Connect with us

Marknadsnyheter

Två av tre bilköpare sätter hållbarheten främst

Published

on

Biltillverkare bör agera snabbt för att möta konsumenters krav på mer hållbara transportermetoder.

STOCKHOLM; 17 december, 2021 — Nästan två tredjedelar av konsumenter är ”hållbarhetsmedvetna bilförare”, och klassar sig själva som väldigt eller extremt oroliga för miljön. Biltillverkare kommer därför att behöva utveckla sitt erbjudande för att möta ökade krav på hållbarhet inom bilbranschen, det visar en ny rapport from Accenture.

Rapporten “Busting automotive sustainability myths” baseras på en undersökning med 8 500 konsumenter i USA, Kina och sju länder i Europa. Syftet med rapporten är att kartlägga vilka utmaningar biltillverkare står inför när kraven på hållbarhet och digitalisering inom transportsektorn ökar. Rapporten är en del av Accentures serie av undersökningar kallad ”What digital drivers want”.             

En viktig slutsats från rapporten är att hållbarhet inte längre är en sekundär fråga för bilköpare och förare: 64 procent av de tillfrågade anser sig vara hållbarhetsmedvetna förare, och de flesta vill dessutom att deras nästa bil är ett miljöfordon (”new-energy vehicle” – NEV), såsom elektriska batteridrivna bilar, naturgasdrivna bilar, flexibla bränslebilar, hybrider, vätgashybrider eller laddhybrider. Konsumenterna var alltså tydliga med att de inte ville ha nya fordon med klassiska förbränningsmotorer. Rapporten visar dessutom att det inte bara är den miljömedvetna gruppen som är intresserade av miljöfordon. Hälften (53%) av de tillfrågade som ansåg sig själva som mindre hållbarhetsmedvetna skulle också föredra ett miljöfordon.

Av rapporten framgick även att inget specifikt varumärke anses som obestridd ledare inom hållbarhet i bilbranschen. Faktum är att nästan lika många förare i undersökningen anser att BMW och Audi (11% vardera) har det bästa hållbarhetskonceptet jämfört med Tesla (12%). I många fall valde de tillfrågade biltillverkare från sitt hemland när de skulle ranka de mest miljövänliga bilarna. Amerikaner valde exempelvis ofta Tesla, medan européer valde BMW eller Audi.

“I motsats till den allmänna uppfattningen så är kampen om att vara, eller bli sedd som, det `hållbara bilmärket´ inte över ännu.”, säger Sofia Donaldson, ansvarig för Accentures affärsområde Automotive and Mobility. ”Marknaden för el-fordon var det enda segmentet i branschen som växte nämnvärt under 2020. Bilförare är redo för miljövänliga fordon, men det finns fortfarande några hinder på vägen, som exempelvis brist på infrastruktur för smidig uppladdning och höga kilowatt-priser.”

Bilmärket oviktigt vid valet av miljöfordon

Hållbarhetsmedvetna förare är inte trogna ett särskilt bilmärke. Hela 97 procent av dem skulle byta till ett annat märke för en mer miljövänlig bil, och 99 procent av dem skulle göra det för ökad hållbarhet inom reparationer och service. Rapporten fastlår att biltillverkare som misslyckas med att tillgodose behoven hos hållbarhetsmedvetna förare – genom att inte investera i miljövänliga lösningar – kommer förlora kunder till konkurrenter som har ett starkare fokus på området.  

”Bilförare börjar alltmer utmana uppfattningen som många chefer och marknadsförare inom bilbranschen länge har haft, nämligen att kunder inte vill betala mer för hållbarhet. Bilbranschen är redan en av de mest föränderliga i världen, med ökad användning av uppkopplade tjänster, elektrifiering och självkörande fordon. Nästa steg är göra all denna teknik tillgänglig för konsumenterna på ett effektivt sätt. Att hjälpa hållbarhetsmedvetna förare att överföra sina värderingar till faktiska köp är, och kommer att bli, en stor konkurrensfördel för bilmärken.”, säger Sofia Donaldson

Bilförare kommer att betala mer för hållbarhet

En av myterna inom bilindustrin som rapporten slår hål på, är att de flesta bilförare är väldigt priskänsliga och inte vill betala mer för ökad hållbarhet. Rapporten visar att hållbarhetsmedvetna förare inte bara är villiga att byta till miljöfordon, utan att de även är beredda att betala mer för ett miljövänligt fordon. Exempelvis svarade 30 procent av de hållbarhetsmedvetna förarna att de är beredda att betala 1–5 procent mer för ett miljöfordon, och drygt 60 procent svarade att de var beredda att betala minst 6 procent eller mer. En liten grupp, 4 procent av de hållbarhetsmedvetna förarna, uppgav att de var villiga att betala hela 25 procent mer för ett miljöfordon. 

Hållbarhetsmedvetna förare är även villiga att göra vissa uppoffringar för ett mer miljövänligt fordon. Fler än 6 av 10 var villiga att ha en mindre visuellt tilltalande bil, mer funktionell design (63%) eller en bil med sämre prestanda (62%). Med andra ord är hållbarhetmedvetna förare beredda att acceptera uppoffringar inom områden som många inom bilindustrin själva ansett som avgörande, icke-förhandlingsbara köpkriterier.

För mer information kan du ta del av rapporten här:  

Accenture.com/AutoSustainabilityMyths

Om undersökningen

För rapporten genomförde Accenture en undersökning med 8 500 slumpvist utvalda konsumenter från sju länder: Kina (2 500), USA (1 000), Tyskland (1 000), Storbritannien (1 000), Frankrike (1 000), Italien (1 000) och Norge (1 000). Online-enkäten var strukturerarad, genomförd och analyserad baserat på fyra parametrar: 1.) Demografi bland förarna; 2.) Fordonsförsäljning; 3.) Fordonsservice och reparationer; 4.) Uppkopplade tjänster. Dessa parametrar möjliggjorde identifiering och uppdelning av respondenter som hade en tydlig hållbarhetsmedvetenhet, respektive de som inte hade det. Accenture använde även sin expertis inom affärsområdet Automotive and Mobility för att ta fram fallstudier över vilka bilmärken som enligt vår uppfattning är ledande inom hållbarhet.

Om Accenture:
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 624 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452

anna.markelius@accenture.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.