Connect with us

Marknadsnyheter

Två innovativa bolag inom växtbaserade livsmedel går samman och skapar matkonceptet ”Eat More Greens”

Published

on

Farmers & Chefs och Aloba Foods, som båda har etablerat sig som pionjärer inom växtbaserade livsmedel, går samman och tillsammans erbjuder de ett nytänkande matkoncept med såser, smaksättning och växtbaserade proteiner. Den strategiska  sammanslagningen förenar företagens gemensamma vision om att skapa ett mer hållbart livsmedelssystem, vara bäst på smak och leverera innovativa växtbaserade alternativ runt konceptet ”Eat more greens”.

Farmers & Chefs och Aloba Foods, som båda har etablerat sig som pionjärer inom växt baserade livsmedel, går samman och tillsammans erbjuder de ett nytänkande matkoncept med såser, smaksättning och växtbaserade proteiner. 

Farmers & Chefs har specialiserat sig på växtbaserade såser och smaksättningsprodukter som gör det både godare, nyttigare och enklare att äta mer grönt, medan Aloba Foods är känt för sina högkvalitativa växtbaserade proteiner med flera olika ingredienser från svenska åkrar och näringsrika alger från odlingar i havet utanför Trondheim i Norge.

”Vi är otroligt glada över att kunna förena våra resurser och vår kompetens. Jag ser fram emot att tillsammans utveckla nya produkter och driva vårt matkoncept inom växtbaserade livsmedel där smak, hälsa och hållbarhet står i fokus. Vi ska sänka barriärerna och göra det godare och enklare att äta mer grönt, säger Farmers & Chefs VD Karsten Becht.

”Det här är en fantastisk möjlighet att utnyttja våra respektive styrkor och bidra till den nödvändiga omställningen att äta mer växtbaserat, säger Måns Danielson, VD Aloba Foods.

Bolagen kommer lägga kraft på att driva på produktutvecklingen, med målet att leda branschen med nästa generations växtbaserade livsmedel. Affären kommer framgent drivas under det gemensamma varumärket Farmers & Chefs med huvudkontor i Stockholm och produktutveckling i Påarp, Skåne.

Bakom Farmers & Chefs står bland andra Nicoya som investerar i Foodtech och i portföljen finns också varumärken som Nicks och El Taco Truck. Andra ägare är till exempel familjen Mattsson, grundare av Santa Maria och Vätterleden Ventures som investerar i tillväxtbolag med inriktning på hållbarhet.

För mer information, vänligen kontakta:
Karsten Becht, VD Farmers & Chefs
karsten@farmersandchefs.se
www.farmersandchefs.se 

Måns Danielson, VD Aloba Foods
mans@alobafoods.com
www.alobafoods.com

Fredrik Arvius, Ordförande Farmers & Chefs och medgrundare Nicoya
fredrik.arvius@nicoya.se

Nicoya är ett affärsaccelererande investeringsbolag med fokus på foodtech. Vi drivs av att skapa meningsfull påverkan för människor, planeten och hälsan. Nicoya är där framväxande revolutionerande foodtech-koncept utvecklas innan de landar på konsumenternas tallrikar. Tillsammans med passionerade entreprenörer kommer vi att vara en del av kraften som förändrar det globala livsmedelssystemet. Läs mer på www.nicoya.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys