grund. För att ge bestående effekter har organisationen under de senaste tre decennierna fokuserat på partnerskap med länder i Afrika. Mercy Ships samverkar med nationella partners, erbjuder utbildning för lokal hälso- och sjukvårdspersonal samt arbetar med uppbyggnad av medicinsk infrastruktur.

Varje år tjänstgör mer än 3 000 volontärer från över 60 länder ombord på världens två största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy® och Global Mercy™. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, kockar, sjömän och ingenjörer som ger av sin tid och kompetens. Mercy Ships grundades 1978 och har kontor i 16 länder samt ett afrikanskt center i Dakar, Senegal. För mer information, besök mercyships.se och följ @MercyShipsSverige på sociala medier.
www.mercyships.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.