Connect with us

Marknadsnyheter

Tyst vinter med SoundComfort i Goodyears vinterdäck

Published

on

fr, sep 21, 2018 08:00 CET

Goodyear presenterar nu vinterdäck för den nordiska marknaden med SoundComfort-teknologin. Efter implementering av tekniken i sommardäcken kan nu bilförare njuta av en tystare och mer bekväm resa även på vintern. I år firar Goodyear 120 år av innovation och målet har alltid varit att flytta fram gränserna för däckinnovationer. Tillgängligheten av SoundComfort-teknologin i både sommar- och vinterdäck är ett bevis på detta.

Ljudnivån viktig faktor
Att många föredrar säkra däck är knappast någon nyhet. Men hur många bryr sig egentligen om hur mycket däcket låter? Var tredje svensk anser att däckets ljudnivå är mycket viktigt. Det visar en undersökning som Gfk Norm utfört på uppdrag av Goodyear. Undersökningen visar också att svenskar ser flera fördelar med tystare däck. Så många som 69 procent anser att det ger bättre komfort och 24 procent menar att de reducerade ljudnivåerna minskar stress. Desto fler, 43 procent, anser också att lägre ljudnivåer bidrar till en säkrare körning.

SoundComfort-teknologin till vinterdäck
Tekniken från Goodyear som kan minska ljud och buller inne i bilen med upp till 50 procent[1] lanseras nu i ett stort urval av Goodyears vinterdäck däribland nordiska friktionsdäck och dubbdäck. Ett inre skumlager i däcken bestående av polyuretanskum med öppna celler gör att ljudet som uppstår i kupén vid däckens kontakt med vägbanan minskas med upp till 4 dBA[1]. Något som har en betydande påverkan när det gäller komfort inne i bilen. Den tystare kupén gör bilresan betydligt mer bekväm och avkopplande för förare och passagerare som lättare kan lyssna på musik eller prata under färden. Skummet är lätt nog att inte påverka miltal, rullmotstånd eller maxhastighet. Totalt kommer tekniken till 52 nordiska vinterdäck.

Dubbdäck

UltraGrip Ice Arctic – Dubbteknologi för bättre grepp och kortare bromssträcka på is
UltraGrip Ice Arctic är ett dubbdäck särskilt framtaget för att möta det tuffa vinterklimatet i de nordiska länderna. Goodyears avancerade dubbteknologi med sin innovativa form och kropp, gör att dubben behåller sin riktningsposition och sitt effektiva grepp på is. För att få bättre väggrepp har dubben utformats med en vass framkant som ger bättre grepp på is vid acceleration. Utformningen ger dubben stabilitet och har en bredare bakkant som gör inbromsningen mer effektiv. UltraGrip Ice Arctic finns tillgänglig i 58 dimensioner mellan 13 och 19 tum, varav 15 dimensioner med SoundComfort-teknologi.

UltraGrip Ice Arctic SUV – Avancerad dubbdäcksteknologi ger ökat väggrepp för kontroll på snö och is
Med en unik dubbdäcksteknologi hanterar UltraGrip Ice Arctic SUV Europas nordligaste regioner där temperaturen en normal vinterdag kan sjunka långt under -15°C. Däcket presterar även på varmare vinterdagar då slitbanan är utformad för att kunna fånga upp snö samtidigt som de djupa mönsterspåren underlättar förmågan att frigöra sig från snö, slask och väta vilket maximerar däckets grepp och motstånd mot vattenplaning. UltraGrip Ice Arctic SUV finns tillgänglig i 48 dimensioner mellan 15 och 20 tum, varav 11 dimensioner med SoundComfort-teknologi.

Nordiska friktionsdäck

UltraGrip Ice 2 – Nordiskt dubbfritt däck och flerfaldig testvinnare*
UltraGrip Ice 2 är ett dubbfritt däck som är anpassat för nordiska vinterförhållanden. Däcket har utvecklats för att leverera stabil prestanda med förbättrat grepp och inbromsning-sförmåga på snö och is samt förbättrad prestanda på både vått och torrt väglag. ”Active Grip”-teknologin optimerar kontakten mellan väg och däck på mycket hala underlag. Tack vare däckets raka sajpningar som gräver sig ner i underlaget presterar däcket väl vid grepp och inbromsning på snö och is. UltraGrip Ice 2 finns tillgänglig i 55 dimensioner mellan 13 och 19 tum, varav 15 diemensioner med SoundComfort-teknologi.

UltraGrip Ice SUV – levererar hög prestanda på snö och is för SUV:ar under extrema vinterförhållanden
UltraGrip Ice SUV-däckets mjuka blandning bibehåller hög flexibilitet vid mycket låga temperaturer, vilket ger lägre styvhet och bättre vidhäftning för optimala köregenskaper med starkt grepp på is och snö. Vid sidan av att däcket anpassades för snö- och istäckta vägar tittade Goodyear närmare på de specifika kraven för SUV:ar. Dessa fordon är tyngre, vilket ökar belastningen på däcket, och särskilda egenskaper krävs för att säkerställa grepp och väghållning. Här spelar ActiveGrip Technology en viktig roll. Dessutom har slitbanemönstret anpassats för SUV:ar, så att det ger optimal bromsförmåga och drivgrepp på snöiga och isiga vägar. UltraGrip Ice SUV är utrustat med TOP Indicator Technology: en snösymbol på däcket som gradvis försvinner och visar när däcket behöver bytas ut. UltraGrip Ice SUV finns tillgänglig i 37 dimensioner mellan 16 och 20 tum, varav 11 dimensioner med SoundComfort-teknologi.

Europeiska friktionsdäck

UltraGrip Performance – levererar utmärkt grepp för europiska vintervägar
Däcket består av tätt sammankopplade sajpningar och ett avancerat slitbanemönster vilket gör att varje yta på alla block har en hög prestanda på vinterväglag. UltraGrip Performance är speciellt framtaget för europeiska vintervägar och levererar ett utmärkt grepp. Däckets hydrodynamiska kanaler ger också bättre motstånd mot vattenplaning samtidigt som de främjar bortledning av vatten och slask. UltraGrip Performance finns tillgänglig i 86 dimensioner mellan 15 och 22 tum, varav 5 dimensioner med SoundComfort-teknologi.

UltraGrip Performance SUV – Optimalt vägkontaktmönster till SUV
Låsande sajpningar och slitbanemönster ger UltraGrip Performance SUV en bättre balans mellan väghållningen på torr väg och prestanda i snö. ActiveGrip-tekniken ger däcket bättre grepp och bromsegenskaper samtidigt som den SUV-optimerade placeringen av sajpningar och block medför att blocken nu är vinklade istället för att vara helt raka vilket ger bättre grepp på snö. UltraGrip Performance SUV finns tillgänglig i 37 dimensioner mellan 16 och 21 tum, varav 4 dimensioner med SoundComfort- teknologi.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Gfk Norm i december 2017 – januari 2018 och har besvarats av 614 svenskar genom en webbenkät.

[1] Beroende på fordonstyp, dess hastighet och vägytan. Baserat på mätningar inuti fordonet, på väg, testat i februari 2018, januari 2018, november 2017 och oktober 2011 av Goodyears ingenjörer i Luxemburg. Däckstorlek: 225/55R17 på VW Passat Alltrack och Ford Kuga och 255/45R18 på Audi A7.

* Goodyear UltraGrip Ice 2 testvinnare bland nordiska friktionsdäck i Teknikens Värld, 22/2017, 205/60R16, Aftonbladet Bil, 7/2017, 205/60R16, Teknikens Värld, 22/2016, 205/55R16, en av två testvinnare i Tekniikan Maailma 17/2014, Tehnikamaailm 10/2014, Motor 5/2014, 205/55R16 94T, 12 friktionsdäck i testet. Bäst i test bland 7 friktionsdäck i Aftonbladet Bil 6/2014 och Teknikens Värld 22/2014, 205/55R16 94T.

 

För mer information, kontakta: 
Jenny Wahlsten, Nordic Marketing Specialist, Goodyear Dunlop Tires Nordic
jenny_wahlsten@goodyear.com
+46 70 203 30 23

Om Goodyear
Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 64 000 anställda och tillverkning på 48 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu.   

Taggar:

däck
, vinterdäck
, Goodyear
, UltraGrip Ice Arctic
, ultragrip ice arctic suv
, ultragrip ice 2
, ultragrip ice suv
, soundcomfort technology
, ultragrip performance
, ultragrip performance suv
, soundcomfort

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.