Connect with us

Marknadsnyheter

Två av tre bilköpare sätter hållbarheten främst

Published

on

Biltillverkare bör agera snabbt för att möta konsumenters krav på mer hållbara transportermetoder.

STOCKHOLM; 17 december, 2021 — Nästan två tredjedelar av konsumenter är ”hållbarhetsmedvetna bilförare”, och klassar sig själva som väldigt eller extremt oroliga för miljön. Biltillverkare kommer därför att behöva utveckla sitt erbjudande för att möta ökade krav på hållbarhet inom bilbranschen, det visar en ny rapport from Accenture.

Rapporten “Busting automotive sustainability myths” baseras på en undersökning med 8 500 konsumenter i USA, Kina och sju länder i Europa. Syftet med rapporten är att kartlägga vilka utmaningar biltillverkare står inför när kraven på hållbarhet och digitalisering inom transportsektorn ökar. Rapporten är en del av Accentures serie av undersökningar kallad ”What digital drivers want”.             

En viktig slutsats från rapporten är att hållbarhet inte längre är en sekundär fråga för bilköpare och förare: 64 procent av de tillfrågade anser sig vara hållbarhetsmedvetna förare, och de flesta vill dessutom att deras nästa bil är ett miljöfordon (”new-energy vehicle” – NEV), såsom elektriska batteridrivna bilar, naturgasdrivna bilar, flexibla bränslebilar, hybrider, vätgashybrider eller laddhybrider. Konsumenterna var alltså tydliga med att de inte ville ha nya fordon med klassiska förbränningsmotorer. Rapporten visar dessutom att det inte bara är den miljömedvetna gruppen som är intresserade av miljöfordon. Hälften (53%) av de tillfrågade som ansåg sig själva som mindre hållbarhetsmedvetna skulle också föredra ett miljöfordon.

Av rapporten framgick även att inget specifikt varumärke anses som obestridd ledare inom hållbarhet i bilbranschen. Faktum är att nästan lika många förare i undersökningen anser att BMW och Audi (11% vardera) har det bästa hållbarhetskonceptet jämfört med Tesla (12%). I många fall valde de tillfrågade biltillverkare från sitt hemland när de skulle ranka de mest miljövänliga bilarna. Amerikaner valde exempelvis ofta Tesla, medan européer valde BMW eller Audi.

“I motsats till den allmänna uppfattningen så är kampen om att vara, eller bli sedd som, det `hållbara bilmärket´ inte över ännu.”, säger Sofia Donaldson, ansvarig för Accentures affärsområde Automotive and Mobility. ”Marknaden för el-fordon var det enda segmentet i branschen som växte nämnvärt under 2020. Bilförare är redo för miljövänliga fordon, men det finns fortfarande några hinder på vägen, som exempelvis brist på infrastruktur för smidig uppladdning och höga kilowatt-priser.”

Bilmärket oviktigt vid valet av miljöfordon

Hållbarhetsmedvetna förare är inte trogna ett särskilt bilmärke. Hela 97 procent av dem skulle byta till ett annat märke för en mer miljövänlig bil, och 99 procent av dem skulle göra det för ökad hållbarhet inom reparationer och service. Rapporten fastlår att biltillverkare som misslyckas med att tillgodose behoven hos hållbarhetsmedvetna förare – genom att inte investera i miljövänliga lösningar – kommer förlora kunder till konkurrenter som har ett starkare fokus på området.  

”Bilförare börjar alltmer utmana uppfattningen som många chefer och marknadsförare inom bilbranschen länge har haft, nämligen att kunder inte vill betala mer för hållbarhet. Bilbranschen är redan en av de mest föränderliga i världen, med ökad användning av uppkopplade tjänster, elektrifiering och självkörande fordon. Nästa steg är göra all denna teknik tillgänglig för konsumenterna på ett effektivt sätt. Att hjälpa hållbarhetsmedvetna förare att överföra sina värderingar till faktiska köp är, och kommer att bli, en stor konkurrensfördel för bilmärken.”, säger Sofia Donaldson

Bilförare kommer att betala mer för hållbarhet

En av myterna inom bilindustrin som rapporten slår hål på, är att de flesta bilförare är väldigt priskänsliga och inte vill betala mer för ökad hållbarhet. Rapporten visar att hållbarhetsmedvetna förare inte bara är villiga att byta till miljöfordon, utan att de även är beredda att betala mer för ett miljövänligt fordon. Exempelvis svarade 30 procent av de hållbarhetsmedvetna förarna att de är beredda att betala 1–5 procent mer för ett miljöfordon, och drygt 60 procent svarade att de var beredda att betala minst 6 procent eller mer. En liten grupp, 4 procent av de hållbarhetsmedvetna förarna, uppgav att de var villiga att betala hela 25 procent mer för ett miljöfordon. 

Hållbarhetsmedvetna förare är även villiga att göra vissa uppoffringar för ett mer miljövänligt fordon. Fler än 6 av 10 var villiga att ha en mindre visuellt tilltalande bil, mer funktionell design (63%) eller en bil med sämre prestanda (62%). Med andra ord är hållbarhetmedvetna förare beredda att acceptera uppoffringar inom områden som många inom bilindustrin själva ansett som avgörande, icke-förhandlingsbara köpkriterier.

För mer information kan du ta del av rapporten här:  

Accenture.com/AutoSustainabilityMyths

Om undersökningen

För rapporten genomförde Accenture en undersökning med 8 500 slumpvist utvalda konsumenter från sju länder: Kina (2 500), USA (1 000), Tyskland (1 000), Storbritannien (1 000), Frankrike (1 000), Italien (1 000) och Norge (1 000). Online-enkäten var strukturerarad, genomförd och analyserad baserat på fyra parametrar: 1.) Demografi bland förarna; 2.) Fordonsförsäljning; 3.) Fordonsservice och reparationer; 4.) Uppkopplade tjänster. Dessa parametrar möjliggjorde identifiering och uppdelning av respondenter som hade en tydlig hållbarhetsmedvetenhet, respektive de som inte hade det. Accenture använde även sin expertis inom affärsområdet Automotive and Mobility för att ta fram fallstudier över vilka bilmärken som enligt vår uppfattning är ledande inom hållbarhet.

Om Accenture:
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 624 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452

anna.markelius@accenture.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Star Innovation offentliggör slutligt utfall i emission

Published

on

By

Star Innovation Group AB (publ) (”SIGAB”) styrelse har beslutat att stänga pågående kapitalanskaffning i bolaget. Den slutliga sammanräkningen visar att 1.491.500 aktier tecknades av både befintliga aktieägare och nya investerare. Bolaget tillförs cirka 9,8 miljoner kronor före avdrag för emissionskostnader. Därutöver så emitteras 1.491.500 teckningsoptioner av serien TO1, TO2, TO3 enligt tidigare emissionsvillkor. Teckningsoptionerna kan ytterligare tillföra bolaget ett kapitaltillskott på totalt 14.616.700 före emissionskostnader.

Aktier och aktiekapital
Nyemission kommer öka SIGAB:s aktiekapital med 372.875 SEK, från nuvarande 845.835 SEK, till 1.218.710 SEK genom emission av 1.491.500 nya B-aktier. Efter emissionen kommer antalet aktier i bolaget att uppgå till 4.874.840 aktier, varav 500.000 A-aktier och 4.374.840 B-aktier.

Emissionsinstitut
Aqurat fondkommission är emissionsinstitut till bolaget.

För ytterligare information kontakta:

Jesper Starander, VD i Star innovation Group AB (publ)
Mobil: + 46 735 126 440
E-post: jesper.starander@sigab.eu

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Hoist Finance första kvartal 2024

Published

on

By

Hoist Finance publicerar delårsrapporten för det första kvartalet 2024 den 3 maj 2024, cirka 07.30 (CEST). En kombinerad presentation och telefonkonferens kommer att hållas 09.30 (CEST).

Harry Vranjes, VD, och Christian Wallentin, CFO, presenterar och kommenterar rapporten.

Om du önskar delta via webcasten, vänligen använd länken nedan. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor.

https://ir.financialhearings.com/hoist-finance-q1-report-2024  

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50048760

Presentationen och rapporten kommer att finnas tillgängliga på www.hoistfinance.com efter publiceringen.

För vidare information vänligen kontakta:

Christian Wallentin, CFO och Vice VD

ir@hoistfinance.com

Om Hoist Finance

Hoist Finance är en förvaltare specialiserad på förfallna lån. I över 25 år har vi fokuserat på att investera i och förvalta skuldportföljer. Vi är en partner till internationella banker och finansiella institut i hela Europa och förvärvar portföljer av förfallna lån. Vi är också en partner till privatpersoner och små och medelstora företag som befinner sig i en skuldsituation och vi skapar långsiktigt hållbara återbetalningsplaner som gör det möjligt för dem att omvandla förfallna skulder till skulder som betalas av. Vi finns på 13 marknader i Europa och aktierna är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök hoistfinance.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tre nya akter klara för Grönans Lilla Scen; Olivia Lobato, Lastkaj 14 och Eleine

Published

on

By

Vi är glada över att idag presentera ytterligare tre akter som är klara för Gröna Lunds Lilla Scen och som kommer bjuda på fantastiska, musikaliska kvällar i sommar. Vi hälsar Olivia Lobato, Lastkaj 14 och Eleine varmt välkomna.

Olivia Lobato – 23 juli
Olivia Lobato skriver smärtsamt och drömmigt om livets stora stunder. Men sin fängslande sångröst gjorde hon sig tidigt ett namn på sociala medier där hon tolkade välkända svenska poplåtar. Redan första gången hon satte sig i studion för att skriva själv skrevs hennes stora genombrottslåt ”Syrener”, den nådde högt upp på singeltopplistorna både i Sverige och i Norge. Efter succén debuten har Olivia hittat hem i sitt artisteri både i musiken och på scen, förra sommaren spelade hon på några av landets största festivaler som Lollapalooza och Way Out West och öppnade för Benjamin Ingrosso under rekordkonserten på Huskvarna Folkets Park.

”Syrener” gav Olivia nomineringar till både P3 Guld och Grammis och hennes träffsäkra musik fortsätter att beröra publik.

Lastkaj 14 – 7 augusti
”Trallpunkens fanbärare nummer ett” var det någon som kallade Lastkaj 14 redan 2017. Med de senaste sex årens ihärdiga turnerande, energiska livekonserter, och de återkommande brandtalen om trallpunk, jämlikhet och solidaritet finns det nog få som inte stämmer in i det påståendet idag. Lastkaj 14 har alltid gått sin egen musikaliska väg men alltid med ena foten fast i trallpunksgrytet. Om någon tror att kvartetten på kommande skivor har fastnat i trygga rutiner och upprepningar så bevisar de motsatsen med årets två albumsläpp; ”Trallkrucifixet” som kommer senare i vår och ”Djävulskorset” som släpps i september. Nytt material i kombination med nästan sex månaders scenfrånvaro gör att spellusten och peppen är på max.

Eleine – 9 augusti
Eleine grundades 2014 och är ett mångfacetterat, intensivt och mörkt symfoniskt metalband som alltid bjuder på en liveupplevelse utöver det vanliga. Bandet har släppt fyra framgångsrika album sedan 2015 – skivor som vackert lyser upp deras sorterade och utsökt balanserade mörka musikaliska blandning. Eleine driver sin högklassiga, teatraliska och filmiska stil till det yttersta – och manifesterar en atmosfärisk värld där mörk metal möter influenser från thrash-, black- och death metal på ett fängslande sätt. 

GRÖNAN LIVE 2024
Med Gröna Lunds digitala entrékort Gröna Kortet har man fri entré hela sommarsäsongen, inklusive alla konserter. Kortet kostar 395 kr och går att köpa i Gröna Lunds webbshop. Följande konserter har hittills bokats till Grönan Live 2024:

Fröken Snusk – 10 maj kl. 20.00 på Stora Scen
Norlie & KKV – 16 maj kl. 20.00 på Stora Scen
JP Cooper – 17 maj kl. 20.00 på Stora Scen
Samir & Viktor – 18 maj kl. 18.00 på Stora Scen
Europe – 23 maj kl. 20.00 på Stora Scen
Nelly Furtado – 24 maj kl. 20.00 på Stora Scen
Dolly Style – 25 maj kl. 18.00 på Stora Scen

Loreen – 30 maj kl. 20.00 på Stora Scen
Cleo – 31 maj kl. 20.00 på Stora Scen

Omar Rudberg – 1 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Newkid – 5 juni kl. 20.00 på Stora Scen
De Vet Du – 6 juni kl. 20.00 på Stora Scen
LBSB – 4 juni kl. 20.00 på Lilla Scen
De Vet Du – 6 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Lukas Graham – 7 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Lia Larsson – 8 juni kl. 20.00 på Lilla Scen
Alice Cooper – 9 juni kl. 20.00 på Stora Scen

Keane – 10 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Bruce Dickinson – 11 juni kl. 20.00 på Stora Scen

Eclipse – 12 juni kl. 20.00 på Lilla Scen
Smash Into Pieces – 15 juni kl. 18.00 på Stora Scen
Dina Ögon – 17 juni kl. 20.00 på Stora Scen
The Offspring – 18 juni kl. 20.00 på Stora Scen

Ellen Krauss – 19 juni kl. 19.00 på Stora Scen
Heart – 24 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Mapei – 27 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Cherrie – 27 juni kl. 21.00 på Stora Scen
Marcus & Martinus – 28 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Dropkick Murphys – 1 juli kl. 20.00 på Stora Scen
Thundermother – 2 juli kl. 20.00 på Lilla Scen
A36 – 5 juli kl. 20.00 på Stora Scen
Sator – 9 juli kl. 20.00 på Lilla Scen
22-Pistepirkko – 17 juli kl. 20.00 på Lilla Scen
Olivia Lobato – 23 juli kl. 20.00 på Lilla Scen
Drake Milligan – 24 juli kl. 20.00 på Lilla Scen
Lisa Miskovsky – 30 juli kl. 20.00 på Lilla Scen
Mimikry – 31 juli kl. 20.00 på Lilla Scen
Deep Purple – 6 augusti kl. 20.00 på Stora Scen

Lastkaj 14 – 7 augusti kl. 20.00 på Lilla Scen
Eleine – 9 augusti kl. 20.00 på Lilla Scen
Timbuktu – 12 augusti kl. 20.00 på Stora Scen
Mando Diao – 13 augusti kl. 20.00 på Stora Scen
Alphaville – 15 augusti kl. 20.00 på Stora Scen
Damian ”Jr. Gong” Marley – 16 augusti kl. 20.00 på Stora Scen
Kerstin Ljungström – 17 augusti kl. 20.00 på Lilla Scen
Sam Smith – 21 augusti kl. 20.00 på Stora Scen
Petter – 28 augusti kl. 20.00 på Stora Scen
Seinabo Sey – 30 augusti kl. 20.00 på Stora Scen
Bo Kaspers Orkester – 5 september kl. 20.00 på Stora Scen
Darin – 6 september kl. 20.00 på Stora Scen
Oscar Zia – 7 september kl. 20.00 på Lilla Scen
The Soundtrack Of Our Lives – 12 september kl. 20.00 på Stora Scen

För mer information kontakta:
Johanna Boström Stone

070-640 85 04
johanna.bostrom.stone@parksandresorts.com

För pressbilder besök Gröna Lunds bildbank: http://mediabank.parksandresorts.com/search?categoryidpath=gronalund:127

 

Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin, tillsammans med Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Tivolit har 30 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. Tivolit sysselsätter ca 1500 säsongsanställda och är en av landets ledande besöksattraktioner.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.